Sivu 1/1

Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Elo 2021, 12:27
Kirjoittaja kukkonen
En tiedä onko oikea paikka.
Olisin ostamassa ensimmäistä subarua. Imprezasta olen haaveillut ja nyt silmiin sattui yksilö vuodelta 2007. Kysyisin teiltä onko imprezoissa suuria ongelmia ja millaisia ne ovat. Kyseisellä autolla on ajettu hieman päälle 130 000km ja siinä on 2.0r moottori, mutta se ei ole WRX. Olenko oikeassa, että WRX tuo vaan kosmeettisia ominaisuuksia vai onko myös mekaanisia muutoksia. Haluaisin tietää myös paljon on sopiva hinta vastaavasta imprezasta?

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Elo 2021, 14:25
Kirjoittaja JayL
WRX on turbokone, 2.0r vapaastihengittävä. Aika paljon on muitakin eroja, mutta teho ja viripotentiaali varmaan suurin.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Elo 2021, 14:30
Kirjoittaja kukkonen
Kiitos avusta.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Elo 2021, 14:52
Kirjoittaja ximmo
Melko lailla eri autot ne on tekniikaltaan sekä monilta osin peruskoppaa lukuun ottamatta, ja tästä syystä WRX on aina monta tonnia kalliimpi kuin R.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 24 Elo 2021, 10:14
Kirjoittaja kukkonen
Kiitos avusta ja taidan kuitenkin etsiä WRX imprezan vaikka on kalliimpi.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 24 Elo 2021, 11:18
Kirjoittaja ximmo
kukkonen kirjoitti:Kiitos avusta ja taidan kuitenkin etsiä WRX imprezan vaikka on kalliimpi.

Oikea valinta, jos yhtään suorituskykyä haluat. Kannattaa kysellä täällä foorumilla potentiaalisten vaihtoehtojen perään. Varsinkin jos on yhtään vakiosta poikkeava yksilö, niin on hyvin mahdollista, että joku aiemmista omistajista löytyy täältä. Lisäksi osaamme kenties kertoa, mihin kannattaa autoa katsellessa kiinnittää huomiota.

Olethan myös tietoinen, että WRX ja WRX STi ovat monin tavoin toisistaan poikkeavat laitteet? Vuosimallista riippuen erot vaihtelevat, mutta lähtökohtaisesti eroa on muun muassa turbossa, coolerissa, istuimissa, jarruissa, hallintalaitteissa, alustassa... Käytännössä joka puolella autoa jotain.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 25 Elo 2021, 15:21
Kirjoittaja kukkonen
Olin tietoinen siitä, että STI malleissa on toinen vaihteisto ja penkit, mutta en lopusta.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 25 Elo 2021, 19:59
Kirjoittaja -teme-
Sti ja wrx eroaa toisistaan miltei kaikin muun paitsi korin osalta.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 25 Elo 2021, 21:17
Kirjoittaja kukkonen
Selvä pitää pitää tämä mielessä Subaruja katsellessa.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 25 Elo 2021, 21:34
Kirjoittaja Reetuhai2
Oliko peräti ulkoasussaki vielä eroa WRX ja STI välillä, mutta muutenhan ne on ihan samanlaisia, olemalla täysin erilaisia. Periaatteessa STIssä on kaikki parempaa ja kestävämpää, kone, voimansiirto kokonaisuudessaan, alusta, jarrut jne. Ja vapaasti läähättävistä nyt ei voi puhua edes samana päivänä.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 26 Elo 2021, 18:51
Kirjoittaja ximmo
Reetuhai2 kirjoitti:Oliko peräti ulkoasussaki vielä eroa WRX ja STI välillä

Olettaisin, että korissa on pientä leveyseroa ainakin niissä vuosimalleissa, joissa raideleveys on eri. Oliko nyt niin, että 2005 STi leveni ja WRX ei ja siitä eteenpäin eoravaisuutta korin pullistuksissa. Vaihtuikos STi:n pulttijakokin silloin vai milloin? Viisaampi googlaisi, minä huutelen.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 26 Elo 2021, 19:12
Kirjoittaja JayL
2005 Stissä pulttijako on 5*114,3 ja Wrx:ssä 5*100.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 21 Syys 2021, 11:11
Kirjoittaja kukkonen
Nyt olen seurannut myynnissä olevia Subaruja ja olen löytänyt sellaisen josta olen kiinnostunut. Eli auto on 2007 vuoden WRX 2.5 moottorilla. Autolla on ajettu hieman yli 230k ja melkein vakio. Haluaisin tietää mitä autosta kannattaisi tietää ja katsoa kun menee koeajolle.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 21 Syys 2021, 17:09
Kirjoittaja Matway
Noh itellä tulis mieleen kaiken perus kaarien ja pohjan kurkkimisen lisäks, aja kone normi lämpöihin ja tyhjäkäynnillä avaa paisuntasäiliön korkki. Paisarissa ei sais näkyä kuplimista, tai sitten on ainakin varaa tinkiä reilummin.
Huomioi sitten että et avaa keruusäiliötä vaan paisuntasäiliön...

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 21 Syys 2021, 17:22
Kirjoittaja -teme-
Myös ylimääräiset kolinat kylmänä ja lämpimänä kannattaa kuunnella, lämpimänä n.3000rpm tasakaasulla jos kolisee niin se on kiertokangen laakeri moro.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 22 Syys 2021, 16:26
Kirjoittaja kukkonen
Selvä pitää muistaa kuunnella. Autossa on sellainen ongelma, että oli saanut hylätyn katsastuksessa pakokaasujen takia ja oli myös korjauskehotus. Haluaisin siis tietää mistä voisi johtua tuo päästöjen lisääntyminen ja onko sen korjaaminen kallista tai onko jotain kikkaa jolla saisi korjattua jos esimerkiksi haluaa myydä auton tai saada katsastuksen läpi?

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 22 Syys 2021, 17:06
Kirjoittaja ximmo
kukkonen kirjoitti:Nyt olen seurannut myynnissä olevia Subaruja ja olen löytänyt sellaisen josta olen kiinnostunut. Eli auto on 2007 vuoden WRX 2.5 moottorilla. Autolla on ajettu hieman yli 230k ja melkein vakio. Haluaisin tietää mitä autosta kannattaisi tietää ja katsoa kun menee koeajolle.

Sininen ja Kuopiossa?

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 22 Syys 2021, 17:08
Kirjoittaja kukkonen
Kyllä on kyseinen auto.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 22 Syys 2021, 17:22
Kirjoittaja ximmo
kukkonen kirjoitti:Selvä pitää muistaa kuunnella. Autossa on sellainen ongelma, että oli saanut hylätyn katsastuksessa pakokaasujen takia ja oli myös korjauskehotus. Haluaisin siis tietää mistä voisi johtua tuo päästöjen lisääntyminen ja onko sen korjaaminen kallista tai onko jotain kikkaa jolla saisi korjattua jos esimerkiksi haluaa myydä auton tai saada katsastuksen läpi?

Potentiaalisia ongelmia on useita. Lähdetään kaikkein simppeleimmästä: sanoit, että vähän viritetty, joten onko siellä esim. katalysaattori poistettu tai vaihdettu aftermarkettiin? Jos auto on säädöissään ja siellä on toimiva katti, niin kyllä sen pitäisi huolella lämpöiseksi ajettuna mennä päästöistä läpi. Aftermarkettien kanssa ei ole niin helppoa, mutta pitäisi onnistua - kokemusta on.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 22 Syys 2021, 18:07
Kirjoittaja Matway
Meillä kävi niin että vaikka vaihdettiin uus katti vanhan lähes läpimädän tilalle eikä silti mennyt päästöistä läpi. Niin olikin lamda sökö. Uudella anturilla alkoi olla seokset kohdillaan...

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Syys 2021, 12:11
Kirjoittaja ximmo
Matway kirjoitti:Meillä kävi niin että vaikka vaihdettiin uus katti vanhan lähes läpimädän tilalle eikä silti mennyt päästöistä läpi. Niin olikin lamda sökö. Uudella anturilla alkoi olla seokset kohdillaan...

Eikö lambdan pitäisi jo antaa virheilmoitusta kojelautaan? Mulle tuli moottorin vikavaloa, jonka sain pois MAFin ja lambdan puhdistuksilla. Mutta tosiaan potentiaalisia syypäitä päästöongelmaan on useita, ei pelkkä katti. Sitä pyrin aiemmalla viestillä sanomaan, että jos auto on kunnossa ja toimiva katti löytyy, niin ei pitäisi olla päästöongelmaa.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Syys 2021, 21:07
Kirjoittaja Sandman1
Pitää olla labdan arvot melko persiillään, ennen kun subaru alkaa siitä piipata. Yleensä ei mene leimasta häkäpäästöistä HC läpi, vaikka kaikki näyttää olevan ok.

_.: Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai? :._

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 23 Syys 2021, 21:13
Kirjoittaja Matway
Juu piti oikein tarkistaa et onks tos my00 impussa kyseinen valo. Ei oo kranttu.
Purin vanhan anturin niin siitä oli se keraaminen kärki halki, eli saattoi välillä antaa jotain arvoja. Seosmittarikin heitteli laidasta laitaan mielipuolisesti.
Mut uudella anturilla heti leimasta läpi.[emoji106]

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 15 Loka 2022, 11:37
Kirjoittaja Tenox
En viitsi nyt uutta ketjua laittaa, mutta etuvetohairahduksen jälkeen olen taas autoton ja mökkikin tuli hommattua, niin nyt kiinnostaisi taas Subarut. Kaksi on jo ollut (WRX Impreza ja 3.0 Outback), eikä kai kahta ilman kolmatta?

Olen nyt lähinnä katsellut noita 06-07 Forestereja. Se mitä kysyisin on, että mitä noista täytyy katsoa / varmistaa ennen ostoa? Olen katsellut sekä 2,0 vaparia, että 2,5 turboa - valintaa en ole vielä tehnyt, joten siihenkin voi kantaa ottaa, että kumpaa suosittelette. Oliko tuo 2,5 turbo kansien osalta haasteellinen laite?

Edit: Ei tullut Subarua tällä kertaa, tuli 300hv neliveto toiselta valmistajalta (VAG) ja 99%:n varmasti huolia ja murheita kaupan päälle. :lol:

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 28 Helmi 2024, 17:49
Kirjoittaja mosse
Moro,

Uusi jäsen foorumille ilmoittautuu. Nyt olisi jahtiauto/kakkosauto hakusessa ja katse kiinnittynyt gen 2 foresteriin ej255 moottorilla.
Näitä näkyy olevan yli 300tkm rullatuja muutama myynnissä.
-Kansipahvi heikko kohta eli menee käytännössä kaikista jossain välissä. Pääseekö yli 300tkm konetta avaamatta?
- Kiertokangen laakerit. Ainakin viritetyissä kovilla. Menee vissiin vakioistakin?
- Mikä näissä on maavara pääseekö perus metsäteillä missä monttuja kiviä ja uria ongelmitta?
- Mites nämä ruostuu? jonkin verran ainakin näkyy helmoissa kukkaa olevan. Entä pohja?

Kilsoja tulee vuositasolla noin 3000-4000km joten ei mihinkään jatkuvaan käyttöön tule. Joten kulutus ei haittaa. Tärkeintä, että hyvä neliveto, jotta pääsee pohjoisen lumessa ongelmitta liikkeelle ja metsäteille maavaraa. Sekä toki paikasta A paikkaan B

Kansipahvin voi huomata avaamalla lämpimällä koneella paisarin korkin ja ei saa kuplia.. Lainaan tähän käyttäjän matwayn viestiä.
Eli voi siis kuumalla koneella avata sen keruusäiliön korkin eikä tule nesteet käsille? Tämä on nimenomaan se vaalea säiliö, missä ei ole painekorkkia?

"Noh itellä tulis mieleen kaiken perus kaarien ja pohjan kurkkimisen lisäks, aja kone normi lämpöihin ja tyhjäkäynnillä avaa paisuntasäiliön korkki. Paisarissa ei sais näkyä kuplimista, tai sitten on ainakin varaa tinkiä reilummin.
Huomioi sitten että et avaa keruusäiliötä vaan paisuntasäiliön...

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla"

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 28 Helmi 2024, 21:50
Kirjoittaja JuuS0
Kansipahvit joo, kiertokangen laakerit tuskin. Veikkaan että jos niitä on vakiokoneista leiponut niin sielä koneessa ei ole ollut öljyä. 2.5 padat yleensäkin kannattaa rutinoitua vaikka kerran viikkoon öljyjen tarkistukseen. Ruostekohtia lueteltujen lisäksi taka iskaritornit ja taka-apurunko, jotka vähän kurjempia hommia kun perus helmapeltien uudelleenliimaukset. Nyt en edes muista onko foressa mitään erillistä näkyvissä olevaa paineetonta lykolisäiliötä? Turbokamppeessa ainakin 2 painekorkkia, toinen paisarissa toinen syylarissa. Syylarin korkki taitaa oksentaa liemet säiliöön joka on lokarissa jemmassa? Kyllä mä näkisin että fore ois ihan teikäläisen kampe noihin vaatimuksiin. Sen verran olet varmaan tehnyt tutkimusta että jos haluaa vastaavilla ominaisuuksilla vastaavan auton niin senkin merkki lienee subaru.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 28 Helmi 2024, 21:54
Kirjoittaja Reetuhai2
Ei niistä pahveista voi sanoa mitään. Jollakin menee 150tkm, toisella 400tkm. Pahviongelman voi kiertää ostamalla kakslitrasen. Ja laakerit... Sanotaanko että väärällä käytöllä saa kaiken rikki. Jos käyttää järkeä auton kanssa, ni ei ne hajoa niistä turbovehkeistäkään sen kummemmin kun mistään muistakaan. Vaparista et saa laakereita saa rikki jos koneessa vaan on öljyä. Maavara riippuu näkökannasta, mutta saahan sinne korotuspalikoita, eikä se nyt ihan heti pohjasta oo muutenkaan jumissa. Ruosteen suhteen kannattaa ymmärtää että ekat kakkoskoppaset foret on jo yli 20v japanilaista peltiä, ni mitä tahansahan voi löytyä.

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 29 Helmi 2024, 08:02
Kirjoittaja mosse
Kiitos vastauksista. Pitäähän se käydä foreja ajamassa / katsomassa. Lähinnä just se kiinnostaa miten bongata tuo kansivika koeajolla niin ei tulisi pommia ostettua tai sitten voisi hinnasta tinkiä remontin hinnan.

https://www.youtube.com/watch?v=8CHmx7oBwPA

Tässä videolla selittää tuosta paisarista. Eli tuon voi avata kone käyntilämmössä eikä tule nesteet yli?

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 29 Helmi 2024, 16:10
Kirjoittaja Reetuhai2
Eihän siellä paisuntasäiliössä painetta ole, joten mikä sieltä ulos tulis kun korkin avaa?

Re: Subarua ostamassa

Lähetetty: 01 Maalis 2024, 17:42
Kirjoittaja Matway
mosse kirjoitti:Kiitos vastauksista. Pitäähän se käydä foreja ajamassa / katsomassa. Lähinnä just se kiinnostaa miten bongata tuo kansivika koeajolla niin ei tulisi pommia ostettua tai sitten voisi hinnasta tinkiä remontin hinnan.

https://www.youtube.com/watch?v=8CHmx7oBwPA

Tässä videolla selittää tuosta paisarista. Eli tuon voi avata kone käyntilämmössä eikä tule nesteet yli?
Jep sinne vaan kurkkimaan. Painekorkkeja ei kannata käydessä avata.

Lähetetty minun SM-S918B laitteesta Tapatalkilla