HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 06 Helmi 2017, 13:05

matsuda kirjoitti:Tein tuossa huuhtelemalla/läpilaskemalla ATF-litkujen vaihdon ja samalla vaihtui suodatin. 5EAT kyseessä Legacyssä siis.
Askin toiminta muuttui kyllä ripeämmäksi, mutta edelleen 3 vaihde vaihtuu sellaisella nykäisyllä ja ehkä pienellä viiveelläkin, ylöspäin. Paljon joutuisammin ja vähemmällä nykäisyllä kylläkin kuin ennen litkujen vaihtoa, mutta esim. Laabanin SpecB:hen verrattuna töksähtävämmin.

Kysyin joskus aikoinaan tätä ja vastaus oli että "joo kolmonen nykäisee", mutta kuinka paljon on normaali nykäisy, jos kerran toisessa autossa vaihtoa hädintuskin huomaa?


Noh, vastataan itse itselle. Kaapeli tuli kiinasta, otin Open SSM:llä askin kiinni ja tein resetin. Yö ja päivä eroa. Toimii kuin unelma ja on jopa parantunut tässä kun kilsoja on tullut. Nykäisy katosi kokonaan ja auto muuttui täysin erilaiseksi kaasuun vastaavuuden puolesta.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 06 Helmi 2017, 13:06

Missä päin vaikutat? Oliskos mahollista tehä tohon mun 4EAT Outbackiin sama hoito?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 07 Helmi 2017, 13:31

Vantaalla pyörin. Jos vaan askin saa näkymään tuolla kaapelilla niin ilmanmuuta onnistuu!

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 07 Helmi 2017, 13:34

Olikos tässä nyt joku ikäraja mistä lähtien tuon pystyy tekee, vai onnistuuko se kaikkiin EATteihin?
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: RE: Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 07 Helmi 2017, 14:05

matsuda kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Tein tuossa huuhtelemalla/läpilaskemalla ATF-litkujen vaihdon ja samalla vaihtui suodatin. 5EAT kyseessä Legacyssä siis.
Askin toiminta muuttui kyllä ripeämmäksi, mutta edelleen 3 vaihde vaihtuu sellaisella nykäisyllä ja ehkä pienellä viiveelläkin, ylöspäin. Paljon joutuisammin ja vähemmällä nykäisyllä kylläkin kuin ennen litkujen vaihtoa, mutta esim. Laabanin SpecB:hen verrattuna töksähtävämmin.

Kysyin joskus aikoinaan tätä ja vastaus oli että "joo kolmonen nykäisee", mutta kuinka paljon on normaali nykäisy, jos kerran toisessa autossa vaihtoa hädintuskin huomaa?


Noh, vastataan itse itselle. Kaapeli tuli kiinasta, otin Open SSM:llä askin kiinni ja tein resetin. Yö ja päivä eroa. Toimii kuin unelma ja on jopa parantunut tässä kun kilsoja on tullut. Nykäisy katosi kokonaan ja auto muuttui täysin erilaiseksi kaasuun vastaavuuden puolesta.

Miten tuo operaatio tehdään käytännössä? Jossain tässä ketjussa luki että korjaamolla tekevät pyörät ilmassa tuon.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 07 Helmi 2017, 14:30

iner kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:En tiedä mitä siellä askissa tapahtui Rantakaren "resetoinnin/opetuksen" jälkeen mutta auto oli aivan eri sieltä pois lähtiessä, ja nimen omaan huomattavasti pehmeempi/jouheempi kuin ennen sessiota, kuin uudella olisi ajellu...


Nyt kerkes hetken paneutua tähän aiheeseen...

Tein itse tuon "resetoinnin".
Virallisemmin: " advance operation of learning control"

Olipas mystinen kokemus ja meinas jännäkakka tulla housuun :D

Tuohon resetti tilaan kun sai auton, niin alko tapahtumaan. Tyhjäkäynnillä d-päällä ja jarru pohjassa tehdään tuo homma. Laatikko paukutteli pykäliä sisään niin että jysähteli. Ja muitakin ihme ääniä kuulu :o

Hommaan tarvii ssm ohjelman ja sopivan obd2 kaapelin. Tässä ohjeet tuohon hommaan kokonaisuudessaan:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FACILITATION OF LEARNING CONTROL
NOTE:
When the following services are performed, or
when the shifting shock is occurred in total check
with vehicle driving, perform the learning with fol-
lowing procedures.
• Replacement of TCM
• Replacement of transmission assembly
• Replacement of clutches
• Replacement of control valve body
• When {Clear Memory 2} is performed;
1) Shift the select lever to “P” range, and apply the
parking brake.
2) Lift-up the vehicle.
3) Connect the Subaru Select Monitor to the data
link connector, and then turn the ignition switch to ON.
4) Perform {Clear Memory 2} using the Subaru Se-
lect Monitor. <Ref. to 4AT(D)(diag)-15, CLEAR
MEMORY MODE, OPERATION, Subaru Select
Monitor.>
5) Using the Subaru Select Monitor, check that
there is no DTC displayed. <Ref. to 4AT(D)(diag)-
14, READ DIAGNOSTIC TROUBLE CODE (DTC),
OPERATION, Subaru Select Monitor.>
6) Warm-up the engine until the ATF temperature
displayed on the Subaru Select Monitor reaches 60
— 90°C (140 — 194°F). <Ref. to 4AT(D)(diag)-14,
READ CURRENT DATA, OPERATION, Subaru
Select Monitor.>
7) Shift the select lever to “R” range.
8) Turn all switches including headlight, air condi-
tioner, seat heater, rear defogger and etc. OFF.
9) Turn the ignition switch to OFF, and wait more
than 30 seconds with the accessory OFF.
10) When “Communication Failed!” is displayed on
Subaru Select Monitor, press the brake pedal fully
until the learning control promotion is completed.
11) Turn the ignition switch to ON.
12) Check that the Subaru Select Monitor is re-
turned to normal operation.
13) Shift the select lever to “P” range, and then wait
for more than 3 seconds.
14) Shift the select lever to “R” range, and then wait
for more than 3 seconds.
15) Shift the select lever to “N” range, and then wait
for more than 3 seconds.
16) Shift the select lever to “D” range, and then wait
for more than 3 seconds.
17) Shift the select lever to “N” range, and then wait
for more than 3 seconds.
18) Slowly depress the accelerator pedal to full
throttle.
19) Slowly release the accelerator pedal complete-
ly.
20) Start the engine, and idle it.
21) Shift the select lever to “D” range.
22) Start learning control promotion. At this time,
the AT OIL TEMP warning light in the combination
meter will start blinking at 2 Hz. When the AT OIL
TEMP warning light does not blink, turn the ignition
switch to OFF and repeat the procedures from step
4). When the AT OIL TEMP warning light which
blinking at 2 Hz changes to blink at 0.5 Hz, learning
control promotion is completed.
NOTE:
When blinking of AT OIL TEMP warning light
changes from 2 Hz to 4 Hz during learning control
promotion, repeat the procedure from step 4).
23) Shift the select lever to “N” range, and then turn
the ignition switch to OFF.
24) Shift the select lever to “P” range to complete
the learning control promotion.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyt testiajolle kokeileen miten muuttu... :driving:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 07 Helmi 2017, 15:05

Se mitä tuo Open SSM (vai Free SSM, kumpi nyt olikaan), näyttää, on hyvin simppelisti vain vaihtoehto tyyliin "clear self learn". Itse en mitään ihmeempää proseduuria tehnyt, kuten esim. Iner tuohon lainasi, vaan ihan kaapeli kiinni, klikkaus että clear memory ja avot. 5EAT kyseessä ja tuossa on sport shiftikin, eli ei ole kuin PRND ja D:stä sivulle manuaaliasento.

Mitään lämpötiloja tai muuta ei ohjelmasta nähnyt, tai ainakaan en löytänyt lyhyehköllä etsimisellä.

Pari kertaa aski on tietyissä tilanteissa tömäyttänyt rajuhkosti pienemmän sisään, mutta tuota tapahtuu lähinnä vian Si-Drive intelligent päällä, kun painaa hitaasti kaasua lisää ja yhtäkkiä vähän enemmän. Mutta 99,9% ajasta meno on todella smoothia.

4EAT:stä en kyllä sitten osaa sanoa..pitääkö tehdä tuon operaation mukaisesti hommat vai miten :?

On olemassa ihan jokin service note muuten, joka koskenee tuota sport shift -versiota. TCM:n softa pitäisi päivittää, kun on töksähtävää ollut vaihtotapahtuma nimenomaan kolmoselle. Mutta jos toi oma nyt tuolla pysyy kurissa, niin en näe syytä lähteä kyselemään subaruliikkeistä moista softapäivitystä..varmaan muutenkin perisuomalaiseen tapaan kauhistutaan japanituonnista eikä uskalleta edes katsoa :biggrin:

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Helmi 2017, 09:45

Tuli taas todistettua tuon AT öljypohjaan kiinnitetyn säteilylämmittimen toimivuus. -15 pakkasta, lohkossa auto 2h ja laser mittarilla öljypohjan lämpö noin 20c. Kun lähdin ajamaan niin AT:n öljynlämmöt oli heti 24c kun koneen öljyt oli vielä jossain pakkaslukemissa.

Aski toimi heti kuin kesällä :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 08 Helmi 2017, 17:20

Toi olis varmaan viksu viritelmä tono CVT laatikkoonkin... ajattelin eberin pakoputkenkin virittää puhaltaan askin pohjaan. Vois sekin auttaa, silloin kun ei tolpan nokkaan saa autoo.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Jampsu » 15 Huhti 2017, 21:10

Tossa ku nyt on ajanu pari päivää 5eat jälkeen 4eat askilla, niin onhan toi 5eat ihan eri planeetalta huomattavasti järkevämmin vaihtaa ilman kovin isoa kierrosten nousua.
Kyl toi 4eat ihan ok askilta tuntuu.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 23 Huhti 2017, 18:44

Olikos muuten missää täällä juttua DIY "huuhteluöljynvaihdosta" 4/5EAT askiin. Eli jos jollain käytännön kokemusta miten se tehdään niin vois kiinnostaa. Ja toinen juttu, onko näihin saatavana jotain lisäainetta öljyyn joka ehkäisisi pakkojen luistoa? Ei mitään ongelmia, mutta jos tuollaista lisäainetta olisi olemassa niin ei kait siitä mitään haittaa voi olla näissä "pinnistetyissä" versioissa...

Täällä tällä hetkellä Kendalin ATF synteettiset, olisko parempaa tarjolla??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Laaban
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Loka 2015, 16:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Laaban » 23 Huhti 2017, 20:43

Omaan ja kaverin GT Legacyyn tehtiin huuhtelemalla. Ja 5EAT kyseessä siis. Laatikosta öljyt pihalle ja uutta tilalle about sama määrä, mitä sieltä tuli pois. Laatikolta paluuletku irti ja astia alle. Kone käyntiin ja nopeaan tahtiin kävi kaikki vaihteet läpi. Toinen aina katto astiaa, paljon tullu öljyä pihalle. En muista paljon otettiin aina kerrallaan pois, olisko ollu noin 2 litraa. Sit taas uutta öljyä laatikkoon ja sama homma. Kummallakin oli 12kpl 1 Quartin öljypurkkia ja käytettiin noin 10-11kpl niistä. Jotenki noin me hoidettiin se. Joltain jenkkiforumilta löysin ohjeet.
Legacy GT Spec-B STW -08

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 23 Huhti 2017, 21:08

Näitä stop slip - öljynlisäaineita on, Lucas maineikkaimpien joukossa:

https://www.amazon.com/Lucas-10009-Tran ... op?ie=UTF8


Jos loota sietää Type F-öljyt niin niillä tulee pitoa lisää. Täytyy kysäistä Siekkiseltä voiko 4EAT:hen sitä laittaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 23 Huhti 2017, 21:47

Mauri H kirjoitti:Näitä stop slip - öljynlisäaineita on, Lucas maineikkaimpien joukossa:

https://www.amazon.com/Lucas-10009-Tran ... op?ie=UTF8


Jos loota sietää Type F-öljyt niin niillä tulee pitoa lisää. Täytyy kysäistä Siekkiseltä voiko 4EAT:hen sitä laittaa.



Juu ei type f:ää ja lisäaineeksi suositteli tätä:

http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... udder-fixx
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Härski
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Syys 2015, 01:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Huhti 2017, 01:30


Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Huhti 2017, 09:51

Noita on tosiaan montaa merkkiä, itse laittaisin tuota Siekkisen suosittelemaa Dr. Tranny Instant Shudder Fixx:iä enkä edes miettisi muita.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Härski
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Syys 2015, 01:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Huhti 2017, 10:15

Tuo olikin samalta valmistajalta kun meni tuosta sinun linkistä valmistajan sivuille. Siellä vaan suositeltiin pitkäaikaiseen käyttöön.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Huhti 2017, 09:44

Härski kirjoitti:Tuo olikin samalta valmistajalta kun meni tuosta sinun linkistä valmistajan sivuille. Siellä vaan suositeltiin pitkäaikaiseen käyttöön.


Katsos vaan, liikaa vaihtoehtoja :crazy:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 04 Touko 2017, 23:16

Vaihteistoöljyn vaihdosta 5EAT:iin. Varmuudella tiedossa, että 180 000 km kohdalla öljyt on vaihdettu valuttamalla (laskun mukaan 5,5 l uutta öljyä). Edellisen omistajan ajalta Subaru-leimalla varustettu 60 000 km huolto. Huolto-ohjelman mukaan 60 000 km huoltoon kuuluu vaihteistoöljyn vaihto. 120 000 km huollosta ei huoltokirjassa mainintaa. Ja sitten kymysys: mitä raati arvelee kun nyt lasissa on 250 000 km, niin onko vaihteistoöljyn huuhteluvaihdosta näillä kilometreillä todennäköisesti enempi haittaa kun hyötyä? Eli onko laatikkoon kerinnyt kertyä sellaista moskaa, joka lähtisi huuhteluvaihdossa liikkeelle ja tukkisi paikat? Ja se on vielä mainittava, ettei vaihteiston toiminnassa ole mitään huomautettavaa. Mutta että ajattelin ajella autolla vielä muutaman vuoden, vaikka 300 000 km täyteen. Jollei nyt mitään muuta ihan kummaa satu.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Touko 2017, 15:19

Tuo on aika yleinen pelko mutta minä kyllä huuhtelisin. Jos joku paikka tukkeutuu niin se on venttiilikoneisto joka on melko helposti irroitettavissa vaihteiston öljypohjan alta, ja jos öljyt ovat tikusta katsoen melko puhtaat eivätkä haise palaneelta niin en usko että ongemia on edes tulossa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Jampsu » 05 Touko 2017, 17:11

Mites noi nykyaikaiset menetelmät et vaihdetaan koneella öljyt ja puhdistusaine ajetaan myös läpi? Paljon öljyä tarvitaan jos tekee silleen?
Ns. Bg huolto https://www.bgprod.fi/huoltopalvelut/au ... ton-huolto
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 09 Touko 2017, 09:17

Kiitos vastauksista!

Mauri H kirjoitti:Tuo on aika yleinen pelko mutta minä kyllä huuhtelisin. Jos joku paikka tukkeutuu niin se on venttiilikoneisto joka on melko helposti irroitettavissa vaihteiston öljypohjan alta, ja jos öljyt ovat tikusta katsoen melko puhtaat eivätkä haise palaneelta niin en usko että ongemia on edes tulossa.

Punaista öljyt näytti olevan, ei haissut kuin öljyltä. Paljon näytti tavaraa olevan, edelleen reilusti yli ylämerkin ja moneen kertaan mitattuna, vaikka valutusvaihdosta siis 70 000 km.
Jampsu kirjoitti:Mites noi nykyaikaiset menetelmät et vaihdetaan koneella öljyt ja puhdistusaine ajetaan myös läpi? Paljon öljyä tarvitaan jos tekee silleen?
Ns. Bg huolto https://www.bgprod.fi/huoltopalvelut/au ... ton-huolto

Minuakin kiehtoo tuo BG-huolto. Palaan kun olen selvittänyt tarkemmalti.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 09 Touko 2017, 09:29

Itellä käyttöautossa tämä kans ajankohtainen. Mielellään tekis ite mut joa oikein kunnon huuhtelun saa johonki järkevään hintaan niin olishan se hyvä. Pitää selvittää miten edellinen vaihto on tehty.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 15 Touko 2017, 17:14

ufo-driver kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Punaista öljyt näytti olevan, ei haissut kuin öljyltä. Paljon näytti tavaraa olevan, edelleen reilusti yli ylämerkin ja moneen kertaan mitattuna, vaikka valutusvaihdosta siis 70 000 km.

Oliko öljyä yli ylämerkin kone sammuksissa? Vai kone käynnis? Piti ny kysyä :?: Jos kone käynnis on yli ylämerkin, siitä ei hyvä heilu.

Itte ainakin koittanu tarkastaa lootaöljyt hyvin tarkasti, monta mittaus otantaa 8-) Ja kuumana.
Legacy 2.5 GX AT -99

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 15 Touko 2017, 23:57

Kylmänä oli, kone sammuksissa. Tiedossa on kyllä - taitaa jopa löytyä tästä topikista - miten lämpimänä mitataan. Vaan ei ikinä muista tai kerkiä, kun olis kone ja öljyt ottaneet riittävästi lämpöä...
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

ufo-driver
Viestit: 141
Liittynyt: 26 Touko 2015, 23:46

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ufo-driver » 26 Kesä 2017, 12:57

Vaihteiston öljynvaihdon osalta kummiskin päädyin perinteiseen valutusvaihtoon ensisijassa kustannussyistä (arvion oli, että huuhteluvaihto kustantaisi EUR 500:sta ylöspäin). Nyt öljyt vaihdettu ja tuntuma on, että ehkä vähän pehmeämmin vaihtaa - ei ainakaan mitään ongelmia tullut. Korjuumies totesi öljyn olleen melkoista marjapuuroa ja suositteli uutta valutusvaihtoa 20 000 km:n ajon jälkeen.
Forester e-Boxer MY 20
ex 3.0 R Outback MY05

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Tammi 2018, 21:17

No nythän se myrkyn lykkäs. PappaForen 4EAT on nyt sekaisin. Ja ei okiein tietoa missä vika. Osakaasulla toimi moitteetta ja vaihtaa ok, mutta täyskaasulla esim jos kiihdyttää paikaltaan D:llä niin hakkaa 2 vaihdossa rajoittajaan. Power napista ei mitään hyötyä. Voiko muuten TCU:ta resetoida mitenkään?
Laite nyt Miikalla tutkittavana ja ilmeisesti vielä ollaan ihan kuutamolla?? Ihan kun aski olis sekisin kun kaasunasento on 100%. Jos kiinteellä 3:lla kiihdyttää jostain 100kmh ylöspäin niin toimii ok. Jos vetää 80 kickdownit niin lähtee myös luistaa vaihdossa niin pahasti että pitää nostaa hanat. Osakaasulla sama toimii moitteetta???
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ST » 15 Tammi 2018, 01:02

Onhan tarkastettu ettei kickdownin nappula ole jäänyt jumiin?

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Helmi 2018, 18:44

ST kirjoitti:Onhan tarkastettu ettei kickdownin nappula ole jäänyt jumiin?


Ei kait tuossa ole ees sellaista?? En ainakaan kaasupolkimen mekanismissa sellaiseen törmänny...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Helmi 2018, 19:04

Nyt on öljyt vaihdettu huuhtelulla, ei muutosta mihinkään... ( Öljyt oli kuin uudet, puhtaat ja kirkkaan punaiset )

Tuossa klippi mistä saa vähän käsitystä ongelmasta. Esim tässä ihan normi kiihdytys D vaihteella ja hakkaa rajoitinta vasten 7800rpm pitkään kunnes vaihtaa, normaalisti D:llä on vaihtanut nätisti ennen 7000rpm. Sitten toinen mysteeri tuo "kykäpommi" juttu, eli saattaa yht äkkiä rundit pompata niin kuin tuossa 2-vaihteella 6500 tuonne 7000?? Joskus tekee tuon aikasemmin ja palautuu pito takaisin kuin nostais kytkimen pamauttamalla?? Tänään teki tuon myös 3-vaihteella lievemmin. Mikä hemmetti tuota vaihteistoa vaivaa?? :crazy:

https://www.youtube.com/watch?v=1HCrmmzvv9o

Pakko varmaan jumppaa tuo vaihtoaski ja kattoo mitä tapahtuu, jotenkin tuntuu että tuo ongelma on sähkön ohjauksessa ennemmin kuin mekaaninen vika... niin ja vaihteiston vikavalot EI pala.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 12 Helmi 2018, 23:01

Onko kellään mitään kokemusta noista ShiftKiteistä?? esim TransGo ?? ( RE4R01A-HD2 )
http://www.transgo.com/products.php?prd ... ntview=Yes

NASIOC:issa 2003 höpistiin jotain tämmöistä, mutta mikäköhän on tän päivän tilanne?? Huono homma kun ei noilla TransGo:ussa ole edes sähköpostia josta vois asiaa tiedustella.

"Well after getting the TransGo shift kit and dropping my tranny, things just didn't look right, so a quick call to TransGo has verified their kit does not work with the 4EAT from 2000 and 2001, all of that is controlled through the TCU and there is almost nothing you can do mechanically unless someone here knows someone who makes performance clutchpacks or springs?"

Tuli vaan mieleen kun on tuo vaihtoaski, niin vois tehdä noi modit jo vamiiksi siihen ja heittäis sitten kiinni vaan... Vika joko hävii tai sitten ei??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 13 Helmi 2018, 09:27

Tomcat kirjoitti:Onko kellään mitään kokemusta noista ShiftKiteistä?? esim TransGo ?? ( RE4R01A-HD2 )
http://www.transgo.com/products.php?prd ... ntview=Yes


Tuo taitaa käydä vaan phase1 laatikkoon :?:

"Phase 1 design used a powerflow, the same as a Nissan Pathfinder rear wheel drive transmission called the RE4R01A. Phase 2 uses the same powerflow as Nissan Maxima’s front wheel drive RE4F02A transmission."
http://www.searchautoparts.com/motorage ... ubaru-4eat

Ja tuossa lisää muutoksista: http://www.searchautoparts.com/motorage ... ond-glance
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 13 Helmi 2018, 10:15

Jos ajat D:llä vaikka 80kmh ja lyöt kaasun pohjaan niin luistaako laatikko silloin vaihdon jälkeen?

Shift kittihän auttaa lähinnä vaihdon jälkeiseen luistoon.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 13 Helmi 2018, 10:21

https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2719655

Tuolla oli keskustelua jostain toisesta setistä, sopivuus phase2, version1.

Shift kittihän vaikuttaa myös itse vaihtotapahtumaan, tekee siitä nopeemman ja terävämmän jne.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 13 Helmi 2018, 11:53

Ratiotek RT-4ATAXLE-HD pitäis ilmeisesti toimia tuossa tomcatin phase2 ver1 laatikossa.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2018, 13:28

iner kirjoitti:Ratiotek RT-4ATAXLE-HD pitäis ilmeisesti toimia tuossa tomcatin phase2 ver1 laatikossa.


Tilasin tuon... Pistän kiinni tuohon uuteen askiin. Katsotaan kuin käy.

Hitto, toivottavasti tuo Turbiini olis ehjä :shifty:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Helmi 2018, 08:45

Aski pelaa taas, eli venttiilikoneistoon jäi mysteeri?? Tutkitaan. Sitten toinen juttu mikä vähän häiritsee... Eli kun kiihdyttää noin 1/4 kaasulla silleen että auto kiihtyy mukavasti ja kerää just hienosti ahtoja niin tuntuu kuin turbiini luistaisi ihan törkeesti siellä 4-5000rpm tienoolla, aivan kuin ajaisi jollain CVT vaihteistolla? Antaako TCM tiedon askille että nyt mennään pintakaasulla ja askin linjapaineet laskee ja tästä johtuu turbiinin luisto??
Täydellä kuormalla ei luista tuolla lailla, viisaammat kertokoot.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
SixStars
Jäsen
Viestit: 970
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:57
Paikkakunta: Lahti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja SixStars » 27 Helmi 2018, 08:50

Minä noista mitään ymmärrä, mutta ilmiön tunnistan omastakin ( ja mechanixin kanssa samaa joskus puheltiin kun siellä olin jollain kerralla autoa hoidattamassa, saman ilmiön oli huomannut )
- eli joskus tuntuu että jokin luistaa kauheesti ja meno tuntuu ihan waparilta suorastaan ( ja nimenomaan 'satunnaisissa tilanteissa' eli ei ainakaan täysillä poljettaessa ) - jos olis manuaalilootalla sama ilmiö niin olisin varmaan jo kytkimen vaihdattanu moneen kertaan :crazy:
.. en nyt siis tiedä onko mitään tekemistä asian kanssa, mutta jotenkin vaan tutulta kuulostava ominaisuus joka esiintyy niin harvoin ettei osaa oikein pukea tilannetta sanoiksi tahi miten sen saisi ees toistumaan..
Best things in life are sideways

Outback 2.5 AT 2007
Legacy GT-B E-Tune MY00 rev. C ( BH5C5CT )
exät: Forester SG9 2.5XT manuaali '07, Legacy 2.0 STW:t '99 LX(genIII) + '03 GL(genIII) + '99 LX(genII)

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 13 Huhti 2018, 13:09

Tässä kun öljynvaihdoista(kin) on puhuttu, niin onko 300€ järkevän kuuloinen hinta merkkiliikkeessä teetetystä voimansiirron öljynvaihdosta?
Siis molemmat perät, automaattilaatikko + filsu siihen.
Kyseessä siis tuo sigun 2005 AT Outback.
Homma tehdään ns huolto-ohjelman mukaisesti eli onkohan sitten jotenkin vain valuttamalla, mene ja tiedä.

Kyselen tässä paikallisilta muiltakin, mutta en nyt saanut vielä muita hintoja.
Saa vinkata Salon lähistöltä asiansa osaavia paikkoja. Nyt kysytty Autotalosta (merkkihuolto) ja koittanut tavoitella AM Huoltoa.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 13 Huhti 2018, 13:35

Jos sulla 4eat siinä niin silloin hinta aika kohdillaan jos 300e saa kaikki voimansiirron öljyt.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Härski
Viestit: 68
Liittynyt: 09 Syys 2015, 01:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Härski » 13 Huhti 2018, 14:16

Mulla kierrättämällä makso saman pelkkä laatikko. Siinä kyllä meneekin sitä öljyä.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 13 Huhti 2018, 14:21

soukka kirjoitti:Jos sulla 4eat siinä niin silloin hinta aika kohdillaan jos 300e saa kaikki voimansiirron öljyt.
Juu 4EAT on tuossa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 13 Huhti 2018, 18:06

Höh... mulla makso viimeeks 8L Subarun omaa atf + OEM suodatin 130€. No tietty jos jossain käy vaihtamassa niin 300€ kyllä heilahtaa...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 13 Huhti 2018, 18:10

Tomcat kirjoitti:Höh... mulla makso viimeeks 8L Subarun omaa atf + OEM suodatin 130€. No tietty jos jossain käy vaihtamassa niin 300€ kyllä heilahtaa...
Mistä tota ölppää kannattaa tilata, jos haluais ite koittaa? Toisaalta kun tuossa 300:ssa o molemmat perätkin ni ei se taida oikeesti mahoton olla

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 13 Huhti 2018, 19:02

Ebay...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja soukka » 13 Huhti 2018, 20:25

4eat ei välttämättä vaadi sitä subaru hp luokitusta. Itsellä hyvät kokemukset 5eat ja comman öljy motonetistä.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 14 Huhti 2018, 00:52

Qulle hei, haluutko sä tosiaan maksaa siitä, minkä voi ite tehä, ja ottaa kaljaa samalla. Et tosiaan. Mä en oo ikinä käyttäny autoo korjaamolla, jossei lasketa vikakoodien lukua (ku ei oo vehkeitä siihen) ja päästötestejä. Päästötki sen takia, että on halvempaa ku konttorilla, ja toi pellon toisella puolella oleva tuttu paikka ottaa sen 20€, menee läpi sit ekalla tai seittemännellä testikerralla :biggrin:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Huhti 2018, 07:26

:)
...oliskos se vanhuus iskemässä :(

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Huhti 2018, 09:36

https://m.ebay.com/itm/Genuine-Subaru-A ... SwA~VaBcOE

Toi OEM setti noin 165€ kotiovelle
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

japa
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja japa » 15 Huhti 2018, 14:42

Reetuhai2 kirjoitti:Qulle hei, haluutko sä tosiaan maksaa siitä, minkä voi ite tehä, ja ottaa kaljaa samalla. Et tosiaan. Mä en oo ikinä käyttäny autoo korjaamolla, jossei lasketa vikakoodien lukua (ku ei oo vehkeitä siihen) ja päästötestejä. Päästötki sen takia, että on halvempaa ku konttorilla, ja toi pellon toisella puolella oleva tuttu paikka ottaa sen 20€, menee läpi sit ekalla tai seittemännellä testikerralla :biggrin:

:thumbsup:
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa