HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Yliahto-ongelma

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 21 Tammi 2017, 19:41

Fuelcuttia tuli moottoritielle kiihdyttäessä, säikähdyksen jälkeen annoin hieman kierroksia ja tajusin että johtuu yliahtamisesta.
Autossa turbosmartin ruuvi elektronisen säätimen tilalla, mutta sen kiertäminen suuntaan ja toiseen ei muuta asiaa mihinkään.
Viimeksi vaihdettu imuletku uuteen, mutta uudella imuletkulla ajelin ison tovin eikä ongelmaa esiintynyt, kuin vasta äskettäin.
Ei ole load riippuvainen, turbo vaan kiertää "vapaasti" kierrosten mukana, yliahtaen melkein välittömästi.

Auto talliin, hieman tutkailin liitäntöjä ja huomasin seuraavan asian:

Kuva
(kuva ei ole minun vf30 turbosta vaan jonkun muun, netistä kopioitu kuva)

Tuo ympyröity lähtö turbolta (joka menee T-kappaleelle, siitä hukkaporttiin ja ruuviin) on tullut millin ulos ja pyörii. Siinä syy?
Aikataulu ei antanut mahdollisuutta jäädä tutkimaan asiaa sen enempää ja kone kuumana suoraan ajosta, ei se olisi ollut edes mahdollista.

Jos vika on tuossa, onko se jotenkin mahdollista kiristää/tiivistää vai pitääkö tässä alkaa koneistamaan uutta lähtöä?
Kiireinen aikataulu potenssiin 10 ei helpota tätä tilannetta, auton pitäisi olla huomenna ajossa :banghead:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 733
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja TJani » 21 Tammi 2017, 20:19

Ittellä kans VF35 Ihistä tuo lähtenyt ihan irti asti. Hyvin nousi ahdot ja nakutus kuului Ahvenistolla lasi ravollaan ajaessa vaikka oli kypärä päässä...

Enpä siihen tainnut koskaan mitään kunnon korjausta tehdä, radalla sain jotenkin vähän sorvautta nippaa että alkoi pysymään paikaoillaan.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 21 Tammi 2017, 20:57

Noniin. Sain sen verran tallissa käytyä vielä tälle ehtoolle et otin letkun irti ja niin se turbon lähtö lähti irti ihan vain vetämällä.

Väliaikaispaikaksi sikaa kaunis kierros ympäri ja takaisin kiinni. :lol:
Epäilen vahvasti tuon kestävyyttä, joten jotakin pitää tuohon keksiä ja taas vaihteeksi purkaa puoli konehuonetta. En ole tehnyt tätä asiaa kuin varmaan kuusi kertaa kuukauden sisällä, voisiko tuo paskakasa pysyä nipussa edes yhden ajokerran :banghead:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 22 Tammi 2017, 18:16

"yllärinä" patentti ei toiminut (en olettanutkaan).

Jollain hyvää vinkkiä korjaukselle?

Irvistyttää ottaa turbo irti Taas sen takia et saan porattua reikää sopivan kokoiseksi, tehtyä jengat ja tilata jostain sopiva lähtö..
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Qulle » 22 Tammi 2017, 19:02

Mulle ei tuo kuva näy... mut miten olis kemiallinen metalli?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 22 Tammi 2017, 19:22

Qulle kirjoitti:Mulle ei tuo kuva näy... mut miten olis kemiallinen metalli?


Kieltämättä vinkki ei ole huono.. mahtaakohan vaan kestää turbon lämpötiloja?

Kuva. Toimiiko tuosta?
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Qulle » 22 Tammi 2017, 19:23

No pitäänse ainakin pitempään ku sikamassa [emoji1] [emoji1]
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 22 Tammi 2017, 19:27

Qulle kirjoitti:No pitäänse ainakin pitempään ku sikamassa [emoji1] [emoji1]


Touché.

@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Jampsu » 22 Tammi 2017, 20:52

Shakal kirjoitti:
Qulle kirjoitti:No pitäänse ainakin pitempään ku sikamassa [emoji1] [emoji1]


Touché.

@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.

Wtf? Eihän se voi toimia kun ei ole ylipainetta mikä avaisi hukkaportin kellon...
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 22 Tammi 2017, 20:57

Jampsu kirjoitti:
Shakal kirjoitti:
Qulle kirjoitti:No pitäänse ainakin pitempään ku sikamassa


Touché.

@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.

Wtf? Eihän se voi toimia kun ei ole ylipainetta mikä avaisi hukkaportin kellon...


Samaa itsekin ihmettelin ja asiaa kyseenalaistin.

Enivei, olen aika pitkälti unohtanut koko tuon teorian koska en saa mitenkään järkeiltyä itselleni miten se voisi oikeasti toimia, joten koitan ranettaa tuon lähdön nyt ensialkuun, vaikka sitten kemiallisella metallilla. Jos ei onnistu, otetaan taas vaihteeksi ahdin pöydälle :banghead:

Vinkkejä edelleen otetaan vastaan, koska olen purkanut tuon auton nyt niin monta kertaa tässä kuukauden sisällä että motivaatiota ei vaan ole enää.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 22 Tammi 2017, 23:14

Shakal kirjoitti:@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.


Tuohan ollu hyvä neuvo :lol: :lol: :lol: Vähän heikosti vois toimia, imusarjasta voi ottaa mut kannattaa se tuo laittaa kuntoon, eikö siinä ole kierre ja tosta nipasta vaan kierre rikki? Jos siihen laittas metallisen letkulähdön tilalle ?

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 22 Tammi 2017, 23:55

-Jarkko- kirjoitti:
Shakal kirjoitti:@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.


Tuohan ollu hyvä neuvo :lol: :lol: :lol: Vähän heikosti vois toimia, imusarjasta voi ottaa mut kannattaa se tuo laittaa kuntoon, eikö siinä ole kierre ja tosta nipasta vaan kierre rikki? Jos siihen laittas metallisen letkulähdön tilalle ?


Ei ole kierrettä. Jos olisi, niin tämä ei olisi ollut asia eikä mikään.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Jampsu » 23 Tammi 2017, 02:32

-Jarkko- kirjoitti:
Shakal kirjoitti:@toisaalla neuvottiin ottamaan inletistä lähtö ja tukkimaan tuo turbon, koska kuulemma toimii yhtä hyvin myös sitä kautta. Jotenkin epäilyttävää ottaa imupuolelta kun alkuperäinen on painepuolella, mutta toisaalta kaasuläppä auki sitä kelloa vasta availlaan.. Mulla on inletissä yksi ylimääräinen lähtö, olisi halpa ja suhteellisen helppo kokeilu.


Tuohan ollu hyvä neuvo :lol: :lol: :lol: Vähän heikosti vois toimia, imusarjasta voi ottaa mut kannattaa se tuo laittaa kuntoon, eikö siinä ole kierre ja tosta nipasta vaan kierre rikki? Jos siihen laittas metallisen letkulähdön tilalle ?

Sen verran hyvä neuvo et koneremppaa pääsee tekemään yllättävänkin nopeasti :clap: :clap:
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 23 Tammi 2017, 09:17

Jampsu kirjoitti:
Tuohan ollu hyvä neuvo :lol: :lol: :lol: Vähän heikosti vois toimia, imusarjasta voi ottaa mut kannattaa se tuo laittaa kuntoon, eikö siinä ole kierre ja tosta nipasta vaan kierre rikki? Jos siihen laittas metallisen letkulähdön tilalle ?

Sen verran hyvä neuvo et koneremppaa pääsee tekemään yllättävänkin nopeasti :clap: :clap:[/quote]

Jep :roll: Ohan noita nähty ja kuultu kaikenlaisia "ammattilaisia" :thumbsup:

Shakal kirjoitti:
Ei ole kierrettä. Jos olisi, niin tämä ei olisi ollut asia eikä mikään.



Siinä tapauksessa melkeen tekisin kierteen ilmanipalle, sillä tulee paras. Siinä ei paikallaan taida olla mahiksia tehä että ainakin kompressorikotelo pitäs irrottaa?

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 28 Tammi 2017, 13:03

Noin, lähtö on nyt kiinni. Auto on ollut tällävälin ajamatta välttääkseni tuhoa.

Ongelma ei poistunut. Nyt auto kuulostaa siltä että sen turboa pyörittäisi pikkuoravat ja ahdot nousee välittömästi ~1.5bar (tässä kohtaa nostan jalan kaasulta koska en halua tuhota moottoriani, luultavasti ahtaisi vaikka ja mitä koska tuntuu ettei mikään rajoita sitä), paineet eivät kuulosta tulevan dumpista ulos ikinä, vaan ahdin sakkaa.

On vielä kokeilematta ottaa MBC kokonaan välistä pois ja yhdistää lähtö suoraan hukkaporttiin, mutta epäilen tällä asialla olevan mitään vaikutusta.

Alkaa tuo konehuoneen purkaminen tuntua melko turhauttavalta :angry2:

Hukkaportti ei aukea? Hajoavatko nämä usein näissä? Tuntuu omituiselta kun ongelma ilmeni "lennossa", saman päivän aikana auto toimi moitteetta ja yhtäkkiä ei.

Vinkkejä, neuvoja, 9mm burana otsaan, mitä vain otetaan vastaan..
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Qulle » 28 Tammi 2017, 16:10

No liikkuuko hukkaportti jos antaa vaikka kompuralla painetta siihen kellolle... tai kummonen se nyt sulla onkaan?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 28 Tammi 2017, 18:10

Noniin..

Vaihdoin toisen T-haaran, molemmat letkut (toisessa pilleri kuten vanhassakin) turbon päässä. Nyt toimii. Lukenut joskus että jollain mennyt se pilleri tukkoon/huonoon asentoon ja vastaavat oireet kuin minulla, joten saattaa olla ihan pätevä teoria.. En kurkannut vanhan putken sisälle vielä että mitä sinne kuuluu, mutta:

Toimii kuten ennenkin, mutta kuulostaa edelleen siltä että konepellin alla asuisi pikkuoravia. Aina kun ahtaa, vingunta on todella kovaa, kuulostaa aivan siltä että auto olisi remmiahdettu.

Ahdin otti kipeää kun pääsi ne muutamat kerrat ottamaan ylimääräistä painetta?

Ei savuta, ei seilaa ahdot, ei tuntuvaa tehohäviötä.
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 28 Tammi 2017, 18:37

Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Kennedy » 28 Tammi 2017, 21:07

Shakal kirjoitti:Toimii kuten ennenkin, mutta kuulostaa edelleen siltä että konepellin alla asuisi pikkuoravia. Aina kun ahtaa, vingunta on todella kovaa, kuulostaa aivan siltä että auto olisi remmiahdettu.


Kuulostaa aika samalle mitä oma fore :thumbsup:
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 28 Tammi 2017, 22:18

Ja oletko paikantanut äänen lähteen?
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki

-Jarkko-
Viestit: 245
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 19:45

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja -Jarkko- » 29 Tammi 2017, 11:16

Tuon tyyppinen ulina tulee kun kompressorisiivet alkaa ottaan koteloon kiinni, eli sen verran välystä tulee turboon. Kannattaa tarkastaa välykset ja siipien kunto, jos turbo käy ylikierroksilla alkaa siivistä lähteen paloja (näyttää kuin rotta olis järsiny) sen jälkeen siipi ei ole enää balanssissa ja syö laakerit nopeesti

Toki kysymyksessä voi olla miljoona muutakin asiaa

Avatar
Shakal
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 00:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Yliahto-ongelma

ViestiKirjoittaja Shakal » 29 Tammi 2017, 11:36

Salkku suljettu.

Tein dumppiin uuden tiivisteen Klingeriitti-levystä (ainoa tiivistemateriaali mitä sattui tallista löytymään), uudet pultit ja sopivan kireälle: Ei kuulosta enää remmiahtimelta.

Kaikki toimii taas. :thumbsup:
Impreza WRX Bugeye ej207, MoccaDynamite Kawasaki


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron