HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Subaru Forester SH 2.5 XT käyttöikä

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Kingpin
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Syys 2015, 22:10

Subaru Forester SH 2.5 XT käyttöikä

ViestiKirjoittaja Kingpin » 24 Huhti 2022, 08:01

Vuosimallia 2011 jenkkituonti Foresteri (169 kW) seisoo meillä pihassa ja ostin sen 2014 vain 30 500 km ajettuna. Kuusi vuotta meni ilman sen kummempaa vikaa, eli jotain kuluvia osia vaihdettiin öljyjen lisäksi. Sitten alkoivatkin ongelmat; ensiksi lakkasi ilmastointi (jäähdytys) toimimasta ja kommunikaatiokatkoksen takia vaihtoivat kompuran, vaikka vika löytyikin lopulta releestä. Samana kesänä tehtiin jakohihnaremppa ja auto jätti kerran tiellekin; vaimo ajeli sillä motarilla ja pysähtyi vikavalojen sekä savuttamisen takia. About keskellä keulassa moottorin jäähdytyskiertoon kuuluva letku oli irti ja jäähdytysnesteet pihalla. Liikkeessä sanoivat, että klemmari oli murtunut, mutta enpä tiedä, enkä itse päässyt tarkistamaan - liekö jäänyt heillä huollossa huolimattomuuttaan löysälle? Niin tai näin, kansipahvit paloivat ja kerta öljyä oli mennyt jo jonkin aikaa normaalia enempi ja oli tuo kansipahvivika, niin päädyin laittamaan samaan konkurssiin alkuperäisen EJ255 tilalle uuden EJ257 short blockin. Tuon jälkeen menikin noin 1.5 vuotta ongelmitta, mutta sitten alkoikin kunnon vikakoodishow, josta lisää alla.

Kevättalvella 2022 tuli kovalla pakkasella kylmästartilla vikakoodi P050A Cold Start Idle Air Control System Performance. Ei ole sittemmin toistunut ja jonkun ajan kuluttua putosi pois permanent vikakoodeistakin.

Viime kuussa tuli P2443 Secondary Air Injection System Switching Valve Stuck Closed Bank 2 ja samaan aikaan sattui olemaan varattuna 180 000 km kohdalla tehtävä laajempi huolto. Huollosta sanoivat, että turha vehje tuo ja ehdottivat, etteivät tekisi sille mitään ja kaveri tuosta ehdotti, että senkus käy jossain osaavissa käsissä kytkemässä tuosta vikakoodit pois.

Yllä mainitusta huollosta vajaan neljän viikon kuluttua ajelin n. 500 km päivämatkaa kohti pohjoista ja 100 km ennen määränpäätä satasta vakionopeudensäädin päällä ajellessa putosi yht'äkkiä cruise pois ja se alkoi vilkkua, minkä lisäksi tuli perus CEL- ja luistonestovalot tauluun. Ei muuta kun seuraavalle bussipysäkille lukemaan koodit ja P0011 "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance Bank 1 sieltä putkahti. Tutulle subaruhepulle soitin ja hän sanoi, että jos kone kuitenkin käy ja kukkuu, eikä kuulu outoja ääniä ym. niin nollaa koodi ja katso uusiutuuko se. Tuota ohjetta noudattaen ajelin ja välillä tuntui kyllä alaväännöt olevan hieman hukassa, minkä lisäksi kone meinasi tyhjäkäynnille pysyähtyessä välillä päästää kierrokset liian alas. Pääsin tuolla kuitenkin n. 500 km ennen kuin koodi uusiutui, jolloin viimeistään oli selvää, että asiaa pitää tutkia tarkemmin. Yllä mainitun tutun subaruhepun kanssa laitettiin läppäri kiinni autoon ja vasen nokka toimi normaalisti, mutta oikea heitteli ihan miten sattuu minimin ja maksimin välillä. Tsekkasimme solenoidin ja se vaikutti olevan ok. Seuraavaksi askeleeksi oli ajatuksena se, että vaihtaa päikseen nuo solenoidit ja katsoo siirtyykö vika oikealta vasemmalle, mutta vielä emme ehtineet tuota tehdä. Välissä kävin Rantakareella ja he ehdottivat moottoripesua sekä 5W-50 öljyn vaihtamista 5W-30 tilalle. Tekivät nuo ja kävivät koeajolenkillä sekä sanoivat, että alkoi tuo toiminta parantua, mutta kotimatkalla nousi taas pending vikakoodeihin tuo P0011. Ellei nyt muuta keksitä, niin tsekataan seuraavaksi tosiaan nuo solenoidit päikseen ja tilataan uusi, jos vika on siinä.

Eilen menikin sitten jännäksi, kun olin aiemmin päivällä ajanut ongelmitta 10 km kaupunkiajoa, minkä jälkeen auto oli seissyt noin kolme tuntia. Starttasin koneen ja katsoin, että jaha, siellä palaa perus CEL ja luistonesto sekä cruise vilkkuu, mutta lisäksi palaa ABS-valo. Hetken päästä mittaristossa lämpöjä osoittava neula heitti kylmästä toiseen laitaan yks kaks ja sammutin koneen sekä yritin lukea vikakoodeja, muttei yhteyttä saanut. Käynnistin koneen uusiksi ja yhteys löytyi sitten, minkä lisäksi puski ao. koodit.

P0700 Transmission Control System (MIL Request)
U0073 Control Module Communication Bus "A" Off
P1718 Unknown Diagnostic Trouble Code
P2443 Secondary Air Injection System Switching Valve Stuck Closed Bank 2
P2442 Secondary Air Injection System Switching Valve Stuck Open Bank 2

Tutun kanssa taas soittelin ja arveli väliaikaiseksi häiriöksi, eli koodien nollaus ja menoksi. Normaalisti ajelin 10 km kotiin. Nyt sitä vaan miettii, että mitä seuraavaksi ja alkaa huumori olla lopussa. Rantakareella kävin torstaina ja kyselin, että tällaistako tämä yhteiselo 11-vuotiaan Foresterin kanssa on, että vikoja tulee harva se päivä ja rahaa kuluu. Veikkasivat, että kunhan solenoidin (mikäli se nyt on se viallinen osa nokkiin ym. liittyen) vaihtaa, niin kyllä tuolla pitäisi vielä sata tonnia ajaa ongelmitta ja minä mietin, että josko tällä nyt vielä esim. 2-3 vuotta ajelisi. Sitten tulikin tuo yllä listattu nippu koodeja ja usko loppui tällä erää siihen.

Onko tarjota kokemuksia/vertaistukea liittyen saman suuntaisen ikäluokan ja kilometrimäärän Forestereista taikka ideoita, että mikä tässä nyt mättää? Rahaa tuon huoltoihin on viimeisen vajaan parin vuoden aikana kulunut kaikkiaan varmaan seitsemän tonnia (kompura, koneremppa, jakohihna, 180 tkm huolto ym.) ja eilen iski sellainen fiilis, ettei loppua näy, mutta mahtaako siinä olla koko totuus...
Forester 2.5XT AT MY11

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Subaru Forester SH 2.5 XT käyttöikä

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Huhti 2022, 13:37

Nuo tietyt anturi viat osaavat olla näissä mystisiä, ukon foresterista kun alko kampuran asentotunnistin oireilemaan niin anto koodeja lambdoista, misfire ja mistähän vielä ennenkun viimein lopetti kokonaan toinintansa ja anto oikean koodin. Anturi vaihtoon ja ongelmat loppu. Lamdat kerkesin siihen vaihtaa kun ekan kerran herjas niitä, mutta oireet ei kyllä alkujaan täsmännyt niihin kun kylmänä lähti käyntiin mutta hetken pyörittään sammu eikä kirveelläkään käyntiin ennenkun jäähty. Jonka jälkeen saatto pelata montakin päivää kunnes teki taas.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Kingpin
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Syys 2015, 22:10

Re: Subaru Forester SH 2.5 XT käyttöikä

ViestiKirjoittaja Kingpin » 05 Touko 2022, 09:25

Kiitos -teme- kommentista! Sen verran päivitystä tähän, että tuo aloitusviestissä mainittu sekalainen vikakoodinippu ja ABS-valo jne. tuli onneksi vain kerran - mistä lie johtui. Tuohon koodiin P0011 "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance Bank 1 liittyvä vika taasen paikannettiin apukuskin puolen solenoidiin; vaihtamalla solenoidit päikseen alkoi kuskin puolen nokka näyttää erikoisia arvoja, joten uusi solenoidi laitettu tilaukseen. Hintaa sille tuli n. 220 € ja pitäisi saapua viikossa - ihan kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Forester 2.5XT AT MY11


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa