HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterit ja niiden lukot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Masi
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Maalis 2024, 10:24

Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja Masi » 27 Maalis 2024, 10:51

Tervehdys kaikille!
Kovasti olis alkanut nyt ensimmäisen Subarun hankinta polttelemaan. Ajattelin hiukan nyt kysellä teiltä jotka nämä vehkeet tuntevat, ettei tule ostettua ihan mitä sattuu. Koitin tuolla foorumin haku -toiminnollakin hakea mutta se ei pelannut.

Malliksi olisi nyt valikoitumassa Forester, jo valmiiksi hyvän maavaran(ja ilmeisesti helppo hiukan korottaa lisää) ja isohkon tavaratilan takia.
Näillä kun ilmeisesti pystyy myös vähän huonompiakin metsäteitä yms menemään, mitään kunnon offroadia kallioilla ei ole tarkoitus harrastaa.
Automaattivaihteisena ja (ehkä 2 litraisella)bensakoneella olen nyt alustavasti katsellut.
Nettiauton ilmoituksissa ei aivan hirveästi ilmoitella autoissa olevista lukoista, vaan ne pitäis ilmeisesti itse tietää noitten koodien perusteella.
Onko siis näissä 2litraisissa vapareissa millaisia lukkoja?
Vapareihin olen tietyllä tavalla mieltynyt kun sitten on taas hiukan vähemmän mahdollisesti hajoavia (kalliita)osia.
Ja onko näissä jossain malleissa alennusvaihteita?
Onko näissä joku kone jota olisi syytä välttää?

Paljon Kiitoksia jo etukäteen.
-Masi

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 27 Maalis 2024, 17:55

Vapareissa ei pahemmin lukkoja ole. Alennusvaihteita on manuaaleissa. Mutta kerro nyt mistä ikähaarukasta puhutaan.

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 27 Maalis 2024, 22:57

Kai sen akselien välisen viskolukon voisi lukoksi laskea, vaikka se ei yksittäistä pyörää lukita. Viskolukkohan nyt on jokseenkin selviö kaikkien noiden vaparien kanssa.

Myyntikuvista voi yrittää bongata dual rangen kytkentäkahvan keskikonsolista. Se alennusvaihteen välityssuhde voi olla joissakin malleissa aika vaatimaton, siis liki normaalia suhdetta, mutta näistä en ole yhtään selvillä. Omakin XV ollut niin vähän aikaa omistuksessa, että en ole ehtinyt aiheeseen perehtyä.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Masi
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Maalis 2024, 10:24

Re: Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja Masi » 28 Maalis 2024, 13:03

Kiitoksia jo saaduista vastauksista.
Tosiaan, aloitusviestistä jäi aikatavalla oleellista asiaa puuttumaan.
Olen siis ajatellut että maksimibudjetti auton hankintaan olisi n.15te.
Hieman ominaisuuksia, joita autolta tahtoisin,:
-Tahtoisin että autolla olisi ajetu alle 200tkm.
-Bensakone.
-Automaattivaihteet.

Näillä kriteereillä kun hakee niin vuosimallit rajautuu n.2009-2014.
Onko tällä välillä pahoja tyyppivikoja, netissä peloteltiin mm.kannentiivisteellä?
Ja jos inan tinkii hinnasta tai kilsoista niin alkaa jo tulla CVT -vaihdelaatikollisia, onko näissä alkupään CVT:ssä ongelmia?
Noiden mallien jälkeen olevista lyhenteistä en oikein ole saanut tolkkua, mitä siis tarkoittavat: XS, VR, X ja EM?
Löytyykö jostain Subarun huolto-ohjelmia? Kiinnostaisi esim. että kuuluuko automaattilaatikoiden öljynvaihdot ohjelman piiriin,
tai viskoöljyt?

Missä vaiheessa näissä muuten vaihtuu hihnasta ketjuun?

Ja sanotaan nyt vielä sellainenkin että saattaisi mua vaikka outbackikin kiinnostaa, niissä vaan tuntuu olevan huonohko tarjonta.

Kiitoksia taas.
-Masi

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 29 Maalis 2024, 22:30

Vastaan muutaman asian joista vähän hajua on. Tietävämmät voi täydentää tai korjata.

Automaattivaihteiset ei ole viskolukolla, vaan hydraulisella monilevykytkimellä.

Dual range on vaan manuaaliaskien kanssa, eikä niistäkään kuin osassa (pienitehoisissa?).

Johonkin Forestereihin on harrastajat tiemmä laittaneet perälukkoja - en siitä sen tarkemmin tiedä, mutta sopivasti mallin valitsemalla ja rahaa käyttämällä joku LSD voisi onnistua.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Foresterit ja niiden lukot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 30 Maalis 2024, 13:38

Visko on siis vaan manuaaleissa. Viskossa ei ole öljyä, vaan silikonineste, eikä niitä oo tarkotettu vaihdettavaks. Samoin se alennusvaihteisto on ainoastaan manuaaleissa, eikä niissäkään kaikissa. Mun ymmärryksen mukaan se alennusvaihteisto alentaa 30% välityksiä. Vanhoissa mehumaijatomaateissa neliveto on toteutettu sillä hydraulisella levykytkimellä (MPT häntä) tai sitte planeettapyörästöllä (VTD häntä), laatikon hännästä riippuen. Kannentiivisteongelmat on oikeestaan vaan 2.5l koneitten ongelma, ne menee jossain kohtaa vaihtoon väkisin. Mä ottaisin ihan normaalin mehumaijatomaatin, kyllähän CVT lootatki on ilmeisesti ihan toimivia ollu, mutta joitain on hajoillukki ja vaihtaminen on ilmeisesti hyvin kallista, jossei satu löytämään ehjää käytettyä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa