HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Takanavan mutterin tiukkuus

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
eeko
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 21:15

Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja eeko » 14 Huhti 2017, 07:40

Kyseessä on Forester XT2,5 AWD 2005.Onko kellään tietoa takanavan vetoakselin mutterin kiristysmomentin suuruudesta?

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Huhti 2017, 08:51

Olen vetässy aina "homotiukkaan"...

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Huhti 2017, 10:13

Tykillä kiinni
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Huhti 2017, 10:27

Oiskohan newtonin 150 paremmalla puolella. Sen ainakin kärsiin mitä 120kg ruma suomalainen raivoheteto mies jaksaa reilulla puolen metrin varrella kiertää.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Kippo
Jäsen
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 19:07

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Kippo » 14 Huhti 2017, 14:04

Löyty netistä SKF:än luettelo ja siinä on 190 Nm taka-akselilla. ei ole eritelty vaparia/turboa eli sama kummassakin.
http://www.skf.com/binary/81-66360/457377.pdf.
Outback BP -04

eeko
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Heinä 2016, 21:15

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja eeko » 14 Huhti 2017, 15:14

Kiitoksia vastauksista.Tuo SKF:n taulukon tieto on varmasti sopiva.Ilman välyksen säätömahdollisuutta olevalle vetävän akselin pyöränlaakerille tuo 190 Nm tuntuu perstuntumalta oikein sopivalta.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 14 Huhti 2017, 17:29

Mä oon tommosella hiukka laiskan olosella puolen tuuman pyssyllä vetäny mitä menee, tai sit puolen metrin voimavarrella. Uus tai vanha laakeri, aina se on menny melkeen samaan kohtaan mistä aukastu, siihe vaan ni hyvä on. Eipä oo ainakaa vielä tippunu kyydistä :finger:

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Huhti 2017, 17:31

Niin kuin tuossa yllä mainittiin, tällaisen paikan saa vetää todella tiukkaan. Kun ei ole mikään ns kartiolaakeri tai vastaava.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 14 Huhti 2017, 18:08

Kyllä se mun mielest on kartiolaakeri, kartiokuulalaakeri muistaakseni. Mutta kun ei oo säädettävä, vaan nippulaakeri, ni ne vedetään aina tiukkaan.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Qulle » 15 Huhti 2017, 00:15

Ok, no mulla termit ehkä hukassa...

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1092
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 15 Huhti 2017, 01:37

Kartiolaakereitahan on kuula, että rullalaakereita ainaki. Yleisimmät pyöränlaakereina. Ainaki pikkuautoissa yleensä noita paketti/nippulaakereita, eli välys on mikä on, sisäkoolit ottaa keskeltä toisiinsa kiinni, ja ne vedetään aina kireelle. Isommissa autoissa on yleensä kartiorullalaakeri, joka ei yleensä oo nippulaakeri, eli napamutterilla säädetään välys. On tietysti kans kartiorullalaakereita mitkä on nippulaakereita. En mä mitään tiiä, siinä kaikki mun tiedot :occassion: :biggrin:

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 15 Huhti 2017, 13:20

Alustan kiristystiukkuudet
Etunapa 186 Nm
Takanapa 186 Nm
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

tapsak4
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:57

Re: Takanavan mutterin tiukkuus

ViestiKirjoittaja tapsak4 » 17 Huhti 2017, 18:49

Mulla alkoi Saabissa aikoinaan etupää tärräämään ihan kevyesti jos veti napamutterin liian kierälle. Jännä juttu.

Kun noin järeää momenttiavainta ei ole niin oon tehnyt niin, että pisin breaker bar kaapista ja sitten menen itse henkilövaa'an päälle seisomaan ja "kevennän" pitkällä vivulla sen verran taulusta kiloja, että napaan tulee oikea momentti. Toimii.

Tapsa


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa