HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 00:54

Uusi remmi on paikallaan, mutta ihmetyttää tämä vasemmanpuoleisten nokkien asento kun vapautin kiristimen.
Pikaisella googletuksella samaa oiretta on ollut muuallakin, mutta loppuratkaisut puuttuu niinkuin yleensä...:D

Kuva

Oikeapuoli(kuskinpukilta katsottuna) ja kampiakseli on ihan hyvin merkeissään, niin remmin, hihnapyörien, kuin muovikotelon merkienkin suhteen.
Vasemmalla(kuskinpukilta) puolella näyttäis niinkuin oltais puolihammasta sivussa. Tälläkin puolella kuitenkin hihnan merkit on kohdallaan.
Löysin EJ20 koneelle tooth countteja että nokkien ajoitusmerkkien välissä 28 hammasta molemmin puolin, kammen merkistä vasemmalle 51 hammasta ja oikealle 54.5 hammasta. Myös ne täsmäävät.

Kone pyörii tosi nätisti ilman tulppia, mutta kyllähän tuo mielenrauhan vie... :banghead:

Gatesin kitti ja oikea remmi pitäs olla manuskan mukaan. 281 hampainen 5612XS. Mitäs nyt...
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
Subio
Jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:28
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Subio » 23 Heinä 2015, 03:09

Tämä vain oma mielipide asiaan oman kokemuksen ja muutaman muun kertomana. Se vasemmanpuoleinen alempi nokan pyörä täytyy laitta yhden hampaan "jälkeen" kun hihna on löysänä, sit kun kiristimen vapauttaa se menee kohdalleen. Olikohan tarpeeksi sekavasti kerrottu, enkä korjaa vaurioita :o
Impreza WRX STi PSEII MY05

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 23 Heinä 2015, 04:34

Normaalia että on puoli hammasta sivussa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Qulle » 23 Heinä 2015, 06:08

Servicemanuaalissahan on tuo virallinen kuva (sori ei nyt tähän jätään linkkiä koska luurilla liikenteessä) ja siinähän se just näytetään että on ns. puolikkaan sivussa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 09:57

Kiitos infoista!

Tuo kuva pitää tässä aamukaffen kanssa penkoa. Tavallista rivikonetta on tullut laitettua useinkin, mutta ensimmäinen vastaisku menossa.
En kyllä keksisikkään mitään miten tuota voisi alkaa siirtelemään niin, että hihnamerkit olisi edelleen pysyisi kunnossa. Ja eipä se tietysti ole mahdollistakaan.

Muuten tosi kiva kone työskennellä, tilaa on vaikka miten ja ihan järkeviä ratkaisuita. Taka vasen coilpackikin tuli pois kun otti vain koneen painon tunkan päälle. Tuli se milli -pari lisätilaaa mikä puuttui.


Jälkipelejävarten ja vastaavaa ihmetteleviä varten tässä vielä toothcount kuvatus:

Kuva
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 10:43

Jos joku löytää tuon kuvan missä näytetään tätä tilannetta juuri tämän puolen hampaan eron suhteen niin ilolla otetaan vastaan.
Subaru Legacy GT JDM 2004

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Heinä 2015, 11:22

Ne merkit ei joka nokassa kuitenkaa oo aina ihan prikulleen, aina siellä joku heittää hiukka. Mutta täydellisesti se toimii.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 11:23

Joo, lähden jatkamaan kasausta ja palaan asiaan. Eiköhän tuo ihan jiiriin mee.


Aihetta vielä sivuten ihmettelin, kun yleisesti on kai huudeltu että kaikki 2.0 DOCH koneet on samalla jakohihnalla.
Silti gateskin antaa useita numeroita. Mitä eroa mahtaa olla, kun kaikki kuitenkin on 281x30 mittaisia.
Kevlariremmi nyt ainakin tietysti on, mutta normi kudoksellakin olevia useita.

Tässä joku impun remmi.
Kuva
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Tomcat » 23 Heinä 2015, 11:29

Eikös tuossa valokuvassa ole imu ja pakopyörä myös asteen pielessä, pojan foressa oli ainakin sekä lohkon että pyörien merkit kohdallaan. Niitä remmin merkkejä en noteerais. Toisaalta jos ylämerkki "olis" kohdallaan niin silloin nokkapyörät olis OK, eipä tuossa ole muuta mahdollisuutta kun että se vaan on noin.

Jos tuosta siirtää hampaan eteenpäin niin sitten on taas vitullaan. Mistäs tuo johtuu että toisissa merkit kohdallaan toisissa ei??
Viimeksi muokannut Tomcat 23 Heinä 2015, 11:33, yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 23 Heinä 2015, 11:32

Tomcat kirjoitti:Eikös tuossa valokuvassa ole imu ja pakopyörä myös asteen pielessä, pojan foressa oli ainakin sekä lohkon että pyörien merkit kohdallaan. Niitä remmin merkkejä en noteerais.

Jos molemmat pyörät on sen puoli hammasta edellä/jäljessä kopan merkkejä niin pyörien keskinäinen suhde on hampaan pielessä.

Jos imu on puolikkaan edellä ja pako puolikkaan jäljessä niin merkit on kohdakkain.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Tomcat » 23 Heinä 2015, 11:38

Periaatteessa merkit sais kohdalleen jos sorvais kiristäjän rullasta aavistuksen pois ja siihen alapuolelle sais aavistuksen isomman rullan.
Tällöin hihna siirtyis aavistukesn eteenpäin yläpuolella ja taasen lyhenis alapuolella jolloin oikeenpuoleiset nokkapyörät + kampura pysyis koko ajan merkeissään :lol:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja TJani » 23 Heinä 2015, 11:44

Ei nuo merkit mullakaan oikein kohdalleen tahdo osua, mutta ei ne muistaakseni noin paljoa heitä.
Varsinkin kun kattoo kuvassa alhaalla olevia keltaisia merkkejä niin aika paljon olevinaan heittää. Olettaen että täplät on niiden tuplamerkkien kohdalla.

Päästöissä tekee tiukkaa jos jättää pieleen, muuten en ongelmia huomannut kun itsellä on oli joskus pielessä jonkun aikaa.
Nämä kokemukset lähinnä tuosta omasta Legacysta.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 12:41

Joo tuo pyörien välinen tuplamerkki näyttää kyllä pahemmalta kuin on. Maalia jäänyt asentajan näppeihin ja keltaiset hämää nyt.
Niin tossa just nyt on, kun molemmat on varhaisella sen puoliskan niin tuplaviivoissa ero on tupla. Ja hammasjako on niin karkea, että jos siirrän hampaalla niin ollaan ajoitusaukon toisellapuolella aikalailla saman verran.

Ja siis ilman kiristintä kaikki merkit oli täydellisesti kohdallaan. Kun vapautin kiristimen ja aloin pyöritteleen muutamia rinkejä ja palasin takas ajoituskohtaan niin yllätys oli suuri...:D

Melkein tekis mieli ottaa kiristin vielä irti ja kääntää ne pyörät kohdalleen takas. Mut eipä siitä taitaisi tulla kuin kokemusta.
Täytyy kyllä sanoa että mystinen juttu. Helpottais suuresti kun manuskassa olis mainita et tarkistus pitää tehdä ilman kiristintä tai jotain. Tai tosiaan et kun kiristi on vapautettu niin LH nokat kääntyy varhaiselle puolihammasta.

Vanhalla 144tkm ajetulla remmillä ne merkit kylläkin oli kokolailla kohdallaan. Tiedä sit vaikuttaisko ne pieni venymä noihin viimeisiin sen puolihammasta... Uudella niitä vain ei saa kohdalleen kun kiristin on vapautettu...
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 13:28

Pakkohan se kiristin oli vielä kokeilla löysätä ja tsekata merkit. Tässä pikku kuvakollaasi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Kaikki on siis justiin eikä sinneppäin. Alarullankin laitoin, niin kaikki löysät on vain kiristäjän kohdalla.
Tosta nyt kun vedän "käsikranaatin sokasta" niin maailma räjähtää taas...:D
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 13:56

Sama juttu, LH nokat pielessä puolihammasta. RH täsmää, kampura täsmää, toothcountti täsmää nokkien välillä sekä ylänokkien ja kampuran välillä.
Näin sen vaan on Hirohito nyt valmistanut, ei voi muuta todeta. Nippuun---->
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 15:55

Ja käy...

Hiljeni muuten aika tavalla kun pari rohisevaa pyörää lähti pois jakopäästä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71540797/JAKUKKUU.mp4
Subaru Legacy GT JDM 2004

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja jkb » 23 Heinä 2015, 19:28

Eikös toi kampuran rattaan merkki ole nyt tuolla "kello yhdessä"?

edit... vai näkyyks tossa vaan se levyn hampaan reuna. :geek:
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 23 Heinä 2015, 20:44

Joo jos tuolta taaempaa kaulalta katsoo niin se on asentolevyn on sakara.
Kammenpyörässä on tuo valkoinen viiva ja se on suoraan klo 12.
Subaru Legacy GT JDM 2004

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja jkb » 23 Heinä 2015, 22:23

e0000333 kirjoitti:Joo jos tuolta taaempaa kaulalta katsoo niin se on asentolevyn on sakara.
Kammenpyörässä on tuo valkoinen viiva ja se on suoraan klo 12.

Joo soch koneisiin noita remmejä vaihtelin ja siinä muistaakseni rattaan nuoli oli kello 3:ssa kun se asentolevy oli lohkon merkissä.
Noissa vielä toisellakin kerralla koitin laittaa pyörän ja lohkon merkkiä kohdilleen :oops:
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja roipis » 23 Heinä 2015, 23:47

Itse luottaisin parhaiten noihin hihnan jakoväleihin 28 - 54,5 - 51 - 28, kunhan remmin kulkusuunta ja merkit ovat oikein. Noiden pitää täsmätä kun kiristin on vapautettu ja remmi kireällä. Tuossa kuvassasi 23.7 klo 9+ meilissä nuo välit on näytetty jotenkin vituralleen koska tasaluvun pitäisi olla pohjasta pohjaan tai harjalta harjalle. Jos kuva on remmipaketista niin remmikin voi lla merkitty väärin? Mun EJ204 orkkisremmin (himmeät) tehdasviivat ovat kampuralla remmin montun kohdalla, ajosuuntaan katsottuna oikealla remmin hampaan kohdalla ja vasemmalla montun kohdalla. (Ei kai ne vois oikein muuten ollakaan kun pyörien merkit on vastaavasti pyörien hampailla tai montuissa :idea: ) Tuo 28 jako nokkapyörien välillä pitäisi tarkoittaa sitä että pyörien väliset merkit ovat vastakkain ja akselilinjalla ainakin melkein.

Jos haluat varmistaa kiristetyn remmin kohdillaan olon pienen pyörittelyn jälkeen niin tee tussiviivat 7 pykälää (oikein merkittyjen!) remmin merkkien jälkeen, pyöritä 12 kierrosta ja uudet merkit ovat pyörien merkkien kanssa kohdillaan, jos lähtökohdat oli kunnossa. (12x24-281=7, mot.)

Olikohan tässä muuta järkevää/käyttökelpoista kuin tuo ehdotus 12 kierroksen pyörittelyssä? Hiki tulee siinäkin :?
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja roipis » 24 Heinä 2015, 01:12

Katsoin vielä ekaa valokuvaasi: siinä näyttää että pyörien väliset merkit (alemmassa hyvin epäselviä) hammastavat niin että ulkoreunan merkkien väli on ennemmin 29 kuin tavoite 28 hammasväliä. Nuo pyörien keskinäiset merkithän saa "vastakkain", jos ei muusta välitä, vaikka viivanväli remmissä heittäis 28 hammasvälistä. Eivät kyllä sitten ole akselien leikkausviivalla.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 28 Heinä 2015, 16:56

Kaikki merkit oli paikallaan ja hammasluku just eikä melkein.
Kuvat on viistosti otettuja kaikki, ja voivat hämätä.

Kaikki on ja oli ok, auto on käynyt ja kukkunu jo. Ja imuja on!
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja roipis » 19 Joulu 2015, 00:04

Moro,
vanha ketju notta älkää ottako herneitä nokkaan vaikka viisastelenkin täällä.

Vihdoinkin sain toimeksi vaihtaa Impun jakoremmin, kaikki rullat ja vesipumpunkin 140 tkm jälkeen. (Vaihdoin pelkän remmin kun ostin tuon.) Myös nyt ajoitusmerkit oli vain sinnepäin noilla 28 ym. hammasväleillä mutta jos olisin poikennut noista (esim 27 tai 29 jne.) niin olisi heittänyt paljon enämpi.

Luin tämänkin ketjun taas ja hokasin (tai luulen niin) että tuo kaikkien merkkien kohdilleen sopiminen on ihan tarkalleen siitä kiinni, että remmi on juuri oikean pituinen juuri sillä kiristyksellä mitä kiristäjä remmille tuottaa. Eli jos kiristäjä antaa kovan pännin joustavalle remmille niin 28 hammasvälin pituus onkin 28+ hammasväliä ja kaikki merkit ei voi olla kohdallaan. Jäykkä remmi ja kevyempi pänni taas aiheuttaa sen että kaikki hihnaan merkityt välit ovat vähän lyhyempiä, paitsi kiristäjällä, ja taaskaan kaikki merkit eivät aivan täsmää.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 21 Joulu 2015, 20:53

Sopivasti näemmä tällainen topikkikin. Huomenna pitäisi tehdä jakopää itselle. 130tkm ajettu ja tuskin vaihdettu. Samalla vesipumppu vaihtoon.

Moni on sanonut ettei ole hommana paha ja tilaa on. Toivotaan näin. Kiinnostaisi itseäkin, käykö kaikkiin dohc EJ20:siin sama jakopääkitti?

Oma kitti on Aisinin pumppu, Mitsuboshin hihna ja lakrut Koyo, NTN NSK.

Mites muuten, vasemman puolen nokat kai tarvitsee lukita paikoilleen? Onko hyviä "ghetto" -ratkaisuja vai onko kaikki investoineet lukitustyökaluun? :)

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 21 Joulu 2015, 21:12

Muutenhan ne hilut on täysin samat, mutta kiristimessä eroja. Alkupään impuissa ja ilmeisesti 200 lekassa on se 2-osainen kiristin, missä kiristinpatruuna ja kiristinrulla on 2 eri osaa. Uudemmissa se on yks keinuva mötikkä. Ilmeisesti jossain vaiheessa myös mukaan astuu sellainen pienempi rillukka jeesaamaan tuota kiristintä. Mä oon lukinnut ne nokat lukkopihdeillä, siitä kohtaa puristaa toisiaan vasten missä ovat lähimpänä toisiaan. AInakin metallisilla nokkapyörillä tämä on toiminut enkä ole toistaiseksi mitään hajottanut, puristuksen ei tosiaan tarvitse olla kova. Tämän ghetommaksi jos tahoo ruveta niin tarvitsee mukaan liittää jesari.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja TJani » 22 Joulu 2015, 09:18

Itse vaihtelin kesällä Legaan Aisinin vesipumppua. Kaikki meni niin kauan hyvin kunnes kiristin pumppuun tulevan vapaarullan. Vedin vieläpä ihan momenttiavaimella ja jengathan sieltä tuli pihalle. Pumppu takaisin liikkeeseen ja GMBn tekele tilalle, pysyi jengatkin reiässään.
Aisinin pumput meni kertaheitolla pannaan, toivottavasti oli kuitenkin vain jostain maanantaierästä ko. pumppu.

Itse en ole nokkia lukinnut, hihnan paikallaan pitämiseen olen käyttänyt bilteman nipistimiä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 22 Joulu 2015, 10:15

Ok, mutta oikea puoli pysyy siis aloillaan lukitsemattakin? Olettekos vesipumpun tiivistäneet myös moottorisilikonilla tjsp, vai pelkällä tiivisteellä? Noh, tonhan näkee kyllä sitten purkaessa, miten tehdas on sen tehnyt. Pitää tuota lukkopihti-kikkaa kokeilla. Ei sen varmaan tosiaan tartte olla kauheasti kiinni että pysyy.

Tässä muuten kuva mun kitistä. SpeedImportsilta peräisin.
Liitteet
20151221_153020.jpg
20151221_153020.jpg (394.76 KiB) Katsottu 26999 kertaa

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Joulu 2015, 10:20

Nokkia en oo mäkää lukinnu, ihan käsin tapellu hihnan paikalleen. Kyllä se sinne menee vaikka se voi vähä vittumaiselta tuntua. Toki vittumaista tunnetta lisäs ehkä kampuralle liimatut hihnapyörät.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja TJani » 22 Joulu 2015, 11:33

Kyllähän ne toisen puolen nokat aina tuppaa pyörähtää kun venttiilit on just auki asennossa siinä jossa pitäisi pysyä. Ei tarvi paljoa koskea kun pyörähtää puolikierrosta ja sitten saa hampaat irves sormet verellä kääntää takas. :D
Kerran olen koittanut lukita ja siitä ei tullu mitään.
Toisenpuolen nokat liikkuu toisellalailla helposti kun venttiilit on kiinni.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 22 Joulu 2015, 12:27

http://s687.photobucket.com/user/mb2406 ... 1.jpg.html Eipä kyllä kummoinen työkalu ole tuo lukitin. Tietäis minkä kokoinen kuusikolo kyseessä, niin kävis jostain Tokmannilta hakemassa jotain halpoja paskoja muutaman kappaleen ja käpöstelis niistä tollasen lukitsimen jollain lattaraudalla ja kilopulteilla. Perhana kun ei ole MIG-liimaintakaan käsillä nyt.

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja ST » 22 Joulu 2015, 12:53

Ei sen tarvitse olla noinkaan monimutkainen, itsellä tuollaisella vaihdettu jo kymmeniä, toisessa latanpalassa kierteet ja lattojen alaosassa upotukset ettei ota bakeliittipyörän kaulukseen kiinni.
Liitteet
tmp_26650-2015-12-22 12.51.52719877870.jpg
tmp_26650-2015-12-22 12.51.52719877870.jpg (78.36 KiB) Katsottu 26969 kertaa

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Kennedy » 22 Joulu 2015, 19:35

matsuda kirjoitti:Tietäis minkä kokoinen kuusikolo kyseessä


10mm allen key
noin sanoo useampi sivu

älä vaan hajota mitään :D http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 09p10.html (eka viesti)
Forester S Turbo '99 - RIP

ikilika
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja ikilika » 22 Joulu 2015, 23:08

Älkää nyt ju*****ta puristako lukkopihdeillä noita hihnapyöriä lukkoon/yhteen. Bakeliittipyörä halkee, on tehdastilaus, kestää n.viikon tulla ja maksaa n.180e. Ai mistäkö tiedän?? :banghead: :banghead: :banghead: :diaf:
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 22 Joulu 2015, 23:26

Dodi, hihna vaihdettu.

Rauhaksiin tein ja välissä oli vähän työkalun suunnittelua ja valmistusta, sekä yleistä joopailua ja hämmästelyä. 6h taisi lopulta mennä koko hommassa.
Ankeuttakin osui kohdalle, kun pumppu olikin väärä! En osannut arvata tilatessa, ettei autossani olekaan ölljyjäähyä tai että sillä olisi merkitystä, joten pumpussa oli yksi lähtö liikaa.

20151222_183718.jpg
Liikaa lähtöjä
20151222_183718.jpg (74.02 KiB) Katsottu 26899 kertaa


Vasemman puolen nokkien lukitus hoidettiin näppärästi patenttinauhalla. Jako mätsäsi kivasti, kun porasi yhden rei'istä suuremmaksi. Harmi kyllä, kuvaa en hoksannut ottaa, mutta yritin tähän vähän havainnolistaa miten lukitus onnistui. Ei taida kaikissa EJ20 vaan olla noita näppäriä 5mm pultteja.

20151222_175157.jpg
Lukituslinjat
(129.19 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa


Sitten vielä päivän erikoinen. Koska kyseessä on automaattivaihteinen auto, piti jotain kehitellä siivapyörän pultin irroitukseen. Onneksi pyörässä on 4kpl ~8mm reikää, joihin yritettiin aluksi tökkiä kilopultteja ja jopa poranterää, ja pitää vastaan. Mutta vaikka momenttia ei olekaan kuin 130Nm, meinasi aina paketti vääntyä eikä pultti auennut. Siispä luovuutta peliin ja timpurihommiin, jonka tuloksena syntyi tällainen hirvitys, jolla sai pidettyä vastaan ja pultti aukesi ja kiristyi ääri-nätisti.

2015-12-22.jpg
Special Service Tool
2015-12-22.jpg (344.48 KiB) Katsottu 26899 kertaa


Että sellainen reissu. Ei ollenkaan paha rasti vaihtaa hihnaa, jos kohta en yhtään ihmettele niiden bilteman pikapuristimien käyttöä. Kaksi käsiparia ja silti meinasi hihna karata ja lipsua. Oikean puolen nokat ei tosiaan samalailla karkaile, vaan ovat selvästi "zero-lift" -asennossa, ja niitä pystyi varovasti vähän himmailemaan.

Tuo pumppu olisi muuten myynnissä. 80€ ja tosiaan aito Aisin. Todnäk joko tujummissa EJ20 -variaatioissa ja / tai manuaalivaihteisissa on tuo öljyjäähy, jota varten lähtö on. Motonetti taitaa tarjota vain 2-lähtöistä hintaan 77,90 ja mikä lie pumppu tulee. Paketti avattu ja todettu ettei käy. Tiiviste mukana.

ikilika
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja ikilika » 22 Joulu 2015, 23:34

Mulla oli kans sama episodi pumpun kanssa, luulin ettei oo öljynlauhdutinta. No on siellä, niinkun on sullakin ilmeisesti, öljynsuodatinjalassa lähtö pumpulle. Mulle tuli ensin pumppu väärillä lähdöillä, sitte tuo sama pumppu kun kuvassa. En jaksanu enää muutella ja ihmetellä, joten tulppasin kuskinpuolelle lähtevän letkulähdön...
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 22 Joulu 2015, 23:35

matsuda kirjoitti:Ankeuttakin osui kohdalle, kun pumppu olikin väärä! En osannut arvata tilatessa, ettei autossani olekaan ölljyjäähyä tai että sillä olisi merkitystä, joten pumpussa oli yksi lähtö liikaa.


Käsittääkseni noita on asenneltu autoihin ilman ö-jäähyä, tekemällä ylim. lähtöön vaan tulppa. Ilmeisesti pumput ilman tuota lähtöä ovat lievästi harvinaisempia ja arvokkaampia.

ikilika kirjoitti:Älkää nyt ju*****ta puristako lukkopihdeillä noita hihnapyöriä lukkoon/yhteen. Bakeliittipyörä halkee, on tehdastilaus, kestää n.viikon tulla ja maksaa n.180e. Ai mistäkö tiedän??


JuuS0 kirjoitti:Ainakin metallisilla nokkapyörillä tämä on toiminut enkä ole toistaiseksi mitään hajottanut, puristuksen ei tosiaan tarvitse olla kova.


Tosiaan paljon mahdollista että bakeliittinen halkeaa, mun suparuissa kaikissa metalliset niin ei kokemusta. Luulin muutenkin, että maailman bakeliittivarannot käytettiin loppuun jo Itä-Saksan aikaan, sielähän ohitusleikkauskin tehtiin todennäköisesti käyttämällä bakeliittiputkea, vai vaihtoko ne vaan koko sydämen bakeliittiseen vastaavaan.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 23 Joulu 2015, 07:35

JuuS0 kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Ankeuttakin osui kohdalle, kun pumppu olikin väärä! En osannut arvata tilatessa, ettei autossani olekaan ölljyjäähyä tai että sillä olisi merkitystä, joten pumpussa oli yksi lähtö liikaa.


Käsittääkseni noita on asenneltu autoihin ilman ö-jäähyä, tekemällä ylim. lähtöön vaan tulppa. Ilmeisesti pumput ilman tuota lähtöä ovat lievästi harvinaisempia ja arvokkaampia.

Vanhemmissa vapareissa ei ole tuota lähtöä, eikä käsittääkseni uudemmissakaan. Jos ei omassa ole niin kun tilaa dohc-vaparin setin niin se käy.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 23 Joulu 2015, 09:35

mechanix kirjoitti:
JuuS0 kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Ankeuttakin osui kohdalle, kun pumppu olikin väärä! En osannut arvata tilatessa, ettei autossani olekaan ölljyjäähyä tai että sillä olisi merkitystä, joten pumpussa oli yksi lähtö liikaa.


Käsittääkseni noita on asenneltu autoihin ilman ö-jäähyä, tekemällä ylim. lähtöön vaan tulppa. Ilmeisesti pumput ilman tuota lähtöä ovat lievästi harvinaisempia ja arvokkaampia.

Vanhemmissa vapareissa ei ole tuota lähtöä, eikä käsittääkseni uudemmissakaan. Jos ei omassa ole niin kun tilaa dohc-vaparin setin niin se käy.


Jea, mullahan on BP5E GT-Legacy MY07, eli ahdettu kyllä. Nyt kun jälkeenpäin ajattelee niin ois pitänyt vaan sinnillä kehitellä tulppa tuohon. Ton letkulähdön saa kuitenkin suht iisisti irti ihan nyppäämällä, mutta sen verta oli pitkä päivä jo ollut että menikin leuka rintaan ja suunta kohti uusia pettymyksiä :)

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 23 Joulu 2015, 09:42

TJani kirjoitti:Itse vaihtelin kesällä Legaan Aisinin vesipumppua. Kaikki meni niin kauan hyvin kunnes kiristin pumppuun tulevan vapaarullan. Vedin vieläpä ihan momenttiavaimella ja jengathan sieltä tuli pihalle. Pumppu takaisin liikkeeseen ja GMBn tekele tilalle, pysyi jengatkin reiässään.
Aisinin pumput meni kertaheitolla pannaan, toivottavasti oli kuitenkin vain jostain maanantaierästä ko. pumppu.


Tästä muuten sanottava sen verran, että huoltomanuaali kehoittaa kiristämään ton pikkurullankin 39Nm (tai ei oikeastaan, paremminkin jättää sanomatta sille kireyden), joka on kyllä ihan hervottomasti liikaa tuohon paikkaan. Meinasin itse tehdä saman virheen, mutta jossain kohtaa homma tuntui niin väärälle, että lopetin kiristämisen ennen napsausta. Tuo pienen kiristimen pulttihan on 8mm ja tosiaan tulee alumiinikoppaan kiinni. Sopivampi kireys varmaan jossain 30Nm tienoilla. Jos 39Nm asti vääntää niin varmaan oksentaa jengat. :( En siis ihan suorilta lähtisi pumppua syyttämään aiheesta, vaikka voihan toki siinäkin fibaa olla.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 23 Joulu 2015, 10:01

25Nm on pikkurulla.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja TJani » 23 Joulu 2015, 10:29

35-43 Nm lukee 1gen Legan manuaalissa. GMB kesti hyvin eikä tuntunut ollenkaan siltä että jengat lähtee. Kieltämättä hurjalta se tuntui vääntää.

edit.
Hyviä virheitä kyllä näissä manuskoissa, moneen törmännyt.
93-96 WRX manuskassa sanotaan toisessa kuvassa että 78+-5 Nm ja toisessa 39+-4 Nm
En äkkiseltään mistään manuskasta löytänyt tuota 25 Nm.

Ja tuosta vesipumpusta piti sanoa että yhtämallia ei ilmeisesti saa ollenkaan tarvikkeena. En vain muista mikä letkulähtökompinaatio siinä oli. Kaikki pitäis kirjata johki ylös... :banghead:
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja roipis » 26 Joulu 2015, 23:43

Eksakteja ohjeita varmaan ei kukaan pysty antamaan mutta itse kuvittelin että kaksi letkulähtöä vesipumpulta vasemmalle kuuluu automaattiin,vain yksi manuaaliin ja keskelle lähtevä taas turboihin tms. öljynJÄÄHDYTTIMELLÄ varustettuihin. Mun autoon tuo kaksilähtöinen sopii mutta Amerikan manuaalista löytyy kahdelle ojaa kohti lähteville notta ylempi: "(7) Coolant filler tank by-pass" ja alempi " (6) Heater by-pass hose". Mun autossa ei ole tuota paisuntasäiliötä (7) vaan perinteinen "japanilainen" jäähdytin eestaas-korkilla ja varastosäiliöllä, eikä ole turboakaan, valitettavasti.

Paras varmaan olisi aina purkaa uusittavat osat käsille ja malliksi mutta... Jos auto ei jouda seisoa niin kannattaa varmaan ainakin yrittää katsella ja kopeloida, käsin, peilin ja hyvien valojen kanssa, mihin noita vesipumpun lähtöjä omassa autossa on.

Ite kyllä arvelen asentaa tuon alkuperäisen Yamada, Japan, vesipumpun vielä takaisin autoon, jos kosla muuten selviytyy seuraavasta sadasta tonnista, on vielä suvussa ja peilistä näkyvä pösilö saa taas vaihtaa jakoremmin;) Ehdin laittaa oman koslan osat ja kuoret paikalleen ennen kuin luin tätä ketjua, joten jäi katsomatta ajatuksen kanssa miten nuo merkit meni. Silti järkeilen että ajosuuntaan vasemmat (LH) pyörät voi heittää ( edistää tai jäädä jälkeen) kaikkein eniten, jos hihnan pituus pännissä poikkeaa siitä mitä sen pitäisi olla koska sinne on vetopuolta reilut 200 hammasta.

Manuaalien virheistä sen verran että Ameriikan manuaali ehdotti nokkapyörien irrotusta vesipumpun vaihtoon. Käsi meni päähän hetkeksi :wtf: Onneksi uusi pumppu ja vanhan pultitkin näytti siltä että antaa nokkapyörien olla, onneksi. Ja tuossa pikkurullan kiristysmomentiksi tarjotaan 24,5 Nm, eli noin 2,5kpm.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: RE: Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Joulu 2015, 23:54

TJani kirjoitti:35-43 Nm lukee 1gen Legan manuaalissa. GMB kesti hyvin eikä tuntunut ollenkaan siltä että jengat lähtee. Kieltämättä hurjalta se tuntui vääntää.

edit.
Hyviä virheitä kyllä näissä manuskoissa, moneen törmännyt.
93-96 WRX manuskassa sanotaan toisessa kuvassa että 78+-5 Nm ja toisessa 39+-4 Nm
En äkkiseltään mistään manuskasta löytänyt tuota 25 Nm.

Ja tuosta vesipumpusta piti sanoa että yhtämallia ei ilmeisesti saa ollenkaan tarvikkeena. En vain muista mikä letkulähtökompinaatio siinä oli. Kaikki pitäis kirjata johki ylös... :banghead:

Se pikkurulla tulee vasta ver5 moteissa. Ver3-4 jo uudemmalla kiristäjällä mutta ilman pientä apurullaa sekä nokkien ylihyppysuojia. Kaikki isommat rullat oon aina vetäny siihen 40nm.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: RE: Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja TJani » 27 Joulu 2015, 13:15

mechanix kirjoitti:
TJani kirjoitti:35-43 Nm lukee 1gen Legan manuaalissa. GMB kesti hyvin eikä tuntunut ollenkaan siltä että jengat lähtee. Kieltämättä hurjalta se tuntui vääntää.

edit.
Hyviä virheitä kyllä näissä manuskoissa, moneen törmännyt.
93-96 WRX manuskassa sanotaan toisessa kuvassa että 78+-5 Nm ja toisessa 39+-4 Nm
En äkkiseltään mistään manuskasta löytänyt tuota 25 Nm.

Ja tuosta vesipumpusta piti sanoa että yhtämallia ei ilmeisesti saa ollenkaan tarvikkeena. En vain muista mikä letkulähtökompinaatio siinä oli. Kaikki pitäis kirjata johki ylös... :banghead:

Se pikkurulla tulee vasta ver5 moteissa. Ver3-4 jo uudemmalla kiristäjällä mutta ilman pientä apurullaa sekä nokkien ylihyppysuojia. Kaikki isommat rullat oon aina vetäny siihen 40nm.


Joo, puhuttiin siis eriasiasta...
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

ikilika
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja ikilika » 27 Joulu 2015, 13:41

Niin mikä motti mulla mahtaa sitte olla, kun löytyy ylihyppysuojat, se pikkurulla ja moottoriöljynlauhdutin? Ja on -07 2.0R.
Legacy sedan 2.0R -07

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja Jampsu » 29 Joulu 2015, 13:26

ikilika kirjoitti:Niin mikä motti mulla mahtaa sitte olla, kun löytyy ylihyppysuojat, se pikkurulla ja moottoriöljynlauhdutin? Ja on -07 2.0R.

Siis se pikkurulla yms. Tulee jo 99 vuotiseen sen jälkeen ne kyl löytyy kaikista doch koneista. Soch koneista es sano mitään.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja mechanix » 29 Joulu 2015, 13:55

2.0R on se pikkurulla ja ylihyppysuojat jos on manuaali mut omassa ei ainakaan oo sitä möljynjäähdytintä.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 04 Tammi 2016, 16:01

matsuda kirjoitti:Dodi, hihna vaihdettu.

......


Ihan mielenkiinnosta, katsoitko kiristimen vapautuksen ja pienen pyörittelyn jälkeen osuiko sulla merkti miten hyvin kohdaleen?
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja matsuda » 06 Tammi 2016, 12:18

e0000333 kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Dodi, hihna vaihdettu.

......


Ihan mielenkiinnosta, katsoitko kiristimen vapautuksen ja pienen pyörittelyn jälkeen osuiko sulla merkti miten hyvin kohdaleen?


Oisko jokunen hassu kiekka pyöräytetty konetta ja kyllä ne merkit olivat - jos eivät justiinsa, niin ainakin "tarpeeksi" - kohdallaan. Ei siis ollut pienessä mielessäkään lähteä ottamaan yhtään naksua mihinkään suuntaan enää nokkia tai kampuraa.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: EJ20X DOHC ajoitusmerkit ei täsmää

ViestiKirjoittaja e0000333 » 08 Tammi 2016, 09:35

matsuda kirjoitti:Oisko jokunen hassu kiekka pyöräytetty konetta ja kyllä ne merkit olivat - jos eivät justiinsa, niin ainakin "tarpeeksi" - kohdallaan. Ei siis ollut pienessä mielessäkään lähteä ottamaan yhtään naksua mihinkään suuntaan enää nokkia tai kampuraa.


ok, hyvä. Jääköön tämä tulevalle DIY ruuvaajalle hakutulokseksi niin ei tarvi niin ihmetellä... :occassion:
Mullakin tosiaan kasattuna ihan nappiin, kiristin laukaistuna "lähes". Mutta kuitenkin niin että jos olis vienyt hampaalla suuntaan tai toiseen niin olis mennyt vähintän saman verran pieleen. ja tietysti "löysällä" kiritäjällä ei olis enää ollut paikallaan.
Subaru Legacy GT JDM 2004


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa