HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Toniska
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:08
Paikkakunta: Kauttua

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Toniska » 02 Heinä 2015, 11:07

Tuskimpa niin halvalla tekee et viitteis ton 208km suunta ajaa ;) Itse oli tarkoitus huolto tehdä niin pääsee melkein halvimmal :mrgreen:
Impreza 05 sti
Audi A4 B6 1.9tdi työjuhta
200 Legacy my92 stw
200 Legacy my92 stw
200 Legacy my93 stw
Leone 1.8 turbo coupe my88
Ex Jdm Forester my03
Ex 1.8 Legacy my91

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 21 Heinä 2015, 09:20

Yks ylimääräinen takapusla löytyy... Ja näitä on muuten sika vaikee saada :?

viewtopic.php?f=22&t=1554&p=10572#p10572
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 21 Heinä 2015, 11:00

Tomcat kirjoitti:Yks ylimääräinen takapusla löytyy... Ja näitä on muuten sika vaikee saada :?

viewtopic.php?f=22&t=1554&p=10572#p10572


Suosittelen :thumbup:
Iso vaikutus voimansiirron heilumiseen.

Ja oli muuten omankin puslan hankkiminen työlästä ja kallista :oops:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 21 Heinä 2015, 12:21

Omaan ainakin meinasin ite väkertää moisen :-)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 30 Heinä 2015, 17:28

Käykö muuten nää uudet ja sitten ne vanhat MPT askit keskenään, vai onko antureiden määrässä esim tapahtunut muutoksia...
Meinaan vaan kun tuossa "projekti" MY01 pelissä on tuollainen MPT aski ja jos Siekkiseltä tulee jatkossa ainakin noita MY10 askeja niin siksi kysyn.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

ReeL12
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:27
Paikkakunta: Espoo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja ReeL12 » 05 Elo 2015, 10:40

Mahtaako MPT askin kitkalevypakan saada vaihdettu ilman että koko laatikko puretaan autosta? Jotenkin samaan tapaan kun manuaalin viskon vaihto.

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 05 Elo 2015, 10:56

ReeL12 kirjoitti:Mahtaako MPT askin kitkalevypakan saada vaihdettu ilman että koko laatikko puretaan autosta? Jotenkin samaan tapaan kun manuaalin viskon vaihto.


Saa vaihdettua. Laatikosta vain häntä pois niin takavedon pakka on siellä hännässä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 05 Elo 2015, 16:58

5EAT öljynvaihto huuhtelemalla, mistä on paras ottaa liemi ulos. Suodattimelta vai siitä pikku jäähdyttimeltä?
Suodatin ainakin on helpohkossa paikassa, mutta kumpikohan putki on menossa suodattimelle...

Joku muu, mikä?

Auto on gen4 legacy GT.


Edit, mahtanee tuo jähdytin olla muuten ohjaustehostimelle tai jotain?
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Jampsu » 06 Elo 2015, 01:37

e0000333 kirjoitti:5EAT öljynvaihto huuhtelemalla, mistä on paras ottaa liemi ulos. Suodattimelta vai siitä pikku jäähdyttimeltä?
Suodatin ainakin on helpohkossa paikassa, mutta kumpikohan putki on menossa suodattimelle...

Joku muu, mikä?

Auto on gen4 legacy GT.


Edit, mahtanee tuo jähdytin olla muuten ohjaustehostimelle tai jotain?

Syylärin alalaidasta menee askin jäähdytys letkut eli on integroitu syyläriin...
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 06 Elo 2015, 08:02

Joo, sekoilin tuon heat exhangerin kans. Tiedä sitten minkälaisia termareitä tuossa on ja onko laitettu lämmittämään lootaöljyä kylmällä vai kuumalla jäähdyttämään. Kannattaa varmaan tappaa välistä ennenkuin laittaa satasia askiöljyn jäähdytykseen... :lol:

Kuva

Tässä taas jälkipolville kotokielellä pikku jeesi. Taaimmaisesta letkusta juoksee mäski ulos.
Tuon koin sit kuitenkin helpoimmaksi paikaksi juoksuttaa. Helppo kytätä auton alle kun oli ajettu rampeille.



atf öljynvaihto
huuhtelemalla
huuhtelu
valutus
juoksutus
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 06 Elo 2015, 10:33

Ei tuota kannata ohittaa, jos asennat jäähdyttimen laita se linjaan tuolta syylarista palaavaan letkuun ja jäähdyttimestä sit laatikkoon.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 06 Elo 2015, 12:01

Tuon tarkoitushan on lämmittään öljyt mahdollisimman äkkiä käyttölämpötilaan ja taas jäähdyttää jos ajelee reippaammin eli pitää mahdollisimman tasalämpöisenä jotta laatikko toimisi parhaiten eikä turhaan kulu. Tiedä onko mitään hyötyä pistää jäähdytintä tuohon väliin ellei ole laatikkoöljyjen lämpöjen kanssa ongelmia... sama periaate kuin turboissa moottoriöljyn lämmönvaihtimessa siinä suodattimen juuressa.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 06 Elo 2015, 12:23

Öljynvaihto oli mulla työnalla, itellä ei oo kyllä meininkiä käyttikseen mitään lisäjäähyjä edes viritellä.
Sellanen fiilis on mullakin, että tuon päätehtävä on pakkasilla taata juokseva öljy mahdollisimman nopeasti.
Taitaa lämpötilaerotkin öljyllä ja jäähdytinnesteellä olla sen verran pienet käyntilämpöisenä, että jäähdyttämisestä ei voi oikein puhua, muuten kuin tosiaan jos on ajettu saksa läpeensä autopaanaa lutku lattiassa...:D
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 09 Elo 2015, 06:41

Tomcat kirjoitti:Käykö muuten nää uudet ja sitten ne vanhat MPT askit keskenään, vai onko antureiden määrässä esim tapahtunut muutoksia...
Meinaan vaan kun tuossa "projekti" MY01 pelissä on tuollainen MPT aski ja jos Siekkiseltä tulee jatkossa ainakin noita MY10 askeja niin siksi kysyn.

Ei taida käydä, tuo MY01 4EAT on Phase 2 ja tuo MY10 on Phase 2 Version 2. Johdoissakin on eroja.

Tässä on parin vanhemman valve bodyn tietoja ja infoa vähän, koska mihinkä on tullu noita versio 2 lootia -> Direct Control 4EAT (viimmeinen kuva).

Mutta pieni huomautus, eri markkina-alueilla on monesti eri aikoihin tullut noita uudistuksia. Ei voi täsmällisen tarkasti sanoa koskaan.. :dontknow:
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 09 Elo 2015, 07:57

e0000333 kirjoitti:Öljynvaihto oli mulla työnalla, itellä ei oo kyllä meininkiä käyttikseen mitään lisäjäähyjä edes viritellä.
Sellanen fiilis on mullakin, että tuon päätehtävä on pakkasilla taata juokseva öljy mahdollisimman nopeasti.
Taitaa lämpötilaerotkin öljyllä ja jäähdytinnesteellä olla sen verran pienet käyntilämpöisenä, että jäähdyttämisestä ei voi oikein puhua, muuten kuin tosiaan jos on ajettu saksa läpeensä autopaanaa lutku lattiassa...:D

Mulla oli sellanen lisäjäähy edellisen omistajan jäljiltä ja ei voi muuta sanoo ku, että aivan :booty: oli, varsinkin talvella. Kolmosen vaihtumista sai odotella aina pakkasilla ja syksylläkin muutaman sekunnin aina, kunnes lootaöljyt suvaitsi lämmetä ja öljyn mittaus oli yhtä odottelua, joskus varmaan joutu 40 minuuttia käyttämään tyhjäkäyntiä ajonkin jälkeen, että sai luotettavaa tietoa loodan tikusta :tard:

Otin lisäjäähyn pois ja kyllä oli hienoa ajella sen jälkeen :D Ei ollu ku hetken aikaa kylmänä enää se viive 2->3 vaihdossa (*) ja sitten vaihtuu niin kuin muutkin vaihteet, kun öljyt vähä lämpiää. Termostaatti kun olis ollu, nii sitte olis varmaan pelannu.

Googlella oon löytänyt paljon juttuja tuosta kylmänä hitaasta 2->3 vaihdosta (*) ja se paranee lopullisesti kun laittaa vähä viriohjelmaa TCU:hun tai sellaset öljyt joissa brookfield viskositeetti (-40 C) on mieluiten alle 10000 cP <- kts. viskositeetti ...yksiköitä piisaa...

Ennemmin oon kirjoittanu muutaman hyvän vaihtoehdon, tietty muitakin on jos jaksaa ettiä.

(*) 4EAT Phase 1 ja Phase 2 toimii kylmänä eri tavoilla, mitä vaihteiden vaihtoon tulee.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 09 Elo 2015, 12:04

Hyvää infoa taas :thumbsup:

Mulla on talven aamuja ajatellen pistetty säteilylämmitin askin öljypohjaan. Ihmeen hyvin lämmittää öljyt pakkasillakin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 09 Elo 2015, 12:49

Ite ajattelin nyt poistaa vakiolämmönvaihdinsysteemin (ei oo tossa alusyylärissä sitä optiota) ja sovittaa moottoriöljyn systeemin tohon suodattimen väliin. Ei tulis turhia öljyletkujen vetoja konehuoneeseen kun suodatin on laatikon kyljessä.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
e0000333
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 13:23
Paikkakunta: Flatnation

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja e0000333 » 10 Elo 2015, 08:41

Joo nyt oli hyvää käytännön tarinaa PTK! Samaa aavistelin kans, että enemmän on myrkkyä pakkaset, kuin 10-20 astetta korkeammat lämmöt siellä kuumassa päässä. Muutenkin tykkään pitää tuon kiesin ihan vakiona, E85 konversio nyt on mielessä. Mutta saa sekin vielä olla suunnitelmissa.
Ihan huikea laite on sellaisenaankin.

Ite laitoin Addinolin Hp luokkarin kamaa lootaan juuri ja hyvän tuntusta tavaraa tähän asti.
Tämän öljyn hinta on kuulemma jyrkästi noususuunnassa ja kannattaa hankkia heti jos lootaöljyjen vaihto on mielessä.
Itse ostin tästä maakunnasta itselle ja kaverille hyllyn tyhjäksi. 29e/4l.... :occassion:

Siis onko impussa tuo ATF lämppäri syylärissä vai uudemmissa lekoissa?
Subaru Legacy GT JDM 2004

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 15 Elo 2015, 06:41

Toivotaan että lisää hyviä vinkkejä saatais tänne :thumbsup:

Tuo ATF jäähy/lämmitin on joko kuskin puolella syylärissä tai syylärin alaosassa.

Jotain pientä lisä infoa/ajatuksia: Todennäköisesti nuo lootaölpät ei normaalisti liikaa kuumene, ainoastaan jos alkaa oikein kunnolla rallittelemaan ja jatkuvasti tekemään varttimaili lähetyksiä. Tosin silloin voi alkaa muutenkin olemaan öljynlämpömittarin hankkimis aika, vaikka hyödyllinen se olis muutenkin. Öljyt kun toimii oikein vain tietyissä lämpötiloissa, niin moottorissa, loodassa kuin perissäkin. Synteettiset ATF öljyt on erinomaiset sopiviin konhotuksiin ja kärryjen kiskomisiin, mutta jos hommat menee rajuksi, sitten kannattaa laittaa lisäjäähy termostaatilla.. Mutta ei ilman.

Pitäs ihan mielenkiinnosta laittaa jonkinlainen öljynlämpömittari joskus tähän mun Legaan, ja vähän seurailla miten lämmöt menee.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 15 Elo 2015, 20:10

Laitetaas tääki tänne. 90-luvun puolenvälin jälkeen tuli tämmöinen kuvassa näkyvä pikku muutos, joka pitää huomioida jos eri vuosimallin automaattia vaihtaa tai momentinmuunninta.

Kuva
Liitteet
4EAT turbine shaft small pic.jpg
(76.77 KiB) Tiedosto ladattu 0 kertaa
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja roipis » 17 Elo 2015, 19:34

Tuli vaan mieleen että ATF:n lämpötilaa voi ehkä seurata vikakoodinlukijalla, jos on sellainen että pääsee auton järjestelmiin, muihinkin kuin OBD yhteensopiviin. Joku anturi noissa on koska Impussakin pitäisi olla varoitusvalo liian kuumasta öljystä. Ei tosin syttynyt edes "jollan" vedossa:thumbsup:.

Viatissa seurasin lämpöjä monimerkkilukijalla alkukesällä, kun vietiin multakuormia kaverin pihalle. Aika äkkiä alkoi nousta vähän yli 90 C-asteen kun peruuttelin kärryä upottavalla nurmikolla. Viatin lämmönvaihdin on syylärissä ja Impussa on kahden nyrkin kokoinen vesi-öljy-lämmönvaihdin mottorin oikealla puolella, muistaakseni. Impun syyläriin ei ainakaan tule letkuja laatikosta. Syyläri nimittäin kävi kylppärissä kevään 2012 remminvaihdossa :ugeek: .
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 19 Elo 2015, 15:44

Oliskos Inerillä jotain kattavaa dokkaria tuosta myöhemmästä 4EAT:stä? Eli sellaista josta näkisi kytkinjärjestyksen ja toimintakuvauksen?

Tarvittaisiin ko. dokkaria lootan preppaukseen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja mechanix » 19 Elo 2015, 16:16

iner kirjoitti:Technicians Reference Booklets 4eat.

PHASE1

PHASE2
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Toni
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Syys 2015, 23:05

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Toni » 09 Syys 2015, 23:14

Onko kellään kokemuksia tosta BG-öljynvaihtohuollolla tehdystä automaattiöljynvaihdosta? http://automerkit.fi/korjaus-huolto/103-tuoteartikkeli/7019-uutta-suomessa-automaattivaihteisto-kuntoon-100-oljynvaihdolla Täyttääköhän niiden litkut ton Subarun HP-luokituksen?
Tarkotus olis vaihtaa öljyt 3.0R legacyyn-05 5AT

preacher94
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2015, 12:00
Paikkakunta: Kouvola

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja preacher94 » 12 Syys 2015, 07:31

Toni kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tosta BG-öljynvaihtohuollolla tehdystä automaattiöljynvaihdosta? http://automerkit.fi/korjaus-huolto/103-tuoteartikkeli/7019-uutta-suomessa-automaattivaihteisto-kuntoon-100-oljynvaihdolla Täyttääköhän niiden litkut ton Subarun HP-luokituksen?
Tarkotus olis vaihtaa öljyt 3.0R legacyyn-05 5AT



Kannattaa varmaan soitella ja kysyä et mitä laatuluokituksia niitten öljyt täyttää, jos mainitset heti et tarttis Subaru-HP luokitusta niin saattavat sanoa et kyllä kyllä, täyttää myös sen, vaikka todellisuudessa heillä ei tuon laadun öljyä oliskaan :D
Subaru Impreza WRX MY02 JDM

JKNiemi
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:15

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja JKNiemi » 17 Syys 2015, 10:35

Tomcat kirjoitti:Sitten seuraavan 7tkm jälkeen uudelleen propun kautta ne mitä tuli ja samalla asensin Subarun oman AT öljysuodattimen jalan + OEM suodattimen, kas kun näissä uudemmissa Forestereissa 4EAT:n yhteydessä ei enään ole vaihdettavaa suodatinta...No nyt on!!


Minkä palikan se suodattimen asennus vaati, olisiko varaosanumeroa vielä tallessa? Tuosta -09 Legasta se myös puuttuu ja tuskin tuosta suodattimesta haittaakaan olisi...

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 17 Syys 2015, 11:19

JKNiemi kirjoitti:Minkä palikan se suodattimen asennus vaati, olisiko varaosanumeroa vielä tallessa? Tuosta -09 Legasta se myös puuttuu ja tuskin tuosta suodattimesta haittaakaan olisi...


Mulle tuli Subarun oma jalka Artecin Sakulta ja Mauri tais ottaa jonkun aftermarket jalan. Kumpikin ajaa asiansa ja suodattimen saa kätevästi sinne linjojen tykö vasempaan nurkkaan lähelle runkoaisaa/jakopäätä.

Kuva
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Syys 2015, 11:14

TJani kirjoitti:
Saa vaihdettua. Laatikosta vain häntä pois niin takavedon pakka on siellä hännässä.


Väännetään nyt vielä rautalankaa, eli jos haluaa tehdä MPT/VTD swapin niin riittääkö että vaihtaa pelkän hännän romuineen vai tarviiko tehdä muita mekaanisia muutoksia, ja kyseessä JDM Forester STi 2 ( sf5 ) jossa todennäköisesti MPT häntä... Täytyis tehdä tuo muutos kun nuo taitaa olla lähinnä etuvetoja teki mitä teki.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 24 Syys 2015, 17:48

Legacy 2.5 GX AT -99

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja eki75 » 29 Syys 2015, 11:45

Arvon automaattigurut

Foorumilla myynnissä oleva foresterin automaattiloota nro:lla TZ1A3ZN2AA - P9 ja tuossa meitin Outbackissä (-99 2.5) lootan nro taasen TZ1A4ZFABA - WJ

eli onko jollain käsitystä mitä nuo numerot tarkoittaa? mitähän eroa nuilla laatikoilla on/eli onko päittäin vaihtaminen edes mahdollista..?

Outbackissä sellainen vika päällä, että D:llä ei meinaa pykäliä löytyä heti vaan kotvasen kestää ennenkuin saa sen liikkeelle..toimii kyllä sitten kun sen saa liikkeelle.. pakki toimii heti, öljyt on hyvät ja vaihtokaan ei auttanut tilannetta.. eli onko venttiilikoneistossa jotain sökönä, vai voiko olla sähkövikaa.. tai jotain muuta..

ajatuksena oli vaihtaa tuo forresterin loota, mutta käykö.. toinen vaihtoehto olis tieten fiksata vanha, mutten osaa.. onko jotain hyvää lootakorjaajaa suositella keski-suomesta, tai jostain muualta??

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja TJani » 29 Syys 2015, 12:22

Ei tuolla koodilla oikein mitään järkevää selviä, lähinnä se selviää että mistä autosta lähtösin. Jos haluaa tarkempia tutkimuksia tehdä niin varmaan joutuu varaosanumeroita selamaan osa osalta, mutta ei silläkään taida mitään tolkkua hommaan saada.
Mitä selailin manuaaleja niin noissa olisi ainakin vaihteiden välityksissä eroa, joten taitaa hankalaksi mennä. Mitä TCU tuumaa jos välitykset on erit ja jos vaihtaa turbo Foren TCU:n niin mitä sitten tapahtuu kun ei voima tulekaan samanlailla kun TCU odottaa.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 29 Syys 2015, 19:51

Jep, eri perävälitykset. Se helpottais jos loota olis saman tyyppisestä, mutta mieluiten juuri Outbackistä. Äkkiä ku katselin tietoja tuosta hitaasti kytkeytyvästä D:stä, löytyi sellanen ikävä tieto, että tuo on -99 ja -00 vuosimallien tyyppivika (Legacy, Outback ja todennäköisesti muitakin malleja).

Ongelma on todennäköisesti vähän vuotavassa low clutch tiiviste renkaassa. Jotkut on kokeillu ulkomailla esim. Trans-X lisäainetta, joitain muitakin aineita kokeiltu, joillakin on auttanut automaatti öljynvaihto/ja tai huuhtelu, tai Valvolinen MaxLife ATF on auttanut..

Jos lontoo taipuu, täältä löytyy asiaa kyseisestä ongelmasta. http://www.subaruoutback.org/forums/66-problems-maintenance/37507-delay-actually-shifting-into-drive.html

Ja täältä. http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/84847-fixed-trany-delayed-forward-engagement/
Legacy 2.5 GX AT -99

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja eki75 » 30 Syys 2015, 12:33

No tuoltahan nuo oireet vaikuttaa.. onkos joku ostanut tai löytänyt paikan mistä tuota trans x:ää sais hommattua.. ?

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 01 Loka 2015, 17:18

Ei näyttäny suomesta kovin helposti löytyvän, mutta vastaavia löytyy. http://www.vaihteistokauppa.fi/product/378/lisaaine-transmission-stop-leak
Tai tämä. http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=396_407&products_id=2387&zenid=c548fb2a3140c30f02b6b450fcc89a11
Toinen paikka. http://kimsu.nettix.vilkas.fi/Forte-Automatic-Transmission-Treatment-1

Varmaan ku etsii nii löytyy monia muitakin aineita. Noilla leak stop aineilla saa siirrettyä remonttia hyvinkin kauas tulevaisuuteen, mutta jokainen loota on erikoistapaus, joku aine saattaa toimia tai sitten ei. Varauksella kannattaa suhtautua kumminkin, nuo kun ei korjaa mitään lopullisesti.
Legacy 2.5 GX AT -99

Toni
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Syys 2015, 23:05

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Toni » 13 Loka 2015, 21:20

Tuli vaihdatettua vaihteisto-öljyt Tampereen Levorannassa 5AT legacyyn. Vähän jäi epäilyttään toi niiden käyttämä öljy: Mobil ATF 320 täyttääköhän
subarun vaatimukset? http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... F_320.aspx

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 14 Loka 2015, 00:00

Ei täytä. Tuota samaista öljyä tuli kokeiltua itsekkin, toimii kumminkin vanhemmissa 4EAT loodissa.. mutta parempiakin löytyy.
Kannattaa äkkiä vaihdattaa öljyt johonki luokituksen täyttävään, eli Subaru ATF-HP.

Täs samalla voikin ilmoittaa, että Addinol ATF XN PLUS toimii vallan mainiosti omassa Legassa, kun tuli tuos vaihdeltua. Lootakin tuntuu nyt hiukkasen paremmalta :headbang:
Legacy 2.5 GX AT -99

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 14 Loka 2015, 06:30

Pieni runtutunti korjaamolla. Mä en ainakaa nielis sitä että korjaamo laittaa väärät öljyt.

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja iner » 14 Loka 2015, 10:48

Saiko Siekkinen tehtyä Tomcatin ja Maurin laatikolle vahvistusta? Ja mikä oli tuomio mpt:n suhteen?
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Toni
Viestit: 9
Liittynyt: 09 Syys 2015, 23:05

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Toni » 14 Loka 2015, 16:33

PTK kirjoitti:Ei täytä. Tuota samaista öljyä tuli kokeiltua itsekkin, toimii kumminkin vanhemmissa 4EAT loodissa.. mutta parempiakin löytyy.
Kannattaa äkkiä vaihdattaa öljyt johonki luokituksen täyttävään, eli Subaru ATF-HP.

Täs samalla voikin ilmoittaa, että Addinol ATF XN PLUS toimii vallan mainiosti omassa Legassa, kun tuli tuos vaihdeltua. Lootakin tuntuu nyt hiukkasen paremmalta :headbang:


Kiitokset vastauksesta!

Mobililtakin sanottiin ettei heillä ole valikoimassaan subarun luokitusten täyttäviä öljyjä. Soitin Levorantaan ja myönsivät kyllä virheensä ja ottivat auton samantien takaisin. Nyt on Midlandin omnimaticit lootassa. Ilman lisäkuluja ja sain vielä laina-auton huollon ajaksi.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Mauri H » 14 Loka 2015, 16:50

iner kirjoitti:Saiko Siekkinen tehtyä Tomcatin ja Maurin laatikolle vahvistusta? Ja mikä oli tuomio mpt:n suhteen?


Ns. kisaosat pitäisi nyt olla valmistuksessa, MPT:n osalta ei ole vielä tullut mitään tietoa, mutta kyllähän pojat siihen pitoa varmasti saa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja eki75 » 20 Loka 2015, 16:28

eki75 kirjoitti:No tuoltahan nuo oireet vaikuttaa.. onkos joku ostanut tai löytänyt paikan mistä tuota trans x:ää sais hommattua.. ?

-Eki


Joo, eipä tuota crc:n trans x:ää ainakaan täältä virallisesti saa, vastaus oli kohtuu kuivakka ei saatavilla euroopassa, eikä heillä ollut tarjota vastaavaa..

Eikä ole nyt jenkkiläänkään asiaa, joten täytyy varmaan läträtä noilla toisilla aineilla.. jos ei onnistu niin sitten vaan lootaa palasiksi..

mitenkähän reagoisi jarrunesteeseen, sehän turvottaa kaiketi kanssa.. :crazy:

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 20 Loka 2015, 17:20

Jossain näin jutun tuosta jarrunesteen kokeilusta, ja joku epäili että joku tuollanen stop leak aine oliski melkein pelkkää jarrunestettä.. :wtf:

Mutta kyllä kun googlella jaksaa etsiä, niin voi löytää jonkun oikeesti toimivan vaihtoehdon. En ainakaan suosittele tuota jarrunestettä, muuta kuin aivan viimmeiseksi oljenkorreksi, ennen kuin loodan irroittaa.
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja baburusa » 24 Loka 2015, 16:57

Tuli tässä tätä sivusilmällä selaillessa, että voiko tärinät kiihdytyksessä johtua laatikon "mounteista"? Onko sielä jotaki mikä sais tärinää aikaan? Kardaani vaihdettu ja ei ainakaan sillä ollut vaikutusta asiaan. Vetarit ois seuraava kohde vaikkakin tuntuivat olevan käsikopelolla hyvässä kunnossa. Auto Outbacki -05 4eat.
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 24 Loka 2015, 18:23

No mulla kans täristää -05 4eat Outback varsinkin hitaissa vauhdeissa. Välillä enemmän välillä vähemmän. Korilla ja woimansiirrolla rullattu 280tkm joten kaipa joku pusla tms vois alkaa olemaankin ehtoopuolella.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
baburusa
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja baburusa » 24 Loka 2015, 18:36

Qulle kirjoitti:No mulla kans täristää -05 4eat Outback varsinkin hitaissa vauhdeissa. Välillä enemmän välillä vähemmän. Korilla ja woimansiirrolla rullattu 280tkm joten kaipa joku pusla tms vois alkaa olemaankin ehtoopuolella.



Itellä 230 lasissa ja tuntuu että alkaa olleen jonkun palikan vaihon aika vaanku tietäs että minkä. Myös askin resetointi on mielessä askiöljyjen kans samassa rytäkässä. D:llä ajamine on semmosta irvistelyä kun tuntuu että pykältää liian isolle liian aikasin..Oulussa on vaa semmonen hieno puoli että täälä ei osata, kukkaa tiijä mistää mittää.. mahtaa lähin ossaava paikka olla kuopiossa sorsalla tahi keravalla. Tullee pelekälle resetoinnille kova kilohinta :D Onko kellään tietoa pohojosemmasta subbe-huollosta missä onnistus uudelleenohjelmointi laatikolle?
Forester 2.0 MY19
ex:Forester 2.0 MY10
ex:Forester 2.0 MY08
ex:Outback 2.5 AT MY97
ex:Outback 2.5 AT MY04

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 24 Loka 2015, 21:07

Meikä teki tupla öljynvaihdot tuolle MY07 Outbackin 4EAT askille ja sitten uudellen opetus... aski on kuin toiselta planeetalta, ero oli huima. Nyt on kyydit sellaiset kun ne kuuluukin.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
PTK
Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 21:54
Paikkakunta: Töysä

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja PTK » 25 Loka 2015, 05:09

baburusa kirjoitti:
Qulle kirjoitti:No mulla kans täristää -05 4eat Outback varsinkin hitaissa vauhdeissa. Välillä enemmän välillä vähemmän. Korilla ja woimansiirrolla rullattu 280tkm joten kaipa joku pusla tms vois alkaa olemaankin ehtoopuolella.



Itellä 230 lasissa ja tuntuu että alkaa olleen jonkun palikan vaihon aika vaanku tietäs että minkä. Myös askin resetointi on mielessä askiöljyjen kans samassa rytäkässä. D:llä ajamine on semmosta irvistelyä kun tuntuu että pykältää liian isolle liian aikasin..Oulussa on vaa semmonen hieno puoli että täälä ei osata, kukkaa tiijä mistää mittää.. mahtaa lähin ossaava paikka olla kuopiossa sorsalla tahi keravalla. Tullee pelekälle resetoinnille kova kilohinta :D Onko kellään tietoa pohojosemmasta subbe-huollosta missä onnistus uudelleenohjelmointi laatikolle?

Ainakin resetointi onnistuu ihan kotikonstein, joko miinuskaapeli akusta irti tai TCU:n sulake irti riittäväksi ajaksi (10-30min?).
Huono puoli kun ottaa aina miinuskaapelin irti, että radio hukkaa asetukset/kanavat.. Pitäs olla radios haihtumatonta muistia ;)
Legacy 2.5 GX AT -99

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Loka 2015, 06:32

TCU:n sulake löytyy kuskin jalkatilan sulakerasiasta vaiko konehuoneesta?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Tomcat » 25 Loka 2015, 08:41

Ei toi "opetus" ollut vain resetointi. Laatikkoöljyt piti olla viileät ja opetus tapahtui nelipilari nosturilla ja vei noin 10min. En tiedä mitä tehtiin, mutta testeri oli kiinni koko tuon ajan ja jotain käytiin läpi??
Muutos käyttyätymiseen oli huima...
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

ViestiKirjoittaja Qulle » 25 Loka 2015, 08:45

Niin missä tuo tehtiin ja mitä maksoi
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kiivi ja 7 vierailijaa