Sivu 10/11

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 13:54
Kirjoittaja osilpi
Onko kokemuksia omatoimisesta 4EAT-laatikon nollaamisesta SH-korissa? "Inerillä" oli, mutta eri korimallista kyse.

Eli onnistuuko kuten "matsuda" teki ihan ohjelmallisesti yhtä nappia painamalla vai vaatiiko se tuon pitkän sivulla 7 mainitun proseduurin? Ja päteeköhän sama ohje SH-koriin vai onko edes riippuvainen korimallista?

Kaapelia ja lukijaa ei ole, 70€ näkyy maksavan nettikaupassa. Rantakareella tuskin tekevät tuohon rahaan ja toisekseen jos tuon joutuu tekemään puolenkin vuoden välein, olisi oma kone näppärä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 14:48
Kirjoittaja iner
Ssm softalla voi tehdä laatikkoon "clear memory" ja "clear memory 2".
Tuon clear memory 2.n jälkeen suositellaa tehtäväksi tuo sivulla 7 mainittu laatikon sopeutus.
Ei noita resettejä varmaan ole hyötyä huvikseen tehdä jos kaikki toimii hyvin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 14:51
Kirjoittaja osilpi
Ajatuksena oli tehdä juurikin sen takia, että ei toimi hyvin. Sahaa edestakas varsinkin kylmällä vaihteistolla (myös +30 keleillä).
1->2->3->2->3->4 aika usein ihan kevyelläkin kuormalla.

Eli muistien tyhjennyksen jälkeen on tehtävä sopeutus erikseen, eikä pelkkä ajaminen riitä?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 14:52
Kirjoittaja soukka
Mä oon tehny ton clear memory 2 pari kertaa omaan 5eat ja vaan ajellut sen jälkeen. Joku 200-300km ajon jälkeen se alkoi vaihtaa tasaisemmin.

Lähetetty minun Armor_2 laitteesta Tapatalkilla

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 15:00
Kirjoittaja iner
Ei noista oikein pysty sanomaan mitä "tarvitsee" tehdä ja mitä ei.
Subaru esimerkiksi ohjeistaa normaalin laatikon öljynvaihdon jälkeen tehtäväksi laatikon "ilmauksen". Ei mitään käryä mitä siinäkin tapahtuu laatikossa :D Joskus oon ton tehny ja joskus en. Mitään eroa en ole huomannut.

18.Air Bleeding of Control Valve
A: PROCEDURE
1) Operate the vehicle with the select lever moved
to “P” range and parking brake applied.
2) Connect the Subaru Select Monitor to the vehi-
cle.
3) Make sure there is no trouble code using the
Subaru Select Monitor.
4) Using the Subaru Select Monitor, check that the
ATF temperature is less than 60°C (140°F). <Ref.
to 4AT(D)(diag)-14, READ CURRENT DATA, OP-
ERATION, Subaru Select Monitor.>
5) Close the Subaru Select Monitor.
6) Turn the ignition switch to OFF.
7) Move the select lever to “R” range.
8) Depress the brake pedal fully until the air bleed-
ing is completed.
9) Turn the ignition switch ON.
10) Move the select lever to “P” range, and then
wait for more than 3 seconds.
11) Move the select lever to “R” range, and then
wait for more than 3 seconds.
12) Move the select lever to “N” range, and then
wait for more than 3 seconds.
13) Move the select lever to “D” range, and then
wait for more than 3 seconds.
14) Move the select lever to “N” range, and then
wait for more than 3 seconds.
15) Slowly depress the accelerator pedal fully
open.
16) Slowly release the accelerator pedal to full
close.
17) Start the engine.
18) Shift the select lever to “D” range.
19) Run the Subaru Select Monitor.
20) Select {Each System Check} in the Main Menu
of the Subaru Select Monitor.
21) On the System Selection Menu display screen,
select “Transmission”. Air bleed of the control valve
will start in the transmission. At this time, the AT oil
temperature warning light in the combination meter
start blinking at 2 Hz. When the AT oil temperature
warning light does not blink, repeat the procedures
from step 4).
22) Air bleed of the control valve is finished when
the AT oil temperature warning light in the combi-
nation meter changes from blinking at 2 Hz to 0.5
Hz.
NOTE:
If the AT oil temperature warning light changes
from blinking at 2 Hz to 4 Hz during the air bleed,
repeat the procedure from step 4).
23) Move the select lever to the “N” range, and then
turn the ignition switch OFF.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Heinä 2018, 15:12
Kirjoittaja iner
Tuossa kyseinen öljynvaihto ohjeistus jonka lopussa tuo ilmaus mainitaan:

https://drive.google.com/file/d/1EUkayh ... p=drivesdk

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 12 Syys 2018, 09:55
Kirjoittaja matsuda
Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 12 Syys 2018, 11:05
Kirjoittaja soukka
Mä oon laittanu tätä 4eat ja myös 5eat, hyvin toimii.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/C ... maattioljy

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 12 Syys 2018, 17:26
Kirjoittaja Sti330
matsuda kirjoitti:Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)


Itse laitoin -03AT imppuun tuota Mobilin ATF 320 öljyä ja hyvin toimi. Oli mulla loppu ajasta se vastus hässäkkäkin C-solenoidin ohjaukseen, ennen kuin vaihdoin tähän Sti:hin. On minulla tallessa vielä se vaihtokytkin johdotus 25W tehovastuksen kanssa irtaallaan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 12 Syys 2018, 18:29
Kirjoittaja Tomcat
Viimeeks laitoin Amsoilin litkut ja hyvin toimii...

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 12 Syys 2018, 22:58
Kirjoittaja tuRboman
2006 XT Forester @165tkm ja laatikkoöljyn vaihdosta ei dokumenttia. Vain täys merkkarin huoltokirja, eli vois olettaa öljyt vaihdetun joskus?

Mitä laitetaan? Kannattaisko teettää huuhteluvaihto? Laatikko klosauttelee isoa silmään D:llä hieman turhan innokkaasti. On tehnyt sitä koko meilläoloajan ( 149tkm-> ) ja jos ajaa 3:lla, ei tätä "oiretta" ole.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Syys 2018, 10:05
Kirjoittaja matsuda
Sti330 kirjoitti:
matsuda kirjoitti:Olikos nyt jotain konsensusta mikä litku tuollaiseen -00 vuoden 4EAT:hen on parasta? Mobilin ATF 320 lienee edullisin ainakin, mutta oliko jollakulla ollut sen kanssa jotain ongelmaa? ATF-HP:tahan tuo ei tarvitse, toisin kuin 5EAT.

Onko kukaan muuten täällä tehnyt tuota 50-50 pakotusmodia MPT:lle? Ilmeisesti siis Duty-C solenoidin ja TCU:n väliin täräytetäänkin kytkin, jota kääntämällä TCU näkeekin vastuksista kootun feikkikuorman ja solenoidi jää virratta, jolloin kytkinpakka on kiinni ja takapää vetää jatkuvasti. (Tämä muuttuu vuosimallista riippuen kai toisinpäin, että tarviikin olla +12v tuonne solenoidille, jotta takapää on täysin kiinni.)


Itse laitoin -03AT imppuun tuota Mobilin ATF 320 öljyä ja hyvin toimi. Oli mulla loppu ajasta se vastus hässäkkäkin C-solenoidin ohjaukseen, ennen kuin vaihdoin tähän Sti:hin. On minulla tallessa vielä se vaihtokytkin johdotus 25W tehovastuksen kanssa irtaallaan.


Onkohan missä kaukana tuo hässäkkä? Olen itse PK-seudulla. Mietin että jos ei ole käyttöä niin vaihtaisko se omistajaa?

Tuo Soukan linkkaama litku on näemmä litrahinnaltaan edullisempaa jopa ku Mobil, pitää katsoa kumpaa tulee laitettua.

Paljonkohan öljypohjan kautta tulee tavaraa pihalle?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Syys 2018, 10:10
Kirjoittaja soukka
Vaihdoin joku aika sitten my09 Foresteriin missä 4eat ja pelkän propun kautta tuli vähän alle 5l.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Syys 2018, 11:55
Kirjoittaja 3AHG
Onko kukaan käyttänyt tuota laatikon öljypohjaa auki, kun tässä -10 mallissa ei ole enää edes vaihdettavaa suodatinta... mietin että oisko hyvä käyttää auki ja putsata magneetti ja kattoa paljonko siellä on törkyä :shock:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Syys 2018, 17:24
Kirjoittaja Sti330
Onkohan missä kaukana tuo hässäkkä?[/quote]

Oulun kupeessa on, tulisihan se varmaan kirjepostissa. Siinä on muuan metri johtoa, vaihtokytkin ja tehovastus jäähkärissä.
Olet varmaan RS25 forumilta käynyt lukemassa tuosta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Loka 2018, 15:51
Kirjoittaja tuRboman
Eikös tämä käy '06 XT:n 4EAT laatikkoon?
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10005570

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Loka 2018, 15:57
Kirjoittaja soukka
Käy.
tuRboman kirjoitti:Eikös tämä käy '06 XT:n 4EAT laatikkoon?
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10005570

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 02 Loka 2018, 15:58
Kirjoittaja tuRboman
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Loka 2018, 21:51
Kirjoittaja 3AHG
Foresterin 4eat mpt lootaan tuli vaihdettua 3x öljyt, välillä lenkki ajaen. Ostaessa auto kävi korjaamolla öljyjen vaihdossa, ja vaihtoivat vaan 4 litraa jotain totalin atf öljyä kun eivät osanneet huuhdella, koska heidän mukaan on cvt. Jännä että normi atf öljyä kuiten laittoivat "cvt" laatikkoon. Noh, latoin nyt tuota nesteen atf multi tavaraa, josta löytyy subarunkin luokitukset... 149e maksoi 20 litran pytty, ei paha. Pienellä koeajolla tämän jälkeen olin jo huomaavinani laatikon pehmeämmän toiminnan :headbang: Yhteensä vaihtui n. 11 litraa. Tästä lähtien onkin hyvä vaihtaa aina moottoriöljyn kanssa samaan aikaa se n. 3.5 litraa mitä ropusta laskien tulee pihalle.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 22 Loka 2018, 08:57
Kirjoittaja tuRboman
Jotenkin tuolleen itsekin ajattelin, että jos nyt ainakin joka toisella moottoriöljynvaihdolla vaihtaa laatikkoon se vajaat neljä litraa. Kaipa se on parempi kuin ei vaihtoa. N.3.7 litraa ( 2.7kg ) sain tulemaan propusta valuttamalla. Ja laitoin edellämainittua Teboil Fluid S atf öljyä. En ole huomannut toiminnassa eroa. Vanhat öljyt ei olleet kyllä kovin mustat vaan vielä ihan punertavat. Minäkin ajattelin, että teen pari/kolme vaihtoa peräjälkeen. Mutta jätän nyt kuitenkin huuhtelematta kun ei se niin likaista ollutkaan. Vuoden kuluttua sitten seuraava vaihto.

Mistähän sitä löytyis tarpeeksi ohut ja pitkä tratti, millä sais helposti uudet öljyt laatikkoon. Melko koomisessa paikassa on tässä '06 XT:ssä öljyputki!

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 22 Loka 2018, 09:46
Kirjoittaja 3AHG
Ainakin täällä paikallisessa motonetissä on monenlaista suppiloa myynnissä, itellä semmonen n. 30cm pitkä, ja siihen vielä laitoin 10cm kirkasta, olikohan 9mm vai 6mm halkaisijaltaan letkua jatkoksi niin hyvin toimi. Jännästi haiskahtaa vienosti ATF nyt vaihdon jälkeen kun pysähtyy, missään ei kuitenkaan näy märkää eikä vuotoja. Liekö mennyt inasen liikaa öljyä sisään ja huohottaa sitä nyt jostain? :think:
Tikun mukaan oli kyllä ihan rajoissa kun viimisen vaihdon jälkeen tarkastin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 22 Loka 2018, 10:05
Kirjoittaja soukka
Mä oon laittanut suppilolla missä pitkä letku, nopeammin menee kun laittaa perinteisellä peräöljypumpulla.

Puuilosta ostin semmosen pumpun mikä käy litran purkkeihin suoraan, uskon että sillä pumppaa nopeammin mutta pitää kokeilla vielä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 18:21
Kirjoittaja jjebse
Mulla on legacy 2006 2.5 bensa. Osaako joku sanoa mikä mahtaisi olla vialla, kun kylmänä käynnistettäessä -10-20 pakkasessa pakki menee kyllä päälle ja lähtee liikkeelle, mutta D ei saa jostain syystä vetoja ja auto ei lähde liikkeelle. Kun antaa käydä tyhjäkäynnillä n. 5 minuuttia niin ongelma poistuu ja auto lähtee liikkeelle. Vaihtaa tosi nätisti lämpimänä ja mitään muuta ongelmaa en ole havainnut. Öljytkin vaihdettiin juuri huuhtelemalla ja suodatin myös. Ongelma ei kuitenkaan poistunut.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 21:35
Kirjoittaja Sandman1
Kyllähän toi viittaa paskasiin öljyihin, mutta jos niitä on jo vaihdettu, niin alkaa varmaan olla venttiilikoneistossa jo tukoksia. Pakkasella kuitenkin menee melko jäykäs ölpät ja kun on kanavat tukossa, niin siinä jäykässä öljyssä ei riitä voimat vaihtaan vaihteita.

Kun käy tyhjäkäyntiä, niin öljyt notkistuu riittävästi, että alkaa pelata.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 21:56
Kirjoittaja jjebse
Sandman1 kirjoitti:Kyllähän toi viittaa paskasiin öljyihin, mutta jos niitä on jo vaihdettu, niin alkaa varmaan olla venttiilikoneistossa jo tukoksia. Pakkasella kuitenkin menee melko jäykäs ölpät ja kun on kanavat tukossa, niin siinä jäykässä öljyssä ei riitä voimat vaihtaan vaihteita.

Kun käy tyhjäkäyntiä, niin öljyt notkistuu riittävästi, että alkaa pelata.


Jos vika on tosiaan venttiilikoneistossa ja se on tukossa, niin varmaan ainoa korjaus ongelmaan on vaihtaa koko venttiilipaketti? Taitaa tulla kalliiksi :(

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 22:56
Kirjoittaja jjebse
Niin ja meinasi asentaja, että oli öljyt kuin tervaa. Liekkö koskaan vaihdettu. 200tkm ajettu auto kyseessä. Minulla kyseinen auto ollut siis alta 2 viikkoa. Tuotu eteläruotsista.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 23:02
Kirjoittaja Sandman1
Saattaisi muutama öljynvaihto vielä ehkä auttaa. Ajelee jonkun viikon ja vaihtaa taas sen mitä menee. Huuhtoo samalla niitä vanhija pois. Se voi helpata.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 21 Elo 2019, 09:19
Kirjoittaja keisssi
Mistähän lähtis vikaa paikantamaan, kyseessä siis 2007 legacy 5 vaihteisella automaattilootalla. Vaihteisto toimii muuten erittäin hyvin mutta kakkoselta kolmoselle vaihtaessa nytkähtää? Ei vaikutusta onko öljyt kylmät vai lämpöset tai että ajaako D:llä vai rattivaihteilla. Öljyt vaihdettu reilu 20tkm sitten laatikkoon. Ei tunnu siltä että mitään rikkoisi pitemmälläkään aikavälillä mutta ärsyttävä pieni ominaisuus :lol:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Syys 2019, 09:42
Kirjoittaja tuRboman
Hieman aiheeseen liittyen. Minäkin olen kritisoinut täällä 4EAT:n toimintaa D-asennossa kaupunkiajossa. Töksäyttelee vaihteita ja ajattaa liika suurella vaihteella.

Tuli ajettua XT:llä hieman pidempi siivu ja taakkaa vetäen. Eli perässä roikkui kuomukärry aikalailla täydellä kuormalla, eli likimain sen 700kg varmaan koukussa. Tämän reissun jälkeen olen ihmetellyt laatikon toimintaa. Jokin tuntus muuttuneen, kun ei töksäyttele vaihteta ja ajattaa järkevällä vaihteella?
Onkohan tämä kuvitelmaa vaiko mitä? Normaalisti tulee aina laitettua keppi 3:lle kun taajamassa pyörii. Nyt sille ei kyllä ole mitään tarvetta, kun sen verran hienosti toimii. Erikoista...

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Syys 2019, 17:42
Kirjoittaja Reetuhai2
Kyllähän se osaa jotain kuitenki oppia, ja olikohan kakkoskoppasessa, kun on oikeen tarra tohon liittyen, että D:llä ei kuuluis ollenkaa ajaa kaupungissa, vaan se olis maanteitä varten. Eli aina kaupungissa kuuluis vetää 3 päällä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 19 Syys 2019, 21:21
Kirjoittaja Sandman1
On noissa oppiva laatikko ja kuorman veto on sile ihan hyvää verrytelyä. Itellä aiuto parani joka reissulla, kun veti päälle tonnin kärryä pari tonnia lapinreisua. Autona silloin -09 lega.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Loka 2019, 16:27
Kirjoittaja tuRboman
Mites, jos 4EAT:n menee liikaa öljyä, niin pitääkö se imeä pois? Viime vaihdossa tuli kämmi ja kaadoin osan ohi siitä mehupillistä. Sen jälkeen olikin vaikea arvioida, paljonko sitä öljyä nyt oikeasti meni. Ja näkäjään meni liikaa. Kylmänäkin on karvan yli lämpimän ylärajan. Korkkaako joku tiiviste, jos en tyhjennä?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Loka 2019, 17:16
Kirjoittaja 3AHG
Ei pitäis korkata mitään, huohottaa niin pirusti lämpinä että paikallaan ollessa vetää hajut hyttiin. Saattaa työntää huohottimestä tmv. öljyä,mutta käsittääkseni silloin vaatii jo rajua ylitäyttöä. Itsellä oli tuo hajuongelma kun pikkasen liikaa lirahti. En tehnyt asialle mitään ja itsestään pikkuhiljaa ongelma poistui, seuraavassa vaihdossa olinki jo vähän tarkempi määrien kans. :lol: Subarun korjauskirja sanoo muistaakseni samaa ylitäytöstä.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Loka 2019, 17:47
Kirjoittaja tuRboman
Allright, kiitti. Ajetaan meneen. Kissankusi haisee hyvälle [emoji16]

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Loka 2019, 21:15
Kirjoittaja 3AHG
Kuinka paljon se sitten on yli ylärajan lämpimänä? Paras mittaushan tehdään ajamalla auto lämpimäksi, parkissa käydään joka asento kepistä läpi ja tämän jälkeen tyhjäkäynnillä katsotaan tikusta taso. :thumbup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 18 Loka 2019, 02:53
Kirjoittaja tuRboman
Lämpimällä koneella vaihteet läpi ja P:lle moottori käyden. Ehkä n 10mm yli ylimmän rajan.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 15 Marras 2019, 13:47
Kirjoittaja KJN
Terve, olisi kiikarissa tuollainen farkku legacy, 2006 vuosimallia ja 2.0 automaatti. Lähinnä kiinnostaa kyseisen auton automaatti, ilmeisesti siis 4eat kyseessä, onko tuo millainen normaali ajossa, vaihtaako kuinka pehmeästi jne.?

Kaverilla oli 04 vuoden impreza 2 litran koneella ja automaatilla, siinä ainakin vaihdot tuntuivat selkeästi ja oli muutenkin aika kolhon tuntuinen, onko legacyssä siis sama vaihteisto ja samanlainen toiminta? 5eat ainakin tuntuu omaan makuun mukavan pehmeältä vaihtamaan ja kohtuu samalta kuin nykyinen Honda accordin automaatti.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 17 Marras 2019, 21:39
Kirjoittaja Reetuhai2
Ei oo subarussa tomaatteja kun 4/5eat, toki sit CVT ihan oma juttunsa. Mutta saahan senki nollattua, ajotyylistä taitaa riippua, kun se oppii kuitenki jollain tavalla ajotavan, ja toki paskaset öljyt vaikuttaa.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 25 Marras 2019, 19:10
Kirjoittaja delete
Löysin vahingossa akun takaa etulokarista automaattivaihteiston öljynsuodattimen. Öljyt vaihdettu öljypisteellä muutama tuhat km sitten mutta suodatinta ei selvästi ole vaihdettu. Voiko tuon vaihtaa huoletta ruuvaamalla irti ja uusi tilalle? Menettää öljyä sen desin pari mutta eikai muuta katastrofia tapahdu?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 25 Marras 2019, 21:53
Kirjoittaja 3AHG
Mikä auto ja vm. kyseessä?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 26 Marras 2019, 05:56
Kirjoittaja delete
3AHG kirjoitti:Mikä auto ja vm. kyseessä?


Outback 3.0 2007.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 26 Marras 2019, 07:20
Kirjoittaja 3AHG
Voihan sen vaihtaa jos haluaa mielenrauhan, lisää sitten samaa öljyä mitä huollossa laittaneet. -10 vuodesta eteenpäin ei eateissa ole olemassakaan enää koko suodatinta.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 26 Marras 2019, 09:08
Kirjoittaja Miro_T
Kannattaa käydä hakemassa siihen suodattimeksi alkuperäinen Tokyo Roki, osanumero taisi olla 38325AA032. Siihen sopii paikalleen tavallinen moottoriöljynsuodatinkin ja joita varaosaputkat siihen yleensä myy. Alkuperäisessä vaihteistoöljyn suodattimessa rakenne on kuitenkin kuten hydrauliöljysuodattimessa, ohitusventtiilin tilalla on verkkosuodatin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 13 Touko 2020, 21:03
Kirjoittaja baburusa
Olisiko Oulun päässä kellään SSM softaa tallissa? Omaan Sh koriseen 4eat:n kaipaisi myös laatikko resetointia. Menossa myös vaihdelaatikon öljynvaihtoon piakkoin.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 03 Elo 2020, 17:14
Kirjoittaja Toni
Hei

Eikös tossa olisi kustannustehokas öljy 5EAT laatikkoon?:https://www.motonet.fi/fi/tuote/590205/MAG1-ATF-Dexron-VI-0946L

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 23 Syys 2020, 09:18
Kirjoittaja Subbemies
Varmaan tyhmä kysymys mutta tämä Mannolin O.E.M linjan 8218 automaattivaihteistoöljy lienee käy kans varsin hyvin oman 08 outbackin 4eat vaihdelaatikkoon? https://www.mannol.de/products/gear-oils-and-transmission-fluids/o-e-m-line/o-e-m-multivehicle#spec

Tuolla lukee SUBARU ATF-5, SUBARU ATF-HP ja läjä muita speksejä mitä täyttää. Jäänyt tuollainen 20l purnukka ylimääräiseksi toisesta autoprojektista ja ei ollut kuin jotain 100€(+-20€) kieppeillä ebaysta tilattuna. Tuli vastaan volvomiesten foorumilla missä speksasivat parasta öljyä aisinin lootiin ja tässä näyttäis olevan ihan hyvät speksit hintaisekseen. Pitäis olla täyssynteettistäkin. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86589.0




Ohjaustehostimen öljytkin pitäis vissiin mennä tolla kun manuaali sanoo että SUBARU ATF-HP öljyä järjestelmään. :thumbup:

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 24 Syys 2020, 20:21
Kirjoittaja Pelekonen
Vaihdatin 5eat automaattilootaan öljyt noin kuukausi sitten. Nyt googlehaun perusteella freessm + vagcom kaapelilla tein suositellun TCU resetin = clear memory 2. Mutta mutta.. vaihteisto toimii mielestäni paremmin ainoastaan ottaa päähän että a/t oil temp valo vilkkuu kokoajan. Neljän nopean välkähdyksen sarjoissa. Jotain meni pieleen mutta mitä? Oisko ideoita miten edetä?

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 19 Marras 2020, 09:39
Kirjoittaja baburusa
Kertokaas nyt viisaammat. Auto Forester Sh, -09, ja olen elänyt siinä uskossa että laatikko huuhdellaan mutta kahdesta paikasta vastattu (toinen entinen merkkihuolto) jo että sitä ei voi huuhdella vaan menee valuttamalla. Onko näin? Pyysin myös laatikon opettelun resetointia koska 4 vaihteella cruisella ajaessa 80km/h vauhdissa alkaa aski arpomaan ja töksäyttelemään pahasti. Muilla vaihteilla ei tätä töksähtelyä ole.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 19 Marras 2020, 18:20
Kirjoittaja Reetuhai2
En kyllä keksi miksei sitä vois huuhdella. Toki jos öljyt näyttää hyvältä, ettei se oo ikivanhaa mustaa poltettua mönjää, ni hyvin riittää ku sillon tällön vaihtaa mitä propusta tulee.

Re: 5EAT/4EAT -automaattivaihdelaatikot

Lähetetty: 20 Marras 2020, 05:45
Kirjoittaja baburusa
Reetuhai2 kirjoitti:En kyllä keksi miksei sitä vois huuhdella. Toki jos öljyt näyttää hyvältä, ettei se oo ikivanhaa mustaa poltettua mönjää, ni hyvin riittää ku sillon tällön vaihtaa mitä propusta tulee.


Okei kiitos! En tosiaan tiedä mitä siellä sekoillaan. Olen aina käyttänyt ne huuhtelussa. Ilmeisesti vaan riski kasvaa huoltomiehen mukaan jos vanhaa metallihilettä lähtee liikkeelle huuhtelussa.
Mahdan tilailla tuon ssm-piuhan ja pistää jonku halvan läppärin niin pääsis syvemmälle laatikon sielunelämään.