HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

WRX MY05 kiehahti, missä vika

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 25 Kesä 2015, 11:39

Nyt kävi näin: ajelin aamulla himasta duunia kohti aamuruuhkassa eli melkoisen rauhallisesti, mikä toki tapoihini kuuluu noin muutenkin. Noin 6 km ajelin, auto toimi normaalisti, mutta kappas kehveliä, huomasin moottorin alta tulevan pikkuisen höyryä ja katse mittaristoon: lämmöt lähes tapissa. Heti tien sivuun (jalkakäytävälle Mannerheimintiellä) ja auto sammuksiin. Nestettä oli vähän joka puolella, mutta jäähdytysnestesäiliössä oli sangen hyvin tilaa, suorastaan tyhjää. Ehdin siinä noin 2 min ihmetellä, kun viereen jo kurvasi poliisiauto, nopeita epeleitä ovat. Totesi tilanteen ja ei siinä mitään, toivoi puolestani kaikkea hyvää ja edullista korjausta sen ikävimmän sijaan.

Noh, ihmettelyn ja jäähdyttelyn jälkeen auto tulille ja siirto parempaan parkkiin. Kävi ihan normaalisti, annoin putputella tyhjäkäyntiä ja kaikki okei, kunnes jossain vaiheessa flekti pyörähtää käyntiin ja pian tämän jälkeen lämmöt alkavat taas hiljalleen nousta. Ihan normaalisti se toimi sen pari minuuttia, ei mitään sivuääniä tyhjäkäynnissä. En kuitenkaan enää miettinyt auton siirtämistä mihinkään, koska piti kiiruhtaa palaveriin. Vaikka jäi ihan oikeaan ruutuun parkkiin, niin sakkoa tulee varmasti, koska auto on yksityisalueella. :x Palaverin aluksi meninkin pesemään käsiä, en kehdannut kätellä... :D

Kysymys: mikäköhän siellä suuttui? Okei, potentiaalisia vikoja on monia, mutta onko näissä mitään todettuja perusvikoja, jotka aiheuttavat tällaista? Yhtään en ehtinyt sitä aamulla tutkia, varsinkin kun oli aavistuksen sottainen ja lämmin se kone. Auto on otsikon mukaisesti MY05 WRX ja vakiosta eroaa lähinnä softan + putkiston verran. Mittarissa kilometrejä on 140 tkm, joista vikat 50 tkm varsinkin melko maltillista ajoa.

Pitänee livistää töistä vähän aiemmin ja mennä tutkimaan tuota epäonnellista kulkupeliä. Kunhan ei olisi joku Jebus muuttanut öljyä vedeksi... Hieman nyt stressaa, kun lomatkin alkavat pian ja auton toimintakunto on mysteeri.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja khalonen » 25 Kesä 2015, 11:56

Yksinkertaisimmillaan jostain mennyt vesiletku (ylävesiletkun hankaaminen flektiin löysien moottorikumien takia ehkä vois joku tyyppiviaksi sanoa) tai syylärin muovipääty vuotanut nestettä pihalle. Ja lämmöt nousee Subarussa kyllä äkkiä jos on järjestelmässä vajaata/ilmaa. Katsele ensin jäähtyneestä autosta jos näkyy selvä vikapaikka.
Ota nestettä mukaan kun nyt menet uudestaan autolle, turbon luona olevasta pikkupaisarista korkki auki ja kaada täyteen. Sitten auto käyntiin ja kaatele niin kauan lisää kuin menee ja ilmat tulee pois. Sitten korkki kiinni ja anna lämmetä, paine kun kasvaa järjestelmässä niin vuotopaikan pitäisi ilmoittaa itsestään jos ei aiemmin löytynyt.

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 25 Kesä 2015, 12:33

khalonen kirjoitti:Yksinkertaisimmillaan jostain mennyt vesiletku (ylävesiletkun hankaaminen flektiin löysien moottorikumien takia ehkä vois joku tyyppiviaksi sanoa) tai syylärin muovipääty vuotanut nestettä pihalle. Ja lämmöt nousee Subarussa kyllä äkkiä jos on järjestelmässä vajaata/ilmaa. Katsele ensin jäähtyneestä autosta jos näkyy selvä vikapaikka.
Ota nestettä mukaan kun nyt menet uudestaan autolle, turbon luona olevasta pikkupaisarista korkki auki ja kaada täyteen. Sitten auto käyntiin ja kaatele niin kauan lisää kuin menee ja ilmat tulee pois. Sitten korkki kiinni ja anna lämmetä, paine kun kasvaa järjestelmässä niin vuotopaikan pitäisi ilmoittaa itsestään jos ei aiemmin löytynyt.


Letkuvuotoa tässä tosiaan toivon, tai jotain muuta edullista vikaa. Se on aika sottainen, lienee hankalaa bongata mitään ennen kuin sen saa oikeasti vuotamaan eli käyntiin jne., mutta katsotaan nyt, kun jossain välissä pääsen auton luokse. Ei taida myydä jäähdytysnestettä tuossa lähi-Alepassa, mistäköhän sitä saisi vielä mukaan taiottua täältä Etu-Töölön huudeilta.

Turbon luona oleva pikkupaisari... Hmm nyt täytyy myöntää, etten tunne kyseistä komponenttia ollenkaan, ja just nyt aivot on niin jäässä ohuen vitutuksen vuoksi, ettei leikkaa yhtään, ikään kuin en olisi koko moottoria nähnytkään. No kai mä sen sieltä hoksaan. Hankala tässä toimistolla istuen on arpoa yhtään mitään. Pitäisi nyt vaan chillata ja keskittyä työasioihin, muttei se ole helppoa. Eiköhän sen kuitenkin saa himaan tuon 6 km matkan jotenkin hoidettua ilman hinausta, jos ei muuten niin lyhyitä etappeja...

Kuin kohtalon ivaa: kuriiri toi justiinsa toimistolle ison boksin Scoobyworldilta. :booty: Kovasti odottelin osien saapumista, vaan taitaakin olla jotain tärkeämpää laittoa ensin. :roll:
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja jtuomain » 25 Kesä 2015, 13:11

ximmo kirjoitti:Turbon luona oleva pikkupaisari..


Tuon tyylinen tai muovinen vastaava.

Kuva
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Kesä 2015, 14:02

Sama se tässä kohtaa vaikka kaadat ihan pelkkää vettä sinne. Vaikka Suomen kesä on mitä on niin uskallan luvata että ei ainakaan pariin kuukauteen ole luvassa paukkupakkasia.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 25 Kesä 2015, 15:44

Kiitoksia kaikille kommenttien ja vinkkien jakajille, olisin mennyt pelkällä vedellä juu, mutta kun oli niin sopivasti Teboil hollilla, niin laitettiin sitten veden seuraksi ihan oikeaa kamaa. Vaikkakin merkitys oli pieni: nyt ne nesteet ovat välillä Tilkka - Kantsu. :x Kiitokset myös nimimerkille jarkkoo puhelintuesta. :thumbsup: Auto pääsi kotiin asti ja duunikaverin avustuksella sain myös Scoobyworldin lähetyksen himaan.

Kotiin ajellessa lämmöt eivät ehtineet karata mihinkään, ihan normilukemissa eli neula oli siellä missä pitääkin. Hissukseen tulin ja silmä oli kovana lämpömittarin neulassa kiinni. Kai siellä oli liikennettäkin ympärillä, tiedä häntä. ;) Kun auto oli ennen lähtöä tovin tyhjäkäynnillä ja täytin sitä paisaria, niin hyvinhän se nestettä otti vastaan, mutta hetken kuluttua syylärin oikea yläpääty (edestä päin katsoen) tiputteli nestettä. Sen paremmin en hahmottanut, että mistä vuotaa, kun oli vielä aamun ohjelmanumerosta kosteana monet paikat. Perille tullessa se jo pukkasi höyryä, vaikka ei lämpöjä nostanutkaan. Moottori vaikutti toimivan ihan normaalisti (unohtaen sen alleen laskemisen), joten tuskinpa tässä vielä mitään vakavaa on tapahtunut.

Nyt auto on tuolla omassa ruudussaan jäähtymässä. Josko sitä ehtisi viikonloppuna tsekkaamaan tarkemmin, tänään on ilta varattu jo muulle. Tarjoan kyllä kaljat, jos joku tulee henkiseksi tueksi ja jakamaan vinkkejä. Itsehän olen melko käsi näiden kanssa, kun ei oo tallia tai kunnon välineitä ollut sitten mopoiän, ja se oli ysärillä.

Ja hei: en edes parkkisakkoja saanut, eli jotain hyvää edes.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja TbzZ » 25 Kesä 2015, 18:10

Jos syyläri on vakio niin olisko yllätys , että muovipääty halki.. niitä on näistä runsaasti menny niinkuin viimekesänä omastanikin
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 25 Kesä 2015, 18:53

TbzZ kirjoitti:Jos syyläri on vakio niin olisko yllätys , että muovipääty halki.. niitä on näistä runsaasti menny niinkuin viimekesänä omastanikin


Vakiohan se oli.Soittelin jo Mamasanille aiemmin ja kyselin syyläriä: "Jaa olet myöhässä, aamulla meni viimeinen hyllystä..." Totesin, etten voinut olla aikaisemmassa, koska vasta tänään keitti. Kuulemma oli sillä toisellakin kyselijällä keittänyt syylärin vuotamisen seurauksena. Toisin sanoen: näitä menee.

Noh, tilaukseen vaan Mishimoton syyläri, joka on ilmeisesti vakiota tuntuvasti parempi. Toimitusaika (ja hinta) vähän hapettaa, mutta mikäs tässä, tää on motorsporttia. Onpahan lupa juoda kaljaa, kun ei tarvitse ajaa. (Eiku niin, töissäkin pitää käydä.)
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja TbzZ » 25 Kesä 2015, 19:34

ximmo kirjoitti:
TbzZ kirjoitti:Jos syyläri on vakio niin olisko yllätys , että muovipääty halki.. niitä on näistä runsaasti menny niinkuin viimekesänä omastanikin


Vakiohan se oli.Soittelin jo Mamasanille aiemmin ja kyselin syyläriä: "Jaa olet myöhässä, aamulla meni viimeinen hyllystä..." Totesin, etten voinut olla aikaisemmassa, koska vasta tänään keitti. Kuulemma oli sillä toisellakin kyselijällä keittänyt syylärin vuotamisen seurauksena. Toisin sanoen: näitä menee.

Noh, tilaukseen vaan Mishimoton syyläri, joka on ilmeisesti vakiota tuntuvasti parempi. Toimitusaika (ja hinta) vähän hapettaa, mutta mikäs tässä, tää on motorsporttia. Onpahan lupa juoda kaljaa, kun ei tarvitse ajaa. (Eiku niin, töissäkin pitää käydä.)

Mishimoto itseltäki löytyy :thumbup: eikös siinä ollu peräti ikuinen takuu.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja jtuomain » 25 Kesä 2015, 20:06

Kannattaa sitten tarkkailla sen Mishimoton korkkia, itsellä vuoti (ei pitänyt painetta ns. yhtään) ja foorumeilta luettuna vissiin aika yleinen vika. Eli kannattaa säilyttää alkuperäinen korkki kunnes koeponnistettu.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Displaced » 25 Kesä 2015, 21:43

Jep, vuotava mishimoton korkki tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus...

Ja välillä hitsailtu kiinnikkeet vääriin paikkoihin paikkoihin, yms pientä ;)
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 26 Kesä 2015, 10:50

Mitenkäs tota, kun kyseessä on käyttis ja syylärin toimitusaika minimissään viikko, niin kuinka paljon vahinkoa mahtaisin tehdä esim. CRC:n paikkausaineella? En hae pysyvää korjausta, vaan väliaikaista hätäratkaisua. Ajatuksena vaan se, että jos tulee pakottava tarve, niin pystyisin edes muutamia kymmeniä kilsoja ajelemaan. Aika vaihtelevat kommentit ympäri nettiä näistä aineista: 50 % väittää, ettei tee muuta kuin rikkoo koko moottorin, ja 50 % sanoo, että hyvin toimii, ei mitään ongelmia. 6 eur per purkki ei olisi paha kokeilu ja ei kai se noin 50 km ajomäärällä maailman suurinta Full HD 3D vahinkoa tee?
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Kesä 2015, 11:13

Itse en laittaisi, voi tukkia erinäisiä paikkoja ja sitä kautta aiheuttaa jotain ongelmia, kuten liikaa painetta järjestelmään ym. Qulle tietää :mrgreen:

Mulla on ehjänä irrotettu 3gen twini legacyn syyläri joka luultavasti on sama kuin newage impun. Sitä saa lainata jos haluaa :)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Kesä 2015, 11:15

30L pönttö vettä takapenkille mielummin ja kymmenen kilsan välein lisää.

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 26 Kesä 2015, 12:44

ximmo kirjoitti:Mitenkäs tota, kun kyseessä on käyttis ja syylärin toimitusaika minimissään viikko, niin kuinka paljon vahinkoa mahtaisin tehdä esim. CRC:n paikkausaineella? En hae pysyvää korjausta, vaan väliaikaista hätäratkaisua. Ajatuksena vaan se, että jos tulee pakottava tarve, niin pystyisin edes muutamia kymmeniä kilsoja ajelemaan. Aika vaihtelevat kommentit ympäri nettiä näistä aineista: 50 % väittää, ettei tee muuta kuin rikkoo koko moottorin, ja 50 % sanoo, että hyvin toimii, ei mitään ongelmia. 6 eur per purkki ei olisi paha kokeilu ja ei kai se noin 50 km ajomäärällä maailman suurinta Full HD 3D vahinkoa tee?


Jos paikkausta haluat yrittää, niin ei ainakaan mömmöjä järjestelmän sisään vaan ulkopuolelle. Seurauksena voi olla jäähdytyskanavien tukkeumaa ja saattaapa sisätilan lämmitinkin mennä tukkoon.

Jos saat vuotokohdan selville, voit puhdistaa sen hyvin glygolista esim. bensalla, asetonilla, bräkleenillä ym.

Sen jälkeen karkealla hiomapaperilla vähän karhentaa pintaa ja kemiallinen metalli päälle.
Riippuen millainen halkeama ja missä paikkaa on, voi hyvinkin toimia sen hetken aikaa.

andrei
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:59
Paikkakunta: 016

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja andrei » 26 Kesä 2015, 13:03

Jos ei kemiallista metallia ole, niin liimaakin voi kokeilla.
Locktiten geelimäinen pikaliima ainakin kovettuu muovimaiseksi kovaksi pinnaksi.
Aralditen 2k liimaa voi lämmittää metalliastiassa jolloin siitä tulee juoksevaa ja silloin se uppoaa pienempiin halkeamiin.
Forester MY06

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Kesä 2015, 13:59

Joo ei ainakaan itä perinteistä paikkausainetta jossa hiekantapaista seassa = homma muuttuu mielenkiintoiseksi kun esim. painesäiliöltä paisuntasäiliöön menevä letku tukkiutuu... ja kaikkea muutakin mukavaa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 26 Kesä 2015, 14:16

mechanix kirjoitti:Mulla on ehjänä irrotettu 3gen twini legacyn syyläri joka luultavasti on sama kuin newage impun. Sitä saa lainata jos haluaa :)


Kiitos, mutta jääkööt tällä kertaa lainaamatta - en nyt oikein pääsisi noutamaankaan, sattuneista syistä. :tard: Lisäksi edessä olisi kuitenkin sen Mishimoton asennus noin viikon päästä.

Tinaamalla näitä ennen vanhaan korjattiin, mutta se ei oikein onnistu, jos kohde on muovia. Huomenna ehdin tutustua ongelmaan paremmin, mikäli ei ole pahempaa krapulaa haittaamassa tilannetta. Ei tässä nyt jaksa liian vakavasti näitä hommia ottaa, se on vain auto. (Vaikkakin melko rakas sellainen. :shifty: ) Onneksi Motonet on kävelymatkan päässä, niin sieltä saa kemialliset metallit jne. jos tarvii. Pitää vaan ensin putsata vähän paikkoja konehuoneen puolelta ja sitten yrittää paikantaa se tarkka vuotokohta. Sen jälkeen voi vasta miettiä paikkausta.

Qulle kirjoitti:Joo ei ainakaan itä perinteistä paikkausainetta jossa hiekantapaista seassa = homma muuttuu mielenkiintoiseksi kun esim. painesäiliöltä paisuntasäiliöön menevä letku tukkiutuu... ja kaikkea muutakin mukavaa.


Nämä nykyiset paikkausaineet vaikuttaisivat olevan pääsääntöisesti ihan nestemäisiä ja nesteenä pysyvät, jos järjestelmässä ei ole ilmaa. Toimintatapa on jotenkin niin, että reagoivat vasta hapen kanssa -> menevät järjestelmässä vapaasti ja vuotokohtaan joutuessaan kovettuvat ja tukkivat reiän. On myös olemassa paikkausjauheita etc. aineita, joista osa on vähän kuin kaataisi hernerokkaa jäähdyttimeen. En ihmettele, mikäli niistä tulee ongelmia.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
khalonen
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:15
Paikkakunta: Vieremä

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja khalonen » 26 Kesä 2015, 14:57

Ulkoapäin halkeaman korjaamiseen tämäkin on toimivaa tavaraa: http://www.varaosalinna.fi/cgi-bin/webi ... raosalinna

Ja jos viimeiset konstit pitää ottaa käyttöön niin paikka-aineena toimii kyllä kananmuna ja kanelikin(!). Uskomattomalta kuulostaa mutta kokeilkaapa joskus exodusta muuten odottavaan kamppeeseen jos syyläri tihkuttaa :crazy:

JOVAIN
Viestit: 167
Liittynyt: 02 Huhti 2015, 16:53

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja JOVAIN » 26 Kesä 2015, 15:34

Älä tunge mitään korjausaineita järjestelmän sisään, kun uusi jäähdytin on jo tilattu.
Pidä myös huoli että nestettä on tarpeeksi.

Ettei tulisi kalliimpaa remonttia.
Ulkopuolinen paikkaus on ainoa vaihtoehto ja silloinkin nesteen määrää tarkkailtava.

Tuo korjausaine mikä kovettuu reakoidessaan happeen voi tukkia järjestelmää koska kyllä siellä tässä vaiheessa on ilmaa tarjolla kun nesteitä on häipynyt.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Kesä 2015, 21:50

Kannu konttiin vaan ja ajoa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Kesä 2015, 23:02

TbzZ kirjoitti:Mishimoto itseltäki löytyy :thumbup: eikös siinä ollu peräti ikuinen takuu.


Täältäkin löytyy ja on kestäny kyl, mut Mishimoton 'ikuinen' takuu ei ymmärtääkseni ole voimassa ns. worldwide kun Mamasanilta sitä aikoinaan kyselin, vaan kun he ne tuottaa jostain, niin jotain ja en muista, mutta toki vastaavat jos jotenkin viallinen yksilö keulalle eksyis.. mutta ei mitään kolarissa haljenneita yms. liianhyvääollakseentotta takuita noissa ei lie ole - korjatkoon ao. jos iha mettään menin.. :crazy:

Mulla siis meni eka originaali josku ja kiireessä piti ns. originaali muovipäätynen tilata ICP:ltä mut se kesti vaan 11kk ja sama vika.. Mishimoto on nyt ollu vissiin joku 1v 7kk no problem.. mulla ongelma oli kun automaattiin tulee ne AT oil jäähdytinletkut, ni piti vielä lisäks viritellä se Mishimoton ylimääränen lauhdutin tonne keulalle ku tommosia alusyyläreitä ei valmiina oo missä toi 'ominaisuus' olis vakiona..
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 27 Kesä 2015, 16:29

mechanix kirjoitti:Kannu konttiin vaan ja ajoa.


Nooh, otin helpomman ratkaisun: kalja käteen ja ei ajoa... :thumbsup:

Sen verran hyvin se höyrystää. ettei jaksa vesikanisterin kanssa ajella. Olkoot ajamatta, ei oo mitään pakollisia menoja nyt. Duuniin pääsen julkisilla.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Kesä 2015, 17:01

Oikea ratkaisu, kippis!
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Displaced » 27 Kesä 2015, 17:07

OT mutta jälkiasennus alumiinisyyläreitä jossa sisäänrakennettu oil cooler löytyy myös ainakin imppuun, että ei sitä AT jäähdytintä tarvitse välttämättä erikseen hommata...
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Kesä 2015, 19:59

Displaced kirjoitti:OT mutta jälkiasennus alumiinisyyläreitä jossa sisäänrakennettu oil cooler löytyy myös ainakin imppuun, että ei sitä AT jäähdytintä tarvitse välttämättä erikseen hommata...

..jatketaan OT.. ei tarvetta tuolle versiolle(toivottavasti) enää omaan autoon ..

Mutta mistäs tommosia sit löytyy kun ei aikoinaan millään osunu silmään :?
( mulla siis oli nimenomaan Impun syyläri - vm:t 02-07 tjsp. mikä tonne kävi bolt-on muutoin )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Displaced » 27 Kesä 2015, 20:37

Minulta ainakin saa, jenkkilästä myös parilta eri syylärinvalmistajalta.
Liitteet
_20150627_203616.JPG
_20150627_203616.JPG (346.55 KiB) Katsottu 22936 kertaa
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Kesä 2015, 22:13

Ok, good2know :thumbsup:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja jkb » 29 Kesä 2015, 13:53

Araldiitilla jne liimoilla aikanaan paikkailin päädyn halkeamaa ja kyllä sillä aina sen 1000km ajoi, ennen kun liima irtos yhtenä suikaleena.
Niin ja syylärihän vaihdettiin sitten vasta kansipahvien vaihdon yhteydessä :oops:
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 02 Heinä 2015, 00:13

Oheisessa kuvassa näkyy, miten se oli halki. Kuvaa varten siis täytin paisarin kautta taas ja annoin käydä, sitten se jossain vaiheessa oli märkä koko syyläri, ja piti vähän selvitellä, että mistä se neste sinne tuli. Kuivailemalla paikkoja hoksasin lopulta tuon. Salakavalasti se siitä hiljalleen vuoti ulos ja levitti nestettä joka puolelle syyläriä. Ensin vaikutti siltä, että vuotaa pohjasta, kun se tuosta laski vähän joka suuntaan.

WP_20150701_18_54_55_Pro_SMALL.jpg
WP_20150701_18_54_55_Pro_SMALL.jpg (388.73 KiB) Katsottu 22723 kertaa


Hätäapukorjaus 13 euron sijoituksella:

1) putsaus ja hiekkapaperilla karheaksi
2) maalarinteipillä vähän suojailua, ettei sotketa ympäristöä
3) kemiallista metallia vika-alueelle
4) teräsverkkoa sen päälle
5) kemiallista metallia taas sen päälle

Kohta 4 tuli kehitettyä lennossa Motonetissä, kun tuli mietittyä, miten sitä vetolujuutta saisi nostettua, ja muutaman euron teräsverkkopaloja oli vieressä hyllyssä. Ajatusmalli oli tällainen: koska tuo syylärin yläosa on kaareva ulospäin, niin pelkkä paikka-aine ei välttämättä kovin hyvin pidä, oli menetelmänä sitten muovihitsaus tai mikä vaan, koska se kaareva pinta aukeaa kuin suu paineen myötä, pullistuu ulospäin. Nyt se teräsverkko on siinä välissä estämässä aukeamista, koska se on tiukasti kiinni sekä ylä- että alapuolella halkeamaa. Tuntuvasti parempi vetolujuus pelkkään paikkausaineeseen verrattuna. (Kaunis siitä ei tullut, koska kuumassa auringonpaisteessa se kemiallinen metalli jähmettyi paketissa luvatun 5 minuutin sijaan noin minuutissa. Jäi aika rosoiseksi.)

Koekäyttö oli tunnin mittainen ja hyvin kesti. Huomenna aamulla tsekkaan vielä nestemäärät ja sitten vaan kovaa ajoa ensi viikon alkuun, jolloin uusi syyläri menee paikoilleen. Okei, kova ajo on puolipakollisia lyhyitä reissuja tässä pääkaupunkiseudulla.

Terkkuja vielä tien päällä vastaan tulleelle ja rupattelutuokioon lähteneelle entuudestaan tuntemattomalle käyttäjälle nimim. D1visor! Ymmärsi näistä vähän enemmän kuin meitsi, mutta se ei ole ihme... :wtf:
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

STI
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:02
Paikkakunta: Vantaa

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja STI » 02 Heinä 2015, 08:56

ximmo kirjoitti:koska tuo syylärin yläosa on kaareva ulospäin, niin pelkkä paikka-aine ei välttämättä kovin hyvin pidä, oli menetelmänä sitten muovihitsaus tai mikä vaan, koska se kaareva pinta aukeaa kuin suu paineen myötä, pullistuu ulospäin.


Mitä muovihitsaukseen tulee niin mulla kerran muovihitsattiin paisuntasäiliö ja kun operaation jälkeen kysyin kestääkö tuo niin se tekijä totes, että ei se nyt ainakaan tuosta "hitsauksen" kohdalta rikki mene.
Iso toyota
Ex STi Limppu 2004
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Gamma
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:11

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Gamma » 02 Heinä 2015, 10:05

Mulla rupes vuotaa vakio syyläri täysin samasta kohtaa kuin ximmolla. Lisäksi "pää"halkeman vieressä oli ainakin miljoona alkavaa hiushalkeamaa, joten korjaus ei enää kannattanut. Tilalle mishimotoo...

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 02 Heinä 2015, 10:40

STI kirjoitti:
ximmo kirjoitti:koska tuo syylärin yläosa on kaareva ulospäin, niin pelkkä paikka-aine ei välttämättä kovin hyvin pidä, oli menetelmänä sitten muovihitsaus tai mikä vaan, koska se kaareva pinta aukeaa kuin suu paineen myötä, pullistuu ulospäin.


Mitä muovihitsaukseen tulee niin mulla kerran muovihitsattiin paisuntasäiliö ja kun operaation jälkeen kysyin kestääkö tuo niin se tekijä totes, että ei se nyt ainakaan tuosta "hitsauksen" kohdalta rikki mene.


Hyvä tietää! Olisin lähtenyt samalle polulle, mutta Motonetissä oli muovihitsaushyllyssä perin tyhjää. Eiköhän tuo meitsin patentti nyt neljä päivää kestä. Lähinnä tärkeintä on päästä vetämään tänään bokseri papattaen Tesla Helsingin avajaisiin. Piha täynnä sähköautoja + meitsin saparo. Tää oli siis se syy, miksi ylipäätään korjasin... :thumbsup:
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja smacine » 03 Heinä 2015, 00:50

täsmälleen sama paikka kun mullakin tuossa syylärissä.. mulla tuli tilalle valitettavasti orginaali, kun aikataulut ei riittäny alumiinista odotteleen..

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 10 Heinä 2015, 13:22

Viikon kesti patentti, mutta seuraavana iltana olikin Mishimoton asennus. Hieman piti letkuja modata lyhyemmäksi, koska uusi syyläri on paksumpi. Täysin bolt-on se oli muuten. Korkkikin vaikutti varsin oivalliselta, mutta otin silti vanhan talteen.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 14 Heinä 2015, 14:07

ximmo kirjoitti:Korkkikin vaikutti varsin oivalliselta, mutta otin silti vanhan talteen.


Ei vaikuta enää. Roiskeita oli eilen korkin huudeilla. Pyyhin puhtaaksi ja ajelin lisää, niin ei tullut enää roiskeita. Hmm? Pitääpä seurailla tilannetta. Onneksi on se vanha korkki verrokkina.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja mechanix » 14 Heinä 2015, 14:12

Vanha tuttumme vuotava mishimoton korkki :-)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Heinä 2015, 15:17

Ite ostin aikoinaan orkkis STi:n 1.3bar korkin. Oletan sen kestävän maailman loppuun asti :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 14 Heinä 2015, 16:34

Outo homma, etten saanut tänäänkään sitä vuotamaan uudelleen, vaikka yritin saada lämpöä kehiin. :think: Kerran siis on antanut vähän roiskeita, muttei enää sen jälkeen. Ehkä se oli vain alkujärkytys?

Qulle kirjoitti:Ite ostin aikoinaan orkkis STi:n 1.3bar korkin. Oletan sen kestävän maailman loppuun asti :)


Kenties se on tämä edessä vielä.

EDIT: Tuollahan noita olisi, myös Mishimoton korkkia: http://shop.mamasan.fi/product/list/3496/tarvikkeet
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 17 Heinä 2015, 19:17

Okei, nyt ei enää naurata. Näyttää sotkevan jostain muualta eli taitaa olla valuvika oikean kiinnikkeen alla. Nyt vähän harmittaa. Alla olevassa kuvassa on siis orkkiskorkki kiinni ja sama tulos kuin aiemmin.

Mishi_vuoto.jpg
Mishi_vuoto.jpg (144.82 KiB) Katsottu 22237 kertaa

Nyt kun katsoo tuota tarkemmin, niin sotkua vain korkista oikealle. Pyyhin täysin puhtaaksi ennen (rajua) koeajoa. Ei kivaa. Pitänee tutkia tarkemmin kun olen sivistyksen parissa, nyt olen mökillä ja otan rennosti.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

Loader
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 23:21

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja Loader » 17 Heinä 2015, 22:41

Onkohan paisarin ja syylärin korkit oikein päin. Mulla on pyöreä korkki jäähdyttimessä ja tuollainen korkki mikä kuvassa ylemmässä säiliössä. Ilmavirta voi heittää nesteitä mihin sattuu.
Outback MY05 2.5i

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 19 Heinä 2015, 14:00

Loader kirjoitti:Onkohan paisarin ja syylärin korkit oikein päin. Mulla on pyöreä korkki jäähdyttimessä ja tuollainen korkki mikä kuvassa ylemmässä säiliössä. Ilmavirta voi heittää nesteitä mihin sattuu.


Ei ole paisarin korkki, ja kahdella korkilla on nyt kokeiltu (Mishimoton oma + orkkissyylärin vanha). Toisekseen, minulla oli alun perin samanmuotoinen eli tuollainen kuvassa näkyvä korkki sekä paisarissa että syylärissä. Missään vaiheessa ne eivät kuitenkaan ole menneet ristiin. Sotkua tulee käytännössä siis tuosta kiinnikkeen kohdalta oikealle, ei korkin ympäristöön. Pitää ensi viikolla talliolosuhteissa toisen silmäparin kanssa selvitellä tarkemmin.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 19 Heinä 2015, 14:12

Eihän ole tuo paisuntasäiliöön menevä letku syypää roiskeisiin? Omassa impussa alusyylärin vaihdon yhteydessä piti laittaa klemmarilla kiinni tuo letku, muuten jäi näkyviä roiskeita ajoittain.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

Avatar
ximmo
Viestit: 537
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: WRX MY05 kiehahti, missä vika

ViestiKirjoittaja ximmo » 19 Heinä 2015, 21:56

jarkkoo kirjoitti:Eihän ole tuo paisuntasäiliöön menevä letku syypää roiskeisiin? Omassa impussa alusyylärin vaihdon yhteydessä piti laittaa klemmarilla kiinni tuo letku, muuten jäi näkyviä roiskeita ajoittain.


Juuri olin tulossa kertomaan, että ilmeisesti paikallistin vian juuri kyseiseen letkuun. Vedin sen nippusiteellä tiukalle ja kovaa ajoa 30 min ilman roiskeita. Mishimoton oma korkki kiinni. Ilmeisesti kaiken sössötyksen voi vetää takaisin ja korkki sekä syyläri ovat viattomia.
Herrasmiesautoilija.
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX
ex: my09 Forester TD (faijan)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa