5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
japa
Jäsen
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja japa » 15 Huhti 2018, 14:42

Reetuhai2 kirjoitti:Qulle hei, haluutko sä tosiaan maksaa siitä, minkä voi ite tehä, ja ottaa kaljaa samalla. Et tosiaan. Mä en oo ikinä käyttäny autoo korjaamolla, jossei lasketa vikakoodien lukua (ku ei oo vehkeitä siihen) ja päästötestejä. Päästötki sen takia, että on halvempaa ku konttorilla, ja toi pellon toisella puolella oleva tuttu paikka ottaa sen 20€, menee läpi sit ekalla tai seittemännellä testikerralla :biggrin:

:thumbsup:
Impreza GC8-99 (350/500)
Kadett GSI-cabrio-87 (kesä auto)
Kadett C COUPE 2.0E-77 (harraste)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)

osilpi
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:19
Paikkakunta: Sipoo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja osilpi » 18 Heinä 2018, 13:54

Onko kokemuksia omatoimisesta 4EAT-laatikon nollaamisesta SH-korissa? "Inerillä" oli, mutta eri korimallista kyse.

Eli onnistuuko kuten "matsuda" teki ihan ohjelmallisesti yhtä nappia painamalla vai vaatiiko se tuon pitkän sivulla 7 mainitun proseduurin? Ja päteeköhän sama ohje SH-koriin vai onko edes riippuvainen korimallista?

Kaapelia ja lukijaa ei ole, 70€ näkyy maksavan nettikaupassa. Rantakareella tuskin tekevät tuohon rahaan ja toisekseen jos tuon joutuu tekemään puolenkin vuoden välein, olisi oma kone näppärä.
Subaru Forester 2.0A 2008 SH

Avatar
iner
Jäsen
Viestit: 344
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 18 Heinä 2018, 14:48

Ssm softalla voi tehdä laatikkoon "clear memory" ja "clear memory 2".
Tuon clear memory 2.n jälkeen suositellaa tehtäväksi tuo sivulla 7 mainittu laatikon sopeutus.
Ei noita resettejä varmaan ole hyötyä huvikseen tehdä jos kaikki toimii hyvin.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74

osilpi
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:19
Paikkakunta: Sipoo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja osilpi » 18 Heinä 2018, 14:51

Ajatuksena oli tehdä juurikin sen takia, että ei toimi hyvin. Sahaa edestakas varsinkin kylmällä vaihteistolla (myös +30 keleillä).
1->2->3->2->3->4 aika usein ihan kevyelläkin kuormalla.

Eli muistien tyhjennyksen jälkeen on tehtävä sopeutus erikseen, eikä pelkkä ajaminen riitä?
Subaru Forester 2.0A 2008 SH

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 18 Heinä 2018, 14:52

Mä oon tehny ton clear memory 2 pari kertaa omaan 5eat ja vaan ajellut sen jälkeen. Joku 200-300km ajon jälkeen se alkoi vaihtaa tasaisemmin.

Lähetetty minun Armor_2 laitteesta Tapatalkilla
MY04 JDM Legacy GT 5EAT
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Avatar
iner
Jäsen
Viestit: 344
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 18 Heinä 2018, 15:00

Ei noista oikein pysty sanomaan mitä "tarvitsee" tehdä ja mitä ei.
Subaru esimerkiksi ohjeistaa normaalin laatikon öljynvaihdon jälkeen tehtäväksi laatikon "ilmauksen". Ei mitään käryä mitä siinäkin tapahtuu laatikossa :D Joskus oon ton tehny ja joskus en. Mitään eroa en ole huomannut.

18.Air Bleeding of Control Valve
A: PROCEDURE
1) Operate the vehicle with the select lever moved
to “P” range and parking brake applied.
2) Connect the Subaru Select Monitor to the vehi-
cle.
3) Make sure there is no trouble code using the
Subaru Select Monitor.
4) Using the Subaru Select Monitor, check that the
ATF temperature is less than 60°C (140°F). <Ref.
to 4AT(D)(diag)-14, READ CURRENT DATA, OP-
ERATION, Subaru Select Monitor.>
5) Close the Subaru Select Monitor.
6) Turn the ignition switch to OFF.
7) Move the select lever to “R” range.
8) Depress the brake pedal fully until the air bleed-
ing is completed.
9) Turn the ignition switch ON.
10) Move the select lever to “P” range, and then
wait for more than 3 seconds.
11) Move the select lever to “R” range, and then
wait for more than 3 seconds.
12) Move the select lever to “N” range, and then
wait for more than 3 seconds.
13) Move the select lever to “D” range, and then
wait for more than 3 seconds.
14) Move the select lever to “N” range, and then
wait for more than 3 seconds.
15) Slowly depress the accelerator pedal fully
open.
16) Slowly release the accelerator pedal to full
close.
17) Start the engine.
18) Shift the select lever to “D” range.
19) Run the Subaru Select Monitor.
20) Select {Each System Check} in the Main Menu
of the Subaru Select Monitor.
21) On the System Selection Menu display screen,
select “Transmission”. Air bleed of the control valve
will start in the transmission. At this time, the AT oil
temperature warning light in the combination meter
start blinking at 2 Hz. When the AT oil temperature
warning light does not blink, repeat the procedures
from step 4).
22) Air bleed of the control valve is finished when
the AT oil temperature warning light in the combi-
nation meter changes from blinking at 2 Hz to 0.5
Hz.
NOTE:
If the AT oil temperature warning light changes
from blinking at 2 Hz to 4 Hz during the air bleed,
repeat the procedure from step 4).
23) Move the select lever to the “N” range, and then
turn the ignition switch OFF.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74

Avatar
iner
Jäsen
Viestit: 344
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 18 Heinä 2018, 15:12

Tuossa kyseinen öljynvaihto ohjeistus jonka lopussa tuo ilmaus mainitaan:

https://drive.google.com/file/d/1EUkayh ... p=drivesdk
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 12 Syys 2018, 09:55

Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 12 Syys 2018, 11:05

Mä oon laittanu tätä 4eat ja myös 5eat, hyvin toimii.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/C ... maattioljy
MY04 JDM Legacy GT 5EAT
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sti330 » 12 Syys 2018, 17:26

matsuda kirjoitti:Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)


Itse laitoin -03AT imppuun tuota Mobilin ATF 320 öljyä ja hyvin toimi. Oli mulla loppu ajasta se vastus hässäkkäkin C-solenoidin ohjaukseen, ennen kuin vaihdoin tähän Sti:hin. On minulla tallessa vielä se vaihtokytkin johdotus 25W tehovastuksen kanssa irtaallaan.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1424
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 12 Syys 2018, 18:29

Viimeeks laitoin Amsoilin litkut ja hyvin toimii...
_________________________________________

- E55 AMG DTK630 tune
- BMW 320i T X-Drive MY13
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 12 Syys 2018, 22:58

2006 XT Forester @165tkm ja laatikkoöljyn vaihdosta ei dokumenttia. Vain täys merkkarin huoltokirja, eli vois olettaa öljyt vaihdetun joskus?

Mitä laitetaan? Kannattaisko teettää huuhteluvaihto? Laatikko klosauttelee isoa silmään D:llä hieman turhan innokkaasti. On tehnyt sitä koko meilläoloajan ( 149tkm-> ) ja jos ajaa 3:lla, ei tätä "oiretta" ole.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 13 Syys 2018, 10:05

Sti330 kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)


Itse laitoin -03AT imppuun tuota Mobilin ATF 320 öljyä ja hyvin toimi. Oli mulla loppu ajasta se vastus hässäkkäkin C-solenoidin ohjaukseen, ennen kuin vaihdoin tähän Sti:hin. On minulla tallessa vielä se vaihtokytkin johdotus 25W tehovastuksen kanssa irtaallaan.


Onkohan missä kaukana tuo hässäkkä? Olen itse PK-seudulla. Mietin että jos ei ole käyttöä niin vaihtaisko se omistajaa?

Tuo Soukan linkkaama litku on näemmä litrahinnaltaan edullisempaa jopa ku Mobil, pitää katsoa kumpaa tulee laitettua.

Paljonkohan öljypohjan kautta tulee tavaraa pihalle?

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 13 Syys 2018, 10:10

Vaihdoin joku aika sitten my09 Foresteriin missä 4eat ja pelkän propun kautta tuli vähän alle 5l.
MY04 JDM Legacy GT 5EAT
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

3AHG
Jäsen
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja 3AHG » 13 Syys 2018, 11:55

Onko kukaan käyttänyt tuota laatikon öljypohjaa auki, kun tässä -10 mallissa ei ole enää edes vaihdettavaa suodatinta... mietin että oisko hyvä käyttää auki ja putsata magneetti ja kattoa paljonko siellä on törkyä :shock:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Sti330
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 16:10

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sti330 » 13 Syys 2018, 17:24

Onkohan missä kaukana tuo hässäkkä?[/quote]

Oulun kupeessa on, tulisihan se varmaan kirjepostissa. Siinä on muuan metri johtoa, vaihtokytkin ja tehovastus jäähkärissä.
Olet varmaan RS25 forumilta käynyt lukemassa tuosta.

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 02 Loka 2018, 15:51

Eikös tämä käy '06 XT:n 4EAT laatikkoon?
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10005570
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 02 Loka 2018, 15:57

Käy.
tuRboman kirjoitti:Eikös tämä käy '06 XT:n 4EAT laatikkoon?
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10005570
MY04 JDM Legacy GT 5EAT
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 02 Loka 2018, 15:58

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

3AHG
Jäsen
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20 Loka 2018, 21:51

Foresterin 4eat mpt lootaan tuli vaihdettua 3x öljyt, välillä lenkki ajaen. Ostaessa auto kävi korjaamolla öljyjen vaihdossa, ja vaihtoivat vaan 4 litraa jotain totalin atf öljyä kun eivät osanneet huuhdella, koska heidän mukaan on cvt. Jännä että normi atf öljyä kuiten laittoivat "cvt" laatikkoon. Noh, latoin nyt tuota nesteen atf multi tavaraa, josta löytyy subarunkin luokitukset... 149e maksoi 20 litran pytty, ei paha. Pienellä koeajolla tämän jälkeen olin jo huomaavinani laatikon pehmeämmän toiminnan :headbang: Yhteensä vaihtui n. 11 litraa. Tästä lähtien onkin hyvä vaihtaa aina moottoriöljyn kanssa samaan aikaa se n. 3.5 litraa mitä ropusta laskien tulee pihalle.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 22 Loka 2018, 08:57

Jotenkin tuolleen itsekin ajattelin, että jos nyt ainakin joka toisella moottoriöljynvaihdolla vaihtaa laatikkoon se vajaat neljä litraa. Kaipa se on parempi kuin ei vaihtoa. N.3.7 litraa ( 2.7kg ) sain tulemaan propusta valuttamalla. Ja laitoin edellämainittua Teboil Fluid S atf öljyä. En ole huomannut toiminnassa eroa. Vanhat öljyt ei olleet kyllä kovin mustat vaan vielä ihan punertavat. Minäkin ajattelin, että teen pari/kolme vaihtoa peräjälkeen. Mutta jätän nyt kuitenkin huuhtelematta kun ei se niin likaista ollutkaan. Vuoden kuluttua sitten seuraava vaihto.

Mistähän sitä löytyis tarpeeksi ohut ja pitkä tratti, millä sais helposti uudet öljyt laatikkoon. Melko koomisessa paikassa on tässä '06 XT:ssä öljyputki!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

3AHG
Jäsen
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja 3AHG » 22 Loka 2018, 09:46

Ainakin täällä paikallisessa motonetissä on monenlaista suppiloa myynnissä, itellä semmonen n. 30cm pitkä, ja siihen vielä laitoin 10cm kirkasta, olikohan 9mm vai 6mm halkaisijaltaan letkua jatkoksi niin hyvin toimi. Jännästi haiskahtaa vienosti ATF nyt vaihdon jälkeen kun pysähtyy, missään ei kuitenkaan näy märkää eikä vuotoja. Liekö mennyt inasen liikaa öljyä sisään ja huohottaa sitä nyt jostain? :think:
Tikun mukaan oli kyllä ihan rajoissa kun viimisen vaihdon jälkeen tarkastin.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 22 Loka 2018, 10:05

Mä oon laittanut suppilolla missä pitkä letku, nopeammin menee kun laittaa perinteisellä peräöljypumpulla.

Puuilosta ostin semmosen pumpun mikä käy litran purkkeihin suoraan, uskon että sillä pumppaa nopeammin mutta pitää kokeilla vielä.
MY04 JDM Legacy GT 5EAT
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

jjebse
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Helmi 2019, 16:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja jjebse » 01 Helmi 2019, 18:21

Mulla on legacy 2006 2.5 bensa. Osaako joku sanoa mikä mahtaisi olla vialla, kun kylmänä käynnistettäessä -10-20 pakkasessa pakki menee kyllä päälle ja lähtee liikkeelle, mutta D ei saa jostain syystä vetoja ja auto ei lähde liikkeelle. Kun antaa käydä tyhjäkäynnillä n. 5 minuuttia niin ongelma poistuu ja auto lähtee liikkeelle. Vaihtaa tosi nätisti lämpimänä ja mitään muuta ongelmaa en ole havainnut. Öljytkin vaihdettiin juuri huuhtelemalla ja suodatin myös. Ongelma ei kuitenkaan poistunut.

Sandman1
Jäsen
Viestit: 450
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 01 Helmi 2019, 21:35

Kyllähän toi viittaa paskasiin öljyihin, mutta jos niitä on jo vaihdettu, niin alkaa varmaan olla venttiilikoneistossa jo tukoksia. Pakkasella kuitenkin menee melko jäykäs ölpät ja kun on kanavat tukossa, niin siinä jäykässä öljyssä ei riitä voimat vaihtaan vaihteita.

Kun käy tyhjäkäyntiä, niin öljyt notkistuu riittävästi, että alkaa pelata.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

jjebse
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Helmi 2019, 16:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja jjebse » 01 Helmi 2019, 21:56

Sandman1 kirjoitti:Kyllähän toi viittaa paskasiin öljyihin, mutta jos niitä on jo vaihdettu, niin alkaa varmaan olla venttiilikoneistossa jo tukoksia. Pakkasella kuitenkin menee melko jäykäs ölpät ja kun on kanavat tukossa, niin siinä jäykässä öljyssä ei riitä voimat vaihtaan vaihteita.

Kun käy tyhjäkäyntiä, niin öljyt notkistuu riittävästi, että alkaa pelata.


Jos vika on tosiaan venttiilikoneistossa ja se on tukossa, niin varmaan ainoa korjaus ongelmaan on vaihtaa koko venttiilipaketti? Taitaa tulla kalliiksi :(

jjebse
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Helmi 2019, 16:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja jjebse » 01 Helmi 2019, 22:56

Niin ja meinasi asentaja, että oli öljyt kuin tervaa. Liekkö koskaan vaihdettu. 200tkm ajettu auto kyseessä. Minulla kyseinen auto ollut siis alta 2 viikkoa. Tuotu eteläruotsista.

Sandman1
Jäsen
Viestit: 450
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 01 Helmi 2019, 23:02

Saattaisi muutama öljynvaihto vielä ehkä auttaa. Ajelee jonkun viikon ja vaihtaa taas sen mitä menee. Huuhtoo samalla niitä vanhija pois. Se voi helpata.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

keisssi
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Elo 2019, 10:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja keisssi » 21 Elo 2019, 09:19

Mistähän lähtis vikaa paikantamaan, kyseessä siis 2007 legacy 5 vaihteisella automaattilootalla. Vaihteisto toimii muuten erittäin hyvin mutta kakkoselta kolmoselle vaihtaessa nytkähtää? Ei vaikutusta onko öljyt kylmät vai lämpöset tai että ajaako D:llä vai rattivaihteilla. Öljyt vaihdettu reilu 20tkm sitten laatikkoon. Ei tunnu siltä että mitään rikkoisi pitemmälläkään aikavälillä mutta ärsyttävä pieni ominaisuus :lol:

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 17 Syys 2019, 09:42

Hieman aiheeseen liittyen. Minäkin olen kritisoinut täällä 4EAT:n toimintaa D-asennossa kaupunkiajossa. Töksäyttelee vaihteita ja ajattaa liika suurella vaihteella.

Tuli ajettua XT:llä hieman pidempi siivu ja taakkaa vetäen. Eli perässä roikkui kuomukärry aikalailla täydellä kuormalla, eli likimain sen 700kg varmaan koukussa. Tämän reissun jälkeen olen ihmetellyt laatikon toimintaa. Jokin tuntus muuttuneen, kun ei töksäyttele vaihteta ja ajattaa järkevällä vaihteella?
Onkohan tämä kuvitelmaa vaiko mitä? Normaalisti tulee aina laitettua keppi 3:lle kun taajamassa pyörii. Nyt sille ei kyllä ole mitään tarvetta, kun sen verran hienosti toimii. Erikoista...
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 708
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Syys 2019, 17:42

Kyllähän se osaa jotain kuitenki oppia, ja olikohan kakkoskoppasessa, kun on oikeen tarra tohon liittyen, että D:llä ei kuuluis ollenkaa ajaa kaupungissa, vaan se olis maanteitä varten. Eli aina kaupungissa kuuluis vetää 3 päällä.

Sandman1
Jäsen
Viestit: 450
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 19 Syys 2019, 21:21

On noissa oppiva laatikko ja kuorman veto on sile ihan hyvää verrytelyä. Itellä aiuto parani joka reissulla, kun veti päälle tonnin kärryä pari tonnia lapinreisua. Autona silloin -09 lega.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 17 Loka 2019, 16:27

Mites, jos 4EAT:n menee liikaa öljyä, niin pitääkö se imeä pois? Viime vaihdossa tuli kämmi ja kaadoin osan ohi siitä mehupillistä. Sen jälkeen olikin vaikea arvioida, paljonko sitä öljyä nyt oikeasti meni. Ja näkäjään meni liikaa. Kylmänäkin on karvan yli lämpimän ylärajan. Korkkaako joku tiiviste, jos en tyhjennä?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

3AHG
Jäsen
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja 3AHG » 17 Loka 2019, 17:16

Ei pitäis korkata mitään, huohottaa niin pirusti lämpinä että paikallaan ollessa vetää hajut hyttiin. Saattaa työntää huohottimestä tmv. öljyä,mutta käsittääkseni silloin vaatii jo rajua ylitäyttöä. Itsellä oli tuo hajuongelma kun pikkasen liikaa lirahti. En tehnyt asialle mitään ja itsestään pikkuhiljaa ongelma poistui, seuraavassa vaihdossa olinki jo vähän tarkempi määrien kans. :lol: Subarun korjauskirja sanoo muistaakseni samaa ylitäytöstä.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 17 Loka 2019, 17:47

Allright, kiitti. Ajetaan meneen. Kissankusi haisee hyvälle
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

3AHG
Jäsen
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja 3AHG » 17 Loka 2019, 21:15

Kuinka paljon se sitten on yli ylärajan lämpimänä? Paras mittaushan tehdään ajamalla auto lämpimäksi, parkissa käydään joka asento kepistä läpi ja tämän jälkeen tyhjäkäynnillä katsotaan tikusta taso. :thumbup:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
tuRboman
Viestit: 472
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja tuRboman » 18 Loka 2019, 02:53

Lämpimällä koneella vaihteet läpi ja P:lle moottori käyden. Ehkä n 10mm yli ylimmän rajan.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron