Sivu 8/11

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 23 Touko 2016, 18:38
Kirjoittaja iner
Kyllähän tuo homma muutti laatikon käytöstä. Ja vieläpä positiiviseen suuntaan :thumbsup:

Paljon isompi muutos mitä pelkällä perus resetillä tai akun irrotuksella.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Syys 2016, 19:13
Kirjoittaja matsuda
iner kirjoitti:Hommaan tarvii ssm ohjelman ja sopivan obd2 kaapelin. Tässä ohjeet tuohon hommaan kokonaisuudessaan:


Pystyisitkö valottamaan näitä kahta asiaa? Minulla on SSM III mutta pitäisi jokin kaapeli hommata. Onko jokin eri versio sulla käytössä ja millaisella kaapelilla?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Syys 2016, 19:19
Kirjoittaja iner
matsuda kirjoitti:
iner kirjoitti:Hommaan tarvii ssm ohjelman ja sopivan obd2 kaapelin. Tässä ohjeet tuohon hommaan kokonaisuudessaan:


Pystyisitkö valottamaan näitä kahta asiaa? Minulla on SSM III mutta pitäisi jokin kaapeli hommata. Onko jokin eri versio sulla käytössä ja millaisella kaapelilla?


Softana on freessm ja kaapelina obd diag4000

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Syys 2016, 20:02
Kirjoittaja matsuda
Kiitos! Pitää metsästellä jokin kaapeli. Tactrixin OP2 on, mutta ei toimi näemmä sen kanssa :( Pitää tuota SSM3 testailla kans jollain kaapelilla. Olisi hauska säädellä auton asetuksia (valot, lukot jne)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Loka 2016, 12:56
Kirjoittaja Forester XT
Prkle näköjään kestää toi laatikon "opetus" noin 7kk ja 15tkm. Täytynee taas varailla aika rantakareelle, alkaa pikkuhiljaa turhat vaihdot lisääntymään.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Loka 2016, 13:59
Kirjoittaja tuRboman
Mistä ne johtuu? Minusta tuntuu, että meidän XT on välillä turhan innokas vekslaamaan. Ja haluaa ajaa n. 55kmh liian isolla vaihteella. Kierroksia karvan yli tonni.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Loka 2016, 14:02
Kirjoittaja Forester XT
tuRboman kirjoitti:Mistä ne johtuu? Minusta tuntuu, että meidän XT on välillä turhan innokas vekslaamaan. Ja haluaa ajaa n. 55kmh liian isolla vaihteella. Kierroksia karvan yli tonni.

Ilmeisesti tuo kikotin oppii ainoastaan sen sporttisen ajon ja vaihtaa sitten välittömästi pienemmälle jos pikkaisenkin hipaisee kaasupoljinta.. Normaali tasakaasu ajoa se ei suostu oppimaan ;) Viimeksi kun käytin tuossa opetuksessa muutos oli ihan älytön sitä ennen tuntui maantielläkin 80-100vauhdissa hakevan vähän väliä oikeaa vaihdetta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Loka 2016, 14:43
Kirjoittaja soukka
Onko kukaan kokeillut? https://www.neste.fi/product-datasheets/view/294011

Olis n. 20l tuota niin mietin jos lekan 5eat:iin ihan huuhtelis. Vaikka vaihdettu n. 40tkm sitten.

Mitä mahdollisesti hajoaa? Auto siis my04 gt leka.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 08 Loka 2016, 17:21
Kirjoittaja Laaban
Kyllähän tuo Nesteen ATF ainakin heidän mukaansa täyttää tuon ATF-HP vaatimuksen, mistä noi laatikot taitaa olla tarkkoja.

Olis tosiaan kiva tietää mitä öljyä ihmiset on noihin GT Legacyihin laittanu ja mistä on hommattu. Lähinnä öljyä joka täyttää ATF-HP vaatimukset.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 09 Loka 2016, 09:56
Kirjoittaja Helger Puertorico
tuRboman kirjoitti:Mistä ne johtuu? Minusta tuntuu, että meidän XT on välillä turhan innokas vekslaamaan. Ja haluaa ajaa n. 55kmh liian isolla vaihteella. Kierroksia karvan yli tonni.


Kannattaa ajella vaihteenvalitsin 3-pykälässä alle maantie/motari nopeuksissa. D on ylivaihde.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 09 Loka 2016, 10:43
Kirjoittaja Mauri H
Forester XT kirjoitti:Ilmeisesti tuo kikotin oppii ainoastaan sen sporttisen ajon ja vaihtaa sitten välittömästi pienemmälle jos pikkaisenkin hipaisee kaasupoljinta.. Normaali tasakaasu ajoa se ei suostu oppimaan ;) Viimeksi kun käytin tuossa opetuksessa muutos oli ihan älytön sitä ennen tuntui maantielläkin 80-100vauhdissa hakevan vähän väliä oikeaa vaihdetta.


Aika outoa, mulla tuossa MY10:ssä loota toimii tosi loogisesti. D-asennossa käyttää isoa vaihdetta tosi pian ja turbiinilukkoakin tarjoaa nelosella jossain 65 vauhdeissa, kierrokset ovat sitten n. 1500. Turbiinilukko aukeaa tosi herkästi alle 120 nopeuksissa, mutta se on ymmärrettävää koska tarkoituksena on välttää laatikolle ja moottorille aiheutavaa vauriota tärinästä. Pienempää vaihdetta tuo ei kovin herkästi valitse, eli kaasua saa käyttää ihan reippaasti.

S-asennolla kytkee nelosta hiukan myöhemmin tasaisessakin ajossa, turbiinilukko kytkeytyy yleensä heti kun kaasun käyttö sen sallii, ja lukon avautuminen tapahtuu kuten D-asennossakin, käytännössä kun alipaine on imusarjassa nolla se avautuu. Motarinopeuksissa vasta lukko pysyy kiinni n. 0,5 kilon paineille asti.

S-asennossakaan alaspäinvaihto ei ole aivan kamalan herkkä, eli kaasulla saa kyllä vähän käskeä pientä sisään. Missään nimessä hermostuneesti laatikko ei vaihta vaihteiden väliä, tässä on selvästi ylös - ja alaspäin olevat vaihtopisteet niin paljon lomittain että kun suuremmalle vaihdetaan niin siinä pysytään tasaisessa ajossa, poislukien turbiinilukon avautuminen esim. mäessä.

Oliskos tuossa nyt kyse turbiinilukon toiminnasta, ei vaihteiden vaihdosta?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 09 Loka 2016, 14:54
Kirjoittaja Forester XT
Mauri H kirjoitti:
Forester XT kirjoitti:Ilmeisesti tuo kikotin oppii ainoastaan sen sporttisen ajon ja vaihtaa sitten välittömästi pienemmälle jos pikkaisenkin hipaisee kaasupoljinta.. Normaali tasakaasu ajoa se ei suostu oppimaan ;) Viimeksi kun käytin tuossa opetuksessa muutos oli ihan älytön sitä ennen tuntui maantielläkin 80-100vauhdissa hakevan vähän väliä oikeaa vaihdetta.






Oliskos tuossa nyt kyse turbiinilukon toiminnasta, ei vaihteiden vaihdosta?

Jaa enpä muuten ole olenkaan varma. Vaikka olisikin turbiinilukon toimintaa.. Nyt tosiaan tuntuu siltä että pienikin kaasun hipaisu heittää auton valmiiksi täyskaasu vetoon. Ihan samanlainen kuin ennen viimeisintä opastusta. Täytyypä varata taas aika rantakareelle.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 09 Loka 2016, 15:21
Kirjoittaja tuRboman
Mulla tuo lukitsee turbiinin välillä alle kuudenkympin. Sellainen 1100-1200 kierrosta koneessa ei tunnu järkevältä. Pitäiskin koettaa napata video tilanteesta. Edellä vinkattu kolmosenkäyttö on tosiaan välillä mielessä kun automaatilla menee niin isolla. Tosin lukko aukeaa lähes heti jos kaasua painaa lisää tai tulee mäkeä.
Mutta muutenkin nakkelee kyllä hyvin innokkaasti aina isoa silmään jos vertaan edeltäneeseen Mitsubishi Outlanderin vastaavaan neliloviseen joka toimi mielestäni paljon jouhevammin. Luistatti enemmän ja oli sellainen pehmolulla, mutta sopi minulle. Tämä Suben 4EAT pyrkii sporttisempaan menoon. Moottorijarrutuksetkin yllättävän vahvat ollakseen näin vanha konstruktio.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 10 Loka 2016, 09:35
Kirjoittaja matsuda
Vaihteiston litkuista vielä, soittelin tuossa Metroautoon ja kyselin tarjousta. Selvittävät parhaillaan 60litran tynnyrin hintaa, josta riittäisi varmaankin 6 autoon. Olisiko täällä hinnasta riippuen kiinnostuneita kimppaan, jos otettaisiin tuollainen isompi pönttö kerralla? Tässä on jo minä ja Laaban, eli 2 auton verran olisi jo buukattuna. 4 autoa jos vielä löydetään niin saataisiin kimppa aikaiseksi. Saan varmaan hintatiedon kohta.

Hieman konstikas löytää ja koen vähän riskaabeliksi laittaa "mitä sattuu" tavaraa tuonne. Omat litkut on enemmän kuin vaihtokunnossa :(

Vai onko jollain jokin hyvä kontakti OEM osiin, jota kautta voisi myös tarjousta kysellä?

EDIT: Tein topikin kimppatilauspuolelle:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 10 Loka 2016, 11:11
Kirjoittaja tuRboman
Tässä video kun 4EAT ajaa alle kuuttakymppiä lukitulla nelosella. Käytän manulla välillä mutta lukko pysyy kiinni. Sen jälkeen pieni hipaisu kaasuun ja lukitus avautuu. Ja jää auki kun muuttelen kaasupolkimen asentoa edes hivenen vaikka nopeus pysyy siinä n. kuudessakympissä.
http://youtu.be/KRCdckQAwWo

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 10 Loka 2016, 12:02
Kirjoittaja Mauri H
tuRboman kirjoitti:Tässä video kun 4EAT ajaa alle kuuttakymppiä lukitulla nelosella. Käytän manulla välillä mutta lukko pysyy kiinni. Sen jälkeen pieni hipaisu kaasuun ja lukitus avautuu. Ja jää auki kun muuttelen kaasupolkimen asentoa edes hivenen vaikka nopeus pysyy siinä n. kuudessakympissä.
http://youtu.be/KRCdckQAwWo


Ei näy video, siinä on kai musiikkia kuuluvissa ja on siksi blokattu tms.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 10 Loka 2016, 13:02
Kirjoittaja tuRboman
Ahaa. Joo niin on tullut sähköpostiakin asiasta. Taustalla kuului stereo turhan kovalla. Koetan napata äänen pois ja uusiksi.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 10 Loka 2016, 20:14
Kirjoittaja tuRboman
Näkyisköhän nyt:
http://youtu.be/AMTBwuBaQAM

Re: RE: Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 11:48
Kirjoittaja tuRboman
Helger Puertorico kirjoitti:Kannattaa ajella vaihteenvalitsin 3-pykälässä alle maantie/motari nopeuksissa. D on ylivaihde.


Tämän muistin vasta nyt testata. Ja olet tosiaan oikeassa. Turhat vaihdot/lukitukset/irroitukset jää pois kun ajelee kylillä "3":lla. Tyhmänä en varmaan olisi hoksannut kokeilla. Kiitos siis vinkistä. Huomattavasti miellyttävämpää matkantekoa. Maantiellä / 80kmh ylöspäin D:lle niin nelonenkin on sopiva.

Osaako näitä laatikoita kukaan softailla? Neloselle ehdoksi vähintään 70kmh, niin vois toimia paremmin D mallissa..

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 11:50
Kirjoittaja Qulle
Saikohan mechanix tehtyä tcu:n uusiksi vai onkohan vielä suunnitteluasteella.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: RE: Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 12:48
Kirjoittaja Mauri H
tuRboman kirjoitti:
Helger Puertorico kirjoitti:Kannattaa ajella vaihteenvalitsin 3-pykälässä alle maantie/motari nopeuksissa. D on ylivaihde.


Tämän muistin vasta nyt testata. Ja olet tosiaan oikeassa. Turhat vaihdot/lukitukset/irroitukset jää pois kun ajelee kylillä "3":lla. Tyhmänä en varmaan olisi hoksannut kokeilla. Kiitos siis vinkistä. Huomattavasti miellyttävämpää matkantekoa. Maantiellä / 80kmh ylöspäin D:lle niin nelonenkin on sopiva.

Osaako näitä laatikoita kukaan softailla? Neloselle ehdoksi vähintään 70kmh, niin vois toimia paremmin D mallissa..


Eikö noissa ole Sport-asentoa ollenkaan? Sportilla hakee myöhemmin isompaa joten toimii kylillä paremmin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 14:08
Kirjoittaja tuRboman
On Power-tila ( Sport nykyisellään ) ja myös talvimoodi. Molemmissa arpoo liian isoa vaihdetta liian aikaisin kylillä pyöriessä. Nelonen silmään alle kuudenkympin tasakaasulla ja lämpimällä koneella. Sport tilassa ei niin nopeasti, mutta lopulta kuitenkin. Turhaa arpomista. Toki tuo Sportti on parempi kuin normimalli tuossa suhteessa.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 14:14
Kirjoittaja mechanix
Tuohan on tiedostettu jo 90-luvun alussa :-)

Kuva

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:31
Kirjoittaja tuRboman
Ei kai automaattivaihteisessa noin voi lukea? :o
Senhän kuuluu olla automaatti ja aina jos sitä täytyy jotenkin "säätää" menee osa ideasta hukkaan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:36
Kirjoittaja KK9
Näin tyhmänä ööö!!! Mikäköhän tuo meikäläisen kulkineen loota on??? Eipä oo sportti asentoa ja 60 heittää melkeis 5 ! Mitä manuaali puolella kattonu ja kiekat n.1200 kieppeillä!

Re: RE: Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:39
Kirjoittaja soukka
KK9 kirjoitti:Näin tyhmänä ööö!!! Mikäköhän tuo meikäläisen kulkineen loota on??? Eipä oo sportti asentoa ja 60 heittää melkeis 5 ! Mitä manuaali puolella kattonu ja kiekat n.1200 kieppeillä!

Jos on tuontiauto niin varmaan 5eat vaihteisto. Mulla oma vaihtaa d-asennossa 60kmh kohdilla vitoselle ja sportti-asennossa vasta 70-80kmh kohdilla.

Re: RE: Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:40
Kirjoittaja KK9
soukka kirjoitti:
KK9 kirjoitti:Näin tyhmänä ööö!!! Mikäköhän tuo meikäläisen kulkineen loota on??? Eipä oo sportti asentoa ja 60 heittää melkeis 5 ! Mitä manuaali puolella kattonu ja kiekat n.1200 kieppeillä!

Jos on tuontiauto niin varmaan 5eat vaihteisto. Mulla oma vaihtaa d-asennossa 60kmh kohdilla vitoselle ja sportti-asennossa vasta 70-80kmh kohdilla.

Suomi malli toi on!

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:42
Kirjoittaja Qulle
No cvt oma juttunsa. Mulla vetää neloselle ja lukolle alle 60km/h ... hyvä vaan. Mitä haittaa siitä on

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:46
Kirjoittaja KK9
Qulle kirjoitti:No cvt oma juttunsa. Mulla vetää neloselle ja lukolle alle 60km/h ... hyvä vaan. Mitä haittaa siitä on

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Eipä tuo haittaa, kun kerta jaksaa mennä ja kuitenkin reagoi polkimen painallukseen!

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Loka 2016, 17:47
Kirjoittaja Qulle
No siksi se on automaatti... vaihtaa alemmas ku o tarvis

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 19 Loka 2016, 20:51
Kirjoittaja ForeSam
Tervepä vaan!

Heti alkuun noviisin kysymys...

Mikä automaattilaatikko omassa?

2007 XT ja suomiauto kyseessä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 19 Loka 2016, 21:11
Kirjoittaja Tomcat
ForeSam kirjoitti:Tervepä vaan!

Heti alkuun noviisin kysymys...

Mikä automaattilaatikko omassa?

2007 XT ja suomiauto kyseessä.


4EAT VTD hännällä.. se on hyvä :thumbsup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 10:32
Kirjoittaja ForeSam
Tomcat kirjoitti:
ForeSam kirjoitti:Tervepä vaan!

Heti alkuun noviisin kysymys...

Mikä automaattilaatikko omassa?

2007 XT ja suomiauto kyseessä.


4EAT VTD hännällä.. se on hyvä :thumbsup:


Miksi se niin hyvä on? :? 8-)

Täytyy laittaa omasta kuvia tuonne foorumilaisten autot osioon, kunhan saan sen siistimisen loppuun. Kyllä tulee meinaan Euroopan siistein Fore! :lol:

Hiukan väärä osio kysellä, mutta mitä "etuja" saa liittymällä kerhoon? ;)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 11:05
Kirjoittaja Mauri H
ForeSam kirjoitti:
Tomcat kirjoitti:
ForeSam kirjoitti:Tervepä vaan!

Heti alkuun noviisin kysymys...

Mikä automaattilaatikko omassa?

2007 XT ja suomiauto kyseessä.


4EAT VTD hännällä.. se on hyvä :thumbsup:


Miksi se niin hyvä on? :? 8-)

Täytyy laittaa omasta kuvia tuonne foorumilaisten autot osioon, kunhan saan sen siistimisen loppuun. Kyllä tulee meinaan Euroopan siistein Fore! :lol:

Hiukan väärä osio kysellä, mutta mitä "etuja" saa liittymällä kerhoon? ;)


Se on paras 4EAT konstruktio, uudempaan SH-koriseen nelivedon rakennetta muutettiin huonompaan suuntaan.

Tuo VTD-häntä tarkoittaa sitä että siinä on planeettapyörästö jakolaatikossa ja sitä lukitaan monilevykytkimellä luiston esiintyessä. MPT-versioissa, joita on siis ollut erilaisia ennen ja jälkeen VTD:n ei ole oikeaa tasauspyörästöä nelivedolle ollenkaan vaan voimaa välitetään vain monilevykytkimellä vähän samaan tapaan kuin monessa kytkeytyvässä nelivedossa, olkoonkin että Subarun versio on jatkuva, varhaisemmissa 90-10 / 50-50 voimanjaolla ja myöhemmissä 60-40 / 50-50 jaolla. VTD - versiossa Foressa on 45-55 / 50-50 jako. Ja noissa siis ekat lukemat ilman lukitusta ja jälkimmäiset lukko kiinni, eka luku etupää, jälkimmäinen takapää.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 11:15
Kirjoittaja ForeSam
Kiitos vastauksesta, selvensi taas hiukan. :thumbsup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 12:13
Kirjoittaja Härski
Talvella sitten hymyilyttää :lol:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 12:39
Kirjoittaja ForeSam
Härski kirjoitti:Talvella sitten hymyilyttää :lol:


Varmasti...

Jo viime talvena hymyilytti, vaikka alla oli "vain" vapari-Fore, siksi vakaata oli meno sillä. Jopa metsässä tuli käytyä varovaisesti kokeilemassa, ja nätisti meni.

Nykyisessä on koko autonlevyinen pohjapanssari, sekä panssari myös perämurikan alla. Uskaltaa mennä hiukan pahempaankin paikkaan. 8-)

Noita nelivetoja ollut aikaisemmin useita, mm. 3 x Audi, Volvo ja muutama Subaru. Itse pitänyt ehdottomasti eniten Subarusta. :thumbsup: :clap:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 12:54
Kirjoittaja SixStars
ForeSam kirjoitti:Hiukan väärä osio kysellä, mutta mitä "etuja" saa liittymällä kerhoon? ;)

No esim. ja lähinnä pääsyn tuonne 'yhdistyksen jäsenille' -osioon, jossa tiedotetaan mm. ratapäivistä ( ja ne on vain jäsenille ) - itselle jo pelkästään tämä syy riittää maksamaan tuon nimellisen jäsenmaksun, jos vaikka edes kerran talvessa pääsee jääratapäivälle osalllistumaan :driving: .. ja toki hieanon jäsentarran lasin nurkkaan liimattavaksi - ja respectiä :thumbup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 18:57
Kirjoittaja ForeSam
SixStars kirjoitti:
ForeSam kirjoitti:Hiukan väärä osio kysellä, mutta mitä "etuja" saa liittymällä kerhoon? ;)

No esim. ja lähinnä pääsyn tuonne 'yhdistyksen jäsenille' -osioon, jossa tiedotetaan mm. ratapäivistä ( ja ne on vain jäsenille ) - itselle jo pelkästään tämä syy riittää maksamaan tuon nimellisen jäsenmaksun, jos vaikka edes kerran talvessa pääsee jääratapäivälle osalllistumaan :driving: .. ja toki hieanon jäsentarran lasin nurkkaan liimattavaksi - ja respectiä :thumbup:


Kyllä liityn jäseneksi, en vaan löytänyt tietoja jäsenyydestä mistään. 8-)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2016, 20:07
Kirjoittaja KK9
ForeSam kirjoitti:
SixStars kirjoitti:
ForeSam kirjoitti:Hiukan väärä osio kysellä, mutta mitä "etuja" saa liittymällä kerhoon? ;)

No esim. ja lähinnä pääsyn tuonne 'yhdistyksen jäsenille' -osioon, jossa tiedotetaan mm. ratapäivistä ( ja ne on vain jäsenille ) - itselle jo pelkästään tämä syy riittää maksamaan tuon nimellisen jäsenmaksun, jos vaikka edes kerran talvessa pääsee jääratapäivälle osalllistumaan :driving: .. ja toki hieanon jäsentarran lasin nurkkaan liimattavaksi - ja respectiä :thumbup:


Kyllä liityn jäseneksi, en vaan löytänyt tietoja jäsenyydestä mistään. 8-)

Tuosta:
http://www.subaruclubfinland.net/#/yhdistys
8-)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 06 Marras 2016, 07:46
Kirjoittaja PTK
Tuli tuos BC Racing V1 alustasarja asennettua menneellä kuulla ja nyt vloppuna tuli testailtua. Erinomaiselta vaikutti, mutta MPT vähän paukutteli, kun lipoosta tuntu olevan.. Oppinu pahoille tavoille kesän aikana, reset pitää tehdä tai tiukempaa MPT kokoonpanoa taikka VTD häntä, ja viimmeisenä vaihtoehtona JDM lootaa ja TCU:ta. Pitää ny katsoa mikä olis hyvä kokeilu. Jos olis hyvä ohjelmoimaan tuota TCU:ta, jahka löytää sen piilopaikan, niin vois tietty parantaa käytöstä vakiona. Ohjelmakoodi muistuttaa Motorolan 68000 prossun assemblya, se TCU:n prossu oli joku köyhä versio tuosta 68K prossusta. Löytyy viittauksia ulkomaan foorumeilta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 06 Marras 2016, 09:30
Kirjoittaja iner

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 06 Marras 2016, 20:42
Kirjoittaja PTK
Joo, tuolahan ne tiedot olikin hyvin esiteltynä..
Tuli viimmeksi tuo prossu asia vastaan, kun lueskelin juttua EJ:n TCU:n vaihtoa EA koneiseen.
http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/106406-installing-an-ej-tcu-4eat-into-an-ea-car-4eat/

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Marras 2016, 01:01
Kirjoittaja PTK
Hiukan korjausta tuohon prossu juttuun. Katsoin tarkemmin asiaa ja paljastui että tuo 68HC11 on lähempänä 6800 prossua, kuin 68000 prossua. https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_6800_family

Kyllähän tuohon (68HC11) löytyy konekieli oppaita sun muuta, ei vaan ole mikään nopein kieli opiskella.

Tein resetin perjantaina ja vähän paremmin tuntu MPT toimivan kylillä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Marras 2016, 12:34
Kirjoittaja matsuda
Tein tuossa huuhtelemalla/läpilaskemalla ATF-litkujen vaihdon ja samalla vaihtui suodatin. 5EAT kyseessä Legacyssä siis.
Askin toiminta muuttui kyllä ripeämmäksi, mutta edelleen 3 vaihde vaihtuu sellaisella nykäisyllä ja ehkä pienellä viiveelläkin, ylöspäin. Paljon joutuisammin ja vähemmällä nykäisyllä kylläkin kuin ennen litkujen vaihtoa, mutta esim. Laabanin SpecB:hen verrattuna töksähtävämmin.

Kysyin joskus aikoinaan tätä ja vastaus oli että "joo kolmonen nykäisee", mutta kuinka paljon on normaali nykäisy, jos kerran toisessa autossa vaihtoa hädintuskin huomaa?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Marras 2016, 08:18
Kirjoittaja baburusa
Tomcat kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Misä hinnoissa tollaset säteilysetit on? Saakos normaali lämppärijohtoon haaralla?


Saa ihan normaali Y-haaralla vaikka Defaan, hinnat ei päätähuimaa, mutta on kalliitakin vastuksia markkinoilla.
Meillä on muistaakseni joku Volvon 350W tasanen lätty, Motonetista ostin.


Takasiheitto tähän: Millä ootte kiinnitelleet laatikon pohjaan näitä? Näyttää aika karskeilta nuo vakiopultit mitkä tullee mukana.. Jos sais tälle vuojelle askarteltua tämmösen.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Marras 2016, 08:53
Kirjoittaja Tomcat
Itse olen kiinnitänyt lämmittimen siten että keskelle lämmitinelementtiä ( mahdollisimman litteä/tasainen vastus osuus ) sitä valkoista "silikonimössöä" jota laitetaan PC:n prossun ja jäähdyttimen väliin, reunoille ihan siro rantu liimatiivistemassaa, eli keskellä lämmönsiirtoa ja sivuilee liima. Sitten koko setti kiinni öljypohjaan vielä joko reikärauta pannalla askin öljypohjan 6mm kiinnityspultti paikoista tai samasta 6mm lähdöstä kulmarauta joka kevyesti painaa lämmitintä öljypohjaa vasten. Kannattaa muistaa että askin 6mm lähdöt on sitten valualumiinia eikä voi täten käyttää kovaa momenttia, maltti on valttia.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Helmi 2017, 08:10
Kirjoittaja Hekxalite
Osaako kukaan sanoa mikä automaattivaihdelaatikko on euro 2006 3.0 r spec B:ssä siis prefacelift-malli ei SI-driveä? Onko 4EAT vai 5EAT ja onko MPT vai VTD? Ilmoituksen mukaan olisi myös takatasauspyörästön lukko. Internetissä kovin ristiriitaista tietoa ja euro malleista tosi vähän tietoa että mitkä mahtaa olla kone+laatikko kombot. Jostain ymmärsin että euroissa ennen faceliftiä 4EAT ja faceliftin jälkeen 5EAT+ SI-drive mutta maailmalla kuitenkin näkynyt myös ennen faceliftiä 5EAT laatikkoa 3litrasen koneen kanssa?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 04 Helmi 2017, 16:57
Kirjoittaja Hekxalite
Vastaan itselleni kun kävin kyseisenlaista laitetta koeajamassa eli 2006 Legacy 3.0r spec b automaattina. Ainakin tässä oli 5EAT-vaihteisto ja ohjekirjan mukaan 3 litraisessa on 5 vaihteinen ja 2.0/2.5 litraisissa 4 vaihteinen. Siitä ei ole tietoa miten voiman jako on toteutettu tässä yhdistelmässä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 05 Helmi 2017, 13:29
Kirjoittaja Jampsu
Hekxalite kirjoitti:Vastaan itselleni kun kävin kyseisenlaista laitetta koeajamassa eli 2006 Legacy 3.0r spec b automaattina. Ainakin tässä oli 5EAT-vaihteisto ja ohjekirjan mukaan 3 litraisessa on 5 vaihteinen ja 2.0/2.5 litraisissa 4 vaihteinen. Siitä ei ole tietoa miten voiman jako on toteutettu tässä yhdistelmässä.

VTD siellä pitäs olla kaikissa 3L eli 45/55. MPT on sit noiden mopomallien juttu.