HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 25 Helmi 2015, 15:26

Tänne voidaan keräillä kokemuksia kyseisistä lootista. Itselle tuo tuli käyttöön (5eat) tuon Legacy GT:n kanssa, itse loota tuntuu arkiajossa ja "sporttisemmassakin" ajossa aika hyvältä automaatiksi. Mitä muita perus automaatteja ajanut töitten ja koeajojen mielessä, niin selvästi parhaasta päästä. Cruisailessa ei vaihtoja oikeastaan erota ja sportti asetuksella taas vaihtaa yllättävän pirteästi.

Tarkoituksena oli itse huuhtoa koko loota ottamalla öljyjäähdyttimen letku irti ja kierrättämälllä venttiililohkoonkin uudet öljyt, alkuperäiset oli melkosen mustaa. Fuchs Titan 4400 valikoitui öljyksi selvästi edullisimman hintansa takia mikä täyttää Subarun vaatiman ATF-HP pykälän. Subarun oma öljy melkosen ylihintaista ja ei tuo Redlinekaan halvin vaihtoehto ole viakka halvempi kun Subarun oma :)

Tälläistä valve-bodya on myös tehty Outbackiin ja Legacyyn, onkohan kellään kokemuksia tietoa tuosta? http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 64484.html

Yritetään keräillä tänne kaikki keskustelu näihin liittyen jos kukaan näitä myöntää omistavansa :) Onkos porukalla kokemuksia laatikosta kestävyydestä, tehojen kestosta, vioista, ongelmista tai vastaavaa kaikesta voi ja saa kysellä :)
Viimeksi muokannut Lassiv 28 Helmi 2015, 13:25, yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Helmi 2015, 10:04

No ei 5EAT mutta 4EAT:sta jotain kokemuksia. Aika lailla sama loota, tuossa ylimääräinen vaihde ja ilmeisesti hiukan kevyempi rakenne.

Tämäkin laatikko on oikein hyvä. Ihmettelen miksi porukka karsastaa tätä. Mukava ja looginen, ja kestää aika hyvin vääntöä ihan vakionakin.

Venttiilikoneiston vaihto on mielestäni tekohengitystä. Jos autoa on viritetty pitäis lootan sisuskalut päivittää kohonneen väännön tarpeisiin. Venttiilikoneistosta sarjapaineita nostamalla saadaan aavistus lisää pitoa vaihtotapahtumaan mutta samalla helposti tapetaan se normiajon mukavuus. Eikä paineiden nosto riitä kovin pitkälle jos mekaaninen kestävyys tulee vastaan.

Mulla ja Tomcatilla on maahan tulossa 4EAT varaloota joka lähtee kaverilleni Konehuolto Siekkiseen vahvistettavaksi. Eli lootasta tehdään niin järeä kuin se on järkevästi mahdollista, ja tämän hetken suunnitelmien mukaan venttiilikoneistoon ei kosketa. Tämä on mielestäni fiksumpi tapa lähteä liikkeelle, mutta toki vaatii laatikon irroittamisen.

5EAT on huhujen mukaan heikompi kestoltaan kuin 4EAT. Minulla on omassa 327hv/567Nm kerhon dynopäivän mittausten mukaan. Vääntö vaikuttaa aika kovalta, mutta oli miten oli, loota on aikalailla kestorajoillaan. Ylöspäin vaihtaa yllättäen tosi hyvin, mutta alemmalle vaihteelle pudottaessa veto päällä loota luistaa. Tämä on minulle uusi ilmiö, ja voi toki johtua jostain muustakin kuin mekaanisesta heikkoudesta. Mutta en kauhean paljon suurempia vääntöjä tuolla laatikolle vahvistamattomana tarjoaisi silti.
Viimeksi muokannut Mauri H 27 Helmi 2015, 00:00, yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 26 Helmi 2015, 14:59

Tosiaan jotain eroja vissiin 5EAT ja 4EAT välillä on, jotkut sivustot puhuu isoista eroista käytettävyydessä jotkut taas pitävät melko samoina lootina, itse en ole ajanut kun 5EAT:lla ja muutenkin melko vähän automaageilla.

Venttiilikoneiston vaihdosta ollaan tosiaan montaa mieltä oltu kun itse oon selvitellyt, tuolla Legacyn foorumilla kyllä kovasti kehutaan tota Hexmodin tekemään koneistoa, muutamia muitakin merkkejä on mut kertovat tosiaan ton cruisailu mukavuuden häviävän niiden kanssa.

Tätä Hexmodsin valmistamaa kehutaan pitämään cruise vaihdot ihan mukavina ja silti selvästi tiukempia vaihtoja. Tälläistä lupailevat kuulemam isojen dyno/kilometri kokemuksien perusteella:
Mainospuheita toki riittää, mutta tässä nämä:
- Allows your 5eat to safely handle 350+ whp/wtq power setups with this modification alone."
- Produces significantly sportier, faster and firmer shifts at high loads, while still retaining comfort under low and mid-acceleration.
- Applies significantly faster and firmer shifts so your transmission lasts longer before a rebuild is eventually needed.
- Priced significantly lower than the competition, with the goal of reaching every 5EAT Subaru enthusiast!

Eih toki mitään ihmeellistä kestoa mut omille tavoitteille varmasti riittävä. Sulla tosiaan tuo vääntö vaikuttaa melkosen hurjalta, ite varmaan jo oman moottorin sisustakalujen takia on jätettävä vääntö selkeästi alemmaksi, vaikka eipä nää vissiin yläkierroksilla niin herkkiä tuolle väännölle ole.

Hyvä kuulla että joku pistämässä oikeaan vahvistukseen tällästä tai vastaavaa lootaa saadaan siitä hieman tietoa :) Mitäs kaikkea menee uusiksi ja onko edes hurjia arvioita mitä tuo vaatii rahaa? Osaako joku sanoa missä hintaluokassa pyöritään jos tälläinen laatikko menee siihen kuntoon että se on korjattava luistamisen takia eli ns "täysiloota" remppa. Onko siinä vaiheessa jo halvempaa ostaa käytetty loota tai vaihtaa manuaali tilalle :s
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Helmi 2015, 15:26

No mulla on alipaineohjatuista automaateista kokemusta kun aikanaan virittelin noita diesel mersuja. Siekkisen Jarkko sai lootat pitämään vaikka väännöt nousi 278 Nm -> n. 1100-1200 Nm ja aika kohtisuoralla käyrällä :lol: Noissa lootissa oli kaikki keinot käytössä ja venttiilikoneistoakin ropattu, mukavuus oli vähän niin ja näin mutta kyllä ne aina kesän kesti vaikka vähän tuli rankaistuakin. Tuo mersun 722.3 oli todella kova loota ja aika kevyt. 4EAT:sta Jarkko sanoi että on kanssa tosi kova loota. Meillä tuohon lootaan laitetaan myös se MPT-lukko uuteen uskoon samalla.

Kunhan toi meidän projektiloota rantautuu suomeen niin lähtee Jarkolle tutkittavaksi. Sitä on Jenkeissä jo kiusattu kohtuullisilla tehoilla, joten heikot paikat pitäisi olla senkin puolesta selvillä, vaikka Jarkon tuntien kyllä hän ne sieltä näkee muutenkin.

Siitä mitä vahvistuksessa tehdään en tiedä ennen kuin lootaa on ihmetelty, mutta olettaisin että levypakkojen määrää nostetaan ja parempia levyjä käytetään, ja heikkoja paikkoja vahvistetaan hitsaamalla jne. Vahvistuksen ja perusrempan hinnoista en vielä tiedä, mutta kysyn ne kyllä Jarkolta forumilla julkaistavaksi niin tietävät muutkin. Jarkko on aina ollut erittäin harrastajaystävällinen hinnoittelultaan ja halukas tuotekehittelyyn varsinkin jos markkinoita olisi.

Turbiiniin ei olla ajateltu nyt koskea. Jos ahtimet vaihtuu suurempiin ja huonommin herääviin niin sitten stall speedin nosto on fiksua, nyt sille ei ole tarvetta. Turbiinin fyysisestä kestävyydestä en tiedä, voi olla että käytetään varaturbiini tarkistuksessa pajalla jossa Mersun turbiinia muokkautin aikanaan.

Automaattilootan takia ei Subarua kannata jättää virittämättä, lootaremppa voi yllättäen olla edullisempaa kuin kytkinremppa.

Suurin tarve olisi päästä käsiksi tuohon TCU:hun, lootan ohjaussoftaan ja päästä muuttamaan sieltä tarvittaessa vaihtorajoja ja turbiinilukon käyttäytymistä. Huonosti vaan tuntuu kukaa vielä tuota osaavan tehdä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 26 Helmi 2015, 16:45

Mauri H kirjoitti:Suurin tarve olisi päästä käsiksi tuohon TCU:hun, lootan ohjaussoftaan ja päästä muuttamaan sieltä tarvittaessa vaihtorajoja ja turbiinilukon käyttäytymistä. Huonosti vaan tuntuu kukaa vielä tuota osaavan tehdä.


-07 laatikolla pystyy sportshift moodissa kierrättämään konetta ecun rajoittajaan asti. Ja vaikka hakkaamaan rajoitinta vasten. Tuli mielenkiinnosta nostettua rajoitin ecusta ja testattua. D-asennossa vaihtaa kyllä 6500rpm, oli ecun rajoitin miten korkealla vaan :(

Mielenkiintoista kyllä Siekkisen resepti subarun laatikolle. Edellisen audin lootaa kun siellä rempattiin, niin puhui jonkin 4eat laatikon vahvistaneen. Aika perus resepteillä oli mennyt ja ilmeisesti erittäin kestävä laatikko oli tullut.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Helmi 2015, 16:49

Mauri H kirjoitti:Suurin tarve olisi päästä käsiksi tuohon TCU:hun, lootan ohjaussoftaan ja päästä muuttamaan sieltä tarvittaessa vaihtorajoja ja turbiinilukon käyttäytymistä. Huonosti vaan tuntuu kukaa vielä tuota osaavan tehdä.

Nyt ei muuta kuin joku clubin bittinikkari alkaa väsäilemään säädettäviä diy tcu purkkeja ;)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 26 Helmi 2015, 16:53

4eat laatikkoöljyistä ainakin itse pystyn suositteleen subarun omaa (midland omnimatic).
Tehnyt hyvää molempien omien laatikoiden käyttäytymiselle.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Helmi 2015, 17:33

mechanix kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Suurin tarve olisi päästä käsiksi tuohon TCU:hun, lootan ohjaussoftaan ja päästä muuttamaan sieltä tarvittaessa vaihtorajoja ja turbiinilukon käyttäytymistä. Huonosti vaan tuntuu kukaa vielä tuota osaavan tehdä.

Nyt ei muuta kuin joku clubin bittinikkari alkaa väsäilemään säädettäviä diy tcu purkkeja ;)


No otahan siitä projekti!
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Helmi 2015, 17:35

iner kirjoitti:-07 laatikolla pystyy sportshift moodissa kierrättämään konetta ecun rajoittajaan asti. Ja vaikka hakkaamaan rajoitinta vasten. Tuli mielenkiinnosta nostettua rajoitin ecusta ja testattua. D-asennossa vaihtaa kyllä 6500rpm, oli ecun rajoitin miten korkealla vaan :(

Mielenkiintoista kyllä Siekkisen resepti subarun laatikolle. Edellisen audin lootaa kun siellä rempattiin, niin puhui jonkin 4eat laatikon vahvistaneen. Aika perus resepteillä oli mennyt ja ilmeisesti erittäin kestävä laatikko oli tullut.


Tässä -10 lootassa tuota ei pysty tekemään, vaihtaa manuaalipuolellakin itsestään ylös kun rajoitin lähestyy, jossain 6300 tms tais olla vaihtokohta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 26 Helmi 2015, 20:43

Helpoin olis varmaan tehdä "huijaus" kierrosluvusta, eli kun kone saavuttaa 6400rpm, niin antaa ECU:n luulla tuota rundia loppuun asti vaikka oikeesti kiekuis sen +7000rpm.

Ei tässä meinaa housuissa pysyä kun ootellaan Maurin kanssa sitä "testi askia" :banana:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 26 Helmi 2015, 21:32

Vanhemmissa ainakin kartat on kaasu vs. nopeus, jonka mukaan vaihdot tapahtuu. Kierroksia ei taideta käyttää mihinkään. Toki uudemmissa voi olla jo sitten kierroksetkin mukana kartoissa tai jossain "turvatoiminnossa" joka ei anna kierrättää konetta paskaks, en tiedä.

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 26 Helmi 2015, 23:16

Täällähän on positiivisen paljon juttua tullut :) Tosiaan tuo 4EAT vahvistaminen kuulostaa hyvälle ja tuo automaattilaatikon korjaamisen pelkäämättömyys Subarussa :) Joskus on peloteltu niin isoilla summilla automaagi loottien korjauksessa, että tullu äkkiä manuaali aikoja ikävä, mut erittäin hyvä jos onkin mahdollisesti toisinpäin :)

Tuo TCU:n muokkaaminenhan olis hieno homma, mut ei sitä kukaan oikein ole saanut vissiin viel handlattua, näin uusiin tuskin on kukaan mitään megaShift tyylisiä systeemejäkään rakentanut :)

Omassa toi kans antaa paukuttaa rajottimeenkin jos ajaa sportti moodilla ja vaihtaa ite vaihteeksi jonkun. Siitä en oo ihan varma että jos aikansa pumppailee sopivasti niin vaihtaako sitten isompaa jostain syystä, mut ainakin pari kiihdytys kertaa anto kyll rajottimen äänen eikä vaihtanut isompaa, sikäli pelaa vähän niin että pystyy talvesta ottaan enempi iloa irti :) Sekin on hieman kiinnostanut onko tällänen automaatti lootanen vetosuhteelta 50/50 vai onko takavetopainotteinen vai ohjaako TCU tuotakin portaattomasti? Ihan vaan talvileikkimisten kannalta kiinnostaisi onko siellä joku kiinteä suhte vai arpooko sinne tilanteen mukaan koko aika erilaista suhdetta, keski"lukkoa" tuo kuitenkin vissiin pystyy jotenkin öljypaineella ohjaamaan?

MIelenkiinnolla odotellaan tosiaan 4EAT kokemuksia ja Siekkisen kommentteja, tietäisi että löytyy apu omaankin lootaan jos joskus jotain sattuu. Ulkomailla näyttää olevan 400-600hp 5EAT legacy GT:tä jonkun verrankin täysinä projekti kertomuksina nin pitkälle en oo vielä päässyt että mitä lootalle on tehty vai onko tehty mitään? :S Tota hexmodia ainakin monissa on mutta en tiedä onko muuta.
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 07:46

Lassiv kirjoitti: Sekin on hieman kiinnostanut onko tällänen automaatti lootanen vetosuhteelta 50/50 vai onko takavetopainotteinen vai ohjaako TCU tuotakin portaattomasti? Ihan vaan talvileikkimisten kannalta kiinnostaisi onko siellä joku kiinteä suhte vai arpooko sinne tilanteen mukaan koko aika erilaista suhdetta, keski"lukkoa" tuo kuitenkin vissiin pystyy jotenkin öljypaineella ohjaamaan?


Sullakin ilmeisesti on VTD-keskilukko tuossa?

Siellä on keskellä planeettapyörästö jonka voimanjakosuhde on 55% taakse ja 45% eteen. Lisäksi siellä on tcu:n ohjaamat levypakat jotka tarpeen mukaan lukitsevat etu ja takapäätä yhteen. Eli hyvin samanlainen systeemi kuin DCCD auto-asennossa.

https://www.dropbox.com/s/9w14pwwad14m9 ... t.pdf?dl=0 <-Siitä tarkempaa toimintaperiaatetta :D
https://www.dropbox.com/s/u0mz0dsvwff8d ... h.pdf?dl=0 <- Ja siitä.

MPT-keskilukossa taas puuttuu tuo mekaaninen tasauspyörästö ja siellä on ainoastaan tcu:n ohjaama levypakka, Vetosuhde vaihtelee etupainotteisen ja 50/50 välillä tcu:n ohjaamana.

->Johonkin voisi muuten kerätä tietoa mitkä laatikot on vtd:llä ja mitkä mpt:llä.
Noissa kun on vielä eroja usdm/edm/jdm.<-edit
Viimeksi muokannut iner 27 Helmi 2015, 08:15, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 08:08

Mauri H kirjoitti:
mechanix kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Suurin tarve olisi päästä käsiksi tuohon TCU:hun, lootan ohjaussoftaan ja päästä muuttamaan sieltä tarvittaessa vaihtorajoja ja turbiinilukon käyttäytymistä. Huonosti vaan tuntuu kukaa vielä tuota osaavan tehdä.

Nyt ei muuta kuin joku clubin bittinikkari alkaa väsäilemään säädettäviä diy tcu purkkeja ;)


No otahan siitä projekti!

Katotaan kunhan saan muut projektit vähän kevyemmälle mallille 8-)

Tuo vaan melkein vaatisi jonkun kyseisellä lootalla varustetun omin voimin liikkuvan kikottimen pihaan lojumaan... mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tässä tapahtuu kunhan tosiaan saa nuo muut hommat sille mallille että on aikaa ottaa uusia projekteja työn alle ;)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Helmi 2015, 08:50

Sitten kun askista saa kestävän niin sitten ruvetaan AHTAMAAN! :driving-girl: :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

topi
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja topi » 27 Helmi 2015, 09:12

Täällä on nyt muutaman kuukauden ajalta kokemuksia 4EAT-lootasta (VDC-versio) 2.5 07 Outbackissa. Aika vähän olin automaatilla ajellut, joten ensin olin hieman skeptinen automaatin suhteen, mutta kyllä tuo tuntuu toimivan.

Vapari-kakspuolikkaalla tuskin tulee tehonkesto eteen missään vaiheessa. Vakaasti tuon kanssa kuitenkin etenee ja vaihdot esimerkiksi liukkaissa mutkissa häiritsevät vähemmän kuin aluksi pelkäsin (todella liukkaalla pinnalla laitetaan sitten tuo Tiptronic-tyyppinen vaihto käyttöön). Sport-asennossa kone kiertää kyllä korkealle. Normaaliasennossa kickdown tuntuu hieman hitaalta reagoimaan.

Topi

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Helmi 2015, 09:44

iner kirjoitti:
Lassiv kirjoitti: Sekin on hieman kiinnostanut onko tällänen automaatti lootanen vetosuhteelta 50/50 vai onko takavetopainotteinen vai ohjaako TCU tuotakin portaattomasti? Ihan vaan talvileikkimisten kannalta kiinnostaisi onko siellä joku kiinteä suhte vai arpooko sinne tilanteen mukaan koko aika erilaista suhdetta, keski"lukkoa" tuo kuitenkin vissiin pystyy jotenkin öljypaineella ohjaamaan?


Sullakin ilmeisesti on VTD-keskilukko tuossa?

....


Ei ole mitään käryä löytyykö millä lukolla, kun mitä asiaa ennen ostoa kyselin niin kukaan ei ollut tietoinen edes tosta vetosuhteesta. Aikalailla kaikki arvaukset vetosuhteesta annettii ns varmana tietona eri tahoilta :) Vielä sotkemassa siinä ne että osa luulee ilmeisesti että manuaalisessa saman vuotisessa jamuuten samassa autossa olisi sama keskitasapyörästö kun automaatissakin, mut näin ei käsittääkseni ole. Eiköhän tässä niin ole käynyt että itelle on osunut sitten tuo MPT :(

MIelelläni otan vinkkejä vastaan jos jollain vinkkejä miten tuon kohtuu helposti selvittäisi mikä keskilukko siellä on.

Kyllähän tämäkin poikittain menee mut ihan erilainen se on ajaa kun tuo entinen celica missä oli visco keskellä ja torseni perässä. Toki jokainen auto on erilainen toi etuveto & 50/50 systeemi ei hirveesti lämmitä ensi kuulemalta, mut sehän se varmaan on omalla säkällä eikä tuo parempi VTD :)
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Helmi 2015, 09:50

topi kirjoitti:Täällä on nyt muutaman kuukauden ajalta kokemuksia 4EAT-lootasta (VDC-versio) 2.5 07 Outbackissa. Aika vähän olin automaatilla ajellut, joten ensin olin hieman skeptinen automaatin suhteen, mutta kyllä tuo tuntuu toimivan.

Vapari-kakspuolikkaalla tuskin tulee tehonkesto eteen missään vaiheessa. Vakaasti tuon kanssa kuitenkin etenee ja vaihdot esimerkiksi liukkaissa mutkissa häiritsevät vähemmän kuin aluksi pelkäsin (todella liukkaalla pinnalla laitetaan sitten tuo Tiptronic-tyyppinen vaihto käyttöön). Sport-asennossa kone kiertää kyllä korkealle. Normaaliasennossa kickdown tuntuu hieman hitaalta reagoimaan.

Topi

Mulla sigun -05 Outbackissa kans tuo ilmeisesti vastaava loota. Ajan koko ajan sportilla ja välillä ohituksissa pykällän käsin kolmoselle koska muuten saattaa vaihtaa jopa kakkoselle automaatilla mikä laulattaa konetta turhan korkealle.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 09:56

Vtd on ihan selkeästi takapainotteinen. Huomaa kyllä vähänkin liukkaalla alustalla.

Kesällä on helppo testata, kun painaa jarrun pohjaan ja kaasun pohjaan paikallaan. Muutaman sekunnin kuluttua kun ahdot on noussut, niin jarru ylös.
Jos piirtää lähdössä takarenkailla parin metrin himmeän raidan asfalttiin niin siinä on vtd :D

Jos taas piirtää eturenkailla ja levypakat käryää, niin se on mpt :mrgreen:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Helmi 2015, 10:01

Lassiv kirjoitti:MIelelläni otan vinkkejä vastaan jos jollain vinkkejä miten tuon kohtuu helposti selvittäisi mikä keskilukko siellä on.


Hitto, taitaa uklegacy.com olla jotenkin jojossa.. siellä oli kelpo taulukko näihin JDM mallinumeroiden purkuun.. nyt löyty vaan tommonen:
http://www.cars101.com/subaru/vin.html

..mutta sullakin taitaa se auton 'alustanumero' olla semmonen lyhyt.. toi tais päteä vaan niihin JF1......... pitkiin sarjoihin..

( esim. mulla on BH5C5CT+sarjanumero 6 digittiä muistaakseni, joka kertoo korimallin, koneen, vaihteiston jne.. mullakin siis on 55% takapainotteinen VTD ja jokulukko takana, 4-lovinenloota sportshiftillä )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Helmi 2015, 10:08

Kävin tuol konepellin alla kattelemas, tuossa tyyppikilvessä luki näin Transmissionin perässä: TG5C7CBAAA (7 oli hieman epäselvä, mut ei se oikein muukaan numero tai kirjain voi olla). Tiedä kertooko tuokaan kummalla se on, mut jotain infoa sentään :)

Kyllähän tuo kohtuu takapotkuselta vaikuttaa liukkaalla, mut kylhän 50/50 perse edellä kulkee halutessaan :) Vaikia sanoa helpointa toki jos tolla lootan numerolla sattuu joku tietämään asian, niin sais varmuuden asiasta :)
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Helmi 2015, 10:17

Tuo uusimman sukupolven MPT on kyllä oikein toimiva laitos. Tässähän teoriassa vetosuhde on 60:40 - 50:50, eli koko ajan vähintään 40% takapyörille. Vanhemmissa se kai ilmoitettiin olevan 90:10 - 50:50 mutta miten se käytännössä ilmenee en tiedä.

Tuo MPT pitää yllättävän hyvin näilläkin väännöillä, ja tarkoitus olisi että MPT:n lukko vahvistettaisiin niin paljon kuin on mahdollista, niin että lukko jaksaa handlata suuriakin vääntöjä. Ainakin näissä uudemmissa manuaalipuolella 1 - ja ilmeisesti 2 - vaihteilla ajetaan keskilukkoon paineet jo ennen liikkeellelähtöä, kannattaa kokeilla liukkaalla omista autoista onko eroja automaatti ja manuaalipuolella.

Omassa ihan automaattipuolella kun antaa jarrua vasten joku 0,7 baria ja vapauttaa jarrun niin keula hakee hiukan, joka kyllä on vakioalustalla ihan oletettavaakin kun keula kevenee reilusti. Satasen rykäys menee G-Tecilla just alle 5 sekunnin eli kyllä se ihan hyvin tarraa katuun, ja toi oli siis 5 vuotta vanhoilla ensiasennus Geolandareilla joissa ei ole pitoa yhtään.

Toki VTD olis hieno juttu, ja ollaan me Tompan kanssa sellaisen sovittamista mietitty, mutta ei ole aivan tarkaa hajua miten sekaisin tuo TCU ja ajovakaudenhallintajärjestelmä sen kanssa menee. Liikaa sähköjä tälläisessä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Helmi 2015, 10:20

Tommosenkin löysin 'puolivahingossa' - näyttäsis aika hyvin natsaavan sun autoon :?:
http://www.subarujdm.com/jdm_legacy_b4_ ... _specs.htm

..eli siellä mainittu "4WD system: VTD-AWD (AT)" - eli noudattais spekuloitua linjaa tähän asti :ugeek:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 10:27

Omassa power moodi päällä piirtää takasilla lähdössä eli lukko on auki. Myös sportshift valittuna on lukko auki.
Pakko ykkönen valittuna on lukko kiinni eli jako on 50/50.
D-päällä tuntus vaihtelevan tuo käyttäytyminen. Kuivalla asfaltilla tuntus lähtevän lukko auki ja talvella lukko kiinni.
Jotenkin kait tuo arvioi keliolosuhteita? Looginen se tuntuu kuitenkin olevan.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Helmi 2015, 10:32

iner kirjoitti:Kesällä on helppo testata, kun painaa jarrun pohjaan ja kaasun pohjaan paikallaan. Muutaman sekunnin kuluttua kun ahdot on noussut, niin jarru ylös.


Tota on aina mieli tehnyt kokeilla, mutta ei ole persaukinen vaan uskaltanut paikkojen rikkoutumisen pelossa.. mulla siis on varmasti se VTD, eli mitäänkö ei pitäisi hajota :? Tähän asti uskaltanu antaa vaan 'ihan pikkusen' kierrosten nousta enneku alitajunta on käskenyt nostaa jalan jarrulta ( eli joku 1 sek. max - ei hirveesti ahdot ole nousseet kuitenkaan tuossa kohtaa.. )
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 10:46

Kaikkihan voi hajota. Harrasteet on jne.. :D

Omalla on lähdetty kuivalla 1,5bar paikaltaan (puolivahingossa). Hyvin tuo on nipussa pysynyt.

Nyt on säädetty ahdot pysymään alle 1,2bar jarrua vasten.
5,1sec menee lokitietojen mukaan 0-100.

Viimekesän ongelma oli perämurikan kolahtaminen takakelkkaa lähdössä.
Uretaanikiekot perän poikittaistukien pusliin toi vähän apua.
Nyt tallissa odottelee asennusta rallitekin uretaanipusla laatikolle...
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JayL » 27 Helmi 2015, 11:16

SixStars kirjoitti:Hitto, taitaa uklegacy.com olla jotenkin jojossa..

Jep, uklegacy on nurin. Kuulemma levyrikko tai jotain...
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Helmi 2015, 11:35

SixStars kirjoitti:Tommosenkin löysin 'puolivahingossa' - näyttäsis aika hyvin natsaavan sun autoon :?:
http://www.subarujdm.com/jdm_legacy_b4_ ... _specs.htm

..eli siellä mainittu "4WD system: VTD-AWD (AT)" - eli noudattais spekuloitua linjaa tähän asti :ugeek:


Muuten täsmää täysin, mut tuo oma ei oo ilmeisesti toi Tuned by STI versio eli kansankielessä spec b -versio? Toki mahdollista olisi että olisi sama loota tässä perus mallissakin, mut täyttä varmuuttahan siitä nyt ei ole jos tuo VTD on kuulunut juurikin ton STI version varusteluun?

Jatketaan ettiskelyjä jos tuo jostain selviäisi :) Tuo sivun malli on muuten kyllä täysin sama moottorin yms kohdalta, mut lienee juurikin kyse Spec b versiosta tossa sivulla.

Tota ei oo vielä kerennyt kattavasti koittamaan että jos sportilla pakottaa jonkun vaihten silmään niin kauanko se pysyy siellä. Tuntui vähän siltä kun kelit oli vielä hyvät että ihan kun tuo olis itekseen jostain syytä vaihtanu vaihdetta vaikkei olisi itse halunnutkaan sille toki tuskin on tehtävissä yhtään mitään muuta kun se täysin muokattu TCU mille sais ite käskee vaihteet pysymään silmässä :) Eipä kai automaattilaatikko siitä kärsi että ajetaan yhdellä vaihteella, toki loota öljyt alkaa jossain välissä lämpiämään, mut sitten on varmaan erikseen jo elektroniikka pitämässä huolta että jos nousee liian korkeelle niin sitten pakkovaihtaa tai pistää muuten pelin poikki.
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Helmi 2015, 11:37

JayL kirjoitti:
SixStars kirjoitti:Hitto, taitaa uklegacy.com olla jotenkin jojossa..

Jep, uklegacy on nurin. Kuulemma levyrikko tai jotain...


Tätä on ollut ilmassa :lol:
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
JayL
Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 09:19
Paikkakunta: RMK

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JayL » 27 Helmi 2015, 12:09

Lassiv kirjoitti:Muuten täsmää täysin, mut tuo oma ei oo ilmeisesti toi Tuned by STI versio eli kansankielessä spec b -versio? Toki mahdollista olisi että olisi sama loota tässä perus mallissakin, mut täyttä varmuuttahan siitä nyt ei ole jos tuo VTD on kuulunut juurikin ton STI version varusteluun?

Jatketaan ettiskelyjä jos tuo jostain selviäisi :) Tuo sivun malli on muuten kyllä täysin sama moottorin yms kohdalta, mut lienee juurikin kyse Spec b versiosta tossa sivulla.

Menee OT:ksi, mutta ymmärtääkseni JDM Gen. IV turboissa on seuraavat versiot: GT, GT Spec B, GT Spec B Tuned by STi ja S402. Näistä on sitten vielä facelift (MY06-08) ja pre-facelift (MY03-MY05).

GT on perusmalli, jossa ei ole vakiona Bilsteinin iskareita (mutta ne on saanut lisävarusteena, mikä vaikeuttaa GT:n ja GT Spec B:n erottamista toisistaan).
GT Spec B taasen nimensä mukaisesti on varustettu Bilsteineilla, erilaisella etupuskurilla GT:hen verrattuna yms. pientä eroa.
Kaikki Spec B:t eivät ole Tuned by STi: paras Tuned by STi:n tuntomerkki lienee pakoputkien päät eli tuplat kummassakin reunassa. "Normi" Spec B:ssä on vain yksi ulostulo kummassakin reunassa. Penkkien ja ovipahvien verhoilu on erilainen Tuned by STi:ssä.
S402 on huippumalli, jota on valmistettu vain 402 kappaletta. 2,5 litran kone, 6-vaihteinen manuaalilaatikko, erikoismerkkejä siellä ja täällä, isommat jarrut, hienosäädetty alusta, nätimpi sisusta, erilaiset etulokarit jne.
STI MY05, Ioniq Plug-In MY18, Modus MY05 (ex: BH5 TT MY99, olympiavolkkari)
-------------------------------------------------------
Teen käännöstöitä EN --> FI, ota yhteyttä (YV)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Helmi 2015, 12:16

Uskoisin että helpoiten VTD:n tunnistaa auto ilmassa. SIellähän on ihan mekaaninen tasauspyörästö, eli jos pyörität takarengasta niin toinen eturengas pyörii myös. MPT:ssä taitaa olla niin että jos auto on sammuksissa, levypakkaan ei tule paineita eikä takaveto ole kiinni.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 27 Helmi 2015, 12:17

Lassiv kirjoitti:Kävin tuol konepellin alla kattelemas, tuossa tyyppikilvessä luki näin Transmissionin perässä: TG5C7CBAAA (7 oli hieman epäselvä, mut ei se oikein muukaan numero tai kirjain voi olla). Tiedä kertooko tuokaan kummalla se on, mut jotain infoa sentään :)

Tuon vaihteistokoodin perusteella olisi VTD. Katsoin korjausmanuskasta.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 12:36

Mauri H kirjoitti:Toki VTD olis hieno juttu, ja ollaan me Tompan kanssa sellaisen sovittamista mietitty, mutta ei ole aivan tarkaa hajua miten sekaisin tuo TCU ja ajovakaudenhallintajärjestelmä sen kanssa menee. Liikaa sähköjä tälläisessä.

Äkkiähän tuo selviäisi kun jostain löytyisi oikean mallin TCUn pinout. Siitä näkee mitä kaikkea tietoa se TCU saa ja siitä voi päätellä onko tuo miten helposti vaihdettavissa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Helmi 2015, 12:49

mechanix kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Toki VTD olis hieno juttu, ja ollaan me Tompan kanssa sellaisen sovittamista mietitty, mutta ei ole aivan tarkaa hajua miten sekaisin tuo TCU ja ajovakaudenhallintajärjestelmä sen kanssa menee. Liikaa sähköjä tälläisessä.

Äkkiähän tuo selviäisi kun jostain löytyisi oikean mallin TCUn pinout. Siitä näkee mitä kaikkea tietoa se TCU saa ja siitä voi päätellä onko tuo miten helposti vaihdettavissa.


Se olis sitten löydettävä esim. 2010 Outback 3.6R:n tai Tribeca 3.6R:n pinout jostain. Noissa malleissa on VTD ja VDC (ajovakaudenhallinta) samaan aikaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 13:40

Mauri H kirjoitti:Se olis sitten löydettävä esim. 2010 Outback 3.6R:n tai Tribeca 3.6R:n pinout jostain. Noissa malleissa on VTD ja VDC (ajovakaudenhallinta) samaan aikaan.

Ei vaan nimenomaan se kohdeauton pinout. Itse häntähän ei tiedä mistään VDCstä mitään vaan mahdollisesti se TCU jos sekään. Uskoisin että sille joku tieto menee että osaa vapauttaa lukkoa tarvittaessa ja jos menee niin on luultavasti "tyhmää" tietoa, vähän niinku TCUn ja ECUn välillä. Jos löydät vaikka sen oman autosi TCUn pinoutin niin ollaan sitten vähän viisaampia :-)

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Helmi 2015, 13:46

Kiitokset tiedoista JayL, pistelin asiaan liittyen vielä yksityisviestiä.

TJani kirjoitti:
Lassiv kirjoitti:Kävin tuol konepellin alla kattelemas, tuossa tyyppikilvessä luki näin Transmissionin perässä: TG5C7CBAAA (7 oli hieman epäselvä, mut ei se oikein muukaan numero tai kirjain voi olla). Tiedä kertooko tuokaan kummalla se on, mut jotain infoa sentään :)

Tuon vaihteistokoodin perusteella olisi VTD. Katsoin korjausmanuskasta.


Okei kiitoksia tiedosta, onhan se mukava jos osui omalle kohdalle kerrankin se parempi niistä kahdesta tai siinä käsityksessä ainakin olen että tuo VTD on parempi, ainakin enemmän etupäähän keskittyvä veto ei oikein istu omaan mieleen :)

----------------------------------------------------------------------------

TCU:n modaukseen liittyen aika kattavasti taidetaan käsitellä aihetta tuolla legacygt:n foorumilla, joku aukonut ecua ja selvitellyt vissiin enemmänkin. Tässä tauolla ei kerkeä sen tarkemmin katsomaan, mutta viisaammat voisi vilkaista onko jotain ihan käyttökelposta tietoa asiasta :)

http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 36175.html

-------------------------------------------------------------------------------

Nuo jarrua vasten lähdöt on itseäkin aina mietityttänyt miten nämä sitä kestää ja minkä päälle ne käyvät ja kuinka paljon. Valmistajan ohjeissaan yms toki kieltää ehdottomasti kaiken sen tapaisen tai kaikki hajoaa ja ratkeaa :)

Tuo VTD ilmeisesti siis kestäisi tuota "leikkiä" paremmin, mietin juuri tuota että uskaltaako siellä kierrokset nostaa esim 2000-3000rpm jarrua vasten ja nostaa jarru ylös, sen verran automaagi noviisi olen ettei ihan perillä tule oltua että mikä paikka sieltä hajoaa tuossa touhussa jos on hajotakseen. Voimansiirron luulis kestävän ne voimat (vetarit, kardaniit, perät jos verrataan esim. sintteri kytkimell lähtemiseen manuaalissa). Mut onko sitten lootan sisällä jotain erityisen herkkää tuollaiselle toiminnalle, pakat ilmeisesti kuluu onko kuluminen sitten sellasta että loota on entinen parin kymmenen kerran jälkeen vai näkeekö loota tuon kuitenkin kohtuu normaalina tilanteena vielä.

Ahdothan tuo vakio twinscroll kerää yllättävän nopeesti ylös, että niitä ei tarttis paljon odotella mut jos ei tuo loota tuota kestä niin parempi jättää koko touhu pois :) Jos sitä kestää kohtuudella niin voishan sitä ainakin joskus koitella minkälaista eroa on :)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Vielä yhtenä asiana tuli mieleen että onko TCU resetistä (vag comilla ja FreeSSM:llä) mitään hyötyä vai onko ns turha toimenpide jos ei ole sitten esim avattu lootaa tai vaihdettu venttiiliyksikköä tms?
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

topi
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:06

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja topi » 27 Helmi 2015, 14:08

Tätä VTD/VDC-hommaa kun itse jokin aika sitten setvin, minulle jäi sellainen käsitys, että jos euromallin OB:ssä on irti kytkettävä luistonesto (TCS), siinä on myös VDC ja VDC kuulisi euromalleissa kimppaan VTD:n kanssa. En nyt kuitenkaan enää ihan heti löydä noita sivuja. Tässä saksaksi vahvistusta tuolle teorialle.

Tämän sivun mukaan vaihteistokoodi TV1 tarkoittaisi VDC:tä ja siten euromalleissa myös VTD:tä.

-Topi

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 14:57

Lassiv kirjoitti:Nuo jarrua vasten lähdöt on itseäkin aina mietityttänyt miten nämä sitä kestää ja minkä päälle ne käyvät ja kuinka paljon. Valmistajan ohjeissaan yms toki kieltää ehdottomasti kaiken sen tapaisen tai kaikki hajoaa ja ratkeaa :)

Tuo VTD ilmeisesti siis kestäisi tuota "leikkiä" paremmin, mietin juuri tuota että uskaltaako siellä kierrokset nostaa esim 2000-3000rpm jarrua vasten ja nostaa jarru ylös, sen verran automaagi noviisi olen ettei ihan perillä tule oltua että mikä paikka sieltä hajoaa tuossa touhussa jos on hajotakseen. Voimansiirron luulis kestävän ne voimat (vetarit, kardaniit, perät jos verrataan esim. sintteri kytkimell lähtemiseen manuaalissa). Mut onko sitten lootan sisällä jotain erityisen herkkää tuollaiselle toiminnalle, pakat ilmeisesti kuluu onko kuluminen sitten sellasta että loota on entinen parin kymmenen kerran jälkeen vai näkeekö loota tuon kuitenkin kohtuu normaalina tilanteena vielä.

Ahdothan tuo vakio twinscroll kerää yllättävän nopeesti ylös, että niitä ei tarttis paljon odotella mut jos ei tuo loota tuota kestä niin parempi jättää koko touhu pois :) Jos sitä kestää kohtuudella niin voishan sitä ainakin joskus koitella minkälaista eroa on :)


Kierroksethan nousevat paikallaan sen verran mitä turbiinin stallspeed on. Omassa foressa 3200rpm.
Jarru pitää olla tosissaan painettuna että pysyy paikallaan. Hyvä keino on pistää vaihde vapaalle, jarru pohjaan ja polkaista kaasua pari kertaa. Silloin jarrutehostin imaisee jarrut kunnolla kiinni ;) Sit vaan d päälle, kaasu pohjaan ja parin kolmen sekunnin päästä jarru ylös (riippuen miten nopeasti kerää ahdot).

Huomaat kyllä sit eron kiihdyttämiseen ilman brakeboostia :lol:

Raskastahan tuo on paikoille, samalla tavalla kun manuaalin lähettäminen rajummin. Rikki nuo vehkeet menee ennemmin tai myöhemmin, niin parempi noista on nauttia täysin rinnoin silloin kun ehjiä ovat :driving-girl:

mechanix kirjoitti: Itse häntähän ei tiedä mistään VDCstä mitään vaan mahdollisesti se TCU jos sekään. Uskoisin että sille joku tieto menee että osaa vapauttaa lukkoa tarvittaessa ja jos menee niin on luultavasti "tyhmää" tietoa, vähän niinku TCUn ja ECUn välillä. Jos löydät vaikka sen oman autosi TCUn pinoutin niin ollaan sitten vähän viisaampia :-)


https://www.dropbox.com/s/9w14pwwad14m9 ... t.pdf?dl=0

Kuva
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Helmi 2015, 15:21

Juu on eroa selvästi sillä nostaako ahtoja jarrua vasten vai ei, omassa mittasin useaan kertaan niin tasan 0,5 sekunttia on ero.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 16:49

iner kirjoitti:
mechanix kirjoitti: Itse häntähän ei tiedä mistään VDCstä mitään vaan mahdollisesti se TCU jos sekään. Uskoisin että sille joku tieto menee että osaa vapauttaa lukkoa tarvittaessa ja jos menee niin on luultavasti "tyhmää" tietoa, vähän niinku TCUn ja ECUn välillä. Jos löydät vaikka sen oman autosi TCUn pinoutin niin ollaan sitten vähän viisaampia :-)


https://www.dropbox.com/s/9w14pwwad14m9 ... t.pdf?dl=0

Kuva

Tattis, tallensin tuon tulevaisuuden varalle. Tuossakaan ei kyllä tule selväksi mitä ja millaisena se tieto VDC-järjestelmältä tarkalleen ottaen menee TCU:lle, mutta nuo VDC-järjestelmän toimintaan liittyvät periaatteet on hyvät :) Tai no olihan siellä maininta että anturitiedot menevät (tai ainakin olevinaan menevät) CAN-väylää pitkin kontrollerille mutta se pinout/sähkökaavio olisi hyvä tuohon rinnalle niin saisi paremmin selkoa systeemistä.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Helmi 2015, 17:11

Viimeksi muokannut iner 27 Helmi 2015, 17:18, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Helmi 2015, 17:17

iner kirjoitti:https://www.dropbox.com/s/2rul4ckvqnvknls/at%20control%20system.pdf?dl=0

:headbang:
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 28 Helmi 2015, 13:13

Technicians Reference Booklets 4eat.

PHASE1

PHASE2
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 28 Helmi 2015, 20:14

Öljyn vaihdoista. Huuhtelullahan ne pitäis tehdä, mutta itse toteutin vaihtoirumban seuraavasti... Ekalla kerran pudotin laatikkoöljyt, tai ne mitä propun kautta nyt tuli about 3.7L. Seuraavan 7tkm jälkeen sama juttu + lisäksi asensin B&M:n termarilla varustetun AT jäähdyttimen. Sitten seuraavan 7tkm jälkeen uudelleen propun kautta ne mitä tuli ja samalla asensin Subarun oman AT öljysuodattimen jalan + OEM suodattimen, kas kun näissä uudemmissa Forestereissa 4EAT:n yhteydessä ei enään ole vaihdettavaa suodatinta...No nyt on!! Viimeisellä vaihtokerralla öljy oli aivan kirkaan punaista, eli "huuhtelu" suoritettu...

Meillä Foressa lohkolämppärin lisäksi myös säteilylämmitinvastus 4EAT:n öljypohjassa, noin 30min jälkeen nollakeleillä askin öljypohja laaserilla mitattuna noin 25c, eli TOIMII!! Tämä siksi että nää Automaatit on varsinkin pakkasilla kylmänä aikamoisia energia syöppöjä ja muutenkin toiminta on ensi kilometreillä normaalista poikkeavaa, mutta eipä ole enään lämmityksen jälkeen :thumbsup:

Että silleen...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja STi06 » 28 Helmi 2015, 21:02

VDC on oletettavasti myös noissa H6 vapareissa..? Ainakin käytöksen perusteella vois näin olettaa?
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 28 Helmi 2015, 22:22

Laatikkoöljyn lämpömittari noihin kannattaa asentaa, jos meinaa raskaammin ajaa.
Kuva

Anturin kanssa oli itsellä vähän tilanteita.
Laitoin anturin suodattimen vieressä olevaan testiplugiin, mistä voi mitata myös laatikon öljynpaineet.
Messinkistä lämpöanturia piti vähän lyhentää, että se mahtui testikoloon kierteen pohjaan asti.

Ei tullut mieleen, että siellä on +18bar painetta.
Anturin ohennettu pääty antautui ajossa ja öljynpaineet sylkäs anturin sisukset ja johdot pihalle :shock:

Tulee muuten aika paljon öljyä ~1mm reiästä 18bar paineella :lol:

Onneksi satuin oleen laakkosen kulmilla. Just laakkosen portin kohdalla alko laatikko jo lipsua.
Ei muuta kun tiskiltä lisää atf öljyä, tulppa anturin tilalle ja matka jatku taas :D

Muistaakseni jotain ~5 litraa kerkes tulla öljyä ulos 1 km matkalla...

Versio 2 anturia en ohentanut niin paljoa. Nyt on pysynyt öljyt sisällä :thumbsup:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

ViestiKirjoittaja Lassiv » 01 Maalis 2015, 10:16

Itse ei ikävä kyll riitä taidot ton tcu:n selvittelyyn olis kyll mielenkiintosta kun joku innostuisi selvittämään sen toimintaa / modifiointia.

Huuhtelu tulee varmaan ite tehtyy, kun kerran vaihdettu jo öljyt ja aika pahalta näytti sillonkin viel öljyt :)

Toi askin lämmitys säteilylämmittimel ei välttämättä oo hullumpi idea.

Obd:sta käsittääkseni saa kans lootan öljyt vakioanturilla.
ainakin freessm vissiin ne näyttää. toki melko vaikee sielt varmaan yksinkertaseen mittariin on lämpöö saada.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 01 Maalis 2015, 11:05

Freessm saa näkyviin kaikki laatikon anturit ja romraiderilla voi logittaakin niitä.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 01 Maalis 2015, 13:33

Torque binding eli keskilukon jumiutuminen.
Entiedä koskeeko vtd malleja, mutta ainakin mpt pakoissa on ollut ongelmia.

TORQUE BINDING

SOLENOID REPLACEMENT
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 01 Maalis 2015, 13:50

Kuva

Oma laatikko foressa on TV1B5MGWAB
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa