HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja jkb » 28 Huhti 2015, 18:45

Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.
-07 Legacy 3.0R stw

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 28 Huhti 2015, 21:25

Mistä kannattaa kysellä näiden automaattilootien huoltoa? Ilmeisesti kytkinlevyt finaalissa kun nelikko ei toimi kunnolla.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Huhti 2015, 22:06

ReeL12 kirjoitti:Mistä kannattaa kysellä näiden automaattilootien huoltoa? Ilmeisesti kytkinlevyt finaalissa kun nelikko ei toimi kunnolla.


Tuonne vaan yhteydenottoa. Olen korjauttanut / vahvistuttanut aika kasan laatikoita Jarkolla ja aina tulee priimaa :thumbsup:

http://www.siekkinen.net
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 02 Touko 2015, 06:48

jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 02 Touko 2015, 09:03

Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 02 Touko 2015, 09:26

iner kirjoitti:Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.

http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html

Helppoo ku hengittäminen ;-)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 02 Touko 2015, 09:47

Hmm. Tuohan saattas toimia vtd:ssäkin :)

Mitenhän kyttyrää levypakat tykkää jos ovat "pakotettuna" auki ja voima karkaa takarenkaiden kautta. Ihan vaan tälleen teoriassa ajateltu tilanne :D
Toimiihan se kyllä dccd:ssäkin.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

jkb
Viestit: 138
Liittynyt: 19 Helmi 2015, 19:45

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja jkb » 02 Touko 2015, 10:45

PTK kirjoitti:
jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..


Näköjään ominaisuus. Vissiin se säästää laatikkoa jos joku tosta P/N asennosta tempasee D:lle kaasu pohjassa.
Vikakoodi tuli ja meni. Ei ole näkynyt 1000km aikana.
-07 Legacy 3.0R stw

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja STi06 » 02 Touko 2015, 14:49

jkb kirjoitti:
PTK kirjoitti:
jkb kirjoitti:Onkos näissä automaateissa ominaisuus ettei anna P asennossa kierrättää yli 4500?
Just nollailin P0026 vikakoodin ja koitin vähän polkasta, niin noille kierroksille jää.

Ootkos kokeillu N asennos kierrättää, ettei oo siitä kiinni. Ei aina tiedä noista kaikista uudistuksista mitä on tullu uudempien lootien ohjauksiin.
Ja onko kaikki kunnossa nyt, kun vikakoodia on heittäny ennemmin..


Näköjään ominaisuus. Vissiin se säästää laatikkoa jos joku tosta P/N asennosta tempasee D:lle kaasu pohjassa.
Vikakoodi tuli ja meni. Ei ole näkynyt 1000km aikana.


Ohjekirjassa luki ettei anna täysiä kierroksia vapaalla, eikä P-vaihteella. Ei kyllä anna vikakoodia toi meiän farkku vaikka kuinka parkissa polkis. :shock:
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 02 Touko 2015, 20:18

mechanix kirjoitti:
iner kirjoitti:Mitenhän onnistus touteuttaa vtd keskipakan ohjauseen kolmivaiheinen nappi josta sais asennot auki, kiinni ja auto. Vähän ku dccd ohjaus :lol:
Perkule kun joku osais puukottaa tuota tcu:ta.

http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html

Helppoo ku hengittäminen ;-)

Tuo tuli toteutettua alkuvuodesta, tosin yksinkertaisena versiona, ei releitä..vielä..
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 02 Touko 2015, 20:44

iner kirjoitti:Hmm. Tuohan saattas toimia vtd:ssäkin :)

Mitenhän kyttyrää levypakat tykkää jos ovat "pakotettuna" auki ja voima karkaa takarenkaiden kautta. Ihan vaan tälleen teoriassa ajateltu tilanne :D
Toimiihan se kyllä dccd:ssäkin.

Ei pitäisi haitata yhtään levypakkaa. Ainut ongelma on saada levypakka auki, koska VTD versioissa ei ole sitä etuvedon sulaketta, niinku MPT versios (huom! koskee vanhempia ja phase 1 ja 2 lootia).
Sitten jos on Direct Control valvebodylla loota, niin on käänteinen pakan ohjaus. Johto poikki ja pitäis olla VTD:n levypakka auki. Sitten tosin TCU väläyttelee vikakoodia, jos ei ole sitä vastusta johdon pääs. Varmaan googlella löytyy tuostakin paremmin infoa. Ja siitä ei ole mitään hajua miten vaikuttaa ajonhillintöihin, että kuinka valot vilajaa mittaristossa.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 04 Touko 2015, 14:52

Tuli tuossa mieleen että miksi Subaru ei alkuunsakaan käyttänyt viskoa tuossa keskilukossa?? Sehän toimii kuin ajatus!

Onko edelleenkin niin että edes noihin vanhempiin 4EAT askeihin ei ole saatavana aftermarket TCU:ta?
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 04 Touko 2015, 16:07

Samaa olen itsekkin miettinyt...

Ja mitä tulee tuohon TCUhun niin omaan MY00 outbackin askiin sellaisen teen, katsotaan saadaanko sivistyneesti toimiva ihan vaikka myyntiin asti ;-)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 04 Touko 2015, 16:27

mechanix kirjoitti:Samaa olen itsekkin miettinyt...

Ja mitä tulee tuohon TCUhun niin omaan MY00 outbackin askiin sellaisen teen, katsotaan saadaanko sivistyneesti toimiva ihan vaikka myyntiin asti ;-)


Jos saat sen toimimaan, niin mäkin haluu yhden kokeiluun. :lol:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 06 Touko 2015, 16:33

Ilmeisesti JDM S/tb Forestereissa on aina ollut VTD häntä jos tähän on uskomista

http://www.japanvehicles.com/newcars/su ... r/main.htm

Ei varmaan TCU ole mitään rakettitiedettä vaativaa versiota
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Touko 2015, 16:09

_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Touko 2015, 18:32

PTK kirjoitti:Tämän kuvan mukaan myös toinen merkki kertoo onko MPT vai VTD, ainakin jos on tuolla uudemmalla koodilla. En oo vielä tutkaillu koska tuo uudempi koodaus on otettu käyttöön.
Uudemmat koodaukset alkaa mitä on nähny, aina esim. TZ1A tai TZ1B, ja vanhemmat niinku omakin loota alkaa TZ102. Eli helpolla ei kyllä pääse, aina joutuu ettimään tiedon murusia sieltä ja täältä. Tuo kuva ei pahemmin auta vanhojen koodien purkuun, koska osa merkeistä on eri kirjaimilla.
Ainut poikkeus vaikuttaa olevan tuo toinen kirjain, se tuntuu aina olevan oikeassa oli sitte vanha tai uus koodi. Z=MPT, V=VTD.
Pitää koittaa ottaa talteen kaikki tiedot mitä vaan tulee vastaan, että näkis aina nopeasti mitä eri merkit sanoo.


Hmm, esim JDM SF5 S/tb Foresterin askin tunnus on TZ103ZB1AA eli ilmeisesti MPT??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 08 Touko 2015, 18:38

PTK kirjoitti:Näyttää olevan MPT.


Entäs tää...

Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 08 Touko 2015, 21:30

Tomcat kirjoitti:
PTK kirjoitti:Tämän kuvan mukaan myös toinen merkki kertoo onko MPT vai VTD, ainakin jos on tuolla uudemmalla koodilla. En oo vielä tutkaillu koska tuo uudempi koodaus on otettu käyttöön.
Uudemmat koodaukset alkaa mitä on nähny, aina esim. TZ1A tai TZ1B, ja vanhemmat niinku omakin loota alkaa TZ102. Eli helpolla ei kyllä pääse, aina joutuu ettimään tiedon murusia sieltä ja täältä. Tuo kuva ei pahemmin auta vanhojen koodien purkuun, koska osa merkeistä on eri kirjaimilla.
Ainut poikkeus vaikuttaa olevan tuo toinen kirjain, se tuntuu aina olevan oikeassa oli sitte vanha tai uus koodi. Z=MPT, V=VTD.
Pitää koittaa ottaa talteen kaikki tiedot mitä vaan tulee vastaan, että näkis aina nopeasti mitä eri merkit sanoo.


Hmm, esim JDM SF5 S/tb Foresterin askin tunnus on TZ103ZB1AA eli ilmeisesti MPT??

MPT koodin mukaan.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 08 Touko 2015, 21:34

Tomcat kirjoitti:
PTK kirjoitti:Näyttää olevan MPT.


Entäs tää...

MPT näyttää olevan.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 11 Touko 2015, 08:47

Tälläinen tuli ostettua TV1B4YB1AB-KT ja ilmeisesti TCU tuohon samaan kauppaan.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 14 Touko 2015, 17:01

Tomcat kirjoitti:Tälläinen tuli ostettua TV1B4YB1AB-KT ja ilmeisesti TCU tuohon samaan kauppaan.

Pidetään peukkuja pystys että TCU pelaa heti, eikä oo johdois mitään eroo :thumbsup:
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Touko 2015, 18:27

Läskiks meni, väärä TCU ja aski oli jo myyty. No sen verran hyvä myyjä oli että lupas toimittaa virheensä vuoksi uuden askin tuolla koodilla ja siihen TCU:n. Pyysin samaan pakettiin tuon JDM WRX 4EAT 2001 up ECU:n, TCU:n ja johtosarja mielellään "ei katkottuna"... Lupas tehdä kaikkensa.

Ilmoitin myös että noita VTD askeja vois mennä enemmänkin, tai sitten niitä pelkkiä häntiä, lupas kysellä niitäkin lisää Japanista.

Nyt tosiaan peukut pystyyn!!
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 21 Touko 2015, 07:49

Jokos Maurin ja Tomcatin loota on siekkisellä?

Mikä laatikko sinne meni/menee? Vtd vai mpt?
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Touko 2015, 08:39

iner kirjoitti:Jokos Maurin ja Tomcatin loota on siekkisellä?

Mikä laatikko sinne meni/menee? Vtd vai mpt?


MY10 XT vakio MPT
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 21 Touko 2015, 09:19

Ei ole vielä loota perillä. Odotellaan että saadaan sille kyyti Kuopioon.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Touko 2015, 10:29

Painaa muuten ihan VI**STI toi aski :shock: Varmaan saman verran kun 6-speed
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 25 Touko 2015, 09:27

Moro!


1vko subarun omistajana ja fiilis senkun paranee kokoajan...:D JDM peli kun on niin kaikki nesteet on tarkoitus vaihtaa.

Tuosta TITAN ATF 4400 öljystä täälläkin oli jo puhetta ja se on yksi vaihtoehto. Myyntiorganisaatiota löytyy tosta Vaasasta,
mut missä lienee lähin ostopaikka.

Mites Motonetin valikoima:
- VALVOLINE ATF-MAXLIFE SYNTEETTINEN 59-0202
- MOBIL ATF 1L SYNTEETTINEN AUTOMAATTIÖLJY 59-0215
- CASTROL ATF MULTIVEHICLE 3309 1L 59-0097

kaikki kyllä niin törky hintaisia että ei hirmusti kiinnostele.
Valmistajien mukaan noiden pitäs olla ATF HP kamaa, mut miten lie käytännössä.
Ei nyt viittis 30e takia hommaa ryssiäkkkään, kun ei tuota öljyä ihan kokoajan tarvi vaihdella.

-Matti
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 26 Touko 2015, 13:55

Taidan ottaa tota Faksin titaania. Sain tarjouksen.

---------------------------------------------------------------------

Terve!

Valitettavasti TITAN ATF 4400 ei ole varastossa Suomessa missään.
Noin 4 viikon toimitusajalla sitä kyllä saa.

Pakkauskoot ja hinnat:
Hinta 20 litra kanisterissa 6,93 / litra (alv 0%)
Hinta 205 litran tynnyrissä 5,88 / litra (alv 0%)

Rahti 20 litran kanisterille: Hämeenlinna – Seinäjoki 16,95 (alv 0%)
200L tulee rahtivapaasti.

Löytyykö kimppaporukkaa tynnyriin asti... :think:
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 27 Touko 2015, 11:32

Siitä päivitettyä lootaa:
http://www.ebay.com/itm/231572858099
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Touko 2015, 11:58

TJani kirjoitti:Siitä päivitettyä lootaa:
http://www.ebay.com/itm/231572858099


Aika vähän päivityksiä tuossa...
Ja taitaa olla vanhanmallinen ei direct control loota.

Tällaisen vtd 4eat:n tehonkesto vakiokuosissaan ois kyllä mukava testata, kun edelleenkään ei oikein mistään ole löytynyt faktaa tai edes arviota mitä nämä laatikot kestää...

Omaan koneeseen tarvis lisää jerkkua, niin näkis antautuuko tuo laatikko :D
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Touko 2015, 12:04

Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Touko 2015, 12:11

Mauri H kirjoitti:Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä


Huomaako ihan kunnolla luistamisen?

Ja mites näiden tcu reagoi levyjen/pannan luistamiseen? Antaako vikakoodin nopeuseroista?
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Touko 2015, 13:54

iner kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Kakkosvaihteen panta (oletan että se on pannalla) sieltä antautuu eka, se luistaa omassa jo 567 Nm väännöillä


Huomaako ihan kunnolla luistamisen?

Ja mites näiden tcu reagoi levyjen/pannan luistamiseen? Antaako vikakoodin nopeuseroista?


Ei tule vikakoodia ja se luistaa vain alaspäin vaihdoissa reilulla kaasulla. Vaihde kytkeytyy ja kiihtyvyys on ensin sekunnin ajan laiskaa ja sit tarttuu kunnolla kiinni. Mietin että turbiinilukko saattaa kanssa luistaa mutta se todennäköisesti tekis sitä myös kolmosella ja sitä ei tapahdu, vain kakkonen luistaa.

Perseestä toi luisto, se on usein paikka jossa pitäis lähteä eikä jäädä miettimään jos kakkoselle asti polkaistaan pientä. Antaa liikaa tasoitusta :lol: No saapahan Siekkinen katsella miten pahasti on palanut kun tuo mun loota saadaan vuorostaan sinne hoitoon.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Touko 2015, 14:56

Ei pitäis olla enää pantaa näissä phase2 laatikoissa:
"Internally the Brake Band and Servo Mechanism have been deleted and in its place an
additional clutch pack is used as a holding member for second and fourth gear."

2-vaihteella on käytössä 2-4 brake ja low-clutch. Jos noista luistaa 2-4 brake, niin sillon pitäs laatikon luistaa 4-vaihteellakin. Jos taas low-clutch luistas, niin sillon pitäs luistaa 1-vaihdekin.

1-vaihde=low clutch
2-vaihde=low clutch + 2-4 brake
3-vaihde= low clutch + high clutch
4-vaihde= 2-4 brake + high clutch

Turbiinilukko ei ole käytössä kun 4 vaihteella. Ja sillonkin vaan takaasulla ajaessa.

Ton vaihtohetken luisto taitaa olla ihan tcu:hun ohjelmoitu ominaisuus:
"The line pressure and 2-4 brake duty solenoid are adjusted to a lower set value just before
the actual downshift.
This drops the back pressure in the high and 2-4 brake accumulators. The lowered back
pressure allows the applied pressures to be lower, creating a slipping condition of the high
and 2-4 brake. Higher engine speeds will then be obtained, generating a higher driving
force to the rear internal gear.
The TCM gradually increases the duty ratios eliminating the slip."
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Touko 2015, 15:18

Turbiinilukkoa käytetään 2-4 vaihteilla. Ja n. 3000 kierrokselta ylös kestää jo kuormaakin. En ole seurannut missä se lukittaa pysyvästi mutta kyllä se jossain 4500 kierroksen päällä taitaa olla täyskaasullakin lukossa että saadaan tehot tiehen.

Jos TCU:ssa on tuota luistoa tahalleen ns power shiftillä niin idiootteja ovat, se polttaa lootan alta aikayksikön. Tää ei luistanut aluksi, mutta aika pian nöyrtyi viritysten jälkeen. Eli jotain on pehmentynyt käytössä. No mekaanista vahvistusta vaan ronskisti, eiköhän siitä vahva saada.

Niin tosiaan ylöspäin ykköseltä kakkoselle vaihtaa hyvin, yleensä juuri ylöspäinvaihto on se joka luistaa, sen puolesta tuo paineiden alentaminen voisi kyllä olla tuossa ongelma.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 27 Touko 2015, 16:46

Juu, näköjään lukitsee turbiinia myös 2-3 vaihteilla. Tasakaasulla ja moottorijarrulla duty ratio pyöri 30-50% paikkeilla, mutta heti kun kaasua painaa hieman enemmän, niin lukko aukeaa kokonaan.

Nelosella tasakaasulla lukitsee kunnolla (duty ratio 95%), ja nelosella moottorijarrulla tipahtaa 40-50 prosenttiin.
Nelosella duty ratio tipahtaa 0%, kun kaasupolkimen painaa ~25-30%.

Eli aina kun painaa kaasua hieman enemmän, niin lukko on auki. Ei sitä kyllä ole suunniteltukaan kestämään vääntöä. Ainoastaan säästämään bensaa tasakaasulla ajaessa.

Tuo on kyllä mielenkiintoista, että onko siellä levyt luistanut voiman alla vai tcu:n temppujen takia. Ja onko se pieni luisto tehnyt pahaa levyille... Eiköhän Siekkiseltä saa tuohon faktaa :)

Jonkun pitäis ihan oikeasti opetella säätään ton laatikon softaa :(
Ei välttämättä tarvis mekaanisia vahvistuksia niin pian. Ja jos tcu antaa levyjen luistaa, niin ei siihen oikein taida jämäkämmät levytkään auttaa...
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 27 Touko 2015, 17:13

Hetken vielä kestää mutta katotaan mitä kaikkea tuohon vanhempaan saa aikaiseksi ;-) tulee siis kokonaan oma tcu, en yritä edes vanhaa säätää.

Kunhan saan tuo uuden version ecun valmiiksi ja koneen+laatikon keulalle niin voi alkaa boksia värkkää.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Touko 2015, 17:52

Tota mechanics:n projektia kyll seuraillaan todella innokkain mielin ainakin täällä :) Mahtaakohan tuo samainen boksi toimia siis näiden 5EAT:n kanssa vai tuleeko toimimaan vaan 4EAT lootissa? :) Eipä tässä vielä itsellä hätää mut jos innostuu jotain tekemään niin tollanen säädettävä boksi olis kyllä huippu, mielellään tuollaista kehitystä tukiskin :) Vielä kun on nähty esim tuolta ecu puolelta ettei se osaaminen jää pelkkään puhumiseen :D
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Touko 2015, 20:29

Mahtaakohan lukko toimia erilailla tässä MY10:ssä. Nelosella avaa lukon heti kun alipaine on nollissa pienemmissä vauhdeissa (vaikka 80 kmh) mutta motarilla jo alkaa kestää yli puoltakin kiloa.

Kakkosella seurattiin Sakun kanssa lukon toimintaa säätölenkillä. Lukittaa kyllä 3000 kierroksen paikkeilla ja kestää vähän ahtojakin mutta avaa edelleen ronskimmalla kaasulla. Pitääkin joku päivä tarkastella miten se pitää isommissa pyörintänopeuksissa, kunhan nyt seuraavaksi ajaa autolla.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Lassiv
Viestit: 78
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:33

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Lassiv » 27 Touko 2015, 22:24

Onkohan kellään mietteitä tälläseen asiaan näin väittävät että saa nostettua linjapaineita ylöspäin. Eivät toki ole avain ikuiseen onneen, mutta ei äkkiseltään kuulostaisi miltään hirven huonolta idealta nostaa esim 10-20% paineita. Näin saisi ehkä hieman tehonkestoa ja jämäkämpää vaihtoa helpolla. Toki jos isommista tehoista puhutaan niin ainoa oikea tyyli on vahvistaa loota, mutta mietin näin omasta ja perus käyttäjien mielestä onko kukaan tuollaista koittanut tai kuullut miten toimii? Tai peräti seurannut jollain mittarilla tai vastaavaa onko paineet oikeesti muuttuneet.

http://legacygt.com/forums/showthread.p ... 49282.html
- Legacy B4 2.0GT -05 (BL5, 5EAT, twinscroll, JDM)
ex: Corolla E10 -96, MR2 -91, Celica ST205 -94 (JDM)

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 28 Touko 2015, 09:08

Kuva

Tuossa mun kartat.

Vaihdot saa noin jämäkämmiksi, mutta mulla on ollut ongelmia ahtopiikin kans täyskaasuvedossa.
Sen takia tuo torque pyynti piti pudottaa rajoittajalla noin alas...

Täyskaasulla sportshiftillä kun vaihtaa vaihdetta, niin pykälät menee päälle kerrasta ja kyselemättä kun ei kierrätä yli 6000rpm :D Vähän kyllä piikkaa ahdot noin... Mutta D-päällä ei ahtopiikkejä tule.

Korkeammilla kierroksilla oon nostanut wg duty cycleä niin että ecun ahtokorjaukset on vaihtohetkellä reilusti miinuksella. Korjaukset kun ovat suht hitaasti reagoivia, niin vaihdon jälkeen ne korjaukset vähentävät ahtopiikkiä...

Pitäs vaihtaa 3 porttiseen ahtosolenoidiin jossain vaiheessa, ja testata jos siitä olis vähän apua.

Kuva

Mites muilla käyttäytyy ahdot vaihtotilanteessa?
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Touko 2015, 11:07

Vähän piikkaa vaihtaessa, mutta ei hälyttävästi. Itseasiassa tuo VF52:nen vähän laskee ahtoja kierroslukualueen yläpäässä ja vaihtohetken ahtopiikki on sama 1,3 baria joka on maksimipaine keskikierroksilla.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 28 Touko 2015, 11:29

Mulla piikkas yli 1,5bar vaihtohetkellä ilman tuota kaasuläpän sulkemista :? Ei oikein vakio männillä uskaltanut noin ajaa.

Nyt on koneen uudelleen rakennuksen jälkeen moni asia muuttunut, niin pitää hieroa tuota softaa kunhan saa sisäänajettua koneen kunnolla...

Koitan saada säädettyä vaihtohetket siten että kaasuläppä on täysin auki ja ahdot pysyy järkevissä lukemissa. Laatikko kestää sitten jos kestää :D
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 28 Touko 2015, 16:48

No laatikot saadaan kyllä kestämään. Kun saatais toi loota Kuopioon niin alkais valumaan hintatietoja jotka voin julkaista laatikkorempan ja vahvistuksen osalta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 28 Touko 2015, 18:03

Mauri H kirjoitti:No laatikot saadaan kyllä kestämään. Kun saatais toi loota Kuopioon niin alkais valumaan hintatietoja jotka voin julkaista laatikkorempan ja vahvistuksen osalta.


Kun selvittelette hintoja, niin kysäse samalla Jarkolta paljonko sen kautta tulis maksamaan pelkkien "rebuild" osien tilaus.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 25 Kesä 2015, 13:16

Mistä tähän 4eat lootaan löytyy tuota öljyfiltteriä? Omassa on se ulkoinen pyöreä malli josta manuaali sanoo että huoltovapaa?

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 29 Kesä 2015, 00:23

ReeL12 kirjoitti:Mistä tähän 4eat lootaan löytyy tuota öljyfiltteriä? Omassa on se ulkoinen pyöreä malli josta manuaali sanoo että huoltovapaa?

Sitähän ei tarttisi välttämättä vaihtaa, ellei oo todella paljon ajettu loota. Mutta jos googlella etsii, voi löytää suomesta jonkun paikan missä myidään noita filsuja.
Nuohan on aika hintavia jos vertaa normaaliin moot.öljysuodattimeen, mutta normi suodatin ei käy tuon korvaajaksi (ihan vaan tiedoksi jos joku ajattelee laittavansa halvan öljyfilsun korvaajaksi).

ebaysta löytyykin helposti: http://www.ebay.com/itm/OEM-Genuine-Subaru-Automatic-Transmission-Filter-Screw-On-Type-Legacy-Forester/131458587916?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D31729%26meid%3De8c3d37fdab146c088896427cb911228%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D360303369103&rt=nc

edit. pikku korjaus.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Toniska
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:08
Paikkakunta: Kauttua

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Toniska » 01 Heinä 2015, 12:23

Nyt on pakko vähän kysellä kun pika googletus ei tarjonnut hirveesti apuja(voi johtua myös kehnosta englannista :mrgreen: ) Elikkäs tässä keräilen huolto osa listaa tohon foreen että pääsee kilpailuttamaan liikkeitä. Ensiksi katsoin castrollin sivuilta ton automaattilaatikon öljy tilavuuden 9.3L pitääkö paikkansa? Ja käykös tuonne öljyksi vaikka tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/T ... H-Tayssynt
Mutta castrollin sivuilla tuli vastaan tälläinen: Vetopyörästö automaattivaihteistosta Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Käyttöolosuhteet: Normaali (Tarkasta 30000 km / 24 kuukautta, Vaihto 60000 km / 48 kuukautta)
Voiteluaineen tilavuus: 1,2 litraa tässä kohtaa rupesin vähän ihmettelemään että onko tuolla lootassa joku toinenkin paikka mihin tarttis öljyt vaihtaa :lol: Öljyn suodatinta ei vissiin ole kuin tuo ulkoinen lootan kyljessä? Perä ölbän valintakin on vähän vielä hakusessa :mrgreen:
Impreza 05 sti
Audi A4 B6 1.9tdi työjuhta
200 Legacy my92 stw
200 Legacy my92 stw
200 Legacy my93 stw
Leone 1.8 turbo coupe my88
Ex Jdm Forester my03
Ex 1.8 Legacy my91

nebis
Viestit: 26
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 17:51
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja nebis » 01 Heinä 2015, 12:40

Toniska kirjoitti:Nyt on pakko vähän kysellä kun pika googletus ei tarjonnut hirveesti apuja(voi johtua myös kehnosta englannista :mrgreen: ) Elikkäs tässä keräilen huolto osa listaa tohon foreen että pääsee kilpailuttamaan liikkeitä. Ensiksi katsoin castrollin sivuilta ton automaattilaatikon öljy tilavuuden 9.3L pitääkö paikkansa? Ja käykös tuonne öljyksi vaikka tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/T ... H-Tayssynt
Mutta castrollin sivuilla tuli vastaan tälläinen: Vetopyörästö automaattivaihteistosta Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Käyttöolosuhteet: Normaali (Tarkasta 30000 km / 24 kuukautta, Vaihto 60000 km / 48 kuukautta)
Voiteluaineen tilavuus: 1,2 litraa tässä kohtaa rupesin vähän ihmettelemään että onko tuolla lootassa joku toinenkin paikka mihin tarttis öljyt vaihtaa :lol: Öljyn suodatinta ei vissiin ole kuin tuo ulkoinen lootan kyljessä? Perä ölbän valintakin on vähän vielä hakusessa :mrgreen:

Vaihteistoon tarvitaan noin 13-15L öljyä esim.Castrol ATF Multivehicle, koska se pitää vaihtaa huuhtelemalla, eli ei niin että valuttaa ulos ja uudet tilalle. Etuperään menee eri öljy joka on vaihteiston yhteydessä ja sama öljy käy takaperään esim. Castrol Syntrax Longlife 75W-90 Euperä noin 4L takaperä 1,2L
Espoosta löytyy hyvä paja CarTech Oy joka tekee Subaru huollot edullisesti ;)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa