HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Öljypumpun korjaussarja

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 08:11

Morjensta,
mulla tuossa 200:ssa öljynpaineet ovat turhan alhaalla, ovat olleet sitä jo jonkin aikaa. Vaikka kone onkin aika paljon ajettu, en viitsis sitä radalla kesäkuumalla paskoa sen takia että ei kierroksilla ole kuin jokunen bari öljyn painetta.

Tämä tuli vastaan kuukkelilla:
http://www.autopartsway.com/partlist.cfm?subaru/ally/allmd/allsmd/allen/allb/engine/cylinder-block-components/engine-oil-pump-repair-kit

Taitaa olla aika edukas, tosin en nyt tuosta saanut selvää tuleeko muuta kuin nuo rattaat.
Tästä taitaa muute mennä myös tulli? Jos näin niin miten se käytännössä toimikaan? Tilaan ja odottelen että tullista ottavat yhteyttä? Mistä saa suoraan laskettua minkä verran tuollaisessa on tullia?

edit: PartsOug:n kautta taitaa tulla aika tavalla halvemmaksi. Osanumerot rattaille 15016AA090 sekä 15015AA090


Osaakos joku täsmentää käykä näihin vanhoihin samat rattaa mallista riippumatta? Käsittääkseni käy mutta kivahan se olisi varmistaa.
Mulla on hyllyssä yksi 1.8 waparin pumppu, jos tässä talvella rakentelisin sen uusiksi niin passaakos se suoraan -92 Legacy 200:n vakiopumpun tilalle?

Räjäytyskuvaa katellessa en oikein keksinyt tartteekos noiden rattaiden lisäksi sitten mitään muuta kuin uuden kampuran stefan... pumppujan varmaan vedetään liimalla kiinni lohkoon, takakannen ruuvit lukitteella ja sitä rataa. Mitäs muuta tuohon kannattaa tehdä samalla pumpun osalta?

Kuva

P.S. tiedän että yleensä pelkkä takakannen kiristys riittää näissä, mutta kun on se 350 000 rullattu tuo autossa oleva pumppu ja samaa luokkaa taitaa olla hyllyssäkin oleva waparin pumppu, tuskin ainakaan haittaa on rattaita vaihtaa :)

Kiitokset jo etukäteen jos joku osaa valaista asiassa.
Viimeksi muokannut Qulle 04 Helmi 2015, 08:23, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Displaced » 04 Helmi 2015, 08:22

Lähetyskulut 119USD.

Siihen 2.7% Tulli ja 24% ALV niin on kaikkea muuta kun halpa.

Mulla on esim modattu 07 WRXän 10mm pumppu satasella hyllyssä oottamassa.

Tiedä sitten mistä kiinanpojan tinasta noi rattaat on tehty, enkä nähnyt missään mainintaa onko 10mm, 11mm, tms rattaat?

Uusikaan pumppu ei hirevitä maksa, melkeen mielenrauhan vuoksi hommaisin aidon, toi ö-pumppu kuitenkin suht tärkeä kapine :)
Viimeksi muokannut Displaced 04 Helmi 2015, 08:29, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 08:29

Displaced kirjoitti:Lähetyskulut 119USD.

Siihen 2.7% Tulli ja 24% ALV niin on kaikkea muuta kun halpa.

Mulla on esim modattu 07 WRXän 10mm pumppu satasella hyllyssä oottamassa.


Katoppa vaan, mulkasin väärän toimitusrivin.
Joo eipä tartte sieltä ettiä. Mutta partsoug:sta rattaat 21.71$ + toimituskulut 15.41$
Kaipa tuosta sitten tullit vielä päälle.

Edit: jos laskin päissäni oikein niin euroissa reilu 41€ olis tolla setillä hintaa. Ei se nyt mahdottomalta kuulosta.
Toki pitää kysellä mitä sama setti maksaa esim Sorsalla ennen kuin tilaa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Displaced » 04 Helmi 2015, 08:54

Niinpä reilu 42e jos jää tulliin.

Mutta niinkun aiemmin niin onko ö-pumppu oikea paikka säästää muutaman kympin takia?

Henk koht suosisin OEM osaa tuossa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 08:55

Ja Markun kanssa tuli turistua hetkinen.
Hänen mukaansa turbon pumpussa olis suurempi tuotto kuin waparissa, sitä kautta sitten rattaatkin ehkä erit?

Uusit turbon pumppu maksaa sen rapiat 200€ ja koodi sille 15010AA300 mutta sinne kannattaa samaan hintaan laittaa -08 STi:n pumppu jonka koodi 15010AA360

Eli kyllähän sitä sitä hintaa tulee.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 08:58

Displaced kirjoitti:Niinpä reilu 42e jos jää tulliin.

Mutta niinkun aiemmin niin onko ö-pumppu oikea paikka säästää muutaman kympin takia?

Henk koht suosisin OEM osaa tuossa.


Nyt kun ei ole täysin varmaan onko rattaa varmasti samat, vaihtoehdoiksi taitaa jäädä joko pelkkä takakannen kiristys tai sitten OEM pumpun osto.

Jos Displaced sulla on tuo pumppu myynnissä (siis jos käsitin tosta ylempää oikein) niin heitä vaikka YV:tä niin katellaan jos tehdään vaikka kaupat siitä.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Helmi 2015, 09:09

Ei auta edes paineen lisäys tosta rajapaineruuvista?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 09:15

Reetuhai2 kirjoitti:Ei auta edes paineen lisäys tosta rajapaineruuvista?


no eipä ole tullut mieleen koittaa... ihan kuin olisin joskus jostain lukenut että se olis vaan tekohengitystä. Kansi siellä huutaa varmaankin kiristystä vähintään, mut saattaa olla että tulee ostettua yllämainittu modattu pumppu :)
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Madwiller » 04 Helmi 2015, 10:08

Joo komppaan muita maininneita,että elä helevetissä säästele vaan osta suoraa uusi(vaikka tuo displacedin). Kuulostaa sen verran liikaa jo "tein itse ja säästin" hommilta nuo viritykset :D ö-pumppu kun on se yleisin ja varmin syy paskoa moottori.
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Helmi 2015, 10:10

Osta vaan Jesseltä kunnon pumppu, epäilen että rattaissa on jo kulumaa tuossa sun omassa, eikä öljypumpusta kannata tosissaan tinkiä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 11:52

Joo näillä näkymin ostan tuon pumpun Jesseltä.

Niin tiivisteistä vielä. Mitä muuta hommaan kuin kampuran stefan? Itse pumppu ilmeisesti liimataan lohkoon, mutta mitä muita mahdollisia tiivisteitä tuohon pitäisi hommata? Tuleeko takakansi liimalla ja sitten ruuvit lukitteella vai onkos siihen syytä laittaa joku tiiviste? Tämä kohta varmaan tuossa modatussa pumpussa jo kunnossa mutta ihan yleisen tiedon takia.
Markku puhui jostain O-renkaasta mutta meni ohi mihin kohtaa olisi tulossa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Displaced » 04 Helmi 2015, 13:28

Kampuran stefa ja painelähtöön o-rengas, osanumeron sait YVnä.

Takakansi vain ruuveilla kiinni, joihin laitetaan lukitetta.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 13:50

Displaced kirjoitti:Kampuran stefa ja painelähtöön o-rengas, osanumeron sait YVnä.

Takakansi vain ruuveilla kiinni, joihin laitetaan lukitetta.


Kaupat tehty pumpusta joten tämä homma hanskassa.

Laitan tähän nyt se o-renkaan osanumeronkin niin muutkin näkevät 10991AA001
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

nohd
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 11:55

ViestiKirjoittaja nohd » 04 Helmi 2015, 14:17

En ihan ekana uskois että pumppu olis rikki jos ei öljynpainetta ole

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re:

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 14:53

nohd kirjoitti:En ihan ekana uskois että pumppu olis rikki jos ei öljynpainetta ole


No painetta on kylmillä öljyillä OK mutta lämmetessään alkaa laskemaan. Oiretta ollut ilmeisesti koko auton mulla olo aikana.
Iso todennäköisyys on että pelkkä takakannen kiristys auttaisi, mutta kun jostain löytyy aika ottaa pumppu irti, ei viittis samaa hommaa sitten tehdä viikon päästä uudestaan jos kuitekin vanhassa pumpussa vikaa.

Ja saapahan tämän uuden "tehopumpun" hyödynnetty kun rakentaa koneen joskus uusiksi tai vaihtaa konetta.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 04 Helmi 2015, 19:32

Mites vaivattomasti muuten subaruun saapi tuon ölppö pumpun vaihtaneen?
Operaatio todennäköisesti edessäpäin...

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Qulle » 04 Helmi 2015, 20:16

Puskapeke kirjoitti:Mites vaivattomasti muuten subaruun saapi tuon ölppö pumpun vaihtaneen?
Operaatio todennäköisesti edessäpäin...

Jakoremmi irti ja kampuran päästä se ratas. Sitten pultteja yms auki ja siitä kai se lähtee. En oo ennen tehny mut selvineepä tuokin jossain vaiheessa

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 05 Helmi 2015, 06:34

Juu senverran olen tuosta hommasta jyvällä et jakopää levälleen ja sitä kautta.
Mut mites subarun imusihti menee tuolla öljypohjassa?

Äkkiseltään ajateltuna imusihti menis öljypumpulle tai ainakin se kävis minun järjelle.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Öljypumpun korjaussarja

ViestiKirjoittaja mechanix » 05 Helmi 2015, 06:41

Öljypumppu on erillinen osa siinä koneen edessä keskellä, se on lohkossa olevan kanavan välityksellä yhteydessä siihen imuputkeen öljypohjassa. Eli kampuran ratas pois, pultit irti, pumppu pois ja uus tilalle.

Nii ja tosiaan kampuran tunnistin on siinä öljypumpun yläosassa, kannattaa irrottaa ennen pumpun poisruuvaamista :)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron