HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Daset
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:52
Paikkakunta: Tampere

4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Daset » 01 Helmi 2015, 13:02

Tuon vaihdelaatikon hännän vaihto MPT:stä VTD:eehen kiinnostaa, mutta mistä löytys sopiva häntä sopivaan hintaan, kun ei kehtais koko laatikkoa ostaa? Miten tuo homma nyt pääpiirteissään tapahtuu. Mitä kaikkia osia täytyy vaihtaa? Onko kukaan Suomessa tätä hommaa tehny? Tästäkin oli vanhalla foorumille joku ketju, joten laitetaa nyt uudestaan.

Tässä joku linkki minkä joskus tallensin koneelle:

http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/mpt-vtd-conversion-37441/
Nissan Cedric LD28 ´85, Nissan Maxima VG30 `90, Nissan Primera `05

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja iner » 01 Helmi 2015, 15:03

Mites tuon vaihdon jälkeen onnistuu levypakkojen ohjaus?
Jos jättää pakat auki, niin eikös voima pääse karkaamaan sutivaan päätyyn. Ja pakat kiinni taitaa vastata aikalailla kemppilukkoa?

Varmaan ihan hauska ajettava ilman ohjausta 55-45 vetosuhteella, mutta hyvähän tuossa olis jotenkin saada lukkokin toimimaan. Nappi joka lukitsis pakat?
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
-tony-
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:29
Paikkakunta: Espoo

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja -tony- » 06 Helmi 2015, 15:55

Daset kirjoitti:Tuon vaihdelaatikon hännän vaihto MPT:stä VTD:eehen kiinnostaa, mutta mistä löytys sopiva häntä sopivaan hintaan, kun ei kehtais koko laatikkoa ostaa? Miten tuo homma nyt pääpiirteissään tapahtuu. Mitä kaikkia osia täytyy vaihtaa? Onko kukaan Suomessa tätä hommaa tehny? Tästäkin oli vanhalla foorumille joku ketju, joten laitetaa nyt uudestaan.

Tässä joku linkki minkä joskus tallensin koneelle:

http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/mpt-vtd-conversion-37441/



Multa saisit halvalla 4EAT laatikon ja uudet öljyt :D
ボクサーマフィア

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja PTK » 07 Helmi 2015, 06:08

Mitä on tullu asiaa tutkittua, niin muutama ongelma on tuossa vaihdossa.

MPT:n tapauksessa luetaan taka VSS anturilla tuota rumpua (kuvassa pun. 1) ja VTD:n tapauksessa erillistä hammaspyörää (kuvassa vihreä 2), jossain osaluettelois kutsutaan "gear-revolution". Rummun "hammasluku" on 30, ja VTD:n hammaspyörän 22 yleensä, voi olla eroja tuossa jälkimmäisessä.
Eli kun vaihtaa VTD hännän, tulee vikavalo joka kertoo että etu- ja takapyörien pyörimis ero liian suuri, tai renkaat erikokoiset.

mptvtd.jpg
mptvtd.jpg (72.15 KiB) Katsottu 11217 kertaa


On helppo vaihtoehto, laittaa sulakkeen FWD paikkaan ja kaasu pohjaan. Kesällä ei varmaan oo mitään ongelmia, mutta talvella menee niinku takaveto välillä. Ne tietää jokka on ajanu DCCD loodalla lukko auki, että miten menee :twisted: Eli toimii niinkuin avoin keskitasauspyörästö joka tosin siirtää enemmän voimaa takapyörille yleensä.

Teoriassa ongelman voi kiertää, jos tekee uuden hammaspyörän jossa on 30 hammasta, ja laittaa sen VTD:n alkuperäisen hammaspyörän tilalle, (huom. teoriaa). Ongelmaksi muodostuu se, että MPT:n ohjaus odottaa etupyörien sutimista tai kaasua kunnolla että alkaa puristamaan monilevykytkintä yhteen/lukkoon, ja VTD hännän kans voi tulla yllätyksiä varsinki talvella. Tietty voi laittaa lukitus kytkimen tai jos ajaa pienillä pakkovaihteilla, niin TCU ohjaa enemmän lukitusta.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa TCU sellaiseksi joka on VTD loodasta, tosin sen pitäis olla sellaisesta loodasta jossa on mieluiten sama etu- ja takaperävälitys kuin omassa loodassa. HUOM! 4EAT Phase 1 ja 4EAT Phase 2 on hiukan erilaisia lootia, Phase 2:ssa on ulkopuolinen ATF suodatin loodan kyljessä kuskinpuolella tai paikka sille ja panta korvattu kytkimellä. Vielä uudemmissa loodissa vaihtuu MPT/duty C valve käyttö logiikka päinvastaiseksi, riippuu siitä mikä mallisarja ja vuosimalli. En ole kerinny tutkimaan asiaa kunnolla, mutta voi olla että tuo käyttö logiikan muuttaminen johtuu siitä kun tuli Direct Control systeemi noihin 4EAT:hin. Ja Phase 1:ssä on duty C solenoidi hännässä ja Phase 2:ssa se on loodan puolella, (takaosassa lootaa). Tais olla sitten tuossa Direct Control systeemis sielä valvebodyssa.

Kolmas vaihtoehto on hiukan hankala, pitäis modata ja yhdistää omaan TCU boksiin ohjelma joka on jostain VTD versiosta. Eli tavallaan MPT ohjaus koodi pois ja VTD koodi tilalle, ja se osais lukea oikein tuon 22 hampaisen pyörän. En nyt muista äkkiä onnistuko joku jossain päin maailmaa tekemään tuon, mutta mahdollista on, kunhan osaa itse tai tietää kuka osais tuon tehdä. Lyhyesti, kolvaamista TCU:n piirilevylle ja ohjelmointia assemblylla tai hex-editorilla ja pitäis tietää mistä muisti osoitteesta otetaan tietoa ja leikkaa ja liitä. Muutamia osaajia löytyy kyllä ulkomailta, ja varmaan Suomesta jos hyvin käy. Samalla kyllä vois tehdä kaikkia muita virityksiä ohjelmaan. Uudemmista joita voi ohjelmoida OBDII portin kautta, en tiedä miten onnistuu, kun en sellaista omista. Ehkä löytyy sellaisiinkin jotain vinkkejä jostain.

Ja sitten vielä se vaihtoehto, että vaihtaa VTD loodan ja oikean välityksen perään ja TCU:n ja sitten kaikki toimii niinku pitää, jos vain on kaikki johdotukset samoin ku siinä autos mistä ottaa TCU:n ja loodan/perän.

Voi olla ettei ny kaikkea muistanu kirjoottaa, mutta palataan asiaan ku jotain muistuu mieleen.

PS. Nyt on Legacys lukittava MPT, luisut menee paljon paremmin, aivan ku rallittelis Leonella jossa on nappi neliveto :twisted: :driving: :headbang:
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Syys 2015, 19:14

Eli järkevin olis ostaa VTD aski ja samaisesta luovuttajasta TCU + shifteri ja johdottaa ne luovuttajan mukaisesti.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja PTK » 24 Syys 2015, 19:49

Varmasti se toimivin ratkaisu. Ja pitää se takamurikka myös vaihtaa jos on eri välitys. Vielä jos on läheltä samaa vuosimallia ja samat "ominaisuudet" loodas/autos, että erona vaan VTD, niin voi selvitä ilman johtojen muutoksia tai muutama johto irrottaa liittimestä ja laittaa eri kohtaan.

Nuo TCU:t on kuulemma ns. rakennettu auton mukaan, näin väitettiin ainakin yhdellä ulkomaisella foorumilla. Ei oo linkkiä tähän nyt heittää, mutta suomennettuna yhdeltä foorumilta: TCU odottaa aina tiettyä perävälitystä jonka voi myös muuttaa ohjelmasta jos osaa. Sen takia ei voi vaan heittää mitä tahansa boksia ohjaamaan automaattia.
Ja esim. kakkoskoriseen legacyyn ei voi laittaa tuosta vaan kolmoskorisen automaattia ja TCU:ta, koska TCU:n ja ECU:n välillä on ainakin yksi johto enemmän.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Syys 2015, 20:43

Vasta nyt selvis että lottovoitto voi olla lähempänä kuin uskonkaan...

Ostin kaksi noita JDM Foren STi 2 2001 versioita ja bongasin juuri kyseisen lehtileikkeen, nyt vaan kädet ristiin ja katsotaan mitä laiva tuo tullessaan :angel2:

Kuva
Viimeksi muokannut Tomcat 25 Syys 2015, 01:23, yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja PTK » 24 Syys 2015, 23:32

Jos on VTD:llä, niin sitten kävi kyllä hyvin :thumbsup: :occassion:
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja mechanix » 25 Syys 2015, 06:53

PTK kirjoitti:Varmasti se toimivin ratkaisu. Ja pitää se takamurikka myös vaihtaa jos on eri välitys. Vielä jos on läheltä samaa vuosimallia ja samat "ominaisuudet" loodas/autos, että erona vaan VTD, niin voi selvitä ilman johtojen muutoksia tai muutama johto irrottaa liittimestä ja laittaa eri kohtaan.

Nuo TCU:t on kuulemma ns. rakennettu auton mukaan, näin väitettiin ainakin yhdellä ulkomaisella foorumilla. Ei oo linkkiä tähän nyt heittää, mutta suomennettuna yhdeltä foorumilta: TCU odottaa aina tiettyä perävälitystä jonka voi myös muuttaa ohjelmasta jos osaa. Sen takia ei voi vaan heittää mitä tahansa boksia ohjaamaan automaattia.
Ja esim. kakkoskoriseen legacyyn ei voi laittaa tuosta vaan kolmoskorisen automaattia ja TCU:ta, koska TCU:n ja ECU:n välillä on ainakin yksi johto enemmän.

Itse vaihdoin omaan autoon manuaalin tilalle automaatin ja tarkoitus olisi tämän vuoden puolella saada vielä kulkemaan itse tehdyn TCU:n voimin, joten voipi olla ettei sitten kohta ole enää ongelmaa sen suhteen ettei vakio ymmärrä erilaisia välityksiä ja rattaita ;)

Sulla on ilmeisesti 2gen 2.5l? Oletkos löytänyt siitä tuota TCU:ta mistään? Meillä on jo eläkkeelle siirtyneenä yksi vastaava farkku, josta en itse ole löytänyt sitä ja Rantakareellakin arvelivat että olisi ECUssa tms. sisäisenä ohjaus kun se ECUkin on ihan erilainen kuin muissa Subaruissa. Ellei sitten ole vain hyvin jemmattuna jonnekin kojelaudan syövereihin eri paikkaan missä muissa on.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 25 Syys 2015, 08:33

Mulla menee kohta purkuun toi AT S-Turbo. Jos jossain jemmassa niin varmaan löytyy kun puran kaikki sähköt :laughing7:

Mä haluun tollasen DIY TCU:n kanssa :headbang:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja mechanix » 25 Syys 2015, 08:38

Yleensähän se on joko rattiakselin kylessä kii tai siinä keskikonsolin takana abs boksin paikkeilla. Kojelautaa en oo omasta irrottanu mutta aika paljon ryöminy siellä ja johtoja seuraillu mutta ei oo vaan löytyny :-)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja PTK » 25 Syys 2015, 17:05

mechanix kirjoitti:
PTK kirjoitti:Varmasti se toimivin ratkaisu. Ja pitää se takamurikka myös vaihtaa jos on eri välitys. Vielä jos on läheltä samaa vuosimallia ja samat "ominaisuudet" loodas/autos, että erona vaan VTD, niin voi selvitä ilman johtojen muutoksia tai muutama johto irrottaa liittimestä ja laittaa eri kohtaan.

Nuo TCU:t on kuulemma ns. rakennettu auton mukaan, näin väitettiin ainakin yhdellä ulkomaisella foorumilla. Ei oo linkkiä tähän nyt heittää, mutta suomennettuna yhdeltä foorumilta: TCU odottaa aina tiettyä perävälitystä jonka voi myös muuttaa ohjelmasta jos osaa. Sen takia ei voi vaan heittää mitä tahansa boksia ohjaamaan automaattia.
Ja esim. kakkoskoriseen legacyyn ei voi laittaa tuosta vaan kolmoskorisen automaattia ja TCU:ta, koska TCU:n ja ECU:n välillä on ainakin yksi johto enemmän.

Itse vaihdoin omaan autoon manuaalin tilalle automaatin ja tarkoitus olisi tämän vuoden puolella saada vielä kulkemaan itse tehdyn TCU:n voimin, joten voipi olla ettei sitten kohta ole enää ongelmaa sen suhteen ettei vakio ymmärrä erilaisia välityksiä ja rattaita ;)

Sulla on ilmeisesti 2gen 2.5l? Oletkos löytänyt siitä tuota TCU:ta mistään? Meillä on jo eläkkeelle siirtyneenä yksi vastaava farkku, josta en itse ole löytänyt sitä ja Rantakareellakin arvelivat että olisi ECUssa tms. sisäisenä ohjaus kun se ECUkin on ihan erilainen kuin muissa Subaruissa. Ellei sitten ole vain hyvin jemmattuna jonnekin kojelaudan syövereihin eri paikkaan missä muissa on.

Tuo DIY TCU onki kaikista paras vaihtoehto jokaiseen muutokseen ja viritykseen :thumbsup:

Joo, mulla on 2gen 2.5l Lega ja VIN koodin mukaan oikeasti -98 tehty. Oon metsästäny TCU boxia ja katsellu netistä vinkkejä, missä se vois luurata, mutta ei oo vielä löytyny. Mulla on kyllä ollu paha aavistus myös siitä, että se olis ECU:n kans samas, koittanu olla vaan ajattelematta sitä vaihtoehtoa.. mutta pidetään sormet ristis ja peukut pystys että löytyisi erillinen TCU jostain päin autoo.
Yleisin paikka on just tuos rattiaksilan vieres, mutta kun se on mulla tyhjillään, laitoin TCU:n huijaus vastuksen siihen paikkaan kiinni.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Loka 2015, 22:25

Tomcat kirjoitti:Mulla menee kohta purkuun toi AT S-Turbo. Jos jossain jemmassa niin varmaan löytyy kun puran kaikki sähköt :laughing7:

Mä haluun tollasen DIY TCU:n kanssa :headbang:


Tuoltahan se löyty jemmasta rattiakselin tykö...

Kuva

Yllättävän paljon pinnejä/liittimiä :shock:

Heräs vaan kysymys, kun nyt siinä JDM STi:ssä on VTD aski, niin TCU on varmasti eri kuin ohjaus konversion "luovuttaja auton" TCU joka siis MPT hännällä, niin mistä mä saan nuo Wiring Diacrammit kummastakin autosta, varmaan joutuu jokusen pinnin pistää uusiks.

Mazdaa kun laitoin tuon LS1 koneen niin oli tosi helppoa katsoa Mazdan OEM wiring diacram opuksesta kaikki liittimet/värit/linjat ym, ym sieltä löyty kaikki tarvittava tieto kun sähköt piti tehdä pitkälti uusiks. Onko Subaruun saatavilla vastaavaa??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja TJani » 09 Loka 2015, 11:52

Löytyyhän noita kohtuu hyvin, mutta JDM malleihin ei. Yleensä manuaalit usa malliin. Foreen löytyy ainakin LHD ja RHD kytkikset, mutta näyttis siltä että RHD on myös MPT noissa kaavioissa, mitä äkkiä vilkaisin.

Tuosta on on hyä aloittaa tutkiminen
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Loka 2015, 12:42

Foreja on tulossa 2-kpl, toinen STi2 ( MPT ) ja toinen STi2 LTD ( VTD ) luulis että ei pelkän LTD mallin takia olis koko johtosarjaa uusittu, kun autojakin tehtiin vain 500kpl. No mutta hyvä ainakin katsoa mitä eroa TCU numerosarjoissa on??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja PTK » 11 Loka 2015, 07:16

Mitään varmaa tietoa ei ole nyt, mutta todennäköisesti aikalailla samalla tavalla ne johdot kulkee. Varmaan kannattaa katsella niitä johtoja autoista tarkasti, ellei mistään löydy niitä kunnon JDM kaavioita. Kumminkaan ei pitäisi olla mitään erikoista TCU:ssa, ohjelma on vain erilainen.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Lonttatuavi
Jäsen
Viestit: 98
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 09:12

Re: 4EAT-automaattilaatikon MPT-häntä VTD:eeksi

ViestiKirjoittaja Lonttatuavi » 10 Kesä 2018, 20:55

Muutama vuos menty, onko kukaan toteuttanut tätä? Kiinnostaa lähinnä toi helppo tapa eli palikat vaihtoon ja kovaa ajoa :driving:
E: Jahas, eipä kiinnostakkaan kun 2003 Cross Sportissa onkin vtd, ainakin tässä yksilössä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron