HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

GT Legacy ja outoa nykimistä.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
jussik
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 11:23

GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja jussik » 14 Kesä 2017, 20:34

Terve,

vm. 2004 JDM GT leka 5eat vaihteistolla alkoi muutama päivä sitten kummallisesti nykimään. Huomasin ongelman ensimmäisen kerran, kun kylmällä koneella lähdin tasaisesti kiihdyttämään kohti 80kmh jolloin esiintyi 2500-3500rpm alueella pientä nykimistä ja jos nykimisen aikana koitti antaa lisää kaasua niin meno puutui kokonaan. Lämpimällä koneella tätä puutumista ei tapahdu mutta nykiminen kyllä. Yli 3500rpm ei ole mitään ongelmaa vaan kone kiertää hienosti ylös asti.

Aikaisemmin kun n. 2k rpm antoi kaasua niin ahtopaineet hyppäsivät käytännössä samantien 1bar, nyt ne nousevat hitaasti ja piikkaavat n. 3k rpm, jolloin on myös havaittavissa selvä turbon potku, jollaista en tässä twinscroll vehkeessä ole aikaisemmin huomannut.

Tänään kun kaverin kanssa piti nykimistä ihmetellä, oli moottori mennyt ilmeisesti "limp" modeen tms, eikä antanut ahtopainetta kuin 0,5bar asti, muuten kone kävi kuitenkin hienosti ja jaksoi vetää ylös asti, joskin laiskemmin.

Käyttämällä akun napaa irti 10min, nousivat ahtopaineet taas 1bar asti, mutta sama nykimis ongelma jatkui.

Sama nykimen tapahtuu myös manuaalimoodissa ja sportti moodissa, jossa ehkä hieman hennommin.

Moottoritilasta tarkistin ahtopuolen putket eikä mitään näkyvää vuotoa ollut välittömästi havaittavissa. Alipainepuolta en kerinnyt käymään kunnolla vielä läpi. Mitään varoitusvaloja auto ei sytytä eikä delphi lukulaitteella löytynyt koodeja. Laitoin oikean kaapelin tilaukseen että pääsen FreeSSM:llä tarkastamaan seuraavaksi.

Eli summasummarum, 2500-3500rpm tasaisesti kiihdyttämällä tuskaa, varsinkin kun tuo laatikko tarjoo isompaa sillä välillä.

Onko ongelma jossain moottorin puolella vai vaihteistossa? Tuli jo mietyttyä olisiko turbiinilukossa jotain vikaa kun juuri sen toiminta alueella nypyttää.

Apuva.
2007 Jdm grb sti
1986 XT Turbo

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja soukka » 15 Kesä 2017, 10:07

Mulla myös nypyttää kun kiihdyttää 2500-3500rpm, varsinkin kun ylämäkeen esim 90->110kmh kiihdyttää pienellä kaasulla. Tekee tosin vain välillä tuota ja aina pitää olla pieni ylämäki tai auto täynnä tavaraa eli kuormaa kunnolla.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

nokonzok
Viestit: 91
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 20:16

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja nokonzok » 15 Kesä 2017, 13:18

Itsellä viallinen maffi aiheutti sen, että kylmänä ei sietänyt antaa "kuormaa" oikein ollenkaan. Lämmetessä kaikki oli. Sehän näissä on muutenkin vaihtovalmis viimeistään 100tkm kohdalla.

jussik
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 11:23

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja jussik » 15 Kesä 2017, 18:59

Tuo ylämäessä isolla vaihteella nypyttäminen taitaa olla enemmän turbiinin ominaisuus kuin vika mutta tuo puutuminen on uutta. Täytyy tarkastaa maf anturi ja puhdistaa tarvittaessa ja jos on pientä apua niin laittaa uutta tulemaan jo valmiiksi. :thumbsup:
2007 Jdm grb sti
1986 XT Turbo

soukka
Hallitusjäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2016, 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja soukka » 15 Kesä 2017, 19:03

jussik kirjoitti:Tuo ylämäessä isolla vaihteella nypyttäminen taitaa olla enemmän turbiinin ominaisuus kuin vika mutta tuo puutuminen on uutta. Täytyy tarkastaa maf anturi ja puhdistaa tarvittaessa ja jos on pientä apua niin laittaa uutta tulemaan jo valmiiksi. :thumbsup:

Mulla oli aavistus että voisi olla ominaisuus kun auto yrittää pitää maksimiväännöllä kierrokset.
Soukka Motorsports, autojen huollot ja muutokset

ikilika
Viestit: 233
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:04
Paikkakunta: Eurajoki

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja ikilika » 17 Kesä 2017, 10:17

Ettei olis nakuanturi tiensä päässä? Ruuvaappa anturi irti, pistä nippusiteellä johonki letkuun/johtoon kiinni ja nollaa vikakoodit tai resetoi ecu, ja sit mee koittamaa kuin kulkee.
Legacy sedan 2.0R -07

jussik
Viestit: 27
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 11:23

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja jussik » 21 Kesä 2017, 17:00

Putsasin maffin viikonloppuna crc:n air sensor cleanerilla ja resetoin ecun vielä kertaalleen, sen jälkeen on auto toiminut täysin normaalisti eli kaikki nykiminen loppui! Eli joko maf oli oikeasti paskainen tai on sanomassa itseään irti jolloin vähäinenkin p***a sitä alkaa harmittamaan. FreeSSM ei myöskään löytänyt mitään koodeja autosta.
2007 Jdm grb sti
1986 XT Turbo

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 24 Kesä 2017, 13:31

Maf voi olla joskus täysin siinä kunnossa ettei auto edes liiku kunnolla ja silti ei koodia tule. Subarut ei muutenkaan ole kovin herkkiä antamaan vikakoodeja.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

ViestiKirjoittaja Shima » 24 Kesä 2017, 16:00

MAF-anturi on siitä ikävä, että likaantuessaan se antaa aina vähitellen entistä heikompaa signaalia. Signaalissa ei kuitenkaan ole mitään, mistä ECU voisi suoraan päätellä anturin olevan tukossa, joten vikavaloa ja -koodia ei tarjoilla. Näin taitaa olla suunnilleen kaikissa autoissa. Vikadiagnostiikka on tehty ensisijaisesti päästöihin vaikuttavien vikojen ilmaisemiseen, ja siksi mitatun ilmamäärän pienuus suhteessa pyydettyyn ei yleensä sytytä vikavaloa.
MAF-vikaa tai imuvuotoa epäillessä kannattaa verrata ECU:n pyytämää ilmamäärää mitattuun ilmamäärään. En tosin muista näkeekö tuon FreeSSM:llä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa