My06 Imprezaan laitoin vihreää zeroa ekalla kertaa 2012 ja toisella myös 2015 jakoremmin ja vesipumpun vaihdon kanssa. Uudessa lelussa (vanha tuokin, MY07) näkyy olevan vihreä neste, ja samanlaista arvelen laittaa kun aika on. Kuvittelen ettei uudempien mallien EJ-moottorit mitenkään poikkeaisi vanhemmista, ainoastaan jätenesteiden määrää on haluttu vähentää ja pidentää vaihtoväliä kolmesta vuodesta hamaan...
Mulla on sellainen käsitys että punaista väriä käytetään (tai alettiin käyttää) pitkän vaihtovälin merkiksi "long life". Linkeissä on esimerkkinä saman valmistajan vihreä ja punaine neste ja suurin ero noilla on korroosionestoaineen määrä (ja väriaine tietty), muuten samaa etyleeniglykolia. Erilaisia korroosionestoaineita on varmaan kokeiltu vuosien saatossa ja toiset voi sopia paremmin valurautalohkoihin ja toiset alumiinisiin ja jotkut tekivät keskenään puuroa, mistä on sitten päätelty ettei kaikenvärisiä saa sekoittaa keskenään;) Propyleeniglykolia on taas alettu käyttää siksi että se on lähes myrkytön aine verrattuna etyleeniglykoliin, ja taas hämmennettiin lisää.
http://cdn2.hubspot.net/hubfs/1793567/A ... 9394168620http://cdn2.hubspot.net/hubfs/1793567/A ... 9394168620Minusta jäähdytysnesteiden kirjo on tällä hetkellä sekavampi kuin moottoriöljyjen, joissa viskositeettiarvot, API- ja ACEA- luokitukset ovat selkeitä. Jopa automaattiöljyjen luokitukset ovat kohtuullisen järkeviä, kunhan niihin perehtyy.
Jos kun noita nesteitä vaihtaa ja epäilee leikkivätkö vanhan kanssa miten hyvin, niin kannatta tyhjentää ja huuhtoa (hana)vedellä ja pesuaineilla, jos tarpeen, huuhtoa, ja täyttää sitten valitsemallaan nesteellä, jossa ilman muuta käytetään lantrinkina tislattua akkuvettä, jota saa alle maitolitran hinnalla viiden litran kannuissa.
Nykyinen harrastus- ja tila-auto, ikiliikkuja: 2.4D -97, 300+tkm ja loput Afrikassa
Nuorisoauto: Impreza 2.0R 4EAT STW MY06
+pari muuta bensa-autoa "huollettavina"
Köppäukon ex-lelu: H6 E-5AT VTD murtomaafarmari MY07