HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
subaru
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 10:36

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja subaru » 25 Loka 2015, 09:59

Qulle kirjoitti:Niin missä tuo tehtiin ja mitä maksoi


Mulle toi tehtiin Rantakareella Keravalla samalla kun laatikon öljyt vaihdettiin. Käyttäytyy nyt paremmin kuin aikaisemmin.

Hintaa en osaa sanoa kun samalla tehtiin niin monta muutakin juttua :)

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 25 Loka 2015, 11:31

Qulle kirjoitti:Niin missä tuo tehtiin ja mitä maksoi


Rantakarella Keravalla huollon yhteydessä, olisko ollu jotain 50-80€ välissä
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 25 Loka 2015, 13:00

Meillä oli 08 aika itseoppiva. Huomas että käyttäytyminen muuttu kun joku aika eri ajotyylin omaava oli sillä ajellu :-) ei kyllä koskaan oikeen saanu sitä omaan makuun toimivaks mutta ei tullu sitä ikinä nollailtuakaan.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 25 Loka 2015, 13:34

mechanix kirjoitti:Meillä oli 08 aika itseoppiva. Huomas että käyttäytyminen muuttu kun joku aika eri ajotyylin omaava oli sillä ajellu :-) ei kyllä koskaan oikeen saanu sitä omaan makuun toimivaks mutta ei tullu sitä ikinä nollailtuakaan.


Juu itseoppiva se tääkin on, tosin oppi ihan päin helvettiä VS mitä se nyt on.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 25 Loka 2015, 13:43

Nyt on onneks vanha kunnon 4eat laatikko joka ei opi yhtään mitään :D
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 25 Loka 2015, 20:49

Qulle kirjoitti:TCU:n sulake löytyy kuskin jalkatilan sulakerasiasta vaiko konehuoneesta?

Jalkatilan sulakerasiasta.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 26 Loka 2015, 06:42

Ok, kiitti. Voiskin jossain kohtaa jättää sen yöksi irti ja kattoa miten vaikuttaa
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 28 Loka 2015, 11:59

PTK kirjoitti:Ei täytä. Tuota samaista öljyä tuli kokeiltua itsekkin, toimii kumminkin vanhemmissa 4EAT loodissa.. mutta parempiakin löytyy.
Kannattaa äkkiä vaihdattaa öljyt johonki luokituksen täyttävään, eli Subaru ATF-HP.

Täs samalla voikin ilmoittaa, että Addinol ATF XN PLUS toimii vallan mainiosti omassa Legassa, kun tuli tuos vaihdeltua. Lootakin tuntuu nyt hiukkasen paremmalta :headbang:


Täältä myös ääni Addinooliille. -10 nyt kylmin missä on kokeiltu, mutta ei mitään sanomista toiminnan suhteen.
Pian on paritonnia ajettuna.
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja baburusa » 29 Loka 2015, 10:25

Qulle kirjoitti:Ok, kiitti. Voiskin jossain kohtaa jättää sen yöksi irti ja kattoa miten vaikuttaa


Kerro miten käy!
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

preacher94
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2015, 12:00
Paikkakunta: Kouvola

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja preacher94 » 08 Marras 2015, 11:29

Perskutarallaa kun ei oo orkkis manuaalia wrx:stä tallessa niin kysäsempä täällä..

Elikkäs auto Subaru Impreza WRX vuosimallia 2002, laatikkona 4eat, niin mitäkähän öljyä sinne kannattas laittaa? Lontoon kielisillä foorumeilla on sanottu että Subaru atf-hp (joka myöskin täällä on tullut ilmi), mutta sitten on tullut myös ilmi että Dexron III on kanssa ilmennyt manuaaleista..

Joten kannattanee vaan ihan suosiolla Atf-HP öljyllä mennä?

Edittiä: vaihtoon siis öljyt menossa :)
Subaru Impreza WRX MY02 JDM

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 08 Marras 2015, 20:29

Voi käyttää Dexron III tai Subaru ATF-HP luokituksen öljyä. Tosin Dexron III lisenssit on lopetettu, eli ne todennäköisesti täyttää luokituksen, mutta voi myös olla vähän sinne päin. Tuli itte kokeiltua ekaks Mobil ATF 320, nyt on Addinol ATF XN PLUS ja tuntuu toimivan paremmin. Ja varmaan muita hyvin toimivia öljyjä on myös monta.

Ja yleistä infoa, jos laatikko on rempattu joskus Subarun toimesta, sinne on aika varmasti saatettu vaihtaa HP luokan kytkinlevyjä, näin on tullut lueskeltua ulkomaisilta foorumeilta. Siinä tapaukses kannattaa käyttää ATF-HP luokituksen öljyä. MPT:n tai VTD:n levyjen materiaali muutoksista tuntuu olevan hyvin vähän tietoa.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Joulu 2015, 20:51

No nyt se myrkyn lykkäs... :x Tuossa Japsi Foressa on aivan erillainen TCU/liittimet. Mitäs raati nyt sanoo??

Euro Forester SF5 MY98

Kuva

JDM Forester SF5 MY01

Kuva

Johtoja on Eurossa 47klp ja Japsissa 45kpl. Vois vaikka pinnittää uudelleen mutta mistäs noihin skemat saa?? :wtf:

Kummassakin siis MPT aski, mutta ajossa toi Japsin TCU tuntui tosi napakalta, joten olis kiva saada se toimimaan.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JuPe » 21 Joulu 2015, 21:49

Semmosta se on harrastaminen. Ongelma ei ole JDM ja Euron ero, vaan ongelma on eri vuosimallit.

Ohessa kytkentäkaaviot.

1998: sivu 13
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... F28960.pdf

2001: sivu 14
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... A27963.pdf
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Joulu 2015, 22:15

Hyvä Jupe... Tuosta sitten vaan katsomaan mikä johto menee mihinkin ja että miksi noissa on parin johdon ero 45/47.

Täytyykin tulostaa tuo jos oppis vaikka tulkitsemaan :P
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JuPe » 21 Joulu 2015, 22:41

Pikaisesti vilkaisten: uudemmassa on kaksi erillista nopeusanturia ja turbiinille oma nopeusanturi. Vanhemmassa näyttäs olevan vain yksi nopeusanturi, eikä mainintaa noista muista.

Ecuun menee myös erimäärä johtoja TCU:lta.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 22 Joulu 2015, 06:50

Kyllä siellä kaks nopeusanturia pitäis olla...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 22 Joulu 2015, 08:32

Askinpään liittimet on yks yhteen pinnien lukumäärää myöten, joten tuntuis että askit on johdotukseltaan samanlaiset.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

JuPe
Viestit: 404
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JuPe » 22 Joulu 2015, 12:10

Hox, noissa kaavioissa on se b11/t4 -liitin erilainen vuosimallien välillä!
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 22 Joulu 2015, 15:07

Ei noissa mun silmään muutu kuin väri?

Euro
Kuva
JDM
Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 24 Joulu 2015, 03:24

Taitaa olla -01 vuosimallin loota 4EAT Phase 2 ja -98 vm. Phase 1. Eli TCU:ta ei voi vaihtaa. Eri määrä solenoideja loodassa ja "tupla" dropping resistor Phase 2:ssa, + muut pikku erot :problem:
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Joulu 2015, 08:52

Toisaalta hyvä noin niin pysyy sitten tuo parempi TCU.
Ei muuta kun pinnittämään..
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 07 Tammi 2016, 10:47

Toimii muuten ihan sairaan hyvin tuo säteilylämmitin tuohon automaatin öljypohjaan, pihasta kun lähtee normi lohkolämppärin lämmitysajalla ja vaikka pakkasta on nytkin -26c, niin laatikko toimii kuin lämpimänä, ei mitään kylmäoireiluita!!!!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

ST
Jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 21:35

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ST » 07 Tammi 2016, 11:18

Tomcat kirjoitti:Toimii muuten ihan sairaan hyvin tuo säteilylämmitin tuohon automaatin öljypohjaan, pihasta kun lähtee normi lohkolämppärin lämmitysajalla ja vaikka pakkasta on nytkin -26c, niin laatikko toimii kuin lämpimänä, ei mitään kylmäoireiluita!!!!

Itselläkin ollut jo vuosikausia 200-400W säteilylämmitin joka autossa kiinni laatikossa, riippumatta onko M/T tai A/T,

Mukava kyllä lähteä kun laatikko toimii tahmaamatta.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Tammi 2016, 11:20

Misä hinnoissa tollaset säteilysetit on? Saakos normaali lämppärijohtoon haaralla?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 07 Tammi 2016, 11:51

Qulle kirjoitti:Misä hinnoissa tollaset säteilysetit on? Saakos normaali lämppärijohtoon haaralla?


Saa ihan normaali Y-haaralla vaikka Defaan, hinnat ei päätähuimaa, mutta on kalliitakin vastuksia markkinoilla.
Meillä on muistaakseni joku Volvon 350W tasanen lätty, Motonetista ostin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja baburusa » 08 Tammi 2016, 08:41

Kylmiä päiviä kylmiä päiviä. Onko normaalia: nyt kylminä päivinä jäänyt läikkä autopaikalle. Annan normaalisti lämmetä 3-4 minuuttiakin ennen ajoja. Moottoriöljyä sinne ei vuoda, tuli huomattua että laatikon suodattimen ympärillä läikkää.

Voiko/ saako sen kautta tulla tavaraa? Iha niin että puottaa maahan asti? Posahtaako?
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 08 Tammi 2016, 10:50

baburusa kirjoitti:Kylmiä päiviä kylmiä päiviä. Onko normaalia: nyt kylminä päivinä jäänyt läikkä autopaikalle. Annan normaalisti lämmetä 3-4 minuuttiakin ennen ajoja. Moottoriöljyä sinne ei vuoda, tuli huomattua että laatikon suodattimen ympärillä läikkää.

Voiko/ saako sen kautta tulla tavaraa? Iha niin että puottaa maahan asti? Posahtaako?


Ei sieltä pitäisi tulla yhtään öljyä ulos. Lieneeköhän joku tiiviste vähän kulunut tai sitten kovat pakkaset tekee kiusaa. Jos ei kamalasti vuoda niin ei se siitä posahda, kunhan muistat silloin tällöin seurata laatikon öljynpintaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Tammi 2016, 12:39

Nyt kun olen ajellut omalla autolla niin että kaikki ajoavustimet on pois päältä (rattiakselin asentotunnistimen johto irti, ainoastaan vetoluistonesto ja ajonvakaus ovat pois pelistä, kaikki muu toimii) niin olen päässyt hyvin tarkkailemaan tuon MPT-lukollisen laatikon toimintaa.

Pakko sanoa että se toimii kuin ajatus nyt kun tien tarjoama kitka on sen verran pieni ettei lukko anna periksi voiman edessä. Auto on käytännössä koko ajan 50/50 - jaollisen tuntuinen, lukko toimii tosi nätisti ja niin nopeasti ettei vetosuhteen muutosta 60/40 -> 50/50 edes oikeastaan huomaa. Tämä on rohkaisevaa sen suhteen että loota toimisi vahvistettuna juuri toivotulla tavalla viritetyn koneenkin kanssa kunhan lukko saadaan niin vahvaksi että se kestää väännöt.

Projektilootasta ei ole kuulunut vähään aikaan mitään, pitääkin kysellä statustietoa. Kestävämmät osat ovat tietääkseni suunniteltu heikkojen lenkkien tilalle ja ovat tuotannossa. Talvella sitä uutta loota nyt ei niin tarvitse mutta oma alkaa osoittamaan luiston merkkejä kun pitoa on tarjolla, joten keväällä toivottavasti saadaan prototyyppi kiinni.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 16 Tammi 2016, 14:53

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja baburusa » 16 Tammi 2016, 15:05

:thumbsup:
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 17 Tammi 2016, 06:48

Tuos tuli perjantaina kokeiltua kaikennäköistä temppua Legacylla :driving: , ja voi sanoo että oli jotain hyötyä POWER ja HOLD napista, ainakin oli aggressiivisempi nelivedon käytös jompi kumpi tila päällä.
Tosin helpompaa olis, kun olis joka pakkovaihteen valinnalla (pois lukien pakkoykkönen) 60/40 vetosuhde. Vaikka oikeasti tuo vetosuhde vaihtelee kaasun asennon ja etupyörien luiston mukaan, voi olla 90/10 - 50/50 aivan riippuen eri tilanteista, vasta TCU:n ohjelmaa lukemalla tietää mitä se sielä säätää missäkin tilanteessa. Mutta aivan toivoton tapaus ei tuo MPT oo, se vaan olis pitäny Leonesta lähtien olla 60/40 vetosuhteella. Mutta VTD:tä ei mikään voita, paitsi DCCD.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 03 Maalis 2016, 10:56

_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 03 Maalis 2016, 12:25



Jotain totaalista BS:ää, siis toihan tulee TPS:n johdon väliin eikä muuta. Varmaan toki virtaa ja maata kaipaa mutta eihän se tee niin yhtään mitään muuta kuin ehkä maksimissaan väärentää TPS:n signaalia ilmeisesti sillä idealla että se muuttaisi vaihtojen kovuutta.

Valmistajan sivuilla ei kerrota käytännössä mitään ja eBayssä vaan et vain TPS:n johto poikki ja toi väliin ja valmis. Todella epäilyttävää.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 04 Maalis 2016, 16:23

Samaa mieltä. Tuo boksi vaan huijaa TCU:ta luulemaan, että kaasu on enemmän tai vähemmän painettuna ja sen mukaanhan säätyy niin paineet, kuin vaihtokohdatkin.
Legacy 2.5 GX AT -99

Korjari
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 12:10

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Korjari » 15 Maalis 2016, 09:11

Lueskelin ketjun läpi mutta en huomannut, että olisi ollut keskustelua siitä millä kilometreillä nämä laatikot alkaa "antautua".

Eli onko jollakin omakohtaista kokemusta millä kilsoilla alkaa laatikosta kytkimet ja pannat(?) olla finaalissa tai MPT:n levypakka olla loppu. Ja kyse lähinnä neloskopan Legacyissä olevista 4EAT ja 5EAT-laatikoista. Eli onko nuo 300tkm ajetut laitteet jo siinä kunnossa että pitää pian laatikko levitellä auki?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 15 Maalis 2016, 09:16

No oma sigun OB toimii hyvin ja kohta 290tkm mittarissa

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 15 Maalis 2016, 10:00

Korjari kirjoitti:Lueskelin ketjun läpi mutta en huomannut, että olisi ollut keskustelua siitä millä kilometreillä nämä laatikot alkaa "antautua".

Eli onko jollakin omakohtaista kokemusta millä kilsoilla alkaa laatikosta kytkimet ja pannat(?) olla finaalissa tai MPT:n levypakka olla loppu. Ja kyse lähinnä neloskopan Legacyissä olevista 4EAT ja 5EAT-laatikoista. Eli onko nuo 300tkm ajetut laitteet jo siinä kunnossa että pitää pian laatikko levitellä auki?


No eihän tuollaiseen voi vastata ennen kuin tietää missä autossa loota on kiinni, onko virejä, onko kiskottu järjetöntä vaunua vuodesta toiseen, onko huolletu jne. Eli käyttö vaikuttaa kaikkein eniten.

Uskoisin että tuollaisessa perus 2.5 vaparissa tuo loota kestää normaaliajossa ja säännöllisillä huolloilla sen 400 - 500 tkm. Ja kun se loota alkaa oireilemaan niin esim. Forten automaattilaatikon hoitolitku voi hyvinkin auttaa joksikin aikaa notkeuttamalla kuivuneita tiivisteitä.

Oma loota on saanut MPT-lukkoon kuormaa lähes tuplaväännöillä aika hyvin ja huomaa ettei se jaksa kunnolla lukittaa kun kone sylkee +500Nm momenttia, mutta siitä huolimatta loota toimii mainiosti normaalissa ajossa ja huonommalla tiekitkalla ei MPT osoita kulumisen merkkejä vaan toimii juuri kuin pitää. Eli aika rajua käyttöä se tuntuu kestävän.

Toki on sanottava että näillä tehoilla (327hv / 567Nm) ei kannata olettaa lootan kestävän montaa vuotta jos sitä polkee, mutta onhan tuo vakiotehoihin peilaten pitänyt aika hyvin (230 hv / 300Nm). Vahvempaa lootaa on tulossa toivottavasti kesäksi alle niin pääsee ihmettelemään miten vahvistettu MPT toimii.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Korjari
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 12:10

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Korjari » 15 Maalis 2016, 10:20

No joo, kieltämättä vähän epäselvä kysymyksen asettelu. Vakiokuntoisista Legacyistä 2.5 ja 3.0 vaparikoneilla normaaliajossa oli kyse. Eli ei juurikaan vetohommia mutta normaalia ajamista moottoria sen kummemmin säälimättä ja usein siellä parhaan hyötysuhteen alueella kiihdyttelyä...oikeassa käyntilämpötilassa tietenkin.

Mutta joo, tuollaista tietoa juuri kaipailin. Suhteellisen kestävä loota siis myös isommilla kilsoilla.

Forester XT
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 16:14

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Forester XT » 30 Maalis 2016, 17:14

Qulle kirjoitti:Niin missä tuo tehtiin ja mitä maksoi


Rantakareella tehtiin mun autolle maksoi 40€. Automaatin käytös muuttui todella radikaalisti parempaan päin :occassion:
Edit: samalla tosin vaihtui öljytkin.
Edit2: Isoin yllätys tullut polttoaineen kulutuksessa tankillisella tuntuu pääsevän nyt huomattavasti pidemmälle :occassion:

Avatar
matsuda
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja matsuda » 05 Huhti 2016, 19:16

Romraiderin Loggerista ajoin omaan -07 legan 5EAT:lle resetin ja muuttuihan se talven hyssyttelyjen jäljiltä taas hereämmäksi.

En tiedä mitä ihmeen opetuksia ne muka Rantakarella osaa tuolle tehdä. Sehän "tottuu" kuskin käytökseen ajan mittaan tuo laatikko. Jos - ja kuten me kaikki - ajamme suurimmaksi osaksi normaalia ajoa tuolla liikenteessä, niin tottakai se adaptoituu mielestään sinne hyväksi. Jos taas vetäisi jatkuvasti täysii, niin varmaan aski pitäisi pidempään pienempää pykälää jne.

Jos ei ole Tactrixiä ja romraideria niin ottaa akun kengän irti yöksi. Saa samat "opetukset" ilmatteeksi todennäköisesti :).

Onko VTD-laatikoille muuten näkynyt mitään ohjauspurkkeja? Jossain näin että jotain askia pystyi SSM:llä komentamaan jonkin verran, mutta onkohan ihan jotain kontrolleria olemassa keskilukolle?
Ja keskilukosta tuli mieleen, että onko toimintaperiaate sellainen, että lukkoa avataan jolloin vetoa menee enemmän eteen, vai että sitä lukitaan että saadaan vetoa enemmän taakse?

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 05 Huhti 2016, 23:26

En tiedä mitä siellä askissa tapahtui Rantakaren "resetoinnin/opetuksen" jälkeen mutta auto oli aivan eri sieltä pois lähtiessä, ja nimen omaan huomattavasti pehmeempi/jouheempi kuin ennen sessiota, kuin uudella olisi ajellu...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Forester XT
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 16:14

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Forester XT » 06 Huhti 2016, 00:39

matsuda kirjoitti:En tiedä mitä ihmeen opetuksia ne muka Rantakarella osaa tuolle tehdä. Sehän "tottuu" kuskin käytökseen ajan mittaan tuo laatikko. Jos - ja kuten me kaikki - ajamme suurimmaksi osaksi normaalia ajoa tuolla liikenteessä, niin tottakai se adaptoituu mielestään sinne hyväksi.
Jos ei ole Tactrixiä ja romraideria niin ottaa akun kengän irti yöksi. Saa samat "opetukset" ilmatteeksi todennäköisesti :).
?


En minäkään sen vaan tiedän että auto on nyt aivan eri tuntuinen kuin aiemmin.. Rantakareen heppu sanoi tuosta 4eatista että sen oppiminen ei oikein toimi. Akun kengän irtiotto ei kuulemma tee samaa lopputulosta en tiedä miksi. Suurin muutos mitä itse huomaan on se että nyt automaatti tuntuu vaihtavan herkemmin isommalle vaihteelle. Tämän huomaa myös selvästi siitä että bensankulutus pieneni.
Toinen mistä huomaa on täyskaasu vedot, siinäkin vaihteisto vaihtaa pehmeämmin/terävämmin. Aiemmin tuntui töksähdyksiä..

40€ on erittäin pieni hinta tuosta kokeilusta. Itse aion jatkossa tehdä tuon toimenpiteen ainakin kerran vuoteen :occassion:

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 14 Huhti 2016, 14:30

Tuli villi idea, mitä jos laittais tuon satkusta jääneen koneen Leoneen ja sen perään vaikka GT-B:n VTD laatikon.
Tässä vain taitaa olla se ongelma että satkun ecussa tai Apexissa (tai missään säädettävässä?) ei varmaankaan ole niitä automaatin vaatimia torque piuhoja. Saako sitä täten pelaamaan mitenkään järkevästi ilman TCU:n puukotusta? Mitä se edes tekee niillä, rajoittaa tehoa vaihtojen kohdalla?
Pitääkö hankkia vain turbo Fore tekniikan luovuttajaksi ja tyytyä MPT laatikkoon vai miten tätä pitäisi lähteä tuumailemaan.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 14 Huhti 2016, 14:45

Ei taida moisia ominaisuuksia edes olla ainakaan 1gen legan automaateissa? 2gen tais olla yksi joka käyttää sytkän myöhästämistä tehon tiputtamiseen vaihdossa ja 3gen on sitten kaksi joista toista käytetään fuel cuttiin tms. täyskaasuvedossa.

Sent from my PLK-L01 using Tapatalk
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 14 Huhti 2016, 14:56

Katoin kolmos korisen (jenkki) Legacyn kaavioita(jollaisen laatikkoa haaveilin, olettaen että GT-B ei eroa muista) niin johdot ecun ja tcu:n välillä oli seuraavat
- 3 torque
- 2 tps
- 1 imusarjanpaine
- 1 AT diagnosis signal (Wave-form)
- 1 moottorin rpm

TPS jänniteki taitaa mennä satkussa toistenpäin kun noissa uudemmissa. Vaikeaksi taitaa mennä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Huhti 2016, 08:07

Mitäs herrat sanoo näistä "lähetys" ohjeista? 8-)


Post on Launching

Quote from Padre:
"Drag Racing the 4EAT 101:

1. Find your brake-stall speed. Mash the brakes, mash the accelerator, and see how high your rpms go. Stock torque converters (TCs) should stall around 3000rpm. This is dependent on input-torque and is affected by other conditions like temp and altitude. Modded TCs can brake-stall up to 4100rpm. (For example, when I was stock at 4100 feet altitude, I could never stall above 2250rpm, whereas stock cars at sea level can reach 3000rpm easily.)

2. If the car starts inching forward despite pressing the brakes, then "vacuum lock" the brakes. Do this by putting it in neutral, mash the brakes, and rev to 4-6k rpms a couple of times. You should notice the brake pedal depress even further. Hold it there, let off the gas, put it in "3", then you can brake-torque again and hopefully reach a higher stall without moving forward.

3. Never brake-torque more than 5-10 seconds. A tranny-temp gauge will help you keep track of this. And never brake-torque back-to-back. Give the tranny a rest, let it cool between runs.

4. Find out how long it takes to reach your stall speed. If you've got a lot of power at lower altitudes, it shouldn't take but a few seconds. If you're stock or in adverse conditions (heat, altitude), it may take much longer.

5. OK, now you know your stall speed and how long it takes you to reach it. You might think that it doesn't matter how long it takes to reach it. But if the Camaro in the next lane stages quickly, and you haven't reached your stall speed, then your launch will suck and the Camaro you were supposed to smoke off the line will be laughing all the way to the finish.

6. So now you're at the line. Most strips have two staging lights - pre-staging and staged (sorry if my terminology isn't correct - the top two yellow lights). Stage the first light. Start your brake-torque (vacuum locking at this point if necessary). When you're at or close to your stall speed, back of the brakes briefly, let the car inch forward till you light the second staging light.

7. Then, while still holding the brakes, floor the gas, and wait for the 3 launch lights to go off. Go on the 3rd yellow (don't wait for the green).

8. And you're off!

9. Unless you plan on trapping above 108mph, just leave it in 3 the whole time. I've found that the TCU shifts just fine and our power tapers off before redline. Shifting manually (from 1 to 2 to 3) just adds more margin for error (over- or under-shifting).

10. Have fun and don't blow up anything.

Good luck, Padre"
Viimeksi muokannut Tomcat 27 Huhti 2016, 09:46, yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 27 Huhti 2016, 08:27

Säälihän on sairautta :)

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Huhti 2016, 08:47

Juuri noin :thumbsup:

Omaa en ole säälinyt ja hyvin pysynyt nipussa.
1.5 bar kerää muutamassa sekunnissa jarrua vasten :D
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 27 Huhti 2016, 09:48

Tyhmä kysymys...

"find your brake-stall speed"

Elikkä onko tää kierrosluku mihin jarruavasten pääsee, esim 3200rm. Ja voidaan saavuttaa jo osakaasulla, vai??

Toi "vacum lock brake" on ihan uus juttu mulle...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Huhti 2016, 10:03

Stallspeed on kierrosluku mistä ylemmäs ei kiekat nouse paoikoillaan jarrua vasten. Saa osakaasullakin kiekat nouseen tohon...

Mulla ainakin tarvii imasta jarrut kiinni "vacuum brakillä". Muuten meinaa lähteä ryömimään kun ahdot nousee.
Bremboilla varmaan pysys paremmin paikallaan :)
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa