HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy -99 nykii pätkii ym.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 26 Tammi 2016, 20:20

Mikähän mahtaa emännän subarua vaivata. legacy farkku -99 2.0l

satunnaisesti alkaa tyhjäkäynti humpata väliä 100rpm-1000rpm. aina ei tee tätä.
Kiihdyttäessä nykiipätkii ja pientä tehon puutetta, mutta kun kierrokset nousee yli 2500rpm, loppuu nykiminen.

huomattu se, kun tankissa löpöä alle puoli tankkia, nykiminen voimistuu.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Tammi 2016, 21:24

Oliskohan bensapumppu tulossa tiensä päähän... voiko tankissa olla vettä? Bensapaineet mittaamalla voisi saada selville... toisaalta jos kierroksilla pelaa niin kaipa se pumppukin sit jaksaa painaa ainetta linjaan.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja smacine » 26 Tammi 2016, 23:21

irrationaalinen kysymys. Onko just vaihdettu öljyt, ja mahdollisesti valvolinea?

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 26 Tammi 2016, 23:52

Tuota vettä itsekin tässä epäillyt, mitä tyhjempi tankki, sitä pahempi tuo nykiminenpätkiminen.

Huollossa kävi pari viikkoa sitten. Vaihtoivat tulpat, öljyt ja suodattimet mukaanlukien bensansuodatin. Tietoa ei ole mitä öljyä sinne tunkivat.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Tammi 2016, 00:18

Mitä ihmeen tekemistä öljynvaihdon kanssa tällä oireella voi olla? Ja varsinkin Valvolinella?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja JayL » 27 Tammi 2016, 07:12

Ettei olis tankin suodatinta vaihdettaessa laitettu vanhat o-renkaat takaisin? Ne turpoavat eivätkä enää tiivistä kantta kunnolla.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja smacine » 27 Tammi 2016, 10:17

Qulle kirjoitti:Mitä ihmeen tekemistä öljynvaihdon kanssa tällä oireella voi olla? Ja varsinkin Valvolinella?


Siksipä juuri irrationaalinen kysymys :lol: Tarina kysymyksen taustalta..

Ostinpa imprezan, mallia -97 siis sama tekniikka kuin -99 (3.gen) legacyssä. 96tkm. ajettu, alkujaan saksantuonti. öljyt vaihdettu mobileihin 89tkm. luki huoltokirjassa.
Teetin autoon tuttavalla ison huollon jakopää tulpat, forte-käsittely ym. hankin itse osat, öljyt edellisen subarun kanssa hyväksi havaittua valvolinea. Auto toimi normaalisti ennen huoltoa, tai niin kuvittelin, koskapa huollon jälkeen auto tuntui huomattavasti pirteämmältä :wtf:
Heti huollon jälkeen alkoivat samanlaiset oireet kun ketjun aloittajalla ja ne iskivät täysin satunnaisesti ja kokoajan harventuen kunnes katosivat noin 1000km. huollon jälkeen. Mitään vikakoodia ei tullut missään vaiheessa.
Seuraava huolto (n.110tkm.), vaihdettiin öljyt ja suodatin, valvolineä tietenkin. Täsmälleen samat oireet iskivät kuin edellisen huollon jälkeen, katosivat tosin pikkuisen nopeammin ehkä noin 750 km ajon jälkeen.
Seuraava huolto (120tkm.) sorsalla koskapa jarrut laitettiin uusiksi, koneelle vain öljynvaihto. Sorsa käyttää castrollia. Ei oireita, ehkä kerran tai pari nykäs.. :shifty:
Seuraava huolto (130tkm.) itte, valvolinet koneeseen ja kuinka ollakkaan, samat oireet jälleen täysimääräisinä kehiin :crazy:
Seuraava huolto (140tkm.) sorsalla, castrolit koneeseen ja ei oireita..
seuraava huolto (150tkm.) itte. Kokeilun vuoksi Castrolia koneeseen, ei oireita :wtf: tämän jälkeen en sinne valvolinea enää tunkenut ja oireet pysyivät poissa. ensimmäinen vikakoodi tuli n. 170tkm. ajettuna ja oli nakutusanturi.. liittyykö??? mutta tuon 150tkm. huollon jälkeen ei oireita ole ollut ja kyseinen imppu jatkaa edelleen elämäänsä tuttavaperheessä, nyt 303tkm. mittarissa. viime viikolla viimeks istuin kyydissä..

ja hetkellä pihassa on kalustona -99 legacy (3gen.) 280tkm. ajettuna käytän siinä ihan sujuvasti valvolinen öljyä :lol:

Impun mysteeriä selvitellessäni olen päätynyt sen johtuvan joko kuun vaikutuksesta maan magneettikentän muutoksiin suhteessa ilmankosteuden luonnolliseen vaihteluun tai sitten hyvin suurella varauksella hieman toisaikaiseen nakutusanturiin, joka ei ole ihan ennenkuulematon vika kuitenkaan.. (mutta kannattaa varmaan kokeilla varmasti toimivalla anturilla ennen kuin uutta lähtee ostamaan.)

Tämmöistä mystiikkaa tällä kertaa :banana:

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Tammi 2016, 10:36

Dextermann kirjoitti:Mikähän mahtaa emännän subarua vaivata. legacy farkku -99 2.0l

satunnaisesti alkaa tyhjäkäynti humpata väliä 100rpm-1000rpm. aina ei tee tätä.
Kiihdyttäessä nykiipätkii ja pientä tehon puutetta, mutta kun kierrokset nousee yli 2500rpm, loppuu nykiminen.

huomattu se, kun tankissa löpöä alle puoli tankkia, nykiminen voimistuu.

Toivottavasti kuitenkin bensaa eikä löpöä :mrgreen: :crazy:

Vaikkakin hankala sanoa mutta vähän viitttaisi bensapumppuun/pa-säätimeen/suodattimeen/lambdaan oireet. Tuo seosten ohjailu kun on juuri tuonne 2500rpm päälle toiminnassa ja voi olla esim. että mennään liian laihalla kunnes ylempänä karttojen mukaan jolloin hieman liian laiha seos ei enää haittaa. Sitä en tiedä, voiko heikkotehoinen pumppu/vuotava suodattimen tiiviste vaikuttaa siihen että ei jaksaisi ihan yhtä hyvin nostaa bensaa linjaan jonka takia tyhjemmällä tankilla nykiminen ois kovempaa...

Tyhjäkäynti luultavasti humppaa ennemmin väliä 500-1000, mittarin eka viiva on 500rpm ja sitä alemmissa ei ole enää.

Jos tuo on 3gen niin siihenhän pääsee jo ecuexplorer/obd-kaapeli -yhdistelmällä käsiks, jolla näkis jo jotain suuntaa-antavaa mitä ecussa mahdollisesti tapahtuu...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 16:19

JayL kirjoitti:Ettei olis tankin suodatinta vaihdettaessa laitettu vanhat o-renkaat takaisin? Ne turpoavat eivätkä enää tiivistä kantta kunnolla.


Oireili samalla tavalla ennen huoltoa.


mechanix kirjoitti:
Dextermann kirjoitti:Mikähän mahtaa emännän subarua vaivata. legacy farkku -99 2.0l

satunnaisesti alkaa tyhjäkäynti humpata väliä 100rpm-1000rpm. aina ei tee tätä.
Kiihdyttäessä nykiipätkii ja pientä tehon puutetta, mutta kun kierrokset nousee yli 2500rpm, loppuu nykiminen.

huomattu se, kun tankissa löpöä alle puoli tankkia, nykiminen voimistuu.

Toivottavasti kuitenkin bensaa eikä löpöä :mrgreen: :crazy:

Vaikkakin hankala sanoa mutta vähän viitttaisi bensapumppuun/pa-säätimeen/suodattimeen/lambdaan oireet. Tuo seosten ohjailu kun on juuri tuonne 2500rpm päälle toiminnassa ja voi olla esim. että mennään liian laihalla kunnes ylempänä karttojen mukaan jolloin hieman liian laiha seos ei enää haittaa. Sitä en tiedä, voiko heikkotehoinen pumppu/vuotava suodattimen tiiviste vaikuttaa siihen että ei jaksaisi ihan yhtä hyvin nostaa bensaa linjaan jonka takia tyhjemmällä tankilla nykiminen ois kovempaa...

Tyhjäkäynti luultavasti humppaa ennemmin väliä 500-1000, mittarin eka viiva on 500rpm ja sitä alemmissa ei ole enää.

Jos tuo on 3gen niin siihenhän pääsee jo ecuexplorer/obd-kaapeli -yhdistelmällä käsiks, jolla näkis jo jotain suuntaa-antavaa mitä ecussa mahdollisesti tapahtuu...


Missähän mahtaa sijaita tuo obd pistoke? ei ole ratin alla "kickpanel":issa missään. vai joutuuko lukemaan sillä valon välkytys menetelmällä.

ja malli tämä elikö siis 2geni:
Kuva

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Tammi 2016, 16:25

Juu ei tuossa olekkaan obd-pistoketta. Valon vilkutuksella näkee vikakoodit ja ecuun pääsee kyllä käsiksi myös että näkee arvojakin.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 16:29

mechanix kirjoitti:Juu ei tuossa olekkaan obd-pistoketta. Valon vilkutuksella näkee vikakoodit ja ecuun pääsee kyllä käsiksi myös että näkee arvojakin.


niinpä tietysti. Netistä yritin lueskella ja sain semmosen tulkinnan että -96 eteenpäin on obd. :roll: pitänee kokeilla sitä vilkutusta

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 17:55

Koodit lukastu.

11 - Kampiakselin asentotunnistin
12- starter switch?
22 - Nakutusanturi
24 - Air Control Valve or Circuit
53 - Fuel pump or Circuit

Eli taitaa olla enemmän noi 24 ja 53 (22?) syitä oireiluun?

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Tammi 2016, 17:58

Eikun nollaus ja kattoo mitä uutta antaa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 18:10

mechanix kirjoitti:Eikun nollaus ja kattoo mitä uutta antaa.


ja tämä tapahtuu? englanninkieliseltä sivulta yritin tätä toteuttaa, mutta en nyt tolkkua saanut hommaan

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja smacine » 27 Tammi 2016, 19:02

Dextermann kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Eikun nollaus ja kattoo mitä uutta antaa.


ja tämä tapahtuu? englanninkieliseltä sivulta yritin tätä toteuttaa, mutta en nyt tolkkua saanut hommaan


Eikös tää oo ihan perinteisesti akkukaapeli irti puoleks tunniks..

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 19:05

smacine kirjoitti:
Dextermann kirjoitti:
mechanix kirjoitti:Eikun nollaus ja kattoo mitä uutta antaa.


ja tämä tapahtuu? englanninkieliseltä sivulta yritin tätä toteuttaa, mutta en nyt tolkkua saanut hommaan


Eikös tää oo ihan perinteisesti akkukaapeli irti puoleks tunniks..


Pitänee testata. Ei ole tullut näin vanhojen autojen vikakoodien kanssa leikittyä, kun uusimmissa ei se akun irrotus aina toimi :D

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja PTK » 27 Tammi 2016, 19:13

Joo, miinuskenkä vaan irti akusta sopivaksi ajaksi, esim. juuri tuo 30 min. Toinen vaihtoehto on nypätä ECU:n sulake irti sulakerasiasta. Nää vanhat on kaikista parhaimpia, varsinki jos itse haluaa kaikki tehdä/korjata :thumbsup:
Legacy 2.5 GX AT -99

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27 Tammi 2016, 19:40

PTK kirjoitti:Joo, miinuskenkä vaan irti akusta sopivaksi ajaksi, esim. juuri tuo 30 min. Toinen vaihtoehto on nypätä ECU:n sulake irti sulakerasiasta. Nää vanhat on kaikista parhaimpia, varsinki jos itse haluaa kaikki tehdä/korjata :thumbsup:


Onhan se kyllä mukava näitä -00sta vanhempia ruuvata ku ei tartte varoa kaiken maailman sähkövikoja. Vuosi sitten itse siirryin noihin vähän uudempiin vaggilaisiin ja niitten kanssa saa olla välillä tarkkana ja vikakoodeihin/diagnosointiin tarvitaan jotain <400e johtoa :roll:

Mutta nyt on kenkä irti. Antaa nyt olla sen tunnin irrallaan.

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 28 Tammi 2016, 13:45

Noniin akku nyt oli sen pari tuntia irti. Ajeltiin kunnes vikavalo rupesi palamaan, luettiin koodit ja nakutusanturia se enään herjas. Eli sehän rupeaa sytytystä säätämään.
heti valon syttyessä rupesi nykimään ja 5 vaihteella 70 vaihdista kaasu pohjaan eikä mitään tapahtunut. Hyytyi vaan.

Paljonkohan mahtais semmonen kapistus maksaa esim. Fixukselta tilatessa?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Qulle » 28 Tammi 2016, 14:06

Jaa-a ... ebaysta vaan. Kattoisin sellasen joka maksaa enemmännkuin kympin. Vanhasta se tarkka malli ja uutta vaan tilalle. Marmoritiskillä varmaan maksaa aika tavalla.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 28 Tammi 2016, 14:25

Qulle kirjoitti:Jaa-a ... ebaysta vaan. Kattoisin sellasen joka maksaa enemmännkuin kympin. Vanhasta se tarkka malli ja uutta vaan tilalle. Marmoritiskillä varmaan maksaa aika tavalla.


Juu fixukselta kävin kysymässä niin alkuperäinen....160e :tard:

Ebaysta tilaukseen :D

smacine
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja smacine » 28 Tammi 2016, 20:56

Imppuun uusittiin tuossa 170tkm. Kohdalla, kun sytytti vikavalon, minkäänlaisia oireita auto ei asian tiimoilta osoittanut, kunhan sytytti vikavalon uudestaan.. ja silloin kun oireili sen 40tkm. Aikaisemmin niin ei mitään vikakoodia saati vikavaloa..
Marmorilta Sorsalta tais olla parin sadan päältä..

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 15 Helmi 2016, 10:19

Noniin 10e nakutusanturi kiinni ja kuulemma 3 vuoteen nyt n. 200km ilman CEL valoa :yahoo:
ei nykinyt ei pätkinyt.

Emäntä ajeli vielä koodien nollauksen jälkeen n. 3-400km.
luin koodit ja antoi tuon ilmamassamittarin koodin. Irrotin ja putsailin. Kun olin kiinni laittamassa, huomasin liittimissä ongelman?
Kuva
Kuva
Kuva

Eli autosta tulevassa liittimessä on keskimmäinen ilman johtoa ja anturissa vasemman puolimmainen.
eli pitäisiköhän nämä kaikki nyt kohdata toisensa, ja miten?

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 16 Helmi 2016, 19:06

Joku mennyt ja tyrkännyt autoosi väärän imm? Liitintä tuskin on kukaan kiusallaan vaihtanut.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja jkb » 16 Helmi 2016, 21:54

Laita imm kyljessä oleva osanro, tai edes kuva siitä. Voidaan jatkaa arvoittelua ;)
-07 Legacy 3.0R stw

Dextermann
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 20:04

Re: Legacy -99 nykii pätkii ym.

ViestiKirjoittaja Dextermann » 24 Helmi 2016, 12:50

jkb kirjoitti:Laita imm kyljessä oleva osanro, tai edes kuva siitä. Voidaan jatkaa arvoittelua ;)


Ihan hyvä idea muutes :roll:

Kuva

Pikasella vilkasulla näyttäisi olevan ihan oikea mittari.
Mutta eipä ole nyt valo palanut ja auto toiminut niinkuin pitää. Onko sitten noissa massamittareissa eroa turbollisissa autoissa ja siten varauduttu tuossa auton johdotuksessa... :think:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa