Terve,
vm. 2004 JDM GT leka 5eat vaihteistolla alkoi muutama päivä sitten kummallisesti nykimään. Huomasin ongelman ensimmäisen kerran, kun kylmällä koneella lähdin tasaisesti kiihdyttämään kohti 80kmh jolloin esiintyi 2500-3500rpm alueella pientä nykimistä ja jos nykimisen aikana koitti antaa lisää kaasua niin meno puutui kokonaan. Lämpimällä koneella tätä puutumista ei tapahdu mutta nykiminen kyllä. Yli 3500rpm ei ole mitään ongelmaa vaan kone kiertää hienosti ylös asti.
Aikaisemmin kun n. 2k rpm antoi kaasua niin ahtopaineet hyppäsivät käytännössä samantien 1bar, nyt ne nousevat hitaasti ja piikkaavat n. 3k rpm, jolloin on myös havaittavissa selvä turbon potku, jollaista en tässä twinscroll vehkeessä ole aikaisemmin huomannut.
Tänään kun kaverin kanssa piti nykimistä ihmetellä, oli moottori mennyt ilmeisesti "limp" modeen tms, eikä antanut ahtopainetta kuin 0,5bar asti, muuten kone kävi kuitenkin hienosti ja jaksoi vetää ylös asti, joskin laiskemmin.
Käyttämällä akun napaa irti 10min, nousivat ahtopaineet taas 1bar asti, mutta sama nykimis ongelma jatkui.
Sama nykimen tapahtuu myös manuaalimoodissa ja sportti moodissa, jossa ehkä hieman hennommin.
Moottoritilasta tarkistin ahtopuolen putket eikä mitään näkyvää vuotoa ollut välittömästi havaittavissa. Alipainepuolta en kerinnyt käymään kunnolla vielä läpi. Mitään varoitusvaloja auto ei sytytä eikä delphi lukulaitteella löytynyt koodeja. Laitoin oikean kaapelin tilaukseen että pääsen FreeSSM:llä tarkastamaan seuraavaksi.
Eli summasummarum, 2500-3500rpm tasaisesti kiihdyttämällä tuskaa, varsinkin kun tuo laatikko tarjoo isompaa sillä välillä.
Onko ongelma jossain moottorin puolella vai vaihteistossa? Tuli jo mietyttyä olisiko turbiinilukossa jotain vikaa kun juuri sen toiminta alueella nypyttää.
Apuva.