Sivu 4/11

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 18:45
Kirjoittaja jkb
Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 21:25
Kirjoittaja ReeL12
Mistä kannattaa kysellä näiden automaattilootien huoltoa? Ilmeisesti kytkinlevyt finaalissa kun nelikko ei toimi kunnolla.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 22:06
Kirjoittaja Mauri H
ReeL12 kirjoitti:Mistä kannattaa kysellä näiden automaattilootien huoltoa? Ilmeisesti kytkinlevyt finaalissa kun nelikko ei toimi kunnolla.


Tuonne vaan yhteydenottoa. Olen korjauttanut / vahvistuttanut aika kasan laatikoita Jarkolla ja aina tulee priimaa :thumbsup:

http://www.siekkinen.net

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 06:48
Kirjoittaja PTK
jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 09:03
Kirjoittaja iner
Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 09:26
Kirjoittaja mechanix
iner kirjoitti:Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.

http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html

Helppoo ku hengittäminen ;-)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 09:47
Kirjoittaja iner
Hmm. Tuohan saattas toimia vtd:ssäkin :)

Mitenhän kyttyrää levypakat tykkää jos ovat "pakotettuna" auki ja voima karkaa takarenkaiden kautta. Ihan vaan tälleen teoriassa ajateltu tilanne :D
Toimiihan se kyllä dccd:ssäkin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 10:45
Kirjoittaja jkb
PTK kirjoitti:
jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..


Näköjään ominaisuus. Vissiin se säästää laatikkoa jos joku tosta P/N asennosta tempasee D:lle kaasu pohjassa.
Vikakoodi tuli ja meni. Ei ole näkynyt 1000km aikana.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 14:49
Kirjoittaja STi06
jkb kirjoitti:
PTK kirjoitti:
jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..


Näköjään ominaisuus. Vissiin se säästää laatikkoa jos joku tosta P/N asennosta tempasee D:lle kaasu pohjassa.
Vikakoodi tuli ja meni. Ei ole näkynyt 1000km aikana.


Ohjekirjassa luki ettei anna täysiä kierroksia vapaalla, eikä P-vaihteella. Ei kyllä anna vikakoodia toi meiän farkku vaikka kuinka parkissa polkis. :shock:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 20:18
Kirjoittaja PTK
mechanix kirjoitti:
iner kirjoitti:Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.

http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html

Helppoo ku hengittäminen ;-)

Tuo tuli toteutettua alkuvuodesta, tosin yksinkertaisena versiona, ei releitä..vielä..

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Touko 2015, 20:44
Kirjoittaja PTK
iner kirjoitti:Hmm. Tuohan saattas toimia vtd:ssäkin :)

Mitenhän kyttyrää levypakat tykkää jos ovat "pakotettuna" auki ja voima karkaa takarenkaiden kautta. Ihan vaan tälleen teoriassa ajateltu tilanne :D
Toimiihan se kyllä dccd:ssäkin.

Ei pitäisi haitata yhtään levypakkaa. Ainut ongelma on saada levypakka auki, koska VTD versioissa ei ole sitä etuvedon sulaketta, niinku MPT versios (huom! koskee vanhempia ja phase 1 ja 2 lootia).
Sitten jos on Direct Control valvebodylla loota, niin on käänteinen pakan ohjaus. Johto poikki ja pitäis olla VTD:n levypakka auki. Sitten tosin TCU väläyttelee vikakoodia, jos ei ole sitä vastusta johdon pääs. Varmaan googlella löytyy tuostakin paremmin infoa. Ja siitä ei ole mitään hajua miten vaikuttaa ajonhillintöihin, että kuinka valot vilajaa mittaristossa.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 04 Touko 2015, 14:52
Kirjoittaja Tomcat
Tuli tuossa mieleen että miksi Subaru ei alkuunsakaan käyttänyt viskoa tuossa keskilukossa?? Sehän toimii kuin ajatus!

Onko edelleenkin niin että edes noihin vanhempiin 4EAT askeihin ei ole saatavana aftermarket TCU:ta?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 04 Touko 2015, 16:07
Kirjoittaja mechanix
Samaa olen itsekkin miettinyt...

Ja mitä tulee tuohon TCUhun niin omaan MY00 outbackin askiin sellaisen teen, katsotaan saadaanko sivistyneesti toimiva ihan vaikka myyntiin asti ;-)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 04 Touko 2015, 16:27
Kirjoittaja Tomcat
mechanix kirjoitti:Samaa olen itsekkin miettinyt...

Ja mitä tulee tuohon TCUhun niin omaan MY00 outbackin askiin sellaisen teen, katsotaan saadaanko sivistyneesti toimiva ihan vaikka myyntiin asti ;-)


Jos saat sen toimimaan, niin mäkin haluu yhden kokeiluun. :lol:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 06 Touko 2015, 16:33
Kirjoittaja Tomcat
Ilmeisesti JDM S/tb Forestereissa on aina ollut VTD häntä jos tähän on uskomista

http://www.japanvehicles.com/newcars/su ... r/main.htm

Ei varmaan TCU ole mitään rakettitiedettä vaativaa versiota

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Touko 2015, 16:09
Kirjoittaja Tomcat

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Touko 2015, 18:32
Kirjoittaja Tomcat
PTK kirjoitti:Tämän kuvan mukaan myös toinen merkki kertoo onko MPT vai VTD, ainakin jos on tuolla uudemmalla koodilla. En oo vielä tutkaillu koska tuo uudempi koodaus on otettu käyttöön.
Uudemmat koodaukset alkaa mitä on nähny, aina esim. TZ1A tai TZ1B, ja vanhemmat niinku omakin loota alkaa TZ102. Eli helpolla ei kyllä pääse, aina joutuu ettimään tiedon murusia sieltä ja täältä. Tuo kuva ei pahemmin auta vanhojen koodien purkuun, koska osa merkeistä on eri kirjaimilla.
Ainut poikkeus vaikuttaa olevan tuo toinen kirjain, se tuntuu aina olevan oikeassa oli sitte vanha tai uus koodi. Z=MPT, V=VTD.
Pitää koittaa ottaa talteen kaikki tiedot mitä vaan tulee vastaan, että näkis aina nopeasti mitä eri merkit sanoo.


Hmm, esim JDM SF5 S/tb Foresterin askin tunnus on TZ103ZB1AA eli ilmeisesti MPT??

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Touko 2015, 18:38
Kirjoittaja Tomcat
PTK kirjoitti:Näyttää olevan MPT.


Entäs tää...

Kuva

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Touko 2015, 21:30
Kirjoittaja PTK
Tomcat kirjoitti:
PTK kirjoitti:Tämän kuvan mukaan myös toinen merkki kertoo onko MPT vai VTD, ainakin jos on tuolla uudemmalla koodilla. En oo vielä tutkaillu koska tuo uudempi koodaus on otettu käyttöön.
Uudemmat koodaukset alkaa mitä on nähny, aina esim. TZ1A tai TZ1B, ja vanhemmat niinku omakin loota alkaa TZ102. Eli helpolla ei kyllä pääse, aina joutuu ettimään tiedon murusia sieltä ja täältä. Tuo kuva ei pahemmin auta vanhojen koodien purkuun, koska osa merkeistä on eri kirjaimilla.
Ainut poikkeus vaikuttaa olevan tuo toinen kirjain, se tuntuu aina olevan oikeassa oli sitte vanha tai uus koodi. Z=MPT, V=VTD.
Pitää koittaa ottaa talteen kaikki tiedot mitä vaan tulee vastaan, että näkis aina nopeasti mitä eri merkit sanoo.


Hmm, esim JDM SF5 S/tb Foresterin askin tunnus on TZ103ZB1AA eli ilmeisesti MPT??

MPT koodin mukaan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Touko 2015, 21:34
Kirjoittaja PTK
Tomcat kirjoitti:
PTK kirjoitti:Näyttää olevan MPT.


Entäs tää...

MPT näyttää olevan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 11 Touko 2015, 08:47
Kirjoittaja Tomcat
Tälläinen tuli ostettua TV1B4YB1AB-KT ja ilmeisesti TCU tuohon samaan kauppaan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 14 Touko 2015, 17:01
Kirjoittaja PTK
Tomcat kirjoitti:Tälläinen tuli ostettua TV1B4YB1AB-KT ja ilmeisesti TCU tuohon samaan kauppaan.

Pidetään peukkuja pystys että TCU pelaa heti, eikä oo johdois mitään eroo :thumbsup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 14 Touko 2015, 18:27
Kirjoittaja Tomcat
Läskiks meni, väärä TCU ja aski oli jo myyty. No sen verran hyvä myyjä oli että lupas toimittaa virheensä vuoksi uuden askin tuolla koodilla ja siihen TCU:n. Pyysin samaan pakettiin tuon JDM WRX 4EAT 2001 up ECU:n, TCU:n ja johtosarja mielellään "ei katkottuna"... Lupas tehdä kaikkensa.

Ilmoitin myös että noita VTD askeja vois mennä enemmänkin, tai sitten niitä pelkkiä häntiä, lupas kysellä niitäkin lisää Japanista.

Nyt tosiaan peukut pystyyn!!

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Touko 2015, 07:49
Kirjoittaja iner
Jokos Maurin ja Tomcatin loota on siekkisellä?

Mikä laatikko sinne meni/menee? Vtd vai mpt?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Touko 2015, 08:39
Kirjoittaja Tomcat
iner kirjoitti:Jokos Maurin ja Tomcatin loota on siekkisellä?

Mikä laatikko sinne meni/menee? Vtd vai mpt?


MY10 XT vakio MPT

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Touko 2015, 09:19
Kirjoittaja Mauri H
Ei ole vielä loota perillä. Odotellaan että saadaan sille kyyti Kuopioon.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Touko 2015, 10:29
Kirjoittaja Tomcat
Painaa muuten ihan VI**STI toi aski :shock: Varmaan saman verran kun 6-speed

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 25 Touko 2015, 09:27
Kirjoittaja e0000333
Moro!


1vko subarun omistajana ja fiilis senkun paranee kokoajan...:D JDM peli kun on niin kaikki nesteet on tarkoitus vaihtaa.

Tuosta TITAN ATF 4400 öljystä täälläkin oli jo puhetta ja se on yksi vaihtoehto. Myyntiorganisaatiota löytyy tosta Vaasasta,
mut missä lienee lähin ostopaikka.

Mites Motonetin valikoima:
- VALVOLINE ATF-MAXLIFE SYNTEETTINEN 59-0202
- MOBIL ATF 1L SYNTEETTINEN AUTOMAATTIÖLJY 59-0215
- CASTROL ATF MULTIVEHICLE 3309 1L 59-0097

kaikki kyllä niin törky hintaisia että ei hirmusti kiinnostele.
Valmistajien mukaan noiden pitäs olla ATF HP kamaa, mut miten lie käytännössä.
Ei nyt viittis 30e takia hommaa ryssiäkkkään, kun ei tuota öljyä ihan kokoajan tarvi vaihdella.

-Matti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 26 Touko 2015, 13:55
Kirjoittaja e0000333
Taidan ottaa tota Faksin titaania. Sain tarjouksen.

---------------------------------------------------------------------

Terve!

Valitettavasti TITAN ATF 4400 ei ole varastossa Suomessa missään.
Noin 4 viikon toimitusajalla sitä kyllä saa.

Pakkauskoot ja hinnat:
Hinta 20 litra kanisterissa 6,93 / litra (alv 0%)
Hinta 205 litran tynnyrissä 5,88 / litra (alv 0%)

Rahti 20 litran kanisterille: Hämeenlinna – Seinäjoki 16,95 (alv 0%)
200L tulee rahtivapaasti.

Löytyykö kimppaporukkaa tynnyriin asti... :think:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 11:32
Kirjoittaja TJani
Siitä päivitettyä lootaa:
http://www.ebay.com/itm/231572858099

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 11:58
Kirjoittaja iner
TJani kirjoitti:Siitä päivitettyä lootaa:
http://www.ebay.com/itm/231572858099


Aika vähän päivityksiä tuossa...
Ja taitaa olla vanhanmallinen ei direct control loota.

Tällaisen vtd 4eat:n tehonkesto vakiokuosissaan ois kyllä mukava testata, kun edelleenkään ei oikein mistään ole löytynyt faktaa tai edes arviota mitä nämä laatikot kestää...

Omaan koneeseen tarvis lisää jerkkua, niin näkis antautuuko tuo laatikko :D

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 12:04
Kirjoittaja Mauri H
Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 12:11
Kirjoittaja iner
Mauri H kirjoitti:Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä


Huomaako ihan kunnolla luistamisen?

Ja mites näiden tcu reagoi levyjen/pannan luistamiseen? Antaako vikakoodin nopeuseroista?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 13:54
Kirjoittaja Mauri H
iner kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä


Huomaako ihan kunnolla luistamisen?

Ja mites näiden tcu reagoi levyjen/pannan luistamiseen? Antaako vikakoodin nopeuseroista?


Ei tule vikakoodia ja se luistaa vain alaspäin vaihdoissa reilulla kaasulla. Vaihde kytkeytyy ja kiihtyvyys on ensin sekunnin ajan laiskaa ja sit tarttuu kunnolla kiinni. Mietin että turbiinilukko saattaa kanssa luistaa mutta se todennäköisesti tekis sitä myös kolmosella ja sitä ei tapahdu, vain kakkonen luistaa.

Perseestä toi luisto, se on usein paikka jossa pitäis lähteä eikä jäädä miettimään jos kakkoselle asti polkaistaan pientä. Antaa liikaa tasoitusta :lol: No saapahan Siekkinen katsella miten pahasti on palanut kun tuo mun loota saadaan vuorostaan sinne hoitoon.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 14:56
Kirjoittaja iner
Ei pitäis olla enää pantaa näissä phase2 laatikoissa:
"Internally the Brake Band and Servo Mechanism have been deleted and in its place an
additional clutch pack is used as a holding member for second and fourth gear."

2-vaihteella on käytössä 2-4 brake ja low-clutch. Jos noista luistaa 2-4 brake, niin sillon pitäs laatikon luistaa 4-vaihteellakin. Jos taas low-clutch luistas, niin sillon pitäs luistaa 1-vaihdekin.

1-vaihde=low clutch
2-vaihde=low clutch + 2-4 brake
3-vaihde= low clutch + high clutch
4-vaihde= 2-4 brake + high clutch

Turbiinilukko ei ole käytössä kun 4 vaihteella. Ja sillonkin vaan takaasulla ajaessa.

Ton vaihtohetken luisto taitaa olla ihan tcu:hun ohjelmoitu ominaisuus:
"The line pressure and 2-4 brake duty solenoid are adjusted to a lower set value just before
the actual downshift.
This drops the back pressure in the high and 2-4 brake accumulators. The lowered back
pressure allows the applied pressures to be lower, creating a slipping condition of the high
and 2-4 brake. Higher engine speeds will then be obtained, generating a higher driving
force to the rear internal gear.
The TCM gradually increases the duty ratios eliminating the slip."

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 15:18
Kirjoittaja Mauri H
Turbiinilukkoa käytetään 2-4 vaihteilla. Ja n. 3000 kierrokselta ylös kestää jo kuormaakin. En ole seurannut missä se lukittaa pysyvästi mutta kyllä se jossain 4500 kierroksen päällä taitaa olla täyskaasullakin lukossa että saadaan tehot tiehen.

Jos TCU:ssa on tuota luistoa tahalleen ns power shiftillä niin idiootteja ovat, se polttaa lootan alta aikayksikön. Tää ei luistanut aluksi, mutta aika pian nöyrtyi viritysten jälkeen. Eli jotain on pehmentynyt käytössä. No mekaanista vahvistusta vaan ronskisti, eiköhän siitä vahva saada.

Niin tosiaan ylöspäin ykköseltä kakkoselle vaihtaa hyvin, yleensä juuri ylöspäinvaihto on se joka luistaa, sen puolesta tuo paineiden alentaminen voisi kyllä olla tuossa ongelma.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 16:46
Kirjoittaja iner
Juu, näköjään lukitsee turbiinia myös 2-3 vaihteilla. Tasakaasulla ja moottorijarrulla duty ratio pyöri 30-50% paikkeilla, mutta heti kun kaasua painaa hieman enemmän, niin lukko aukeaa kokonaan.

Nelosella tasakaasulla lukitsee kunnolla (duty ratio 95%), ja nelosella moottorijarrulla tipahtaa 40-50 prosenttiin.
Nelosella duty ratio tipahtaa 0%, kun kaasupolkimen painaa ~25-30%.

Eli aina kun painaa kaasua hieman enemmän, niin lukko on auki. Ei sitä kyllä ole suunniteltukaan kestämään vääntöä. Ainoastaan säästämään bensaa tasakaasulla ajaessa.

Tuo on kyllä mielenkiintoista, että onko siellä levyt luistanut voiman alla vai tcu:n temppujen takia. Ja onko se pieni luisto tehnyt pahaa levyille... Eiköhän Siekkiseltä saa tuohon faktaa :)

Jonkun pitäis ihan oikeasti opetella säätään ton laatikon softaa :(
Ei välttämättä tarvis mekaanisia vahvistuksia niin pian. Ja jos tcu antaa levyjen luistaa, niin ei siihen oikein taida jämäkämmät levytkään auttaa...

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 17:13
Kirjoittaja mechanix
Hetken vielä kestää mutta katotaan mitä kaikkea tuohon vanhempaan saa aikaiseksi ;-) tulee siis kokonaan oma tcu, en yritä edes vanhaa säätää.

Kunhan saan tuo uuden version ecun valmiiksi ja koneen+laatikon keulalle niin voi alkaa boksia värkkää.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 17:52
Kirjoittaja Lassiv
Tota mechanics:n projektia kyll seuraillaan todella innokkain mielin ainakin täällä :) Mahtaakohan tuo samainen boksi toimia siis näiden 5EAT:n kanssa vai tuleeko toimimaan vaan 4EAT lootissa? :) Eipä tässä vielä itsellä hätää mut jos innostuu jotain tekemään niin tollanen säädettävä boksi olis kyllä huippu, mielellään tuollaista kehitystä tukiskin :) Vielä kun on nähty esim tuolta ecu puolelta ettei se osaaminen jää pelkkään puhumiseen :D

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 20:29
Kirjoittaja Mauri H
Mahtaakohan lukko toimia erilailla tässä MY10:ssä. Nelosella avaa lukon heti kun alipaine on nollissa pienemmissä vauhdeissa (vaikka 80 kmh) mutta motarilla jo alkaa kestää yli puoltakin kiloa.

Kakkosella seurattiin Sakun kanssa lukon toimintaa säätölenkillä. Lukittaa kyllä 3000 kierroksen paikkeilla ja kestää vähän ahtojakin mutta avaa edelleen ronskimmalla kaasulla. Pitääkin joku päivä tarkastella miten se pitää isommissa pyörintänopeuksissa, kunhan nyt seuraavaksi ajaa autolla.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 27 Touko 2015, 22:24
Kirjoittaja Lassiv
Onkohan kellään mietteitä tälläseen asiaan näin väittävät että saa nostettua linjapaineita ylöspäin. Eivät toki ole avain ikuiseen onneen, mutta ei äkkiseltään kuulostaisi miltään hirven huonolta idealta nostaa esim 10-20% paineita. Näin saisi ehkä hieman tehonkestoa ja jämäkämpää vaihtoa helpolla. Toki jos isommista tehoista puhutaan niin ainoa oikea tyyli on vahvistaa loota, mutta mietin näin omasta ja perus käyttäjien mielestä onko kukaan tuollaista koittanut tai kuullut miten toimii? Tai peräti seurannut jollain mittarilla tai vastaavaa onko paineet oikeesti muuttuneet.

http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 49282.html

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Touko 2015, 09:08
Kirjoittaja iner
Kuva

Tuossa mun kartat.

Vaihdot saa noin jämäkämmiksi, mutta mulla on ollut ongelmia ahtopiikin kans täyskaasuvedossa.
Sen takia tuo torque pyynti piti pudottaa rajoittajalla noin alas...

Täyskaasulla sportshiftillä kun vaihtaa vaihdetta, niin pykälät menee päälle kerrasta ja kyselemättä kun ei kierrätä yli 6000rpm :D Vähän kyllä piikkaa ahdot noin... Mutta D-päällä ei ahtopiikkejä tule.

Korkeammilla kierroksilla oon nostanut wg duty cycleä niin että ecun ahtokorjaukset on vaihtohetkellä reilusti miinuksella. Korjaukset kun ovat suht hitaasti reagoivia, niin vaihdon jälkeen ne korjaukset vähentävät ahtopiikkiä...

Pitäs vaihtaa 3 porttiseen ahtosolenoidiin jossain vaiheessa, ja testata jos siitä olis vähän apua.

Kuva

Mites muilla käyttäytyy ahdot vaihtotilanteessa?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Touko 2015, 11:07
Kirjoittaja Mauri H
Vähän piikkaa vaihtaessa, mutta ei hälyttävästi. Itseasiassa tuo VF52:nen vähän laskee ahtoja kierroslukualueen yläpäässä ja vaihtohetken ahtopiikki on sama 1,3 baria joka on maksimipaine keskikierroksilla.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Touko 2015, 11:29
Kirjoittaja iner
Mulla piikkas yli 1,5bar vaihtohetkellä ilman tuota kaasuläpän sulkemista :? Ei oikein vakio männillä uskaltanut noin ajaa.

Nyt on koneen uudelleen rakennuksen jälkeen moni asia muuttunut, niin pitää hieroa tuota softaa kunhan saa sisäänajettua koneen kunnolla...

Koitan saada säädettyä vaihtohetket siten että kaasuläppä on täysin auki ja ahdot pysyy järkevissä lukemissa. Laatikko kestää sitten jos kestää :D

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Touko 2015, 16:48
Kirjoittaja Mauri H
No laatikot saadaan kyllä kestämään. Kun saatais toi loota Kuopioon niin alkais valumaan hintatietoja jotka voin julkaista laatikkorempan ja vahvistuksen osalta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 28 Touko 2015, 18:03
Kirjoittaja iner
Mauri H kirjoitti:No laatikot saadaan kyllä kestämään. Kun saatais toi loota Kuopioon niin alkais valumaan hintatietoja jotka voin julkaista laatikkorempan ja vahvistuksen osalta.


Kun selvittelette hintoja, niin kysäse samalla Jarkolta paljonko sen kautta tulis maksamaan pelkkien "rebuild" osien tilaus.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 25 Kesä 2015, 13:16
Kirjoittaja ReeL12
Mistä tähän 4eat lootaan löytyy tuota öljyfiltteriä? Omassa on se ulkoinen pyöreä malli josta manuaali sanoo että huoltovapaa?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 00:23
Kirjoittaja PTK
ReeL12 kirjoitti:Mistä tähän 4eat lootaan löytyy tuota öljyfiltteriä? Omassa on se ulkoinen pyöreä malli josta manuaali sanoo että huoltovapaa?

Sitähän ei tarttisi välttämättä vaihtaa, ellei oo todella paljon ajettu loota. Mutta jos googlella etsii, voi löytää suomesta jonkun paikan missä myidään noita filsuja.
Nuohan on aika hintavia jos vertaa normaaliin moot.öljysuodattimeen, mutta normi suodatin ei käy tuon korvaajaksi (ihan vaan tiedoksi jos joku ajattelee laittavansa halvan öljyfilsun korvaajaksi).

ebaysta löytyykin helposti: http://www.ebay.com/itm/OEM-Genuine-Subaru-Automatic-Transmission-Filter-Screw-On-Type-Legacy-Forester/131458587916?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D31729%26meid%3De8c3d37fdab146c088896427cb911228%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D360303369103&rt=nc

edit. pikku korjaus.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:23
Kirjoittaja Toniska
Nyt on pakko vähän kysellä kun pika googletus ei tarjonnut hirveesti apuja(voi johtua myös kehnosta englannista :mrgreen: ) Elikkäs tässä keräilen huolto osa listaa tohon foreen että pääsee kilpailuttamaan liikkeitä. Ensiksi katsoin castrollin sivuilta ton automaattilaatikon öljy tilavuuden 9.3L pitääkö paikkansa? Ja käykös tuonne öljyksi vaikka tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/T ... H-Tayssynt
Mutta castrollin sivuilla tuli vastaan tälläinen: Vetopyörästö automaattivaihteistosta Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Käyttöolosuhteet: Normaali (Tarkasta 30000 km / 24 kuukautta, Vaihto 60000 km / 48 kuukautta)
Voiteluaineen tilavuus: 1,2 litraa tässä kohtaa rupesin vähän ihmettelemään että onko tuolla lootassa joku toinenkin paikka mihin tarttis öljyt vaihtaa :lol: Öljyn suodatinta ei vissiin ole kuin tuo ulkoinen lootan kyljessä? Perä ölbän valintakin on vähän vielä hakusessa :mrgreen:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Heinä 2015, 12:40
Kirjoittaja nebis
Toniska kirjoitti:Nyt on pakko vähän kysellä kun pika googletus ei tarjonnut hirveesti apuja(voi johtua myös kehnosta englannista :mrgreen: ) Elikkäs tässä keräilen huolto osa listaa tohon foreen että pääsee kilpailuttamaan liikkeitä. Ensiksi katsoin castrollin sivuilta ton automaattilaatikon öljy tilavuuden 9.3L pitääkö paikkansa? Ja käykös tuonne öljyksi vaikka tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/T ... H-Tayssynt
Mutta castrollin sivuilla tuli vastaan tälläinen: Vetopyörästö automaattivaihteistosta Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Käyttöolosuhteet: Normaali (Tarkasta 30000 km / 24 kuukautta, Vaihto 60000 km / 48 kuukautta)
Voiteluaineen tilavuus: 1,2 litraa tässä kohtaa rupesin vähän ihmettelemään että onko tuolla lootassa joku toinenkin paikka mihin tarttis öljyt vaihtaa :lol: Öljyn suodatinta ei vissiin ole kuin tuo ulkoinen lootan kyljessä? Perä ölbän valintakin on vähän vielä hakusessa :mrgreen:

Vaihteistoon tarvitaan noin 13-15L öljyä esim.Castrol ATF Multivehicle, koska se pitää vaihtaa huuhtelemalla, eli ei niin että valuttaa ulos ja uudet tilalle. Etuperään menee eri öljy joka on vaihteiston yhteydessä ja sama öljy käy takaperään esim. Castrol Syntrax Longlife 75W-90 Euperä noin 4L takaperä 1,2L
Espoosta löytyy hyvä paja CarTech Oy joka tekee Subaru huollot edullisesti ;)