HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Yleiset kysymykset Subaruista

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
turo
Viestit: 46
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 21:05

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja turo » 19 Maalis 2015, 17:34

Niin ja auto siis edelleen sama my03 sti...

mehteejä
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Maalis 2015, 23:31

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja mehteejä » 31 Maalis 2015, 20:58

Onko impreza 1998 mittari vaijerilla vai anturilla.
Mistä löytyy autosta että voi tarkistaa.
mittari vain joskus vähän värähtää ja trippiin
kertyy erittäin vähän metrejä.

Mikä vikana?

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja TJani » 01 Huhti 2015, 12:05

mehteejä kirjoitti:Onko impreza 1998 mittari vaijerilla vai anturilla.
Mistä löytyy autosta että voi tarkistaa.
mittari vain joskus vähän värähtää ja trippiin
kertyy erittäin vähän metrejä.

Mikä vikana?


Turbon puolelta laatikosta löytyy anturi tai vaijeri. JDM malleissa taitaa olla vaijeria ja euro autoissa sähköistä.
Kuva
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

JARPPI
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 01:26

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JARPPI » 01 Huhti 2015, 13:34

Hmm. Mitenkäs onnistuu 4.111 välitteisen (TY752VB3DA) naittaminen 4.444 perän kanssa passeliksi?
Olikin tuossa vasta tulleessa Japanin ihmeessä iso 4.444 perä ja isot navat :o varastossa jemmassa em. vaihdelaatikko.
Laatikon avaus ja etuperän välityksen vaihto(Lautaspyörä+kissanpää)? Uuden laatikon ostokaan ei kiinnostaisi..

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 01 Huhti 2015, 14:07

Miks ihmeessä naittaa 752 alkunen loota ison perän kaveriks? Täytyy sun ottaa huomioon hännänki välitys.

JARPPI
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 01:26

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JARPPI » 01 Huhti 2015, 14:24

No 5-vaihteisissa lienee urbaania legendaa kestävyyden suhteen oli 752 tai 754.Ja laatikon häntiä löytyy kyllä, myös vanha 4.44 laatikon häntä. Häntiä mixaamalla ei vissii pysty rakentaa?

JARPPI
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 01:26

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JARPPI » 01 Huhti 2015, 14:26

Ohops. Tarkemmin tutkien olihan toi varalaatikkokkin uudempaa mallia eli 754 mutta välitys on 4.11

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja Qulle » 01 Huhti 2015, 14:26

3.545 etuperä on ainoa minkä saa naitetuksi jokin muun välitteisen perämurikan kanssa. Eli hännässä se muutos ja perämurikka sillo 3.9 - tota mainitsemaasi yhdistelmään ei mun käsittääkseni saa millään ristiin sopimaan.

Ja jos nyt puhutaan R180 perämurikasta niin Ty752-alkuinen laatikko porsii niin paljon ennen kuin normikuntoinen R160 perämurikka antautuu että ei tossa oikein järkeä ole. Tietty jos tässä joku muu ajatus taustalla...

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 01 Huhti 2015, 14:27

Ei pysty, pitää olla 1:1 häntä. Etuperä vaihtoon.

JARPPI
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 01:26

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JARPPI » 01 Huhti 2015, 14:44

No niin tulihan sieltä nouhauta.
Joo häntiä vaihdettiin nuorempana 200:seen ja vanhempiin imppuihin mut alkaa muisti pätkimään.
Targaan pitäisi saada uusi laatikko, tuli öljyjen mukana hammas.. tosin laatikko pelaa hyvin(vielä) mutta ei kehtais lähtee särkee Ruotsiin laatikkoa... Saa tarjota edullista 4.44 laatikkoa sopu hintaan tai sitten tehdään hybridi laatikko nurkkaromuista..

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 01 Huhti 2015, 15:21

JARPPI kirjoitti:No niin tulihan sieltä nouhauta.
Joo häntiä vaihdettiin nuorempana 200:seen ja vanhempiin imppuihin mut alkaa muisti pätkimään.
Targaan pitäisi saada uusi laatikko, tuli öljyjen mukana hammas.. tosin laatikko pelaa hyvin(vielä) mutta ei kehtais lähtee särkee Ruotsiin laatikkoa... Saa tarjota edullista 4.44 laatikkoa sopu hintaan tai sitten tehdään hybridi laatikko nurkkaromuista..


Mulla on kaksi Ty752-alkuista lootaa tallissa. Molemmat 200:n vakioita eli 3.9 etuperällä. Saa ostaa vaikka varaosiksi jos tarvis :)
Kumpikaan ei priima mutta ajamalla molemmat kotiin toi.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Juhopas
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 22:30

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Juhopas » 01 Huhti 2015, 20:42

Tämmöinen kyssäri nimittäin, kun kiihdyttää reippaasti (lähes täysillä) vetosuhteen ollessa takana, niin onko normaalia, että vaihteen vaihdettua ja kytkimen nostettua ja kun veto jatkuu kuuluu perästä paukahdus?

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 01 Huhti 2015, 20:50

Joo vähän puslissa väljää ni joko se etummainen perän tuki kolahtaa pohjaan tai perän joku kiinnitys takakelkkaan.

mehteejä
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Maalis 2015, 23:31

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja mehteejä » 03 Huhti 2015, 14:25

mistä saa 1998 imprezaan mittarin anturin. en löytänyt mistään.
kiitos

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 03 Huhti 2015, 14:43

Tuli tässä mieleen, miten noi subarun perän lukot mahtaa kulua? Legacyn ajoin mahasta jumiin ja vaan kaks pyörää veti, olen pettynyt :(

Virta
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Maalis 2015, 02:03

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Virta » 05 Huhti 2015, 01:49

Jos sää kutsut viskoa lukoksi niin epäilempä että levylukko vehjettä oot koskaan ohjastanut :D

Siinähän se kuluu samassa, missä ne muutkin. Varsinkin kun on tempova tyyli. Nimimerkillä mistä ne kokemukset tulee kun hännät räjähtelee ^^.

Itse olen aina luullut takalukkoa tiiviiksi paketiksi. Huomasin asian kun öljyjen kanssa lutrasin. Hieman jäykemmällä ls öljyllä tosiaan saatiin ne takapyörät erillain niittaamaan lakua asvalttiin. Sekin oli vain hetken riena. Jos kaikkiin vetoa kaipaat niin joka nurkka jäykäks. Ei nämä uudet nelivedot ole vaan valitettavasti yhtäpuuta, ihan eri maku impreza vs leone kun tumpataan laatikko jumiin. Tuo uudempi möllykkä sentäs kääntyy xD. Mutta siinä missä se luistaa mettässä, sen se antaa anteeksi parkkipaikalla. Joten oleppa vain tyytyväinen siitä että se ei vedä kaikilla. Imppu pukeilla omilla tasauspyöristöillään ja keskilukoillaan tykkää kolmestä pyörästä, 00 gt siis. Että ei huolta siitä vajaavetoisuudesta, samanlainen se on kuin muutkin "jatkuvat nelivedot" :thumbsup:

E: Eikä muuten sanonut loota mitään jarrudynolla etu ja takapään pyörittämisestä. Tosin 754 On legasyn jakolaatikko viskoineen taikka se niin sanottu "häntä" .

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Huhti 2015, 09:04

Pitäshän kakssatkun perseessä olla jonkunäkönen lukko, kyllä sinisessäki pyöri takarenkaat ja toinen eturengas.

E. Haluaisin siis tietenkin että nelivedossa vetäis molemmat takarenkaat, ja toinen eturengas/liukkaalla molemmat. Pitävällä alustalla tietty ajo-omituisuuksien takia etupää saa olla avonainen, enkä ny taaksekkaan kemppiä haluu. Tossakin kun alustana oli lumi/jää, ni kyl mä siinä vaatisin molempien takapyörien panostusta etenemiseen. Vaikka näyttää se aika pirun hyvin menevän kuhan ei pure pohjastakiinni kun on edessä ketjut :driving:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja Qulle » 05 Huhti 2015, 13:09

Viscohan 200:ssa on vakiona takana. Olishan se hyvä että edes jotenkin se pelais, meinaan lumikelillä on aika paljon parempi viedä luisussa kun takapää lähtee kaasulla jotenkin samalla tapaa joka mutkassa

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Huhti 2015, 14:15

Sitä just aattelin, että kuluuko ne, vai onko joku idiootti menny joskus vaihtamaan tohon lukottoman perän. Ja mahtaako niitä lukkoja saada korjattua?

Virta
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Maalis 2015, 02:03

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Virta » 05 Huhti 2015, 14:58

Kyllä ne kuluu. Ei varmaan pysty mitään esijännityksiä säätelemään kuten levylukossa.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja Qulle » 05 Huhti 2015, 16:00

Levylukko tai torseni taka-akselille. Johan alkaa pitämään

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Huhti 2015, 16:03

Jos kuitenki yrittäs pitää ton "vakion" sellasena että sillä on mukava ajaa jokapäivä. Kattoo sit sinisen kanssa tota mukavuutta uudestaa :lol:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja Qulle » 05 Huhti 2015, 16:04

Torseni olis sit sun valinta. Pitää mutta ei murra normiajossa vastaan. Helvetin kalliita vain taitavat olla

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Jampsu » 06 Huhti 2015, 09:05

Sti:n suretrac lukko takana niin sekin on sen verran tiukka kun veto päällä kääntää niin toinen takapyörä meinaa ruopia, varsinkin soralla kaivaa heti jäljen
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Virta
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Maalis 2015, 02:03

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Virta » 06 Huhti 2015, 14:04

Täältä ääni sille.

jonu
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 12:25

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja jonu » 06 Huhti 2015, 14:34

Uusi foorumilainen kyselee tyhmiä..

Olisi tarkotus ostaa subaru legacy wagoni, mutta saako noihin tehoja lisää esim. putkiston vaihdolla tai lastulla?
Esim onko järkeä ostaa tollasta 2.0 koneella tai 2.5 koneella?
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/6947420

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Mauri H » 06 Huhti 2015, 14:37

jonu kirjoitti:Uusi foorumilainen kyselee tyhmiä..

Olisi tarkotus ostaa subaru legacy wagoni, mutta saako noihin tehoja lisää esim. putkiston vaihdolla tai lastulla?
Esim onko järkeä ostaa tollasta 2.0 koneella tai 2.5 koneella?
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/6947420


Käytännössä ei saa tehoja lisää. Rahaa saat kulumaan ja teinipörinän kuulumaan mutta kulkupuoli ei ainakaan parane.

2.5 on aika pomminvarma kone, vanhemmissa oli kansipahvivikoja, mutta muuten tuntuu kestävän maailman tappiin. Ei kyllä ole kiireisen miehen kone.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jonu
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 12:25

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja jonu » 06 Huhti 2015, 14:57


Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Mauri H » 06 Huhti 2015, 15:19



Noiden 3.0R:ien omistajat tuntuvat järjestään tyytyväisiltä kärryihinsä. Bensaahan se syö mutta lienee kiva laite ja luotettava. Itseasiassa emännälle vähän tuollaista ehdotellut, jos se vaikka innostuisi.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja LegacyR » 07 Huhti 2015, 10:19

Kiva auto kyllä tuo 3.0R. Ainut mikä mua pikkusen harmittaa on auton reagointi kaasun painamiseen. Vähän aikaa se tuntuu miettivän, että mitä kuski aikoo mutta kyllä se sit lähtee ihan mukavasti vielä aika kovastakin nopeudesta. Spec B: n alusta vois olla ehkä parempi. Mutkatiellä tuntuu, että helmat raapii maata :)
Subaru Legacy 3.0R STW MY04
Volkswagen 1300 MY73

Avatar
hans
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 09:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja hans » 07 Huhti 2015, 10:33

Oma 3.0R on manuaali ja vastaa kaasuun herkästi, varsinkin "sport sharp"-modessa. Automaatista en tiedä miten nopeasti se reagoi kaasuun.

Mikään Subaru ei kulje pyhällä hengellä, mutta tässä ei minusta ole paha kulutus, kun ottaa huomioon painon ja koneen koon. Nurkkapyörityksessä menee n. 11l/100km ja viimeisin Helsingin reissun kulutus 9.2l/100km ajonopeuden ollessa 130km/h.
MY13 Outback TD
EX - MY97 Legacy 2.2 GX
EX - MY00 JDM Legacy GTB
EX - MY01 Forester S-Turbo
EX - MY92 Legacy 200
EX - MY07 Legacy 3.0R Spec.B
EX - MY90 1800 Pickup
EX - MY04 JDM Legacy GT WR-Limited
EX - MY11 Legacy Sport TD

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja LegacyR » 07 Huhti 2015, 15:45

Juu automaatti auto meillä. Manuaalilla ei varmasti nukkumisongelmia.
Subaru Legacy 3.0R STW MY04
Volkswagen 1300 MY73

jonu
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 12:25

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja jonu » 07 Huhti 2015, 23:16

Mistä noita kannattaa ostella? Saksata vai Ruotsista. Suomessa muutama 3.0 (onko sama kuin r?) myynnissä.

LegacyR
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 10:56

Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja LegacyR » 08 Huhti 2015, 09:41

Kannattaa tsekata myös Viro. Muutamia maastureita tuttu tuonut ja pelkästään hyviä kokemuksia. Suomessa noita H6 moottorisia on vähempi. Omani tuli ihan sattumalta duunipaikalle vaihdossa. Ja on vielä harvinainenkin kun eka omistaja on Jani Wikholm.

Ricky
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Huhti 2015, 10:22

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Ricky » 08 Huhti 2015, 10:39

Tervehdys foorumilaisille!
Näkyisi uusi foorumi tulleen toimintaan sitten viime yritysten :thumbsup:

No, jos taas hivenen saisi apuja Subaruista enemmän tietäviltä. Eli meinaan tehdä pikku remppaa Forester 1999 manuaali bensiini 2.0 125hv autoon. Tarkoitus olisi näin ikääntyneemmän ja kilometrejä keränneen kakkosauton kohdalla hoitaa kytkimen ja jakohihnan vaihto itse sekä myöskin edullisesti. Meinasin tilailla osia ebaystä ja nyt sitten varmistelisin paremmin Subarun tekniikkaa tietäviltä, että passaakohan linkkien kyseiset osat varmasti. Myyjien omat sopivuustaulukot kun näyttäis ebayssä, että esim kytkin sopii 122hv koneeseen, jakohihnasarja 125hv koneeseen ja vesipumppu molempiin. Eli onko noilla koneilla tuon kytkimen osalta merkitystä kun tuo sopivuustaulukko ei anna edes vaihtoehdoksi ehdottaa 125hv konetta..
Kiitos jo etukäteen vastanneille! Tässäpä linkkejä:

http://www.ebay.co.uk/itm/301022682047

http://www.ebay.co.uk/itm/261785450915

http://www.ebay.co.uk/itm/290757965983



-Ricky

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja TJani » 08 Huhti 2015, 11:02

Kytkin on todennäköisesti sopiva.
Jakohihnasarjakin luultavasti jos autossasi vain on tuo uudempi kiristin, uskoisin että on.
Mutta vesipumppu vähän epäillyttää, kannattaa kattoa minne päin termostaatti kotelo osoitaa autossasi. Kaikissa omissani on ollut pumppu sitä mallia että kotelo on eteenpäin. Tuossa pumpussa se on alaspäin.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Ricky
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Huhti 2015, 10:22

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Ricky » 09 Huhti 2015, 15:28

Täytyypä käydä vielä vilkaisemassa vesipumppua ja kiristintä kun ehtii :thumbsup:

Avatar
aohoa
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 18:20

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja aohoa » 13 Huhti 2015, 09:55

Mistähän saisi ladattua service manuaalin 2012 mallin 2.0l bensa legacyyn?
Legacy MY12

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja an13 » 13 Huhti 2015, 11:25


Avatar
aohoa
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 18:20

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja aohoa » 13 Huhti 2015, 14:28



Kiitos tuosta. Eikai noissa jenkkimalleissa hirveästi eroa euromalleihin ole muutakuin johdoissa.
Legacy MY12

Avatar
Jack Morre
Viestit: 99
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 17:25
Paikkakunta: Muurame

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Jack Morre » 14 Huhti 2015, 22:10

Onkos kellään käsitystä kuinka vahvoja noi subarun vakio kampurat on ja onko vaparin kampiakseli sama kuin turbomalleissa?

Ei internetistäkään tunnu asiasta tietoa löytyvän :problem:

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja jtuomain » 15 Huhti 2015, 07:49

Jack Morre kirjoitti:Onkos kellään käsitystä kuinka vahvoja noi subarun vakio kampurat on ja onko vaparin kampiakseli sama kuin turbomalleissa?

Ei internetistäkään tunnu asiasta tietoa löytyvän :problem:


Jostain muistan lukeneeni, että STI:n kampiakseli piisaa jonnekin 600hv+ osastolle, tuskin nyt mikään tarkka raja, mutta harvoin se kampiakseli ensimmäisenä menee, jos lohkon sisältä jotain hajoaa. Niin vapareita kuin turbomoottoreita on aika monenlaisia, pitäisi tietää tarkat mallit, jos nyt ylipäänsä missään käy ristiin.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja mechanix » 15 Huhti 2015, 12:17

Neloskoneiden kampuroita on kolmea eri versiota. Phase1 3# päittäisvälyslaakerilla 48mm kiertokangen kaulalla, 3# päittäisvälyslaakerilla 52mm kiertokangen kaulalla ja sitten Phase2 5# päittäisvälyslaakerilla 52mm kiertokangen kaulalla. Päittäisvälyslaakerin paikka vaihtuu siinä 90-luvun puolenvälin jälkeen. STIssä on tainnut vakiona olla noita nitrattuja ja lämpökäsiteltyjä kampia, joissa kestävyys on parempi lähinnä laakeripinnan osalta, ei tule niin herkästi jäkiä epäpuhtauksien takia kaulaan. Sitten on tietysti vielä kaikenmaailman billettikammet ym.

Phase1 kammet käy keskenään ristiin Phase1 lohkoihin ja Phase2 kammet käy keskenään ristiin Phase2 lohkoihin, ihan sama onko turbo tai vapari. Myös Phase1 ja Phase2 käy keskenään ristiin jos lohkoon koneistaa päittäisvälyslaakerille paikan. Itse en usko että kammissa turbo vs. vapari on mitään eroa jos unohdetaan nuo käsitellyt versiot ja Phase1 48mm kangen kaulalla olevat.

Ja (EJ18?) EJ20, EJ22, EJ25 käy kaikki ristiin keskenään edellämainittujen ehtojen sisällä.

Niin ja lisätään vielä tuo EJ20, EJ22, EJ25 kampien erot...

EJ18 isku 75mm
EJ20 isku 75mm
EJ22 isku 75mm
EJ25 isku 79mm

Eli EJ25 kammella saa EJ20 koneesta ~2.1 litrasen, EJ22 koneesta ~2.35 litrasen. EJ25 lohkolla saa EJ20 kammella ~2.35 litrasen. Täytyy vaan muistaa että EJ25 kampi EJ2X koneessa vaatii mäntään 2mm vähemmän compression heightiä ja EJ2X kampi EJ25 koneessa taas 2mm lisää compression heightiä jos haluaa että puristussuhde on ilman kikkailuja lähellä jotain järkeviä lukemia.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Jack Morre
Viestit: 99
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 17:25
Paikkakunta: Muurame

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Jack Morre » 15 Huhti 2015, 17:47

Kiitoksia avusta ! :thumbsup:

Kanget ja männät lähtee vaihtoon joten sillä kiinnosti kampi asia kun se tuossa pöydällä pötköttää :D

Eli laakeroinneilla mennään kammen suhteen.

Avatar
lantti
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:31

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja lantti » 15 Huhti 2015, 20:04

Kuinkas bensansuodattimen vaihto näissä, onko jotain kummallista vai vanha pois ja uutta tilalle?

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja TJani » 15 Huhti 2015, 21:45

Bensanpaineet kannattaa jotenkin poistaa ennen letkujen irrotusta, muuten on bensat silmässä.
Helpoiten onnistuu irrottamalla bensapumpun rele tai piuha suoraa pumpulta ja starttailla sitten konetta niin kauan kun meinaa käydä.
Bensapumpun rele löytyy kuskinjalkatilasta ruskean pääreleen jommalta kummalta puolelta, toinen on lämmityslaitteen puhaltimen rele joten ei varaa vaikka ottaa molemmat irti. Näin LHDssä en teidä missä RHDssä ko. releet on.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

cherrymies
Viestit: 99
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 13:35

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja cherrymies » 16 Huhti 2015, 11:53

TJani kirjoitti:Bensanpaineet kannattaa jotenkin poistaa ennen letkujen irrotusta, muuten on bensat silmässä.
Helpoiten onnistuu irrottamalla bensapumpun rele tai piuha suoraa pumpulta ja starttailla sitten konetta niin kauan kun meinaa käydä.
Bensapumpun rele löytyy kuskinjalkatilasta ruskean pääreleen jommalta kummalta puolelta, toinen on lämmityslaitteen puhaltimen rele joten ei varaa vaikka ottaa molemmat irti. Näin LHDssä en teidä missä RHDssä ko. releet on.



Omasta Jdm gf8 V3 sti:stä en releitä mistään löytäny, ylivoimaisesti nopein ja helpoin oli nostaa takapenkin istuinosa pois tieltä ja ottaa pumpun plugi irti. Meni vaan hetki ennen kun tajus tehä asian sillä yksinkertaisimmalla tavalla ;)
-Impreza GF8 Ver3 Wrx Sti -97 Jdm
-Terrano WD21 V6 Wide -93 Jdm
-Carina E 1.6 -92
-Cherry N12 1.6 -82
-Altezza SXE10 "TRD" -01 Jdm
-Civic EG9 SIR -94 Jdm
+muita

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Huhti 2015, 15:17

Tai sitten vaan joku riepu siihen letkun päälle ja voimalla irti. Vähän se suihkasee mutta kohtuu hallittua on.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
JuuS0
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 22 Huhti 2015, 23:09

Gc8 impreza, startti aiheuttaa alakuloa. 99% ajasta auto käynnistyy vallan mallikkaasti ongelmitta. Kuitenkin harvoin, tyyliin kerran kuukaudessa, avaimesta kääntämällä ei startista kuulu kuin ujo naksahdus, ikäänkuin akku olisi aivan finaalissa. Parin eri volttimittarin keskiarvolla virrat päällä, akku sanoo noin 11.8v. Avainta ränäillessä auto kuitenkin hörähtää lopulta käyntiin, startaten yhtä ripeästi kuin normaalitilantessakin. Ongelman esiintyessä noin harvoin, on sitä paha lähteä tutkimaankaan että mistä se voisi johtua. Virtalukon pohja, starttimoottori itsessään, huonot maat tai huono herätteen kontakti, akku itsessään?
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 23 Huhti 2015, 06:17

Pidä ajovalot päällä silloin kun seuraavan kerran jättää pyörähtämättä. Jos kliksahduksen kuuluessa valot ei merkitsevästi himmene, katoppa se ns herätepiuha mikä menee startille. Abico-liitin jota vähän heiluttelemalla auto taas starttaa. Mulla oli tuollainen vika lekassa. Tosin akkukin oli huono mut silti.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa