HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
vilnu
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:38
Paikkakunta: Pori

Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja vilnu » 15 Elo 2015, 22:02

Kysytään porukoilta että mistä vikaa etsimään?

Kyseessä siis tuo sigun 98 STI Impreza, Moottori kasattu jokinaika sitten uusiksi ja säädätetty Harisella. Simtekin ecu MAP-anturilla, ei siis MAFfia. Pääsin kyllä fiilistelemään joitakin satoja kilometreja moottorin uudelleen rakentamisen jälkeen täysin toimivalla laitteella, eli vedot oli tallella, ahdot nousi nätisti ja moottori kävi nätisti.

Jostain syystä muutaman päivän tallissa seisottamisen jälkeen (vaihdoin tuulilasiin) alkoi oireilu :angry2:
Ensimmäinen oire oli muutamaan kertaan nykäisy ja vilautti naku-valoa. . . tämän jälkeen homma meni siihen että pätkien nousi ahdot 0,5 ylöspäin, nyt on tilanne se että ahdot nousee tuohon 0,5 aivan puhtaasti mutta siitä alkaa tasaisesti rötäämään ja veto puuroutuu. . nostaa kyllä sinne säädettyyn 1,1bar. asti kun vaan antaa mennä mutta voimaa ei kyllä ole käytössä? :yawn:

Olen vaihtanut tulpat ja puolapaketin. . . tulpanjohdot on seuraavana listalla, tosin en jaksa uskoa että näistä vika löytyy, on melko tuoreet NGK.n asialliset piuhat nyt gines.

Mistäs sitten vikaa etsitään?
- Ahtopainesolenoidi ilmeisesti vois olla syynä?
- Letkut pitänee tsekata, Mitkä ja mistä?

Mitä muuta tulisi koitella/huomioida?
Valistuneita ehdotuksia otetaan vastaan. . . otetaan vastaan. . . vastaan (Kummeli huumoria :laughing7: )

Mainitaan nyt vielä että paikallaan motti käy ja kuulostaa ok.lta.
Impreza WRX STI Type-R my-98

Budmeister
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 14:04

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja Budmeister » 08 Syys 2015, 16:33

Nostetaas tätä kun itsellä samanlaista ongelmaa. Lisäksi voisi mainita, että puolikaasulla kiihdyttäessä siinä 0,5barin jälkeen alkaa taustapeilissä näkyä mustaa savua ja meno tosiaankin puuroutuu täysin. Siitä eteenpäin runttaamalla lapun lattiaan musta savu kyllä häviää, mutta menohalut ovat aivan kateissa. Ahdot normaalisti säädetty 1,1bar, ja nyt neula nousee väristen 0,8-0,9 tienoille.

Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja nordloop » 09 Syys 2015, 21:40

En osaa vastata mikä juuri tuossa setupissa voi olla vikana, mutta itselläkin oli aikaisemmin vastaavan tyyppinen ongelma, eli juurikin ahtojen yläpäässä kipinä ei jaksanut sytyttää seosta kunnolla. Mulla oli silloin Megasquirt GM:n hukkakipinäpuolalla ja yritin epätoivoisesti muutamia eri tulppia, pienempiä kärkivälejä, lisämaadotusta, erilaisia puolan latausaikoja kunnes homma pelas jo melkein... mutta yhdellä testilenkillä vakio kiertokanki otti pätkimisestä itseensä. Sylinteripaine ilmeisesti nousi tuon pätkimisen ansiosta liian suureksi..?

Koneen avauksen yhteydessä päätin päivittää tuon hukkakipinän neljäksi VAG-puolaksi, joita ohjataan suoraan Megasquirtin MX3:lla. Tämä setuppi toimi heti hyvin netistä löytyneillä puolan latausajoilla ja kipinää riitti koko alueelle. Tässä yhteydessä siis vaihtui vain moottorinohjaus ja puolat (+ alakerta). Puolanjohdotkin oli aluksi samat.

Olen nyt kahdesti taivuttanut kiertokangen, ja mitä todennäköisimmin molemmilla kerroilla pätkivän koneen ja siitä johtuneen sylinteripaineen vuoksi :banghead: ...jospa sitä ens' kerralla osais jo olla särkemättä.

Avatar
vilnu
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:38
Paikkakunta: Pori

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja vilnu » 09 Syys 2015, 21:54

nordloop kirjoitti: Koneen avauksen yhteydessä päätin päivittää tuon hukkakipinän neljäksi VAG-puolaksi, joita ohjataan suoraan Megasquirtin MX3:lla. Tämä setuppi toimi heti hyvin netistä löytyneillä puolan latausajoilla ja kipinää riitti koko alueelle. Tässä yhteydessä siis vaihtui vain moottorinohjaus ja puolat (+ alakerta). Puolanjohdotkin oli aluksi samat. Olen nyt kahdesti taivuttanut kiertokangen, ja mitä todennäköisimmin molemmilla kerroilla pätkivän koneen ja siitä johtuneen sylinteripaineen vuoksi :banghead: ...jospa sitä ens' kerralla osais jo olla särkemättä.


Nojuu, samankaltaista olen nyt kuullut muualtakin ja juurikin tuo sytty-tsysteemin vaihtaminen erillisille puolille on ollut ehdotuksissa/suosituksissa :shifty:

Toi mun auton case on silleen outoa kun ensin toimi ja sitten alkoi tuo pätkiminen. . .nooh selvitellään ja ihmetellään.
Impreza WRX STI Type-R my-98

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja mechanix » 10 Syys 2015, 05:18

Noi puolajututkin on vähän kiikunkaakun. Yhteen autoon pistettiin pätkivän erillispuolasetupin jälkeen (yksi puola simahti) 2.0l vaparisubarun vanha hukkakipinäpuola ja normi iridiumeilla perustulpanjohdoilla sai vetää sinne vajaa 2bariin asti ilman pätkimisiä :) Sen ylemmäs ei kokeiltu. Että kyllä ne hukkakipinätkin toimii.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja nordloop » 10 Syys 2015, 10:14

Juu, tuo oman laitteen pätkiminen ilmeni vain siellä yläpäässä. Näissä kahdessa tuntuis enemmän sen solenoidihässäkän vialta tai joltain muulta anturivialta. Itsellä on kokemusta tuon solenoidin temppuilusta vain hetken aikaa ja minulla se piti hukkaportin kiinni läpi koko alueen. Solenoidi myös surrasi korkealla taajuudella kokoajan. Ohitin tuon ongelman bleedvalve/ruuvilla, mutta hässäkän painemittari oli edelleen vakio-ECUn käytössä.

Tuon solenoidinhan vois ohittaa testimielessä, ottamalla letkun irti hukkaportin kellosta. Nyt sen pitäis mennä fuelcut-rajaan (tai männän palamiseen) asti ilman takkuilua, jos vika olis hukkaporttia ohjaavassa solenoidissa. Jos haluaa, ettei paineet karkaile liian ylös, voi hukkaportille vetää letkun imusarjasta, niin paineiden pitäis nousta normaalisti kellon jouseen säädettyyn arvoon, joka on kaiketi nyt 0,5bar molemmissa autoissa. Tuotahan voi säätää hieman isommaksi ja paineen/aukeamisen voi testata säädettävällä paineilmakompuralla.

Avatar
Miki
Kunniapuheenjohtaja
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja Miki » 10 Syys 2015, 13:52

Mulla oli MY96 GT:ssä samanlaista ongelmaa, pätki yläkierroksilla ja kuormittaessa ihan pirusti.
Osia vaihdettiin oikein urakalla mutta mikään ei auttanut, rahaa meni puoliin ja erilaisiin antureihin ihan helevetisti.
Sitten yks kaunis päivä irroitin nuo akun takana olevat isot sähköliittimet ja huomasin että yhdessä nastassa oli pikkasen hapettumaa.
Vähän putsausta ja sähkösprayta kehiin ja sit koeajelulle. Ei pätkiny enää yhtään! :driving:

Kannattaa siis tarkistaa tuo, aika nopea ja halpa korjaus jos se siitä johtuu. :D
Legacy 2.0R MY07
MB E55 AMG
MB GLC 300e

Avatar
vilnu
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:38
Paikkakunta: Pori

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja vilnu » 10 Syys 2015, 14:03

Miki kirjoitti:Mulla oli MY96 GT:ssä samanlaista ongelmaa, pätki yläkierroksilla ja kuormittaessa ihan pirusti.
Osia vaihdettiin oikein urakalla mutta mikään ei auttanut, rahaa meni puoliin ja erilaisiin antureihin ihan helevetisti.
Sitten yks kaunis päivä irroitin nuo akun takana olevat isot sähköliittimet ja huomasin että yhdessä nastassa oli pikkasen hapettumaa.
Vähän putsausta ja sähkösprayta kehiin ja sit koeajelulle. Ei pätkiny enää yhtään! :driving:

Kannattaa siis tarkistaa tuo, aika nopea ja halpa korjaus jos se siitä johtuu. :D


Tadaa. . .mä niin menen nyppimään kaikki liittimet irti kunhan pääsen talliin.
Tällaiset viat taitaa olla laatuaan "voi aiheutua melkein mistää vaan" . . . ja nämä edellä mainitut vihjeet voi tosiaan säästää useamman sata eurosen :thumbsup:

Tää oli Miki se vihree Imppu? mutta sehän oli viritettykin niin siinähän voi olla kaikkee. . . :mrgreen: :D :biggrin:
Viimeksi muokannut vilnu 10 Syys 2015, 16:41, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Impreza WRX STI Type-R my-98

Avatar
Miki
Kunniapuheenjohtaja
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja Miki » 10 Syys 2015, 15:06

vilnu kirjoitti:
Miki kirjoitti:Mulla oli MY96 GT:ssä samanlaista ongelmaa, pätki yläkierroksilla ja kuormittaessa ihan pirusti.
Osia vaihdettiin oikein urakalla mutta mikään ei auttanut, rahaa meni puoliin ja erilaisiin antureihin ihan helevetisti.
Sitten yks kaunis päivä irroitin nuo akun takana olevat isot sähköliittimet ja huomasin että yhdessä nastassa oli pikkasen hapettumaa.
Vähän putsausta ja sähkösprayta kehiin ja sit koeajelulle. Ei pätkiny enää yhtään! :driving:

Kannattaa siis tarkistaa tuo, aika nopea ja halpa korjaus jos se siitä johtuu. :D


Tadaa. . .mä niin menen nyppimään kakki liittimet irti kunhan pääsen talliin.
Tällaiset viat taitaa olla laatuaan "voi aiheutua melkein mistää vaan" . . . ja nämä edellä mainitut vihjeet voi tosiaan säästää useamman sata eurosen :thumbsup:

Tää oli Miki se vihree Imppu? mutta sehän oli viritettykin niin siinähän voi olla kaikkee. . . :mrgreen: :D :biggrin:


Vihree farkku Imppu joo. "Viritetty" on suhteellinen käsite. Tai siis olihan se silloin ehkä joo, mutta tänä päivänä tuollaista ei varmaan edes lasketa virittämiseksi... :lol:

Minun veikkaukseni on että ongelma johtui siitä että nuo kyseiset liittimet kastuivat joka kerta kun satoi, sillä minulla oli se konepellissä oleva reikä täysin auki, suojalevy siis poistettu.
Legacy 2.0R MY07
MB E55 AMG
MB GLC 300e

Avatar
vilnu
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:38
Paikkakunta: Pori

Re: Ahtopaineilla rötää ja pätkii?

ViestiKirjoittaja vilnu » 12 Syys 2015, 18:28

Pätkimis ongelma ohi, uusi ongelma edessä :fart:

Niin eli topicin mukainen pätkiminen loppui, aivan tarkasti en tiedä mikä sen aiheutti mutta seuraavat toimenpiteet tein.

- Tulpanjohdot vaihtoon.
- Mikin mainitsemien liittimien putsaus.
- Ahtoputken reitin uusiminen, oli imusarjan alla hieman lintassa. (tuskin oli tästä kiinni)
- Kampuran asentotunnistimen tsekkaus ja kirraus.

Veikkaan vahvimmin tulpanjohtoja. . . mutta ei voi olla 100% varma.

Ajelin jo hetkenaikaa toimivalla autolla. . . nyt naputtaa koneessa. . .ilmeisesti kk.laakeri. . .kuoli varmaan ton pätkimisen seurauksena. . . melkein vit.ttaa. . . mut ei paljoo. . . tein itse ja säästin. . .vai säästinkö :shifty:
Impreza WRX STI Type-R my-98


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa