HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 04 Touko 2015, 09:23

Terve

Tälläistä vikaa pukkaa. Lisätietona vielä "Swithing valve stuck closed bank 1"

Onko muilla vastaavaa? Entisellä foorumilla oli joku keskustelu, mutta sehän on nyt hävinnyt.

Onko joku korjauttanut tai poistanut ko.järjestelmää? Googlailemalla löytyy tietoa järjestelmän tulppaamisesta ja sen jälkeen kerrotaan eculle, että ei anna vikakoodia näistä osista.

Kuka osaisi tuon ecupuolen?

Autona siis Legacy 2.0r 07 AT

-Jone
Subaru Legacy 07 2.0R AT

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 04 Touko 2015, 15:53

Ja auton ECU:sta löytyy seuraavat merkinnät: Y7 22611 AM130 A18-000 R6M 6620 Hitachi. Ltd
Subaru Legacy 07 2.0R AT

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja roipis » 17 Touko 2015, 22:22

Impussa oli sama vikakoodi ja häiriötä toisioilmasysteemissä keväällä 2014, mittarissa 115tkm. Häiriön havaitsi jonkinlaisena empimisenä/nykimisenä kiihdytyksessä tien päällä maantieajossakin lämpimällä koneella vaikka toisioilmasysteemi kaiketi liittyy sasteenpoistoon käynnistyksissä, ts. syöttää katalysaattorille ilmaa kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta pakosarjaan päätynyt rikastettu seos poltetaan pois huolesta. En tiedä toimiiko systeemi myös normaaliajossa joskus vai johtuiko empiminen jostakin vikatilamoodista tms. Joka tapauksessa tuli mieleen hakea kaverilta testeri ja koodi löytyi. Minusta vikavalokaan ei syttynyt ainakaan heti.

Putsasin ilmapumpun/moottorin mutta siellä oli vain hiilipölyä, ei vettä, mitä noihin voi kuulemma kertyä. Irrotin pumpulta venttiileihin menevät letkut ja suihkin WD40:ä tms. venttiilien karoihin ja sen jälkeen räpsyttelin venttiileitä antamalla 12V suuoraan akulta sekä maan toiseen napaan. Kuskin puolen venttiilissä on joku lämpötila- tai paineanturi ja moninapainen liitin, kun taas toisen venttiilin liittimessä on vain kaksi napaa joihin voi kytkeä johtoja, omalla vastuulla sekin :thumbup: Ekalla kertaa tuo "huolto" auttoi viikon pari. Sitten tein uusiksi ja sen jälkeen on toiminut häiriöttä yli vuoden ja 20tkm. Mennä keväänä tosin myös auton käyttö muuttui pitkän työmatkan, tunti suuntaansa, junnaamisesta sekalaisemmaksi ajoksi. Voisko olla niin että venttiilit toimivat enempi pätkäajossa eivätkä jumittele yhtä helposti? Hain myös merkkiliikkeestä tiivisteitä venttiileistä pakosarjaan johtaville putkille, jotka ,nettijuttujen mukaan, olisi ehkä hyvä katsoa ja puhdistaa. On vieläkin tekemättä...
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

SammyG
Viestit: 305
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:10

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja SammyG » 17 Touko 2015, 22:28

Mulla alkoi kanssa tekemään ensin yhtenä talvena tuota vikailua toisioilmajärjestelmässä. Siitä pääsi auton kuivattelulla ja vikakoodien nollaamisella. Seuraavana talvena ei ulkoiset kikat enään auttaneet.

Aukaisin venttiilit/solenoidit niin pitkälle kuin rikkomatta sai auki. Putsasin sen mitä erilaisilla litkuilla huljuttelemassa sai. Ei auttanut. Edessä oli joko kallis remontti jossa osat marmorilta tai delete.

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 18 Touko 2015, 10:19

Soittelin Sakulle Kuopioon. Hitachi ECU:a ei kuulemma pysty uudelleen ohjelmoimaan, että vikakoodit saisi kokonaan pois. Muista ECUista tämä onnistuu. Voisikohan paineanturia huijata vastuksilla, että se luulisi järjestelmän toimivan käynnistyksessä? Muuten näyttäisi sitten mitattua arvoa.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

Berkele
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Touko 2015, 10:59

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja Berkele » 18 Touko 2015, 11:05

Mulla on kans ongelmia tähän samaan liittyen. Auto on vapari 2.0 Forester MY06. Vikakoodia on pukannyt tyypillisesti kerran syksyllä ja kerran keväällä sopivan kosteilla nollakeleillä. Välillä valitus on liittynyt venttiiliin ja välillä itse pumppuun.

No tänä aamuna emäntä soitti, että check engine valo taas syttyi ja konehuoneella pyörii joku moottori vaikka virrat on pois. Menin sitten katsomaan paikanpäälle. Pumppu oli hajottanut rupelinsa ja koko pumpun kansi oli lentänyt mäkeen. Sielläpä se nyt sitten pyöri ihan itsekseen. Torque ei saa yhteyttä ecuun... Nykäisin pumpun pistokkeen irti niin ei akku kulu. Nyt ei sitten tietenkään autoa nilkutustilasta pois.

Liekö pumpun rele juminut kiinni, kun se ei sammunut? Onko muut saaneet pumppua ecusta pois? Onko kukaan kokeillut tätä?:

http://shop.associatedglobal.org/collec ... oducts/sae

Berkele
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Touko 2015, 10:59

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja Berkele » 18 Touko 2015, 20:25

Joo, pumpun rele oli juminut. Käytin irti ja kytkin takaisin, niin se aukesi. Ecuunkin sain lopulta yhteyden. Melkoinen lista oli lisäilmasysteemiin liittyviä vikakoodeja.

Turboversiostahan ton saa ohitettua ecusta. Vaparista ei. Kaverilla on kuulemma projektina tehdä oma softa, millä sen sais myös vaparin ecusta poistettua.

Nyt on vain ongelmana se lasahtanut pumppu. Auto menee heti cel tilaan, kun pumppu haluaa seuraavan kerran käynnistyä. Rele ei ole kallis, erwolla reilu pari kymppiä, mutta pumppu on yli 500. Toki hinta on sitten viimekysymästä laskenut muutamalla satkulla. Venttiilitkään ei ole enää ku 270 ja 220 ekeä. Ihanan halpaa.

Ei kellään olis toimivaa lisäilmapumppua jääny nurkkiin pyörimään?

Ei vissiin kukaan foorumilainen ole testannut tuota ameriikan mokkulaa pumpun ohitukseen?

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 18 Touko 2015, 21:02

Tässä on joku tehnyt jonkun vastushässäkän. http://www.subaruforester.org/vbulletin ... ion-87817/
Subaru Legacy 07 2.0R AT

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja mechanix » 18 Touko 2015, 21:06

Jos ei muuta niin on ainakin boksilla hintaa... eihän tuo voi kovin monimutkainen laatikko olla. Toki kysyntä voi olla sen verran pientä että täytyy pitää hinnat taivaissa :mrgreen:
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja iner » 24 Touko 2015, 11:54

Berkele kirjoitti:Ei kellään olis toimivaa lisäilmapumppua jääny nurkkiin pyörimään?


viewtopic.php?f=22&p=8273#p8273 :thumbsup:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

delete
Viestit: 41
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 11:49

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja delete » 11 Heinä 2015, 20:29

vm 2005 2.0 legacy antaa P2444 koodia.. Lisäilmapumppu vaihdettu ja liittimet contact cleanerilla käyty läpi ilman vaikutusta ja noihin kahteen venttiiliin ruiskuttelin rasvaa, ei vaikutusta silläkään. Vieläkö vikaa voi itse etsiä vai ajaakko huoltoon?

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja roipis » 20 Heinä 2015, 01:13

Jostakin ulkomaan foorumeilta lueskelin, että tuon p- tai T- anturin, siinä venttiilissä, johon monta piuhaa, temppuilu tai vikaantuminen voi olla ongelmien ydin. Siihen auttaa kait lähinnä tuon kyseisen (kalliimman) venttiilin vaihto. Kannattaa silti googletella voisko tulle tehdä mittään.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja roipis » 07 Helmi 2016, 22:23

Taas jatkoa vanhaan aiheeseen...
Sain vihdoinkin toimeksi irrottaa lisäilmaventtiilit ja -putket, putsausmielessä, kun nuo putkien tiivisteetkin tuli joskus ostettua, vaikka auto on toiminut ilman vikavaloja viime "valohoidon" jälkeen. Mittarissa nyt 140+tkm.

Venttiilit ja putket sai aika helposti pois, puolta moottoria purkamatta. Muttereita ja ruuveja sai näprätä kurkotellen ja varoa pudottamasta. Venttiilit sai myös halkaistua avaamalla kolme T25 ruuvia. Halkaisukohdasta löytyi omassa lätkässään läppäventtiili takaiskuventtiilinä ("reed-venttiilin" näköinen) ja yläpuolikkaassa solenoidin käyttämä lautasventtiili. Nuo p*******n ventiilit oli sitten pakokaasun ja lämmön tärvelemiä, kun ovat typerästi tehtyjä: sekä läppäventtiilin osat että venttiililautanen ovat olleet kumi/muovipäällysteisiä. Kummankin venttiilin läppäventtiilit olivat kärventyneet ja hiukan raollaan sekä päästäneet pakokaasuja myös venttiililautaselle, jonka kumitus oli myöskin kärventynyt. Tuo venttiili varmaan toimii melko hyvin niin kauan kuin lautasventtiilit toimivat jumittelematta ja menevät kiinni aina heti, kun puhallin pysähtyy tai vähän ennenkin ja puhallin vastaavasti käy aina kun lautasventtiileitä avataan. Tuo raolleen kärvähtänyt läppäventtiili mahtaa olla ongelmien ydin.

Tietääkö kukaan saako noita sisäkaluja eli tuota läppäventtiiliä mistään erikseen? Entä sitä että ovatko uudemmat lisäilmaventtiilit fiksummin tehtyjä kuin nämä vanhat? Muutaman dieselin EGR-venttiileissä ei ole kumia näkynyt, muuta karstaa kylläkin. Jos ovat parempia niin sitten voisin hyvillä mieli ostaa uudet auton loppuiäksi, vaikkei hinta juuri nauratakaan :x

Perjantai-iltana kävi kyllä mielessä sekin että teen juomatölkistä "tiivisteet" noihin putkiin pakosarjaan päin ja sitten ilmaletkuun jonkinlaisen säädettävän kuristetun ohipuhalluksen. Säädöllä sitten haen sopivan kuristuksen, jolla paineanturi ja ECU pysyvät tyytyväisinä. Voisko tommonen onnistua? Pari yötä nukuttuani järkeilin että rautalankaviritysten aika ei ole vielä, tuolla autolla.

Oma ajatus tuon venttiilin karan voitelusta CRC:llä saattoi olla aika turha. Ilmaletkun yhteestä saa suihkittua rasvaa lähinnä venttiililautasen päälle ja ylimäärä valuu sitten takaiskuventtiilin ja pakokanavaa kohti, kun lautanen joskus aukeaa. Kara lähtee ylöspäin solenoidiin, joten irrallaan olevaa venttiiliä on helpompi yrittää rasvata.

Kuvat venttiileistä selvittäisi tätä juttua kovasti, mutten osaa lisätä viestiin. Muutama sumea kuva olisi läppärissä muttei missään pilvessä. Pystyykö kuvaa liittämään viestiin muuten kuin linkillä?
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

blanco
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:45

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja blanco » 10 Helmi 2016, 08:31

Omassa 2007 2.0R legacyssa kans tätä samaa vikakoodia herjannut "Swithing valve stuck closed bank 1" tai "Secondary Air Valve stuck open"
Tein tuon saman puhdistus operaation kuskinpuolen toisioilma-venttiilille. Ainakin toistaiseksi tämä putsaus auttoi katsotaan nyt kuinka kauan toimii.
Noin 300 € maksaa tosiaan tuo venttiili kuskinpuolelle, kyllä nuo kulutustavaraa taitavat olla että jossain vaiheessa joutuu uuden vaihtamaan.

Autossa nyt mittarissa vajaa 150 tkm.

Täältä löytyy ihan hyvä kuva venttiileistä http://www.subaruforester.org/vbulletin ... ndex5.html

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja roipis » 11 Helmi 2016, 23:18

Kiitos linkistä. Tuo onkin hyvä kuva koska siinä näkyy uusikin "susi" purettuna. Takaiskuventtiilin runkokappale näyttää siinäkin kumitetulta. Mun auton venttiilit näytti melko samalta kuin nuo keskimmäiset :evil: Kokeilin myös irrottaa noita takaiskujen läppiä huonolla menestyksellä: kaikki pikkuruuvit katkesivat auettuaan ensin noin neljänneskierroksen. Päivänvalossa katsottuna näytti siltä että ruuvien päät tulevat hiukan ulos runkopalasta ja on niitattu lukkoon. Yhtä kokeilin porata rungosta pois mutta pora siirtyi hanakasti teräsruuvista alumiinirunkoon, se siitä. :banghead:

Uudet on tilattu, pelkkiä takaiskuja ei saa eikä lupauksia paremmasta toteutuksesta tarjottu. Maksavat rengassarjan hinnan ja toivottavasti kestävät paaliin asti.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 14 Huhti 2016, 13:36

Ei tämä toimikaan. Jatketaan kehitystä.
Viimeksi muokannut projone 28 Syys 2016, 08:04, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

Jiiäs
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2015, 10:42

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja Jiiäs » 20 Syys 2016, 23:08

Onko kukaan tohtinut kokeilla tuota hitachin ecun poksia onko varma ratkasu? http://shop.associatedglobal.net/products/sae
Laskin päissäni että tuon poksin saapi halvemmalla ko yhden uuden ilmaventtiilin, joten ostohalut on korkealla.
Alkaa kyllästyttää jo tuon vikavalojen kans pelehdintä eikä kehtais alkaa värkkäämään enää. Kuskinpuolen ilmaventtiiliä käytin auki keväillä ja se oli melekolailla karrelle palanu koko venttiili. löin kaikessa hiljaisuudessa hilppeet kasaan ja arkun kansi kiinni. Vikakoodit saa kyllä kuitattua puhelimella, mutta ne tulee takasin hetimmiten. Nurkan takaa lähestyvä kastsastusaika alkaa jo kuumottamaan, mitä jos vikavalot vilkkuu taas kuin joulukuusessa? :banghead:

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 28 Syys 2016, 08:06

Katsastukseen kun menee kuumalla koneella, niin ei tule vikakoodeja ilmasysteemistä.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 08 Helmi 2017, 21:25

Nyt on ajeltu uudella kytkennällä noin kuukausi ilman vikakoodeja. Torquella katsoessa kaikki saastetestit näyttävät vihreää. Pitää vielä kesällä tulpata ilmaputket kannesta. Linkin takana on kytkentä, jos joku haluaa testata. Kytkennässä nuo pari rinnankytkentää voisi vielä yksinkertaistaa, mutta nuo käytetyt vastusarvot löytyvät helpommin kaupasta. Jos joku testaa, niin kommentit kiinnostaa. https://drive.google.com/open?id=0B8SPX ... nVaYWpEODg
Subaru Legacy 07 2.0R AT

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 10 Helmi 2017, 08:54

Voisiko joku ystävällinen mitata tuon secondary air paineen toimivasta autosta, pliis. Mulla siis 123-125kPa silloin kun pumppu käy riippumatta venttiilien asennoista. Onnistuu freeSSM:llä helposti.

Tapsa

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 18 Helmi 2017, 15:00

Tehtiin painemittaukset. 99 normi. Heti käynnistyksen jälkeen 117 ja max 121kpa.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 21 Helmi 2017, 07:52

Thanks,

Eli mulla taitaa paine olla liian korkea kun venttiilien pitäisi olla auki. Raotan pakokanaviin meneviä putkia yksi kerrallaan ja katson miten käyttäytyy. Voivat olla tukossa tai jotain. Kts alla oleva ketju samanoloisista ongelmista Tundrassa - tarvikepakosarjoissa aluksi putket liian ahtaasti mitoitettu ja virtaushäviöt kasvoivat liian suuriksi......

http://www.tundrasolutions.com/forums/e ... l-valve-3/

Tapsa

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja JJR » 24 Helmi 2017, 17:07

projone kirjoitti:Nyt on ajeltu uudella kytkennällä noin kuukausi ilman vikakoodeja. Torquella katsoessa kaikki saastetestit näyttävät vihreää. Pitää vielä kesällä tulpata ilmaputket kannesta. Linkin takana on kytkentä, jos joku haluaa testata. Kytkennässä nuo pari rinnankytkentää voisi vielä yksinkertaistaa, mutta nuo käytetyt vastusarvot löytyvät helpommin kaupasta. Jos joku testaa, niin kommentit kiinnostaa. https://drive.google.com/open?id=0B8SPX ... nVaYWpEODg


Tällä ohjeistuksella tehty juuri äsken yksi auto ja ei ainakaan heti ilmaantunu valoja kiilumaan, katsellaan ja raportoidaan kuinka käy :)

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 25 Helmi 2017, 10:55

No niin, taas vähän eteenpäin....

Kytkin hyppylangalla puhaltimen releen nastat oikariin niin, että käy koko ajan moottori sammuksissa. Sitten toisella langalla venttiilejä ohjaava rele oikariin. FreeSSM:llä mittaus

Venttiilit kiinni 114kPa, venttiilit auki 112kPa. Pelkääjän puolen venttiilistä johto irti 112kPa. Raotin pelkääjän puolen putken laippaa n 5mm ja paine 105kPa. Jäljillä taidetaan olla.

Sitten metalliputket irti. Pelkääjän puoli etenkin todella karstainen, kuskinpuoleinen myös - mutta ei niin paha. Pulloharjoilla lähti puhtaaksi.

Kannessa oleva kanava pelkääjän puolella muurautunut lähes kokonaan kiinni. N. 3mm reikä enää..... ekaks 4mm, sit 7mm ja lopuks 7,8mm poranterällä käsin pyörittämällä puhtaaks niin pitkältä kuin ylettää. Sitten sahan terotusviilalla niin pitkälle ku sillä ylettää. Kuskin puoli ei ihan niin paha, mutta pitkään sai porailla sitäkin.

Kaikki kokoon ja uus mittaus.

Venttiilit kiinni 114kPa, venttiilit auki 110kPa. Pelkääjän puolen venttiilistä johto irti 111kPa.

Tostahan tuli rivi vikakoodeja, nollaus ja käyntiin.

Hyvin toimii tallin lämpötilassa. Jätän auton ulos ja mittaan sopivalla hetkellä todellisen kylmäkäynnistyksen.

Niiden läppäventtiilien tehtävä olis pitää pakokaasut pois putkista silloin kun systeemi ei o päällä. Ne on niin surkeat ja menevät lopullisesti pilalle muutaman vuoden ajon jälkeen, että voisi olettaa karstoittumisen johtuvan pakokaasujen akanvirrasta. Vaikea sanoa.

Työ ei ole kovin iso - kuskin puolen putken alapäähän pääsee käsiksi alakautta tosi helposti. Muu hoituu yläpuolelta isommin purkamatta.

Suosittelen kaikille, jotka taistelevat saman jutun kanssa. Katsotaan nyt kuitenkin ensin josko ihan oikeasti tokeni. Jonelle iso kiitos referenssimittauksista !

Mulla siis venttiilit on uudet.

Kuviakin löytyy.

Tapsa

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 25 Helmi 2017, 20:03

Nyt vaikuttaisi toimivan :thumbsup:

Ulkoilman paine 100kPa, auton käynnistys - puhallin käy ja ventsut aukee, paine 116kPa. Venttiilit menee kiinni ja pumppu jää päälle, paine 122kPa.

Painemittauksen arvon, pumpun käyntitiedon (tai siis ohjauksen) sekä venttiilien ojaustiedon saa näppärästi freeSSM:llä näkyviin. Sääli, ettei siinä ole loggeria.

Tapsa

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 26 Helmi 2017, 05:50

Tuli mieleen, että eräs tapa elvyttää sähköisesti toimiva järjestelmä on purkaa ja putsata sekä voidella venttiilit - niissähän on veden lisäksi vaikka mitä. Metalliputket kokonaan pois ja kansien yhteet tulpataan. Sitten venttiilien lähtöihin sopivat kuristukset, jotta kiinni/auki paine-ero tulee ECUa miellyttäväksi.

Näin päästään eroon pakokaasujen kondenssivedestä ja epäpuhtauksista venttiileissä. Eikä pelkkää ilmaa siirreltäessä mikään mene tukkoonkaan :-)

Tapsa

MNGR21
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Maalis 2017, 21:48

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja MNGR21 » 28 Maalis 2017, 11:06

Osaisko joku tämmästä ohitusta tehdä pääkaupunkiseudulla? ei jaksais Er-Wolle ajella hakee uutta softaa ecuun...Mistä edullisesti jakohihnan vaihto?
(Subaru forester 2.0 AT 2006)

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 04 Huhti 2017, 14:59

MNGR21 kirjoitti:Osaisko joku tämmästä ohitusta tehdä pääkaupunkiseudulla? (Subaru forester 2.0 AT 2006)


Ei taida tohon autoon softalla onnistua.

Tapsa

MNGR21
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Maalis 2017, 21:48

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja MNGR21 » 05 Huhti 2017, 11:58

joo ei ellei osaa, sitä mä nyt täs kyselinkin, Er-Wolla sais uuden softan mut ois turhan pitkä ajella ouluun...

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja smacine » 05 Huhti 2017, 18:43

Muistankohan oikein, että olen jostakin lukenut, että saksan pojat olisivat tähän jonkun vastussysteemin kehittänyt minkä avulla ei herjaa kun nuo turhakkeet poistetaan..

ltrvs
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2015, 09:33

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja ltrvs » 06 Huhti 2017, 09:58

smacine kirjoitti:Muistankohan oikein, että olen jostakin lukenut, että saksan pojat olisivat tähän jonkun vastussysteemin kehittänyt minkä avulla ei herjaa kun nuo turhakkeet poistetaan..

Muistan lukeneeni ylempää tältä sivulta kytkennästä, joka näyttelee noita turhakkeita :)
projone kirjoitti:Nyt on ajeltu uudella kytkennällä noin kuukausi ilman vikakoodeja. Torquella katsoessa kaikki saastetestit näyttävät vihreää. Pitää vielä kesällä tulpata ilmaputket kannesta. Linkin takana on kytkentä, jos joku haluaa testata. Kytkennässä nuo pari rinnankytkentää voisi vielä yksinkertaistaa, mutta nuo käytetyt vastusarvot löytyvät helpommin kaupasta. Jos joku testaa, niin kommentit kiinnostaa. https://drive.google.com/open?id=0B8SPX ... nVaYWpEODg

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 06 Huhti 2017, 14:19

Ei ole vikakoodeja tullut tammikuun jälkeen.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 19 Huhti 2017, 21:29

Mulla on 2006 2.0 IV Legacy bensa/vapari (75tkm ajettu) ja nyt on alkanu tulee P2444:ää.
-Jättääkö toi EGR-koodi tai jumittunut kiertoilmaventtiilistö tien päälle, jos ei heti saa vaihdettua tai korjattua?
-En juuri ymmärrä näistä, mutta ilmeisesti kyseessä on päästörajoituksiin liittyvä moottorin osa.
-Huollossa eivät saa nollattua jolloin luistonesto ja cruise pois päältä koko ajan.
-Kuulemma kooditulkki ei kerro kumpi EGR-venttiili on sökönä jolloin pitäis vaihtaa molemmat venttiilit yht. 600 € luokkaa :shock:
-Sanoivat, että vie enemmän bensaa, kun venttiilistö falskaa.
Uskaltaako lähteä mökille?
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 20 Huhti 2017, 09:20

Tiellehän tuolla ei jää. Venttiilien auki jääminen aiheuttaa varmaankin pakokaasun karkaamista väärää reittiä jolloin moottorille tulee väärä seostieto. Veikkaan ettei ole juuri vaikutusta. Venttiilit pois, sulkulevyt paikalleen ja moottoriohjauksen huijaaminen piirillä lopulliseksi ratkaisuksi.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 20 Huhti 2017, 09:31

Kiitos @projone! Tuo on huojentava tieto että uskaltaa ajaa. Tuleeko tossa levyttämisessä sitten vastaan katsastuksessa jotain noottia vai tuleeko ajaa vaan auto lämpimäksi ja sitten mennä katsastukseen niin ei tule sanomista? Saako näihin 2.0 turbottomiin levyjä mistään ja jos on tunari kuten meikäläinen niin suostuuko merkkihuollot tekemään vai tuleeko hypätä lauttaan ja käydä Tallinnassa? Millä pajalla FIN/EST tuon levytyksen saisi tehtyä?
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

blanco
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:45

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja blanco » 20 Huhti 2017, 14:31

7Siskoa kirjoitti:Mulla on 2006 2.0 IV Legacy bensa/vapari (75tkm ajettu) ja nyt on alkanu tulee P2444:ää.
-Jättääkö toi EGR-koodi tai jumittunut kiertoilmaventtiilistö tien päälle, jos ei heti saa vaihdettua tai korjattua?
-En juuri ymmärrä näistä, mutta ilmeisesti kyseessä on päästörajoituksiin liittyvä moottorin osa.
-Huollossa eivät saa nollattua jolloin luistonesto ja cruise pois päältä koko ajan.
-Kuulemma kooditulkki ei kerro kumpi EGR-venttiili on sökönä jolloin pitäis vaihtaa molemmat venttiilit yht. 600 € luokkaa :shock:
-Sanoivat, että vie enemmän bensaa, kun venttiilistö falskaa.
Uskaltaako lähteä mökille?



Tämän asian kans itsekin pari vuotta paininut ja nollaillut vikakoodia.
Vikakoodien jatkuva nollaus alkoi tympäsee joten tilasin uuden venttiilin kuskin puolelle täältä
https://www.partacus.de/ersatzteile/det ... fbe6cc373/

Vaihdoin paikalleen, putsasin molemmilta puolilta venttiileille menevät putket kuin myös vänkärin puolen venttiilin-ja moottoripään putkilähdön/laipan.

Putket oli lähes umpeen muurautuneet samoten venttiilien/moottorin lähdöt.

Korjauksen jälkeen toiminut moitteetta toistaiseksi ja itsellä riitti tuo kuskin puolen venttiilin vaihto.

Pelkkä putsaus voi auttaa hetkellisesti jos venttiilit eivät ole aivan kärähtäneet. Jossain vaiheessa venttiilit joutuu vaihtaan jos ei tulppaa ja ohita koko järjestelmää.

Auto legacy 2.0R vm-07 ja ajettu noin 170 tkm

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 21 Huhti 2017, 07:23

Kiitos @blanco! Toi operaatio saattais olla käypäinen vaihtoehto. Saakohan niitä vänkärin puolen venttiilejä muuten mistään nettivaraosakaupoista?
Mä veikkaan, että tällä mun autolla on ajettu lähinnä pääkaupunkiseudulla tosi lyhyttä työmatka-ajoa yms. jolloin olis ymmärrettävissä miksi kondenssi ja pakokaasun kuona-aineet on karstoittumisen myötä saaneet venttiililäpät falskaamaan. Lyhyessä ajossa kondenssikosteus ei pääse haihtumaan kuten pitempiä matkoja ajettaessa? Onko tuo tulppaaminen ja järjestelmän kiertäminen haaste katsastuksessa?
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 22 Huhti 2017, 07:57

Suosittelen kokeilemaan kunnollista puhdistusta. Siis ei pelkkien venttiilien vaan myös putket ja kansissa olevat kanavat.

Homma ei ole kovin suuri ja onnistuu kaikilta, joilla avaimet pysyvät käsissä. Kts mun postaukset tuolla ylhäällä. Vika siis ei mulla poistunut vaihtamalla kalliit venttiilit vaikka nekin toki tiensä päässä tavallaan olivat. Sähköisesti toimivat kuitenkin vielä.

Kandee siis kokeilla putsata noi putket ja kansien valuissa sisällä olevat kanavat ja jatkaa vanhoilla ventsuilla. Voi hyvin olla, että skulaa pitkäänkin ilman vaivoja vaikkei ehkä täydellinen korjaus olisikaan.

Venttiileitä ei taida saada tarvikkeina mistään.

Tapsa

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 22 Huhti 2017, 09:11

Kiitos @tapsak4, likaantuminenhan noissa se pääsyy toimintahäiriöön lienee niin putsaaminen kuulostaa järkevimmältä ja kustannustehokkaimmalta ratkaisulta sen sijaan, että painaa sen kuussataa kahden EGR:n vaihto-operaatioon.

Ajelin eilen HKI-TKU-HKI CEL-tilassa ja venttiilit ilmeisesti edelleenkin epäkunnossa ja menomatkalla huomasin, että bensaa menee reippaasti normaalia enemmän ja kulkeminen on jotenkin nuhaista. Sitten paluumatkalla TKU-HKI piti tehdä kahden rekan ohitus ja vaihdoin automaatin sport-modeen, autosta tuli taas pirteä, bensan kulutus näytti tippuvan takaisin normaalilukemiin eikä huudattanut konetta. Ajellaan nyt sitten sportilla.
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja JuPe » 22 Huhti 2017, 11:50

7Siskoa kirjoitti:Kiitos @blanco! Toi operaatio saattais olla käypäinen vaihtoehto. Saakohan niitä vänkärin puolen venttiilejä muuten mistään nettivaraosakaupoista?
Mä veikkaan, että tällä mun autolla on ajettu lähinnä pääkaupunkiseudulla tosi lyhyttä työmatka-ajoa yms. jolloin olis ymmärrettävissä miksi kondenssi ja pakokaasun kuona-aineet on karstoittumisen myötä saaneet venttiililäpät falskaamaan. Lyhyessä ajossa kondenssikosteus ei pääse haihtumaan kuten pitempiä matkoja ajettaessa? Onko tuo tulppaaminen ja järjestelmän kiertäminen haaste katsastuksessa?


Tuolta aikaisemmin mainitusta nettikaupasta saat sen oikean puoleisen venttiilin myös. Tilasin tuolta isän autoon vastottain molemat ja oli jotain 370€ yhteensä. Isä vaihtoi en itse paikalleen, kunhan olin näyttänyt mistä nuo löytyy ja miten ne irtoaa. Vaihtoon tarvitsee 30min ja 10mm ja 12mm hylsyt, sekä sopivat pihdit.

Tuo puhdistaminen ei taida kyllä sitä jumiutuvaa venttiiliä pelastaa. Taitaa nimittäin olla myöhäistä jo silloin kun koodia tulee jatkuvasti. Kondenssivesi ja pakokaasut syö sen venttiilin varren ohjuria ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa venttiilin varteen. Vaikka sen puhdistaa, niin alkaa se jumitella kohta uudestaan, kun puhdistukseen yleisesti käytetävä öljy häviää varren ympäriltä. Samalla kun se jää sitten auki, pääsee pakokaasut käristämään sen venttiilin tiivisteen.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 22 Huhti 2017, 17:16

Kiitos @JuPe, varmistan: onko se vänkärinpuoleinen venttiili sitten tämä 14845AA230?
https://en.partacus.de/spareparts/detail/205466875501f8d9890566770930a872/
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja JuPe » 22 Huhti 2017, 18:07

Kyllä tuo näyttää oikealta. Siinä toisessa on erilainen liitin, sillä paineanturi on sen vasemmanpuoleisen venttiilin sisällä. Noissa on metalliset tiivisteet, mutte me ainakin käytettiin vanhat uudestaan.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 22 Huhti 2017, 19:06

Ok, hyvä homma! On nämäkin kilkkeet taas yksi syy nousta joka aamu töihin :thumbup: :laughing7:
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 23 Huhti 2017, 07:38

JuPe kirjoitti:Tuo puhdistaminen ei taida kyllä sitä jumiutuvaa venttiiliä pelastaa.


Varmistan nyt vielä, että ollaan kaikki samalla sivulla :thumbsup: . Mä en tarkoittanut ventsujen itsensä puhdistamista vaan niiden metallisten kansien pakokanaviin johtavien putkien sekä sitten niiden kansien valuissa olevien kanavien putsaamista. Nämä kun ovat menossa tukkoon niin virtaushäviöt kasvavat niin suuriksi, että kompuutteri luulee (painemittaukseen perustuen), että venttiili on jumissa. Vaikka siis ei välttämättä olekaan. Mulla oli siis noin 3mm enää kanavaa auki,...

Venttiili voi sitten toki olla itsekin syyllinen siihen, että itsediagnostiikka kertoo ventsun olevan jumissa. Jos venttiili toimii sähköisesti vielä niin tätä voi tekohengittää purkamalla venttiili, putsaamalla ja voitelemalla juurikin tuon venttiilin varren. Onnistuu helposti kun ottaa venttiilin käteen, kytkee liittimin takaisin kiinni ja sitten vihreän diagnostiikkaliittimen (ohjausakselin vieressä kuskin jalkatilassa) sulkemalla pyytää ECUa heiluttamaan kaikkia toimilaitteita. Jotain CRC:n tapaista sitten sinne liikkuvaan varteen.

Tapsa

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 05 Elo 2017, 12:26

Vinkkinä venttileiden poistajille.
Subarun varaosa 14754AA050 Plate-egr valve (3,7e/kpl) käy suoraan tulppaamiseen. Apukuskin puolelle laitoin lätkän kanteen metalliputken paikalle. Kuskin puolella poistin venttiilin ja laitoin lätkän metalliputken yläpäähän.
Subaru Legacy 07 2.0R AT

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 11 Elo 2017, 13:57

Voisko projone tehdä tähän semmosen to do listan venttiileiden poistajalle? Millä koneella sulla on subaru ? Teitkö eculle ohjelmoinnin vai teitkö jonkun vastusvirityksen, jos teit niin miten ?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

vekke
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2017, 17:33

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja vekke » 24 Elo 2017, 17:36

Osaisiko joku kertoa mistä koneesta ja vuosimallista alkaen tämä hieno lisäilmajärjestelmä on käytössä?

vekke
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Elo 2017, 17:33

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja vekke » 31 Elo 2017, 21:56

Ei taida olla kellään käsitystä? Mites onko sama ongelma noissa 2.5l koneissa. Sillä kyselen kun subaru kuumetta ja edellinen my07 2.0 oli iso ongelma tuo lisäilmajärjestelmä.
Nyt kiikarissa my08 alaspäin 2.5l outback

7Siskoa
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Tammi 2016, 21:30

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja 7Siskoa » 04 Syys 2017, 09:48

Semmosta juolahti mieleen tällai maallikkona, että onko toi venttiilien tulppaaminen jotain mikä vaikuttaa katsastuksen päästömittauksiin siten, että jotkut arvot on liian korkeat? Sillä mikäli näin ei ole niin toi venttiilien tulppaaminen on käytännössä sitten varmaan ihan järkevä ratkaisu.
2006 SUBARU LEGACY IV StW 2.0

projone
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Helmi 2015, 16:43

Re: Vikakoodi P2441 Secondary air injection system?

ViestiKirjoittaja projone » 04 Syys 2017, 13:57

Putkien tulppaaminen ei vaikuta päästöihin lämpimällä koneella. Nuo putket pitäisi olla muutenkin kiinni jos kone lämmin ja venttiilit sulkeutuvat oikein. Just katsastin oman autoni. Venttiilit ja ilmapumppu olivat katsastuksen aikana autotallin hyllyllä. :D
Subaru Legacy 07 2.0R AT


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa