HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EJ204 kysymyksiä

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 15 Maalis 2017, 20:15

Eli, uusi subarun omistaja ilmottautuu foorumille. Tuli tommonen sg koppanen foresteri pihaan, 2.0 eli ej204 koneella ja manuaali lootalla. Pari kysymystä mietityttää, jäähdytinneste näyttää huonolta ja aattelin vaihella, nykynen näyttää etäisesti vihreältä, mutta pitää kai laittaa punaista nestettä jos ei sitten hae subarun omaa sinivihreää(?) nestettä, kaupan vihreä on kai tarkoitettu vamhempiin autoihin... Toinen kysymys koskien voimansiirron öljyjä, manuaalilootassa ilmeisesti on keskitasauspyörästö ja itse laatikon öljy samassa? Tänne ilmeisesti tulee perus 75-90 öljyt, ja takaoperään kans, mutta tarviiko taakse viskoöljyä, jos oikein olen ymmärtänyt on taka-akselilla viskolukko?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

kaima
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2015, 01:25

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaima » 15 Maalis 2017, 20:50

Jäähdytysnesteistä vihreä ja punainen on samaa tavaraa, voi sekoittaa paitsi se punainen mitä käytetään uusissa autoissa. Tasauspyörästön öljy on erikseen ja ainakin legasyssä on sille mittatikku moottorin takana vaihelaatikossa vasemmalla puolella. Pääsee käsiksi yläkautta konehuoneen puolelta. Perästä en tiedä onko noissa kitkalukkoa.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Qulle » 15 Maalis 2017, 21:31

Siis manuaaleissa keskitasauspyörästö ui samassa öljyssä kuin loota. Tikku on vaihteistoöljylle. Viscot ovat suljettuja niin keskitasauspyörästössä kuin perässäkin joten mitään lisäaineita ei tarvita. Siis jos kerran on tiedossa että viscolukot on.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

kaima
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Huhti 2015, 01:25

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaima » 15 Maalis 2017, 21:47

Aivan, meni sekasin kun oma automaatti.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 17 Maalis 2017, 09:15

Ei kai ne nesteet nyt ihan samoja ole, pitää olla subaruun silikaatiton, amiiniton ja fosfaatiton neste, värillä ei liene väliä. Tässä kun aikansa on nettiä kaivellu niin löytyyhän näistä tietoa...
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Qulle » 17 Maalis 2017, 09:39

No kysyy marmoritiskiltä niin ne varmaan tarjoo midlandia. Osta sitä siitä suoraan tai katso mistänsaa halvemmalla.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja iner » 17 Maalis 2017, 11:56

Qulle kirjoitti:No kysyy marmoritiskiltä niin ne varmaan tarjoo midlandia. Osta sitä siitä suoraan tai katso mistänsaa halvemmalla.


Marmorilla on valmiiksi sekoitettua punaista etyleeniglykolia tarjolla. Midlandia subarun leimoilla.

Sama mitä merkkiä sinne laittaa, kunhan se on etyleeniglykolia ja silikaatti, amiini ja fosfaattivapaata :thumbsup:

Suosiolla kaikki vanhat nesteet ulos ja uudet sisään tislatun veden kanssa. Noissa kun värit ei kerro nykysin mitään...
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Qulle » 17 Maalis 2017, 13:38

Jaa mä puhuin öljyistä.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 17 Maalis 2017, 13:52

Ihanko tosi että tislatun veden kanssa?! Ennen en ole kuullu että pitäs tislattua olla, kai meillä sen verran hyvä raanavesi on suomessa?
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
sotaherra
Viestit: 257
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja sotaherra » 17 Maalis 2017, 18:19

3AHG kirjoitti:Ihanko tosi että tislatun veden kanssa?! Ennen en ole kuullu että pitäs tislattua olla, kai meillä sen verran hyvä raanavesi on suomessa?

prätkään oon laittanut tislattua. autot menny ihan hanavedellä.
outback 3.0 my04
impreza gl my96
gsxr 1000 k6
e36 höntsädrifteri

Avatar
roipis
Viestit: 72
Liittynyt: 17 Touko 2015, 20:55
Paikkakunta: Pori

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja roipis » 18 Maalis 2017, 21:51

My06 Imprezaan laitoin vihreää zeroa ekalla kertaa 2012 ja toisella myös 2015 jakoremmin ja vesipumpun vaihdon kanssa. Uudessa lelussa (vanha tuokin, MY07) näkyy olevan vihreä neste, ja samanlaista arvelen laittaa kun aika on. Kuvittelen ettei uudempien mallien EJ-moottorit mitenkään poikkeaisi vanhemmista, ainoastaan jätenesteiden määrää on haluttu vähentää ja pidentää vaihtoväliä kolmesta vuodesta hamaan...

Mulla on sellainen käsitys että punaista väriä käytetään (tai alettiin käyttää) pitkän vaihtovälin merkiksi "long life". Linkeissä on esimerkkinä saman valmistajan vihreä ja punaine neste ja suurin ero noilla on korroosionestoaineen määrä (ja väriaine tietty), muuten samaa etyleeniglykolia. Erilaisia korroosionestoaineita on varmaan kokeiltu vuosien saatossa ja toiset voi sopia paremmin valurautalohkoihin ja toiset alumiinisiin ja jotkut tekivät keskenään puuroa, mistä on sitten päätelty ettei kaikenvärisiä saa sekoittaa keskenään;) Propyleeniglykolia on taas alettu käyttää siksi että se on lähes myrkytön aine verrattuna etyleeniglykoliin, ja taas hämmennettiin lisää.
http://cdn2.hubspot.net/hubfs/1793567/A ... 9394168620
http://cdn2.hubspot.net/hubfs/1793567/A ... 9394168620

Minusta jäähdytysnesteiden kirjo on tällä hetkellä sekavampi kuin moottoriöljyjen, joissa viskositeettiarvot, API- ja ACEA- luokitukset ovat selkeitä. Jopa automaattiöljyjen luokitukset ovat kohtuullisen järkeviä, kunhan niihin perehtyy.

Jos kun noita nesteitä vaihtaa ja epäilee leikkivätkö vanhan kanssa miten hyvin, niin kannatta tyhjentää ja huuhtoa (hana)vedellä ja pesuaineilla, jos tarpeen, huuhtoa, ja täyttää sitten valitsemallaan nesteellä, jossa ilman muuta käytetään lantrinkina tislattua akkuvettä, jota saa alle maitolitran hinnalla viiden litran kannuissa.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 18 Maalis 2017, 22:41

Tuo tislattu vesi ihan vaan sen takia, että hanavedessä on älytön määrä epäpuhtauksia, jotka eivät pitkäaikaisessa kotaktissa metallin kanssa tosiaankaan ole hyväksi. Hanavedessä kaupunkialueilla varsinkin on hirvittävä määrä kalkkia ja kaivovedessä taas mineraaleja.

Nämä tuppa ajan saatossa erottumaan vedestä ja saostua vesikanaviin. Joko tukki ne tai pinnoittaa ne huonosti lämpöä johtavalla mineraalikerroksella. Pahimmassa tapauksessa edesauttaa korroosiota vaikka jäähdytysaineissa on korroosiota estäviä ainesosia.
Viimeksi muokannut Sandman1 19 Maalis 2017, 02:30, yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja 3AHG » 18 Maalis 2017, 23:13

Ok, kiitos vastauksista. Tislattua vettä tosiaan saa halvalla, ja saapahan kanisterin muuhun käyttöön :thumbsup: Jäähdytysnesteet on tosiaan laajentunut monenkirjavaksi, joka merkille on omat vaatimukset ja luokitukset. Nesteen valintaa ei todellakaan helpota että purkin kyljessä luke vain etyleeniglykoli, täyttää x vaatimukset. Yhdestä motonetin omasta nesteestä löysin purkista tiedot ettei sisällä näitä kiellettyjä aineita mitä subarussa ei saa käyttää.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: EJ204 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja iner » 19 Maalis 2017, 10:42

Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron