HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Ravistus kiihdytettäessä

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Ravistus kiihdytettäessä

ViestiKirjoittaja KooHoo » 27 Loka 2021, 22:13

Tää on nyt tosi yleisluontoinen tekniikkakysymys, ongelma on etuvetoisessa pakussa. Ja sitkeästi onkin, ravistaa aina vaan vaikka palikkaa on vaihdettu. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä alustasta ole löytynyt välyksiä. Ravistus tuntuu selvimmin kakkosella kiihdytettäessä, mutta jyrkkään ylämäkeen isolla vaihteella ajaessa huomaa myös, että meno ei ole yhtä silkkistä kuin tasamaalla tasakaasulla.
Olen viime talvesta lähtien koittanut ajaa vikaa ulos 8tkm verran. Edellinen omistaja oli vaihtanut vetarit 11tkm ennen kuin ostin auton. Myös moottorin alatuki oli vaihdettu.
Ekaksi lähihuollossa tutkittiin, että kuskin puoleisen vetarin moottorin pään murroksessa oli vähän väljää. Silloin sentään suuntaa vaihtaessa kuului kolaus. Tässä kohtaa käytin autoa ohjelman päivityksessä marmorilla, ja sielläkin koeajon perusteella vasen sisämurros tuomittiin todennäköisin syin. Vetari vaihdettiin, mutta ainoastaan kolaus hävisi.
Kun toisen vetarin murrokset tuntuivat olevan ok, vaihdettiin kytkin massavauhtipyörineen. Ravistus ei tietysti hävinnyt, mutta vaihto ei mennyt hukkaan, koska painelaakeri oli melkein finaalissa.
Sitten katsottiin moottorin tuenta ja vaihdettiin apukuskin puolen vetari. Ravistus sentään väheni, muttei kadonnut.
Tämän jälkeen käytin toisella tutulla pitkän linjan korjaamolla. Sielläkin koeajon perusteella tuntui ihan sisemmän murroksen vialle. Kun vetarit oli kuitenkin uusia, he tuuppasivat uudet rasvat murroksiin. Vaikutus ei ollut ainakaan suuri.
Kaikki vaihdetut vetarit ovat olleet tarvikkeita, ja ainakin nämä itse vaihdatetut olivat vaihto-osasysteemillä. Pitäisikö tuohon vaihtaa vielä kerran vetarit, mutta orkkikset? Vai voisiko vika olla jossain muualla? ...Vai viedä ohjelmointiin, että kakkosella kiihdytys olisi nopeammin ohi, ja viankin saisi ehkä nopeammin räjäytettyä pois :lol:
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Ravistus kiihdytettäessä

ViestiKirjoittaja eki75 » 28 Loka 2021, 13:30

Renkaissa runko vikaa..

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ravistus kiihdytettäessä

ViestiKirjoittaja KooHoo » 28 Loka 2021, 18:43

Juu just kuskin nurkan talvifillarissa taisi ollakin. Näytti vähän tyhjälle vaikka ilmaa oli riittävästi. Kesäpyörien allelaiton jälkeen ravistus vähenikin. Kesällä vaihdoin renkaat akselien välillä ristiin vähäisin odotuksin, eikä muutosta tullutkaan. Kulumisessakaan ei näkynyt moitittavaa. Uudet talvipyörät odottavat hakua ja kelien kylmentymistä, mutta tuskinpa niillä on vaikutusta. Jos eivät sitten ehkä hiukan raskaampina tee muutosta pahempaan :roll:
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Ravistus kiihdytettäessä

ViestiKirjoittaja smacine » 28 Loka 2021, 23:52

Mulla tuli foresteriin kevyt ravistus kiihdyttäessä tarvikevetarin mukana. Ensimmäinen tarvikevetari ei leikkiä kestänyt nyt on toinen tarvikevetari kiinni, tuli takuuseen, kevyt ravistus tuntuu kun selvimmin kun kolmosella kiihdyttää..
Se on vaan julmaa kun originaali maksaa 500€ ja tarvike 60€, siinä on oikeasti hieman valinnan vaikeutta. Tosin jos ei uusikaan tarvike osa puolta vuotta kauempaa kestä niin kummasti se helpottaa valintaa. Masiina on toki lastutettu ja aika usein 1600kg roikkuu perässä, että ei vetarit helpolla pääse, mutta originaali kesti, kunnes kumi oli vanhuuttaan kaput ja ei tullut huomattua ajoissa.

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ravistus kiihdytettäessä

ViestiKirjoittaja KooHoo » 10 Marras 2021, 19:26

Uusien talvirenkaiden allelaiton jälkeen kävi niin kuin kiukan pelkäsinkin. Kakkosella ja kolmosella kiihdytellessä ei taida olla eroa, mutta tasamaalla vitosella väännöllä ajellessa täristää vähän. Jos pistää nelosen tupaan, niin ei tärise.

Risteyksissä oikealle kääntyessä ravistaa selkeästi enemmän. Vasemmalle kääntymisen aikana ravistusta ei taida olla. Viittaako se oikean puolen sisämurrokseen?
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa