HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Maakaasua subarulle?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja jkb » 08 Loka 2016, 13:56

Onkos kukaan muuttanut autoaan kaasu/bensa käyttöiseksi?
Alkoi kiinnostamaan kun kaasuasemia löytyy jo melkein joka kaupungista, missä autolla yleensä liikun. Suurin osa vielä sopivasti työmatkan varrella.

Tarjousta en ole kysynyt, mutta joku 2-3k€ asennettuna kuulostaisi houkuttelevalta.
Gasum tarjoaisi vielä vuoden loppuun mennessä hankituille autoille 3kk ilmaiset kaasut :thumbsup:
-07 Legacy 3.0R stw

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja jkb » 08 Loka 2016, 15:09

Ja niin kuin aina, löytyy puolesta ja vastaan.
Tämän mukaan ei välttämättä kovin hyvä H6 moottorin imuventtiileille. :problem:
http://www.lpgforum.co.uk/viewtopic.php?f=28&t=6631
Ja toisaalta... Siihen päälle kaasun halpa hinta :crazy:
http://www.uklegacy.com/forums/index.ph ... 30-spec-b/
-07 Legacy 3.0R stw

raikuli
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:29

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja raikuli » 12 Loka 2017, 19:38

Kaasua, komisaar,,,,! Jep, kaasulla olen ajellut jo useamman vuoden. Kaksi bi-fuel volvoa ollut ja nyt outback -12, jonka ostin keväällä -15.
Samantien vein terragas.fi:ille ja Ravi teki muutoksen eli lisäili tarvittavat komponentit, myös venttilien suojaöljy järjestelmän, jota
tarvitaan kuulemma japskeihin? Kaksi pienempää teräspl:oa vararengas tilaan ja iso pl takapenkin selkänojan taakse vaakatasoon. Auto on
iso, jolloin tämä vaakapl ei juuri minulta tavaratilaa vie, paitsi kun kaataa takaselkänojat, niin pitkää tavaraa täytyy asetella, kun kaasupl:n
kotelo nousee korkeimmaksi.
Mieli hymyilee kun liikennevalo liikenteessä kulutusmittari näytt esim. 11,6/100km? Varmistan vain, että auto liikkuu todella kaasulla.
Heh, puhtaasti ja suht'koht taloudellisesti. En oikein pidä kirjaakaan polttoaine menoista, kun ne ovat suht' halpoja. Olen kyllä "kärryllä"
kuluista, jos joku kiinnostunut alkaa kysellä, niin voin kertoa,, vaikka euroissa, paljonko maksaa. Viimeksi tankkasin Kouvolassa tyhjän tankin,
(tankit) ja kaasua meni 19,75 kg ja maksoi 22,70 €. Ajokm oli silloin 413 km. Tällä kertaa tankkasin maakaasua, vaikka yleensä käytän biokaasua
kotimaisuuden vuoksi. Biokaasu on hivenen kalliimpaa. Ennätykseni on 463 km matka-ajoa tankillisella. Toimintamatka on n. 400 km vaihtelevalla
ajolla ja on todella mielestäni hyvä, verrattuna volvojen alle 300 km:n matkoihin. Asennustyö maksoi n.3200 €.
Näillä näkymin minulla ei ole paluuta muihin polttoaineisiin. Terragas:in sivuilta näkee kuvat asennuksen jälkeen. Tosin, joutuu pikkasen
"vierittämään", kun asennus on kuitenkin tehty keväällä -15. Siinä samalla näkee tietysti muita esimerkkejä asennuksista muihin autoihin ja myös
kommentteja niistä. Hyödyllinen sivusto kaikenkaikkiaan. Raikuli :D

kahe
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Marras 2017, 18:33

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja kahe » 01 Tammi 2018, 16:22

Ei näkynyt kuvia enää Terragasin sivuilla. Onko heittää OB:n kontista kuvaa?

Nythän tämä olisi ajankohtaista, kun maakaasumuutokselle saisi avustusta, mutta ei vaan löytynyt vielä tarkempia tietoja.
Outback 2,5i VA CVT Business MY10 sold

raikuli
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:29

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja raikuli » 04 Tammi 2018, 17:13

No niin. Hyvää tätä uutta vuotta sivustollekin ja täällä oleville. Niinpä, tuo on hyvä uudistus, romutuspalkkio ja avustuksia puhtaampaan liikenteeseen siirtymiselle, koska näyttää valitettavasti siltä, että suomalaiset eivät muuten siihen siirry, jos ei vähän makseta (terveydestä tai mahdollisesti lapsiemme tulevaisuudesta paremmasta hengitysilmasta ei niin välitetä, mut kaikki pitää saada "halavalla").
Yksi kuva "raakileesta" eli pullojen asennusten jälkeen ja toiset verhoilujeni jälkeen. Jouduin yhen vkl:n askartelee sahausten, katkaisujen, liimausten parissa. Varsinkin kun on tällainen poropeukalo.
OB on senverran iso auto, jotta konttiinkin jäi vielä hyvin tilaa. Ja se toimintamatka on ehottomasti suurin tekijä. Ei tarvitse miettiä alvariinsa
tankkausta.

Hei, en onnistu laittamaan kuvaa. "tiedosto liian suuri" herjaa monitori.

Laita sähköposti osoitteesi, niin yritän laittaa sinne.
Minun: raikku1@hotmail.com

Hyvää uutta v. kaikille. Raikuli

Saaristolaivuri
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 21:04

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Saaristolaivuri » 04 Tammi 2018, 18:57

Itsellä myös 2014 Outback joka tuotu Ruotsista valmiiksi kaasukäyttöisenä. Kaasu on ihan positiivinen asia, etenkin kun kaasu maksaa 69 eur/kk. Kaasulla pääsee noin 300-400 km, bensaa menee 2-3 l /100 km samalla eli kaasun kulutus n. 4 kg/100 litraa. Parhaimmillaan bensatankillisella päässyt 1.800 km eikä mennyt vielä tankki tyhjäksi. Kaupunkiajossa bensaa menee enemmän, vähimmillään maatiellä 900 km matkalla meni 11 l bensaa.

Autohan käy lämpimäksi bensalla ja vaihtaa automaattisesti kaasulle. Kannattaa katsoa suoraan Ruotissa konvertoituja myös, Kamux ainakin tuonut niitä. Ja löytyy suoraan nettiauton haulla kun valitsee polttoaineeksi kaasun.

CVT Laatikko tosiaan vaihdettiin takuuna, nyt mennyt paremmin. En usko että yhteyttä kaasulla käymiseen. Outback kaasulla 140 heppainen, muuten tietty 170 heppaa. Kaasusäiliöt ottaa jonkin verran tilaa pois tavaratilasta, se on huonompi puoli.

Etelä-suomessa tankkauspaikkoja riittävästi mutta pohjoisempana hankalampaa. Ruotsissa paljon tankkauspisteitä, olikohan 170 kpl, mutta hintaero paljon vähäisempi kuin Suomessa. Kaasuauton tankkaus sosiaalista puuhaa myös, juttua riittää myös tankilla. Hyvin luultavasti seuraavakin auto kaasukäyttöinen.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 06 Tammi 2018, 04:24

Ohoh, sitähän mainostetaan että minimaalinen tehohävikki, mut jos 170->140 eli 30hp jää pois, ni onhan se aika helvetillinen määrä. Taidan pitäytyy bensassa/etanolissa jatkossa, ehkä joskus viel kaasua. Miten noi kaasuvehkeet lämpee talvella, toimiiko niinku bensalla, että lämpöö tulee niin, että meinaa hiki tulla?

Saaristolaivuri
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 21:04

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Saaristolaivuri » 06 Tammi 2018, 11:15

Itse asiassa huipputehoa tarvii tosi vähän ja systeemi toimii niin että jos rasitus kasvaa merkittävästi niin vaihtaa bensalle. 1700 kg traileri tullut esim varsin vaivattomasti perässä. Kun kaasun painaa pohjaan, niin hetken päästä moottorin ääni muuttuu ja potkua tulee lisää eli vaihtaa bensalle. Ja mulla ainakin mahdollisuus koska tahansa vaihtaa pelkälle bensalle napin painalluksella.

Ainoa mitä tapahtunut joskus on se, että vaihtanut kaasulle kun ollut tyhjäkäynnillä esim valoissa ja kaksi kertaa on sammunut 35 tkm aikana.
Muuten ei ole ollut mitään erityistä liittyen kaasun käyttöön.

Ville K
Viestit: 59
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 08:13
Paikkakunta: Vihti

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Ville K » 07 Tammi 2018, 10:17

Olen ajanut nyt 2014 vuoden kaasu Outbackilla 10tkm. 16kg kaasutankilla pääsee sen +350km ja bensaa menee ohessa 2litraa satasella ilmeisesti venttiilien jäähdyttämiseen. Kärry kun kärry tulee perässä hyvin. Teho häviö kaasulla on aika minimaalinen. Ei sitä juuri huomaa. Eli ei varmasti 30hp putoa, 5% korkeintaan.
Kylmänä kun lähtee liikkeelle niin enintään 4km saa ajaa, että veden lämmöt on 60 astetta, sitten vaihtaa kaasulle.

Hyvin mahtuu vielä 60kg Rottweiler takakonttiin.
CNG Outback MY14 FB25
Ex Forester MY12 FB20
Ex Legacy MY08 EE20 se oli virhe

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 07 Tammi 2018, 15:55

Olen kattellut tuota OBn pohjaa sillä silmällä... siellä on apparin puolella melko iso tyhjä kolo.

Näissä on melko isot äänenvaimentimet ja kun tuolla ulkomailla tätä saa jo melkein moottorilla (kutoskoneella), jossa on kaks pönttöä, verraten tähän puolimoottoriin, jossa yks pönttö, joten siellä on toisen vaimentimen paikalla tyhjää tilaa.

Minkäköhän kokosen pullon sinne saisi piilotettua? Sen lisäksi kun laittaisi varapyöräkoteloon pöntön.

Mitäköhän sitä saisi kaasua mukaan?
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

gee
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Joulu 2018, 08:43

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja gee » 21 Joulu 2018, 12:20

Terve ja hyvää joulun odotusta!

Jatkan tähän aiheeseen sopivaan topiciin, kun tuli hankittua Outback CNG. Onko kellään tietoa mistä päin Suomea olisi saatavana apua Ruotsista tuotuun ja Ruotsissa kaasutettuun autoon kaasuongelmassa. Paikallinen subaru-huoltaja eli Laakkonen ei ota asiaan mitään kantaa. Kaasutuksen kuitenkin tehnyt Subaru Nordic kaiketi.
Subaru Outback 2.5 CNG -14

Ameeba
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Marras 2018, 11:17

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Ameeba » 21 Joulu 2018, 22:11

Olen kuullut hyvää Terra Gasista. Tuttu oli käyttänyt kaasu Volvonsa tuolla korjattavana ja ainakin sen kaasujärjestelmän tunsivat erittäin hyvin.

Saaristolaivuri
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 21:04

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Saaristolaivuri » 26 Joulu 2018, 13:41

Mikä sulla on ongelmana tarkalleen?

gee
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Joulu 2018, 08:43

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja gee » 30 Joulu 2018, 15:04

Vaikeudet alkoivat n. kuukausi sitten, kun auto meinasi sammua kaasulle vaihtaessa. Ajossa huomasi vaihdon selvästi, kun nyki hetken. Lisäksi tasaisella vauhdilla tuntui selvää nykimistä. Tuossa vaiheessa epäilin, että on ominaisuus varsinkin kun moottorin kierrokset on niin alhaiset esim. 80 kmh n. 1200rpm CVTstä johtuen. Vaivat on kuitenkin pahentuneet eli kovemmalla pakkasella vaihto ei enää onnistu ollenkaan, vaan pitää pikaisesti vaihtaa bensiini käyttöön muuten matkantekö jää siihen vauhdissakin. Tyhjäkäynnillä sammuu takuuvarmasti. Tulpat on vaihdettu pari viikkoa sitten, kun sain sellaisen vinkin. Apuja olen kysellyt monesta paikasta ja vaikuttaa, että lähimmät BRC:n diagnostiikka-työkalut on Ruotsissa asti.
BRCn sivuilta havaitsin, että on musta-aukko Suomen kohdalla huoltoliikkeiden osalta, keskiafrikan ja muutaman muun maan lisäksi.
Odottelen vielä yhteydenottoa TerraGas/Subaru Nordic suomi -linjalta.
Kaiken kaikkiaan en voi suositella Ruotsista tuotavaa CNG Subarua. Tehkää mieluimmin konversio täällä Suomessa, niin saatte jotain tukea ei jos, vaan kun vaikeudet alkaa.
Subaru Outback 2.5 CNG -14

Saaristolaivuri
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 21:04

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Saaristolaivuri » 31 Joulu 2018, 10:42

En olisi ihan noin skeptinen kaasun suhteen. Itellä tullut n. 70 tkm n. puolessatoissa vuodessa mittariin.
pelkällä bensalla ajanut ehkä 1.500 - 2.000 eli kaasuasemat ihan hyvin saatavilla etelä-Suomessa.

Omassa vähän samaa ongelmaa kun keli on pakkasella. Mutta ohessa omat vinkit:
- aina tankkaus 98:lla
- aja auto kunnolla lämpimäksi ja vaihda sitten manuaalisesti kaasulle kun kylmää
- automaatti luulee ilmeisesti olevansa dieselin perässä joten ajan
jonkin verran manuaaliasenossa jotta kierrokset 2-3 tuhatta. Laatikon saa ilmeisesti ohjelmoitua siten
uudelleen että pitäisi isommat kierrokset päällä (pitäisi kait tehdä ensi huollossa)
- multa ainakin huoltajan mukaan putsattiin jokin kaasuläppäkotelo tms kun
valitin aikaisemminkin nykimisestä, auttoi jonkin verran
- mulla pätkii kanssa ja sytyttää vikavalon, huollon mukaan sytytyskatkoksia syliterissä 3,
/miten menee muuten bokserin sylinterien numerointi että tietää ihmetellä), vaihtanut
bensalle kun valot syttyneet, yleensä sammuneet heti tällä tempulla
- mulla tulpat nyt 35 tkm ajetut, pitäisi kait vaihtaa nyt taas

yksi vaihtoehto ajaa Ruotsiin huoltoon myös jossain kohtaa, tulisi samalla päivä Tukholmassa risteily.

Mulla mennyt varmaan keskimäärin 2,5 l bensaa + 4 kg kaasua satasella eli kulutus ollut bensaksi muutettuna
n 8,5l satasella.

gee
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Joulu 2018, 08:43

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja gee » 01 Tammi 2019, 14:14

Pessimisti ei pety, sanotaan. Plus keleillähän tuo tuntui toimivan kuitenkin hyvin. En kuitenkaan pistäis kaikkea kelin piikkiin, vaan jotain vikaahan tossa varmaan on. Nyppii kuitenkin, kun on diagnostiikkaliitin ECU:n vieressä, eikä mitään kapulaa joka kertois ehkä helponkin vian.
Olisko tuo 98 parempi, oven karmissa lukee kuitenkin "plyfri 95 rekommenderas"?

Onko tieto vai toive, että merkkihuollossa voisivat ohjelmoida korkeammat minimikierrokset?

Kulutus edellisellä 95 tankillisella oli n. 3,2 l/100km ja kaasua yli 5 kg / 100km. Aika paljon heittelee kaasun kulutus kun marraskuussa pidemmässä ajossa pääsi tuohon 4 kg /100km. Talvikelillä mennee bensaa enemmän, kun moottori lämpenee pidempään. Lokilämmitin auttaa asiaan, mutta ei aina mahdollinen.
Subaru Outback 2.5 CNG -14

Saaristolaivuri
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 21:04

Re: Maakaasua subarulle?

ViestiKirjoittaja Saaristolaivuri » 10 Maalis 2019, 11:53

Turun Subaru huoltaja sanoi että aina kannattaa ajaa 98:lla vaikka siellä lukeekin 95.
Muutamat muutkin autoni ovat tykänneet käydä paremmin 98:lla. Voi olla että
kun etanolia on vähemmän, niin tykkää siitä enemmän.

Tämä sama kaveri sanoi pystyvänsä tekemään sen vaihdelaatikon ohjelman vaihdon,
en tiedä mitä merkkihuolto siihen mahtaisi edes sanoa.

Omani alkoi nykimään ja pätkimään erityisesti kylmällä ja sytytti varoitusvalot.
Ajoin jonkin verran pelkällä bensalla kunnes kävin Terragasilla Karjalohjalla.
Yksi suuttimista oli ilmeisesti viallinen, sellainen tilattiin, vaihdettiin toiselta puolelta
samalla molemmat ja ongelmat katosivat, ainakin nyt. Terragasin Daniel tuntui
tietävän ihan riittävästi Subarustakin ja pääsin joustavasti käymään sinne.

Injektori löytyy esim ebaysta hakusanalla BRC in03 Injector Supermax Yellow, maksaa n. 60 -90 eur/kpl.

Kun katsoin vierestä niin injektorin vaihto oli varsin yksinkertainen toimenpide,
taidan vaihtaa itse toisen puolen injektorit. Sanoi että Subaru on todella hyvä
kohde kaasukonversiolle koska kaasuputket ovat samanpituiset imusarjalle.

Terragas sanoi että kannattaa eristää sekä kaasuletkut sekä paineenalennin, hain Biltemasta
putkieristettä ja laitoin sitä kaikkialle mihin järkevästi sain ja nippusiteellä kiinni ettei tipu.
Ilmeisesti etenkin paineenalennin on sellaisessa paikassa että ajoviima jäähdyttää sitä.
Eristin samalla myös vesiputket jotta vesi on lämmintä kun tulee paineenalentimelle.

Katsotaan miten nyt alkaa sujumaan pakkaskeleillä, voin raportoida lisää kokemuksia
kun niitä tässä tulee.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa