HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Jond
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25

Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

ViestiKirjoittaja Jond » 19 Joulu 2015, 16:47

Kyseessä my08 Subaru Legacy 2,5i automaattivaihteistolla.

Eli eilen syttyi legacyn mittaristoon check engine ja luistonestonvalo, sekä rupesi cruise-valo vilkkumaan, hieman autoa siirtäessä huomasi ettei vastaa kaasuun samoin kuin aikaisemmin. :problem:
Tänä aamuna tsekkasin vikakoodit ja antoi P0026 ja P0028 sekä C0071 vikakoodit.
Pikaisella googletuksella löytyikin useampi kirjoitus aiheesta: P0026/P0028 Subaru - Intake Valve Control Solenoid Circuit Range
Muiden tekemien kirjoitusten perusteella katsoin ensin öljymäärän, oli mittatikun asteikolla reilussa puolessavälissä, joten kippasin lisää moottori öljyä, mutta ei auttanut vikaan.
Seuraavaksi nappasin CVVT-systeemiin (Continuously Variable Valve Timing) liittyvät öljynpaine anturit/solenoidit (osanumero 25240AA060) irti, puhdistin ne ja mittasin vastuksen niistä. Kuskinpuoleinen antoi vastusarvon arvon 1.5 ohm ja pelkääjän puoleinen taas 25 ohm. Netti selailuiden perusteella uuden anturin pitäisi antaa arvoksi noin 1.7 eli tämän perusteella ainakin pelkääjän puoleinen solenoidi on entinen... :think:
Auton mittariin pyörähti juuri 120tkm joten huolto pitäisi tehdä ja ajattelin heti maanantaina käydä ostamassa uudet öljyt ja suodattimen, joillain öljyn vaihto on poistanut edellä mainitut vikakoodit.

Sitten kysymysten pariin:
1. Onko muilla ollut täällä vastaavia vikakoodeja, millä on korjaantunut?
2. Mistä uusi anturi/solenoidi, onko marmori tiski ainoa vaihtoehto ja mitä maksaa, vai löytyykö halvemmalla muualta?
3. Käytin akun miinus kengän irti, mutta vikakoodit eivät poistuneet edes hetkellisesti, pitääkö nollata tietokoneen/obd-lukijan kanssa?
4. Käsitin että vikakoodi C0071 (Steering angle sensor) johtuisi vain siitä, että CEL palaa ja luistonesto on pois käytöstä, sama vilkkuvan cruise-valon kanssa. Onko näin vai pitäisikö siitäkin huolestua? :shifty:

Kiitos jo etukäteen vastauksista. Eihän tässä näin joulun alla parempaakaan tekemistä olisi kuin korjailla autoa...
-Jouni :thumbsup:

Osku
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 09:09

Re: Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

ViestiKirjoittaja Osku » 21 Joulu 2015, 08:18

Samat vikavalot 2005 Outbackissä palanut muutaman viikon satunnaisesti. Vikakoodiksi mittaristosta luettuna antoi etummaisen lambdan ja tuon ohjausakselin tunnistimen. Ohjauksen tunnistin vaihdettiin n viisi vuotta sitten, toivottavasti vika on oikeasti lambdassa, joka on tulossa postissa.

Tämä tuntuu olevan mystinen vikakombinaatio, olen sitä mieltä, että tämä auto ei tykkää ulkoilemisesta. Yö lämpimässä tallissa ja vikavalot poissa muutamankin päivän. Kosteusongelma?

Uskomattomin konsti ulkomaisilta palstoilta luettuna on avata ja sulkea kunnolla polttoainetankin korkki (ja käyttää akunkenkä irti).

Eilen mökiltä lähtiessä valot taas syttyi palamaan, kokeilin tätä konstia, tosin ilman akunkengän irroittamista. Vikavalot poissa :shock: Mukavampi ajaa, kun cruise toimii.

Jond
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 18:25

Re: Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

ViestiKirjoittaja Jond » 24 Joulu 2015, 00:27

Hyvä saada tuo tankinkorkki-kikka myös tänne tietoon. Tuli itsekkin sitä kokeiltua, muttei omalla kohdalla auttanut asiaan. :clap:

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että öljyt ja suodatin vaihdettu sekä uusi öljykello tilattu.
Osalle tulee hintaa 33€ paikallisesta merkkiliikkeestä kunhan saapuu (Ruotsista) ensi viikon alkupuolella.

Kaverilta sain lainaan Bosch esitronic 2 obd-lukijan, jolla pystyin nollaamaan vikakoodit (akun kengän irrottaminen ei vikamuistia tyhjentänyt) ja muutaman kilometrin testilenkillä ei vika uusiutunut. :thumbup:

Ajattelin uuden öljykellon heittää paikoilleen varmuuden vuoksi pelkääjän puolelle, josta mittasin normaalia korkeamman vastusarvon.
Päivitän vielä tähän mikäli vikakoodit uusiutuvat. :wave:

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

ViestiKirjoittaja SixStars » 26 Joulu 2015, 21:18

Jond kirjoitti: (akun kengän irrottaminen ei vikamuistia tyhjentänyt)

Tuohon sanottakoon että irti käyttäminen hetkeksi ei riitä, vaan vaatii ymmärtääkseni pitemmän ajan.. puoli tuntia varmaan 'takuupitkä' aika - vai enemmän.. :? Mut minuutti pari ei taida riittää..
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Osku
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 09:09

Re: Legacy vikakoodi P0026 ja P0028

ViestiKirjoittaja Osku » 31 Joulu 2015, 07:58

Nyt uusi lambda paikallaan ja vikavalot nollattu.
Ainakin pari päivää vikavalot pysyneet poissa.

Typerä systeemi, kun lambda vian takia heittää cruisen ja ajonvakautuksen pois käytöstä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa