Terve! Hieman ongelmia auton kanssa ja arvostaisin apua/neuvoja, kiitos jo etukäteen. Alla pidempi tarina, tässä pari suoraa kysymystä:
1. Onko jollakin kokemusperäistä tietoa siitä, että Subaru-liikkeistä saatava Midlandin Subarulle valmistama ATF (
http://www.midlandoil.se/assets/produkt ... ru-ATF.pdf) sopii 2011 valmistetulle 5EAT-laatikolle? Merkkiliikkeissä ei olla varmoja(!). Toisaalta muutakaan ATF:ää niistä ei saa, joten samaa tavaraa on mitä merkkihuollossa laitetaan.
2. Jos samaisen laatikon momentinmuuntimessa on vikaa, minkälaiselle pajalle auton uskaltaa viedä tutkittavaksi/korjattavaksi, kun oma osaaminen loppuu kesken? Merkkiliikkeisiin luottamus ei ole kovin korkealla, tähänastisen kokemuksen perusteella. Kysyn, koska ei ole aiemmin minkään auton kanssa joutunut automaattilaatikoihin koskemaan, itse tai edes teettäen, eikä ole käsitystä onko sellaista hommaa joka peruskorjaamolla onnistuu. Automaattivaihteistoihin vai Subaruihin erikoistunut paja?
Sitten pidempi tarina..
Auto: Outback 2011 3.6R, 5EAT, 75tkm. EDM, haettu Saksasta. Kun tuli minulle reilu vuosi sitten, mittarissa oli 48tkm. Eka Subaru mulle.
Ongelma on silloin tällöin ilmenevä täristys ajossa, kuin ajaisi täristävän reunaviivan päällä tai ikään kuin ajaisi liian isolla vaihteella ja moottori "jurnuttaisi". Kestää sekunnin pari, sitten laatikko vaihtaa pienemmälle ja täristys loppuu. Tapahtuu ainoastaan kevyellä kaasulla.
RomRaiderilla otetuista logeista sain selville, että tärinä tapahtuu ainoastaan momentinmuuntimen lukituksen yhteydessä. Rajallinen osaamiseni huomioiden, samasta datasta päättelen, että ei ole syytä epäillä vikaa moottorin puolella. Sytytys- ja polttoainepuoli vaikuttaisi pelaavan ok. Tulppien vaihdolla ei vaikutusta.
Huomasin ongelman ensimmäisen kerran @72tkm, joka oli n. 5tkm sen jälkeen, kun vaihdoin laatikkoon nesteet. ATF oli Midlandin Subarulle valmistamaa tavaraa, jota paikalliset Subaru-liikkeet täällä myyvät (tätä:
http://www.midlandoil.se/assets/produkt ... ru-ATF.pdf). N. 4 litraa meni yhdessä vaihdossa, eli runsaat puolet jäi vanhaa tavaraa laatikkoon (9.8L kapasiteetti). Vanha neste oli ihan ok:n näköistä.
Sittemmin ongelman esiintymistiheys on kasvanut.
Tehtaan huoltomanuaalin mukaan tähän ongelmaan ("Judder is occurred at lock up") mahdollisia syitä ovat:
* Fluid level and condition
- Engine speed signal
- Turbine speed sensor 1 and turbine speed sensor 2
- Front and rear vehicle speed sensors
- Accelerator pedal position sensor
- Throttle position sensor
* Lock up solenoid valve
- ATF temperature sensor
Viivalla merkatut näyttäisi olevan kunnossa logien perusteella. Nesteet osaan vaihtaa, venttiilin toimintaa en osaa tarkastaa.
Niinpä vaihdoin ATF:n uudestaan toissapäivänä - samaa tavaraa kuin viimeksi. Taas n. 4 litraa vaihtui, vanha neste vaikutti olevan ok noin aistinvaraisesti. Seuraus: ongelma paheni, täristää pahemmin ja useammin!
Todennäköisesti vika siis todella on momentinmuuntimen toiminnassa, koska nesteen vaihdolla oli vaikutusta vikaan. Mutta miksi ihmeessä tuore ATF pahentaa oireita? Itse en ole muuta keksinyt, kuin että kyseessä on vääränlainen neste - se on kuitenkin ainoaa laatua, mitä Suomesta näyttäisi saavan. Tai, nestettä on väärä määrä - aika epätodennäköistä, suoritan mittauksen huoltomanuskan ohjeiden mukaan ja taso näyttäisi olevan OK. Tai kolmas vaihtoehto, mikä?
Näemmä jenkkilässä on väellä ollut identtiseltä vaikuttavia ongelmia, subaruoutback.orgista löytyy useampi threadi aiheesta (alla). Näissä tapauksissa viat ovat ilmenneet takuuaikana ja korjauksena on ollut momentinmuuntimen vaihto. Varsinainen syy ongelmiin ei näistä käy ilmi:
http://www.subaruoutback.org/forums/104 ... umble.htmlhttp://www.subaruoutback.org/forums/104 ... ation.htmlJotenkin vielä toivon, että vaihtoon ei tarvitsisi ryhtyä, kun nesteellä selvästi on vaikutus asiaan, toistaiseksi tosin ainoastaan negatiivinen
Toisaalta, pystyn kyllä elämään tuon vian kanssa, mutta mietityttää mitä vaikutusta sillä on itse laatikon toimintaan ja tuleeko sen myötä ajan mittaa koko laatikon vaihto eteen...