HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Yleiset kysymykset Subaruista

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 386
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja chinaski » 12 Elo 2016, 22:02

Shakal kirjoitti:
chinaski kirjoitti:Arvaisko tuota kantta lämmittää kuumailmapuhaltimella, jos siellä on joku liima välissä niin saattaisi notkistua?


Polta tupakkia samalla kun tuota kuumailmapuhallinta siellä käytät.


Ei nyt ajatus ollu punahehkuun sitä kantta kuumentaa, ihan vain lämmittää. Mutta jos puhallin on riskihommaa, niin sitten vaikka tulikuumaa vettä muovipussiin ja pussi kannen päälle.
MY08 Justy
MY10 Legacy GT
MY16 Levorg GT-S

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Jampsu » 14 Elo 2016, 04:06

chinaski kirjoitti:
Shakal kirjoitti:
chinaski kirjoitti:Arvaisko tuota kantta lämmittää kuumailmapuhaltimella, jos siellä on joku liima välissä niin saattaisi notkistua?


Polta tupakkia samalla kun tuota kuumailmapuhallinta siellä käytät.


Ei nyt ajatus ollu punahehkuun sitä kantta kuumentaa, ihan vain lämmittää. Mutta jos puhallin on riskihommaa, niin sitten vaikka tulikuumaa vettä muovipussiin ja pussi kannen päälle.

Hehkuvat langat siellä kuumailmapuhaltimessa on ei tarvitse mennä ku jotain pölyä niin sekin jo palaa langoissa + bensahöyryä :diaf:
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 14 Elo 2016, 12:38

Onkos 5-koppasessa OBssä vielä säköt ohjattu takaperosesti miinuspuolen ohjauksilla?
Jos jollain olisi jo piirikaaviot tosta uudesta OB:stä olisin kiinnostunut...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Gamma
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:11

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Gamma » 16 Elo 2016, 11:01

Terve,
jos vaihtaa vakion bensapumpun tilalle Walbron 255 lph:n, tarvitseeko lisäksi vaihtaa bensapaineensäädin. Joutuuko autoa käyttämään sen jälkeen jossakin säädätyksessä. Vanha bensapumppu alkaa vedellä viimeisiä. Toisena vaihtoehtona on uusi pumppu marmorilta, mutta epäilen sen olevan tyyris. Auto impreza sti 2005.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Elo 2016, 11:05

Ei tartte säädintä vaihtaa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Caane
Viestit: 23
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Caane » 17 Elo 2016, 18:08

Osaako joku sanoa että onnistuuko Subaru Impreza wrx my05 bensatankin tyhjennys ihan vaan imemällä vai onko tuolla joku suodatin edessä johon letku stoppaa? Ja jos onnistuu niin onko suositella hyvää&edullista porakoneeseen liitettävää pumppua joka kestää bensan kanssa pelaamisen?

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja TJani » 18 Elo 2016, 11:29

Minä olen tyhjännyt tankit aina bensapumppua pyörittämällä.
Itse kysymykseen ei ole faktatietoa, mutta en usko että siellä mitään suodatinta on täyttöputkessa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 19 Elo 2016, 11:48

Mitäs diagnostiikkavälineitä (softa&kaapeli) on saatavilla 2010-> Legacyyn? Näähän taitaa olla CAN-väyläsiä jo? Ois ihan kiva päästä vähän tutkimaan sielunelämää, vaikka siellä ei sen kummempia modauksia taida päästä tekemään.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja an13 » 19 Elo 2016, 12:38

FreeSSM ohjelma https://sourceforge.net/projects/freessm.berlios/ johon kaapeliksi vaikka kiinan VCDS/VAG KKL.
http://www.ebay.com/itm/New-VAG-409-1-O ... 1631102398

Mobiiliksi mukaan kiinan bluetooth ELM327 OBDII dongle ja Android Torque ohjelma puhelimeen.
http://www.ebay.com/itm/ELM327-V2-1-OBD ... 1132380083

Noilla saa jotain mitta-arvoja ainakin ne mitä OBD:stä tulee vakiona sekä luettua ja nollattua vikakoodeja.

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 19 Elo 2016, 18:33

Ok kiitos infosta. Jostain olin lukevinani et toi FreeSSM olis vaan -08 vuoteen asti kun siitä eteenpäi tuli noi CAN väylät, vai onko tämä ihan humpuukkia?
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 19 Elo 2016, 19:22

SSM on subarun oma diagnostiikkaprotokolla. OBD on pakollinen yleinen diagnostiikkaprotokolla, jota kaikkien, olikoseny 2001 eteenpäin valmistettujen ajoneuvojen pitää tukea, että setä katsastussetä saa katottua perussetit. SSM:llä voidaan muuttaa ajoneuvon asetuksia ja tehdä tarkempaa diagnoosia. Molemmat protokollat kayttävät tiedon välitukseen ajoneuvon CAN-väylää.
Viimeksi muokannut Sandman1 06 Syys 2016, 19:02, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

subnoob
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 09:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja subnoob » 27 Elo 2016, 09:42

Mistähän löytyisi vm. 2005 2.5 vapari-outbackista bensansuodatin? Katsoin jo tankkiinkin, mutta ämpärissä ei mielestäni näkynyt kuin karkea "verkkosukka" ennen pumppua... konehuoneen puoleltakaan en suodatinta bongannut.
Subaru outback 2.5i -05
Saab 9³ 2.0 vector SS -07, Saab 9000 2.3 CSE -96

DiwQ
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Helmi 2016, 06:45
Paikkakunta: JKL

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja DiwQ » 27 Elo 2016, 11:07

WRX STI 2006

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 06 Syys 2016, 11:39

Milläs porukka on tiivistäny my10-> legan takakontin lisäjarruvalon? Ollu ilmeisesti puhetta, että sitä kautta monissa malleissa enemmän tai vähemmän vettä päätyy konttiin?
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja HABA » 08 Syys 2016, 20:43

Asensin eilen Greentwister kartiosuodattimen tuohon allekirjotuksen impreza -96 2,0l. vapariin, kun sattui sellaisia 2 kpl löytymään varastosta lojumasta. Nyt pitää kuitenkin tyhjäkäynnillä selkeästi kuuluvaa tasaista UUUUUUUU-ulinaa...
Mistä tämä voi johtua? Voiko johtua siitä, että kävisi laihalla? :dontknow:
Otin kuitenkin asennuksen ajaksi maajohdon akulta irti, joten eikös auton aivot säädä seoksen kohdalleen, kun auton laittaa tämän jälkeen käymään???

Ääni katoaa kierroksilla ja silloin, jos laittaa tyhjäkäynnillä räpylän siihen kartiosuodattimen kotelon suun eteen (luonnollisesti).
Vai johtuuko tämä ääni vain siitä, että sillä orggis-imuäänten vaimenninpöntöllä on joku tarkoitus? :dontknow:
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 08 Syys 2016, 20:45

No kyllähän imuäänet muuttuu ku tollasen laittaa

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja soukka » 08 Syys 2016, 21:48

Mistä putkistoa yms osaa 2003 gt legacyyn?
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Avatar
HABA
Jäsen
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 20:24

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja HABA » 08 Syys 2016, 21:53

Korjataan vielä, että ulina ei katoa, vaan peittyy imuääniin, kun antaa jenkaa koneelle.

Tuossa esimerkki siitä, miltä sen pitäis kuullostaa, eli ulina puuttuu. Alkaa noin 40 sekunnin kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=w0Ub49WEKUw
Kaasulla se oikenee... Viimeistään pajalla! :angry4:

Impreza 2,0 vapari spw 1996, ajettu 102tkm.
Ex: Pari leonea+ farkkulega-92+ Impreza -96 2,0 gl spw.

Forester XT
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 16:14

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Forester XT » 09 Syys 2016, 15:25

Aapuva.. Varmistellaans vielä! Käyhän toi 2.5XT catback 2.0 samanikäiseen vapariin suoraan?
Ilmeisesti missään muussa ei ole eroa kuin ulostulossa.

Avatar
JuuS0
Viestit: 203
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 18 Syys 2016, 00:54

Gc8 impruzu, nardi torino ruori ja melkein vois joku pikakiinnitysperkele himottaa. Kuitenkin siten että sais käytettyä alkuperäistä rattia ja siten ettei se tulisi kuljettajan syliin.

1:saako pikakiinnityskeskiön asennettua aiemman ratin kiinnityksen tilalle vai onko se aina ns. ekstra osa? Eli tuleeko ratti lähemmäs pilottia, vai saako sen pidettyä samalla etäisyydellä? Nardin ruori taitaa olla aika lähelle 'et0'.
2:passaako yleisimpien (ebay jne.) laitteiden kiinnitysreiät nardin ruorin kanssa?

Jos joku osaa jo linkata jotain varmasti sopivaa osaa intterveepsistä niin sekin olisi mahtavaa. Mua harmittaa ostella summamutikassa romua, innostua, lähteä asentamaan ja pettyä kun ei passaa.
Regashí 1.8/2.0 -91
Regashí 2.2 -90
Impreza wrx jdm -95(?)
Justy 1.2 -89 (vaimokkeen)
Fozzie cross sports 2.0 -03(vaimokkeen)

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja ihaa » 18 Loka 2016, 09:10

"Levorgin varustukseen kuuluu muun muassa WRX STI:stä tuttu Subarun SI-Drive-järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi säätää moottorin ajo-ominaisuuksia tarpeiden ja toiveiden mukaan."

Mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa, kuinka tuo SI - Drive muuttaa verrattuna siihen Intelligent asetukseen, noin niinkuin teknisesti, kun tuosta tekstistä saisi sellaisen kuvan että se olisi jollain tapaa säädettävissä. En ole muuta eroa nähnyt kuin että kierrokset nousee maantieajossakin n. 500 kierroksella, vaihteisto antaa kierrosten nousta korkeammalle myös kevyellä kiihdytyksellä. Mutta jos jollain on tarkempaa tietoa niin kiinnostaisi kuulla.
Levorg GT-N MY16

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja tuRboman » 18 Loka 2016, 15:48

Vaikuttaa siihen miten kaasupoljin reagoi painallukseen. Tai oisko se oikeammin miten moottori reagoi kaasun painamiseen.

Tässä on pari "karttaa" kolmiasentoisesta:
Kuva
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja ihaa » 18 Loka 2016, 16:17

Tuosta sais sellaisen kuvan että väännöt ovat korkeammat SI-asennolla, onko noin ?
Levorg GT-N MY16

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JuhaH » 18 Loka 2016, 16:56

Näppituntumalla omien kokemuksien perusteella Sport-asennon erot Intelligenttiin:

  • Pitää kierrokset korkeammalla (= nopeampi reagointi kiihdytykseen)
  • Reagoi kaasupolkimen liikkeisiin herkemmin
  • Moottorijarruttaa herkemmin
  • Kiihdytyksessä "vaihtaa vaihdetta" myöhemmin, selkeästi korkeammilla kierroksilla

Luulen että teho/vääntöpuoleen tuolla valinnalla ei ole vaikutusta? Koska vääntöalue on laaja (250Nm @ 1800-4800rpm) niin Sport-asento vain hyödyntää paremmin yläkierroksilta löytyvää tehoa (125kW @ 4800-5600rpm).
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 25 Loka 2016, 08:58

Mitäs kaikkea tuolta järjestelmästä häviää jos ottaa akun irti yön ajaksi? Varmaan kaikki mitä nyt muistissa sattuu olemaan? Orkkis akku alkaa olemaan ehkä jo ehtoopuolella ja ajattelin laturilla vähän elvyyttää kotona.
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Loka 2016, 10:04

Haiduk kirjoitti:Mitäs kaikkea tuolta järjestelmästä häviää jos ottaa akun irti yön ajaksi? Varmaan kaikki mitä nyt muistissa sattuu olemaan? Orkkis akku alkaa olemaan ehkä jo ehtoopuolella ja ajattelin laturilla vähän elvyyttää kotona.


Radion tallennetut kanavat, kello ja ECU nollaantuu, eli jos se on oppinut pahoille tavoille se palaa tehdasasetuksiin. Eipä siinä muuta häviä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 25 Loka 2016, 10:20

Mauri H kirjoitti:
Haiduk kirjoitti:Mitäs kaikkea tuolta järjestelmästä häviää jos ottaa akun irti yön ajaksi? Varmaan kaikki mitä nyt muistissa sattuu olemaan? Orkkis akku alkaa olemaan ehkä jo ehtoopuolella ja ajattelin laturilla vähän elvyyttää kotona.


Radion tallennetut kanavat, kello ja ECU nollaantuu, eli jos se on oppinut pahoille tavoille se palaa tehdasasetuksiin. Eipä siinä muuta häviä.


Ok, ei tarvitse koodailla mitään tehtaan koodeja että saa radion soimaan? Mulla tosiaan vielä toi tehdasnavi tossa eli varmaan senkin asetukset nollaantuu. Onkos tietoa monen Ah akku noi alkuperäiset on? Enpä löytäny siitä muutakuin made in japan näin äkkiseltään :D
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JuhaH » 25 Loka 2016, 12:46

55Ah taitaa olla yleinen ainakin bensamalleissa.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Mauri H » 25 Loka 2016, 17:00

AGM - akkua kannattaa sitten vakavasti harkita jos uuden ostaa. On ne vaan niin paljon huolettomampia, ja virta riittää vaikka olis Webastokin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 25 Loka 2016, 18:15

Joo, en taida jaksaa tekohengittää tuota vanhaa. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan :D Nuo AGM-akut taitaa olla jotain start-stop järjestelmiin olevia?
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JuhaH » 25 Loka 2016, 21:29

Onhan ne start-stop autoihin suositeltuja, mutta toimivat kyllä ihan normaalissakin autossa :) Niissä on yleensä etuna mm. hyvät käynnistysvirrat kylmällä kelillä.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Avatar
Haiduk
Viestit: 178
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Haiduk » 27 Loka 2016, 08:18

Tuli nyt sit hommattua Exiden 60Ah AGM-akku. Saa nähdä miten rupee pelittää :)
MY16 Subaru BRZ
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Loka 2016, 11:16

Haiduk kirjoitti:Tuli nyt sit hommattua Exiden 60Ah AGM-akku. Saa nähdä miten rupee pelittää :)


Varmasti hyvä valinta. AGM-akun etuihinhan kuuluu sekin että se ottaa kylmänä heti varausta vastaan toisin kuin perinteinen happoakku, eli talvella lyhyetkin ajot riittävät siihen että akku latautuu ainakin jonkun verran. Ne antavat virtaa myös paremmin etenkin kylmänä, myös syväpurkausominaisuudet ovat perinteisiä akkuja parempia.

Käytännössä aiemmin suositeltiin 100 Ah normiakkua Webastolliseen autoon, 55Ah AGM akku on riittänyt siihen puuhaan mainiosti.

Mä vaihtan aina akut AGM-mallisiin jos täytyy akkukaupoille mennä, mikään ei harmita niin kuin se että aamulla ei auto starttaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja ihaa » 17 Marras 2016, 07:29

Tässä Levorgissa kun on tuo turbo ja tämä on nyt ensimmäinen turbollinen auto (ellei nyt matkailuautoa laske) niin miten on tuon turbon jälkijäähdyttämisen kanssa ajon jälkeen, millainen tuo jäähdytys turbolla on, eikös ne vesijäähdytettyjä nykyään ole ?

Tuo S/S on jopa kerran pari kertaa päässyt yllättämään ja sammuttanut moottorin moottoritieajon jälkeen heti ekassa liikennevalossa. Kyllä mä sen vajaan puoli minuuttia annan koneen yleensä olla tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista mutta tuo S/S välillä yllättää.

Näin talvella näyttäisi siltä että moottori ei sammu jos on pakkasta, mielestäni ihan hyvä, harmi vaan että se S/S nappula nollautuu joka käynnistyksen yhteydessä.
Levorg GT-N MY16

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja SixStars » 17 Marras 2016, 08:34

^ oletan että minkään tehdasvakion härpättimen kanssa ei Suomen rajoituksilla normiajossa ole mitään merkitystä tuolla ahtimen jälkijäähdytyksellä - jonkun ratapäivän tai Saksan autobahn pitemmän luukutuksen jälkeen en ehkä sitten löis liinoja kiinni ja sammuttais samantien..

Start/stop -systeemi on kyllä /c:stä - se on totta - kerran oli yks vuokraamon auto alla ja tuli todettua että "taas saatn yks nappi lisää mitä pitää painaa joka helvetin käynnistyskerralla pois päältä" :banghead:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Salmari
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Salmari » 17 Marras 2016, 18:57

Mitenkä tollasesta EJ-koneesta lähtee virranjakajan se akseli irti nokasta? Vai onko edes irtonainen?

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 23 Marras 2016, 22:25

Noniin heipähei. Toissapäivänä kävin hakemassa impreza wrx nbr itelleni, ja alko niin hyvi ura näitte kanssa että heti turbo paskaks.. Turbon jo hommasin, mutta mistäs tiivisteet löytäis? (Suomen sisältä että sais mahdollisimman nopeaa auton kasaa) pekankoneelta löytyis koko tiivistesarja 99e hintaan, mutta mietin jos sais vain turbolle tarvittavat erikseen.
Ps. Mitähä maksaisi työ tämmöiseen jakopään vaihtoon? Tai monenko tunnin homma suunnillee? Jakopää vaihettu 20tkm sitten tarran mukaan japanissa, tekis mieli vaihattaa uus tilalle varalta...

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 24 Marras 2016, 12:34

Sorsalta on ainakin saanut tiivisteitä suoraan hyllystä. Eli kolarikorjaamo sorsa
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 24 Marras 2016, 13:31

Qulle kirjoitti:Sorsalta on ainakin saanut tiivisteitä suoraan hyllystä. Eli kolarikorjaamo sorsa

Kiitoksia infosta, mutta uuden turbon mukana tulikin tiivisteet kun soittelin. (Ikinä en ole.uutena turboa ostanu niin ei ollut hajuakaa)

Mitenkäs tuo jakopää? Kellää suuntaa antavaa arviota montako tuntia korjaamolla menee?

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 25 Marras 2016, 06:38

JUG0 kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Sorsalta on ainakin saanut tiivisteitä suoraan hyllystä. Eli kolarikorjaamo sorsa

Kiitoksia infosta, mutta uuden turbon mukana tulikin tiivisteet kun soittelin. (Ikinä en ole.uutena turboa ostanu niin ei ollut hajuakaa)

Mitenkäs tuo jakopää? Kellää suuntaa antavaa arviota montako tuntia korjaamolla menee?



Autodata antaa -00 turbo impun jakopäähän ohjeajaksi 2,2 tuntia.

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 26 Marras 2016, 22:12

Puskapeke kirjoitti:
JUG0 kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Sorsalta on ainakin saanut tiivisteitä suoraan hyllystä. Eli kolarikorjaamo sorsa

Kiitoksia infosta, mutta uuden turbon mukana tulikin tiivisteet kun soittelin. (Ikinä en ole.uutena turboa ostanu niin ei ollut hajuakaa)

Mitenkäs tuo jakopää? Kellää suuntaa antavaa arviota montako tuntia korjaamolla menee?



Autodata antaa -00 turbo impun jakopäähän ohjeajaksi 2,2 tuntia.

Tänks, itellä -02 mutta eiköhä senki korjaamo ku korjaamo vähintään 4 tunnnissa tee :roll:

Avatar
ximmo
Viestit: 535
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 23:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja ximmo » 27 Marras 2016, 00:12

JUG0 kirjoitti:
Puskapeke kirjoitti:
JUG0 kirjoitti:Kiitoksia infosta, mutta uuden turbon mukana tulikin tiivisteet kun soittelin. (Ikinä en ole.uutena turboa ostanu niin ei ollut hajuakaa)

Mitenkäs tuo jakopää? Kellää suuntaa antavaa arviota montako tuntia korjaamolla menee?



Autodata antaa -00 turbo impun jakopäähän ohjeajaksi 2,2 tuntia.

Tänks, itellä -02 mutta eiköhä senki korjaamo ku korjaamo vähintään 4 tunnnissa tee :roll:

Onko jokin syy epäillä sitä tarraa? Mä luulen, että sen näkee kokenut ukkeli silmällä, onko vaihdon tarvetta. 20 tkm on kuitenkin aika vähän ja vaihtokilsat on vähän mallista riippuen jossain 100 tkm päälle. (Tai 6 vuotta.) Enkä muista täällä kenenkään kärsineen jakohihnan pettämisestä.
Herrasmiesautoilija.
my09 Forester TD (faijalla)
M135i xDrive
ex: my08 Impreza WRX STi "pullukka"
ex: my05 Impreza WRX

MSJD
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 23:23

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja MSJD » 27 Marras 2016, 00:48

Ite vaihdoin omaan 150tkm kohdalla vähän oston jälkeen ja ei kyllä olis enään kauas kestänyt.. Kiristin ja ohjainrulla rohisi ja hihna oli niin löysällä, että sen sai pois päältä ilman kiristimen irroittamista.
Subaru Impreza Type R STI V3

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 27 Marras 2016, 09:24

Onko jokin syy epäillä sitä tarraa? Mä luulen, että sen näkee kokenut ukkeli silmällä, onko vaihdon tarvetta. 20 tkm on kuitenkin aika vähän ja vaihtokilsat on vähän mallista riippuen jossain 100 tkm päälle. (Tai 6 vuotta.) Enkä muista täällä kenenkään kärsineen jakohihnan pettämisestä.

Japanista tuotu auto ja jakopää teetetty sielä. Pitäs tarran vuosluku selvittää kun seki japanin kiekura merkeillä. Jännässä kohassa vaa hihna vaihettu ku 136tkm, ku eikös vaihtoväli ole jotaki 100000. Vähä araks tullu jakopäitte ka nssa jos ei ole kuitteja kun yhdestä autosta jo meni katkeamaa.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Marras 2016, 09:55

No jos epäilyttää ja itse saa tehtyä, ostaa pelkkä remmi tyyliin motonet tai mistä halvimmalla saa. Remmiä vaihtaessa koittaa rullien kunnon ihan perinteisellä näppituntumalla (jos tuntuu pyörivän ylen palttisen kevyesti ja inan helisevällä äänellä, loppu on tai vähintää rasvan lisäyksen tarpeessa, mitä harva jaksaa tehä näillä hinnoilla) ja sit vaan tosiaan vaihtaa sen remmin.
Ajelee vuoden kaks ja sitte tekee homman kunnolla eli stefoista lähtien vaihtaa kaiken. Aika edukkaita paketteja näyttää ainakin ulkomailta saavan.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 27 Marras 2016, 10:02

Qulle kirjoitti:No jos epäilyttää ja itse saa tehtyä, ostaa pelkkä remmi tyyliin motonet tai mistä halvimmalla saa. Remmiä vaihtaessa koittaa rullien kunnon ihan perinteisellä näppituntumalla (jos tuntuu pyörivän ylen palttisen kevyesti ja inan helisevällä äänellä, loppu on tai vähintää rasvan lisäyksen tarpeessa, mitä harva jaksaa tehä näillä hinnoilla) ja sit vaan tosiaan vaihtaa sen remmin.
Ajelee vuoden kaks ja sitte tekee homman kunnolla eli stefoista lähtien vaihtaa kaiken. Aika edukkaita paketteja näyttää ainakin ulkomailta saavan.

Joo, tutkin vielä tuota tarraa jos saisin googlettamalla japanin kirjaimet selville. Ei onnistu tekemään kun tallia ei ole. Kun rahapolitiikka sallii, ostan koko jakopää/vesipumppu sarjan, maksaahan se kyllä 400e, mutta saapaha ainaki rauhallin mielin sitten ajella. 8-)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Marras 2016, 10:19

No se on aina optimi ku vaihtaa kaiken, varsinkin jos ei ole varmuutta milloin ja mitä o viimeksi vaihdettu
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JayL » 27 Marras 2016, 11:16

Pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa, koska vaihtoväli on ilmoitettu tyyliin 105 tkm/6 vuotta (eli kumpi ensin täyttyy). Sen takia vaihdot eivät mene säännönmukaisesti: eka n. 100 tkm, seuraava n. 200 tkm jne.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

JUG0
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Marras 2016, 22:19

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja JUG0 » 27 Marras 2016, 19:19

JayL kirjoitti:Pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa, koska vaihtoväli on ilmoitettu tyyliin 105 tkm/6 vuotta (eli kumpi ensin täyttyy). Sen takia vaihdot eivät mene säännönmukaisesti: eka n. 100 tkm, seuraava n. 200 tkm jne.

Näinhän se on.
Tommonen tarra löytyy konepellistä, osaako kukaan sanoa onko edes jakopäästä ja mitä nuo luvut meinaavat (toinen tietysti km määrää) .
Tuossa linkki kuvaan kun en onnistunu sitä tähä saaha näkymää: https://postimg.org/image/szr37p231/

Hakala
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 22:15

Re: Yleiset kysymykset Subaruista

ViestiKirjoittaja Hakala » 27 Marras 2016, 23:46

JUG0 kirjoitti:
JayL kirjoitti:Pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa, koska vaihtoväli on ilmoitettu tyyliin 105 tkm/6 vuotta (eli kumpi ensin täyttyy). Sen takia vaihdot eivät mene säännönmukaisesti: eka n. 100 tkm, seuraava n. 200 tkm jne.

Näinhän se on.
Tommonen tarra löytyy konepellistä, osaako kukaan sanoa onko edes jakopäästä ja mitä nuo luvut meinaavat (toinen tietysti km määrää) .
Tuossa linkki kuvaan kun en onnistunu sitä tähä saaha näkymää: https://postimg.org/image/szr37p231/

25 vuosi, 6 kuukausi, 20 päivä

25. Japanin vuosi on 2013

eli 20.6.2013

ja joku korjaa :D


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa