Kyseessä my08 Subaru Legacy 2,5i automaattivaihteistolla.
Eli eilen syttyi legacyn mittaristoon check engine ja luistonestonvalo, sekä rupesi cruise-valo vilkkumaan, hieman autoa siirtäessä huomasi ettei vastaa kaasuun samoin kuin aikaisemmin.
Tänä aamuna tsekkasin vikakoodit ja antoi P0026 ja P0028 sekä C0071 vikakoodit.
Pikaisella googletuksella löytyikin useampi kirjoitus aiheesta: P0026/P0028 Subaru - Intake Valve Control Solenoid Circuit Range
Muiden tekemien kirjoitusten perusteella katsoin ensin öljymäärän, oli mittatikun asteikolla reilussa puolessavälissä, joten kippasin lisää moottori öljyä, mutta ei auttanut vikaan.
Seuraavaksi nappasin CVVT-systeemiin (Continuously Variable Valve Timing) liittyvät öljynpaine anturit/solenoidit (osanumero 25240AA060) irti, puhdistin ne ja mittasin vastuksen niistä. Kuskinpuoleinen antoi vastusarvon arvon 1.5 ohm ja pelkääjän puoleinen taas 25 ohm. Netti selailuiden perusteella uuden anturin pitäisi antaa arvoksi noin 1.7 eli tämän perusteella ainakin pelkääjän puoleinen solenoidi on entinen...
Auton mittariin pyörähti juuri 120tkm joten huolto pitäisi tehdä ja ajattelin heti maanantaina käydä ostamassa uudet öljyt ja suodattimen, joillain öljyn vaihto on poistanut edellä mainitut vikakoodit.
Sitten kysymysten pariin:
1. Onko muilla ollut täällä vastaavia vikakoodeja, millä on korjaantunut?
2. Mistä uusi anturi/solenoidi, onko marmori tiski ainoa vaihtoehto ja mitä maksaa, vai löytyykö halvemmalla muualta?
3. Käytin akun miinus kengän irti, mutta vikakoodit eivät poistuneet edes hetkellisesti, pitääkö nollata tietokoneen/obd-lukijan kanssa?
4. Käsitin että vikakoodi C0071 (Steering angle sensor) johtuisi vain siitä, että CEL palaa ja luistonesto on pois käytöstä, sama vilkkuvan cruise-valon kanssa. Onko näin vai pitäisikö siitäkin huolestua?
Kiitos jo etukäteen vastauksista. Eihän tässä näin joulun alla parempaakaan tekemistä olisi kuin korjailla autoa...
-Jouni