HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Moottorin vikavalon / vikakoodien / CE-valon luku

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Samu
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22
Paikkakunta: Espoo

Moottorin vikavalon / vikakoodien / CE-valon luku

ViestiKirjoittaja Samu » 16 Helmi 2015, 21:13

Tästä topicista (viewtopic.php?f=15&t=352) intoutuneena alla lyhyt yhteenveto vikakoodien luvusta. Eli jos CE-valo ilmestyi mittaristoon niin elä turhaan aja Metro-Autoon ryöstettäväksi (vikakoodien luku jotain 60-80e) vaan hoida homma itse. Joku toinen voisi lisätä kuinka classiceista koodit luetaan.

1. Tilaa netistä ELM327 bluetooth -palikka, vaikkapa tälläinen:

http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... tooth.html

-Tuo on käypä kaikkien OBDII -standardin lukuporttisten, eli käytännössä likimain kaikkien nykyautojen (suurinpiirtein vm.2000 -> ) kanssa.

2. Hommaa kännykkääsi vikakoodien lukuohjelma. Yksi parhaimmista on Torque Pro (perusversio ilmainen, "pro" versio taisi maksaa 3e):

https://play.google.com/store/apps/deta ... rque&hl=fi

-Tällä ohjelmalla pystyy vikakoodien lukemisen & nollaamisen lisäksi seuraamaan reaaliajassa moottorin dataa melkoisen kattavasti, automallista riippuen. Esim. meikäläisellä tuo on tabletissa, joka on kojelaudan telineessä navina + internetliittymänä + auttavana moottorin datan seurantalaitteena. Ei se millekään Defin mittareille tarkkuudessa pärjää, mutta riittävä ainakin minulle.

Tuo bluetoothin kautta toimiva vikakoodien lukija pitää luonnollisesti aluksi parittaa (pairing) kännykän kanssa, sen jälkeen ainakin minulla kaikki on toiminut ongelmitta vuosikausia. Lukijaa ei vain kannata jättää kiinni OBD-porttiin, koska se syö auton akkua.

Itse vikakoodien syyt ja seuraukset löytää helpoiten laittamalla ne googlen hakuun, vaikkapa nyt "Subaru P0138". Yleensä löytyy pilvinpimein osumia sekä neuvoja / vinkkejä ulkolaisilta forumeilta, jos lontoo taipuu. Jollei niin sitten täältä :headbang:
BMW 740Le '18
MX-5 '19
Pullukka STI '08

Ex 360 Modena F1
Ex 911 (997)
Ex Impreza WRX STI MY05
Ex Impreza WRX STI MY05

Jatu_
Viestit: 35
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:19

Re: Moottorin vikavalon / vikakoodien / CE-valon luku

ViestiKirjoittaja Jatu_ » 17 Helmi 2015, 08:24

GC8 vikakoodien luku: http://www.perth-wrx.com/vb/stock-ecu-discussion/30024-how-read-subaru-cel-gc8-stock-engine-control-unit-only.html

Eli lyhykäisyydessään:
1. varmista että virrat pois
2. ratin alta mustat liittimet yhteen
3. virrat päälle (älä starttaa)
4. CE-valolla vilkutellaan mahdolliset viat, vikakoodit linkistä. Jos vikoja ei ole niin CE vilkkuu samalla tahdilla kokoajan.
5. virrat pois ja irroita mustat liittimet
GC8 Impreza WRX STi ver5

Avatar
jubo
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 11:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin vikavalon / vikakoodien / CE-valon luku

ViestiKirjoittaja jubo » 17 Helmi 2015, 09:37

Ne ratin alta löytyvät mustat liittimet taitaa löytyä melkeimpä kaikista malleista. Uudemmista malleista tosin en tiedä (>2003).
Ainakin vanhasta leonesta (-89) ja nykyisestä B4 legasta (-00) löytyy.
Itseltä löytyy myös tommonen ELM-lukulaite (linkki alempana) ja toque ohjelma, mutta sillä ei taida päästä kiinni jdm-mallien ecuun. Ei ainakaan omassa. Joten on pitänyt juuri noi liittimet yhdistää koodien lukemista varten.
http://www.amazon.com/Version-Bluetooth-Diagnostic-Interface-Scanner/dp/B008UR7J6I
Nyt: Galant VR4 Type-S -00
Entiset: Caldina GT-four N-edition -03, IS 220d -06, Altezza RS200-Z -00,
Jetta 2.0 TDI -06, Legacy B4 RSK -99, Legacy GT-B -99,
A6 2.4 Quattro -01, Leone turbo -89, A4 2.4 Quattro -98

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Moottorin vikavalon / vikakoodien / CE-valon luku

ViestiKirjoittaja mechanix » 17 Helmi 2015, 09:43

jubo kirjoitti:Ne ratin alta löytyvät mustat liittimet taitaa löytyä melkeimpä kaikista malleista. Uudemmista malleista tosin en tiedä (>2003).
Ainakin vanhasta leonesta (-89) ja nykyisestä B4 legasta (-00) löytyy.
Itseltä löytyy myös tommonen ELM-lukulaite (linkki alempana) ja toque ohjelma, mutta sillä ei taida päästä kiinni jdm-mallien ecuun. Ei ainakaan omassa. Joten on pitänyt juuri noi liittimet yhdistää koodien lukemista varten.
http://www.amazon.com/Version-Bluetooth-Diagnostic-Interface-Scanner/dp/B008UR7J6I

Beenelkut juttelee SSM2-protokollalla ja vaatinee K-linea tukevan OBD-kaapelin. Softana pitäis toimia ainakin FreeSSM, RomRaider logger (en oo testannu) ja EcuFlash.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa