HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kannenpultit

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Kannenpultit

ViestiKirjoittaja TJani » 11 Helmi 2015, 11:38

Kaikki tuntuu vaihtavan aina konettta rempatessa kannenpultit parempiin. Onko se oikeasti tarpeen vai vain turhaa hifistelyä? Eivät muistaakseni kuitenkaan mitkään ilmaiset ole. Saavutetaanko niillä suurempaa luotettavuutta vai voiko niiden kanssa käyttää selkeästi suurempia ahtoja murheitta? Onko kellään vakio pultit pettänyt? Nyt joku kova kauppamies perustelemaan miksi mun kannattaisi ne hankkia. :D
Konetta ei ole vielä aloitettu kokoamaan, että vielä olisi mahdollista hommata. Koneeseen tulee perus takokamat sisään ja kyseessä kaksilitrainen kone. Ja mikään +500 hv kone ei ole tekeillä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 11 Helmi 2015, 11:55

Itsehän jo itsellesi vastasit, ne vedetään kovrmpaan momenttiin, eli "clamp load" kansiisa kovempi, eli kestää enemmän sylinteripainetta ns teoriassa.

Kalliithan noi perus arpit ei ole jos vertaa mitä maksaa etää oem kannenpultit venyy ja pahvit falskaa.

Joa kone auki niin henk koht suosityelen kaikille vaihdettavaksi.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja jtuomain » 11 Helmi 2015, 12:00

Enpä tiedä vakioiden kestosta sen kummemmin, mutta itse laitoin ihan juurikin siksi, että jos pettää niin sitten vasta kalliiksi tuleekin.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Tomcat » 11 Helmi 2015, 18:49

Vielä kun ne kannetkin olis niin jytkyä kamaa ettei menis banaaniks = nokkapukit hirttää, venat vuotaa...
No toisaalta koneethan tehdään vain siihen vakio käyttötarkoitukseen, eli jos virittää, niin sitä saa mitä tilaa!
Toisaalta EJ25:ssa ne pahvit porsii ihan vakioistakin.

Arpit laittaisin vaikka oliskin ihan normi koneremontti.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Kannenpultit

ViestiKirjoittaja mechanix » 11 Helmi 2015, 19:15

Hyvin kestää. Ite laitoin arpit ni voi vaihella koneesta toiseen aina ku porsii ilman että tarvii jännittää millon antaa periks :-) ja saa vetää "kerralla" momenttiin eikä tarvii vatkata ees taas ja pelleillä asteitten kaa :-P

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Madwiller » 11 Helmi 2015, 19:24

ite laitoin käytetyt vakiot ja hyvin rokkasi vaikka oli 1.4 baaria painettakin ja se n.400 hp :) Eikä ole uusikaan omistaja vielä soittanut,että olisi kannen tiivisteet menneet. Tiivisteiksi laitoin ne "parhaat" mahdolliset eli versio 4set
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Helmi 2015, 23:21

Täytyy varastaa osa ketjusta ja kysyä että miten lohkon pultit. Onks niihin kukaan arppeja laittanu, onko tarpeellista laittaa?

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Madwiller » 12 Helmi 2015, 02:36

No lohkon pultitkin laitoin wanhat, ja hyvin ovat kestäneet, kyllä se on iha virtuaali peniksen kasvatusta jos laittaa ne lohkon pultit arpilta.
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Avatar
Speed79
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:32
Paikkakunta: Nastola

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Speed79 » 12 Helmi 2015, 06:50

Madwiller kirjoitti:No lohkon pultitkin laitoin wanhat, ja hyvin ovat kestäneet, kyllä se on iha virtuaali peniksen kasvatusta jos laittaa ne lohkon pultit arpilta.


No mulla on sit pitkä pippeli, ARP:n lohkojen pultit löytyy siitä onko niistä hyötyä en tiedä mutta tuli lohkojen mukana mitkä ostin enkä viitsinyt niitä poiskaan heittää :D
Jos ARP:n lohkojen pultit laittaa voi joutua koneistamaan kampiaskeli linjan koska mahdollisesti puristaa linjan kieroksi, näin ainakin minulla. Ohjeissakin maininta että kannattaa tarkastuttaa ennen kun kokoaa koneen.
MY95 STi lightly edited
MY99 Type-r winter toy

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja mechanix » 12 Helmi 2015, 07:09

Madwiller kirjoitti:No lohkon pultitkin laitoin wanhat, ja hyvin ovat kestäneet, kyllä se on iha virtuaali peniksen kasvatusta jos laittaa ne lohkon pultit arpilta.

Ville ei näillä meijän lelutehoilla mitää arppeja tarvii :mrgreen:

Jotkut poraa jopa "kohdistus"tapit laakeripukkeihin lohkojen väliin estääkseen isommilla tehoilla pukkien liikkeen toisiinsa nähden, tiedä sitten onko niistäkään hyötyä...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 12 Helmi 2015, 09:14

Hyvä, vedetään vanhoilla. Kanteen täytyy kattoo jos löytää halvalla arpit. Tehotavotteena 400->, myöhemmin ehkä lisää. Tavotteena kasata kone kuitenki niin, ettei tarvii myöhemmin enää avata jos enemmän kutittelee.

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja jtuomain » 12 Helmi 2015, 09:39

Lohkon pulteissa huomioitavaa, että tiukemmalle vedettäessä vääntää lohkoa, jolloin välykset eivät välttämättä enää pysy toleransseissa, eli kunnolla tehtynä lohko pitäisi pulttien kanssa tarkistaa ja tarvittaessa työstää, että kaikki on taas kohdalleen. NASIOC:ssa on yksityiskohtainen kertomus asiasta: http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2246411

Ja tietysti kannenpulttienkin kanssa mahdolliset työstöt tehtävä käytettävien pulttien ja stressilevyn kanssa.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 12 Helmi 2015, 09:53

Jep, ARPit löytyy myös täällä lohkonpuolella, ja tosiaan vetää laakerilinjat muodottomaksi niin paljon että kampura ei pyöri kun on momentissa.

Linjaporattava.

Ja vetää myös kierteet lohkosta, eli helicoilia joutunut laittamaan pariin paikkaan...
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Speed79
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:32
Paikkakunta: Nastola

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Speed79 » 12 Helmi 2015, 12:19

Displaced kirjoitti:Jep, ARPit löytyy myös täällä lohkonpuolella, ja tosiaan vetää laakerilinjat muodottomaksi niin paljon että kampura ei pyöri kun on momentissa.

Linjaporattava.

Ja vetää myös kierteet lohkosta, eli helicoilia joutunut laittamaan pariin paikkaan...


2L CDB:ssa riitti hoonaus kampiakselin laakerilinjaan ei tarvinnu porata. Helicoileja meni sitten vähän enemmänkin ;)
MY95 STi lightly edited
MY99 Type-r winter toy

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja TJani » 12 Helmi 2015, 12:47

jtuomain kirjoitti:Ja tietysti kannenpulttienkin kanssa mahdolliset työstöt tehtävä käytettävien pulttien ja stressilevyn kanssa.


Eli varmaan viisainta pysyä vakiopulteissa koska koneistuksetkin (linja, sylinterit, tasot) tehtiin niiden kanssa kera stressilevyjen.

Mitenkäs sitten kun selaa noita korjausmanuskoja niin kannenpulttien kiristysmomentti nousee vuosi vuodelta. Voiko vanhemmassa lohkossa noudataa uudempia momentteja? Vai korkkaako jengat tai pultit?

93-96
1. 29 Nm
2. 69 Nm
3. 2x 180 astetta takaisin
4. 29 Nm
5. 80-90 astetta
6. 40-45 astetta
7. 1. ja 2. 40-45 astetta

02 STi
1. 29 Nm
2. 69 Nm
3. 2x 180 astetta takaisin
4. A ja B 34 Nm
5. C,D,E,F 15 Nm
6. 80-90 astetta

04 STi
1. 29 Nm
2. 69 Nm
3. 2x 180 astetta takaisin
4. 49 Nm
5. 80-90 astetta
6. 40-45 astetta
7. A ja B 40-45 astetta
Viimeksi muokannut TJani 12 Maalis 2015, 10:58, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 12 Helmi 2015, 17:28

Linjaporaus/hoonaus nyt käytännössä sama asia tuossa, aarporaus ns kansankielellä.

Veditkö ihan 60 ft/lbs vai johonkin muuhun momenttiin?
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Speed79
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:32
Paikkakunta: Nastola

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Speed79 » 12 Helmi 2015, 20:00

Displaced kirjoitti:Linjaporaus/hoonaus nyt käytännössä sama asia tuossa, aarporaus ns kansankielellä.

Veditkö ihan 60 ft/lbs vai johonkin muuhun momenttiin?


Juu 60ft/lbs niinkuin ohjeessa oli mut ongelma ei ollukkaan noi 10mm pultit vaan 8mm pultit niihin joutu kaikkiin laittamaan helicoilit kun kaikista meni kierteet lohkoa koneistukseen kootessa. Kaikki kiristin vaiheittain enkä vetäny suoraan noihin arvoihin ja silti korkkas noi 8mm:t
MY95 STi lightly edited
MY99 Type-r winter toy

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 12 Helmi 2015, 22:18

Jep, 8mm pulteista mullakin meni kierteitä, toki ei kaikista.

Olisko tuossa sitten lisäero 2.5l vs 2.0l koneessa.

2.5lset vetää ihan solmuun, 2.0l näköjään vähemmän (itse kokeillut vaan 2.5l)
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Jampsu » 13 Helmi 2015, 18:48

Closed deck varmaan kaikin puolin jämäkämpi kylhä se deckki jäykistää koko pakettia. En sit tiedä miten valuissa eroa, ainakin valun pinnoissa hiukan eroa cdb ja semicdb:ssä
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 13 Helmi 2015, 20:01

2.5l ihan sama onko closed vai putkitettu niin vetää soikeeksi, en usko että dekkitaso vaikuttaa laakerilinjaan paljoakaan, mutta 2.0l lohkossa on paljon enemmän matskua laakeripukin ja pyttyjen välillä.

Pitäis kokeilla joskus noilla "uusilla" EJ208 lohkoilla joissa normi 2.0l verrattuna paksummat valut putkien ympärillä.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Miikka4x4
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:37
Paikkakunta: Kainuu, Ristijärvi

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Miikka4x4 » 14 Helmi 2015, 11:34

Öööh... Saattaapi olla tyhmäkin kysymys mut kellä on orkkis pulteilla/ohjeilla lohkot levinny irti toisistaan ja runkolaakerointi pettänyt? :wtf:

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannenpultit

ViestiKirjoittaja Displaced » 14 Helmi 2015, 12:06

Eikös terpalla muunnoin mennyt kone mukkelis makkelis kun oli liikaa vääntöä :P

Lähinnä itse mietin noitten hyödyn siinä että pysyy runkolaakerilinja tasaisempana ver OEM ja sitäkautta veivien laakerit saa paremmin ölppää.

Ainakin runkolaakerien välykset muuttuu yllättävän paljon OEM pulteilla kun vetää stressilevyn momenttiin siten että lohkot on pultattu toisiinsa.
ARPin lohkonpulteilla muuttu vähemmän.

Se, onko tuolla käytännössä merkitystä, ja onko hintansa arvoiset on asia erikseen.

Ehkäpä ei, mutta on nyt ainakin kokeiltu.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa