Tää on nyt tosi yleisluontoinen tekniikkakysymys, ongelma on etuvetoisessa pakussa. Ja sitkeästi onkin, ravistaa aina vaan vaikka palikkaa on vaihdettu. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, eikä alustasta ole löytynyt välyksiä. Ravistus tuntuu selvimmin kakkosella kiihdytettäessä, mutta jyrkkään ylämäkeen isolla vaihteella ajaessa huomaa myös, että meno ei ole yhtä silkkistä kuin tasamaalla tasakaasulla.
Olen viime talvesta lähtien koittanut ajaa vikaa ulos 8tkm verran. Edellinen omistaja oli vaihtanut vetarit 11tkm ennen kuin ostin auton. Myös moottorin alatuki oli vaihdettu.
Ekaksi lähihuollossa tutkittiin, että kuskin puoleisen vetarin moottorin pään murroksessa oli vähän väljää. Silloin sentään suuntaa vaihtaessa kuului kolaus. Tässä kohtaa käytin autoa ohjelman päivityksessä marmorilla, ja sielläkin koeajon perusteella vasen sisämurros tuomittiin todennäköisin syin. Vetari vaihdettiin, mutta ainoastaan kolaus hävisi.
Kun toisen vetarin murrokset tuntuivat olevan ok, vaihdettiin kytkin massavauhtipyörineen. Ravistus ei tietysti hävinnyt, mutta vaihto ei mennyt hukkaan, koska painelaakeri oli melkein finaalissa.
Sitten katsottiin moottorin tuenta ja vaihdettiin apukuskin puolen vetari. Ravistus sentään väheni, muttei kadonnut.
Tämän jälkeen käytin toisella tutulla pitkän linjan korjaamolla. Sielläkin koeajon perusteella tuntui ihan sisemmän murroksen vialle. Kun vetarit oli kuitenkin uusia, he tuuppasivat uudet rasvat murroksiin. Vaikutus ei ollut ainakaan suuri.
Kaikki vaihdetut vetarit ovat olleet tarvikkeita, ja ainakin nämä itse vaihdatetut olivat vaihto-osasysteemillä. Pitäisikö tuohon vaihtaa vielä kerran vetarit, mutta orkkikset? Vai voisiko vika olla jossain muualla? ...Vai viedä ohjelmointiin, että kakkosella kiihdytys olisi nopeammin ohi, ja viankin saisi ehkä nopeammin räjäytettyä pois