Sivu 1/1

GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 14 Kesä 2017, 20:34
Kirjoittaja jussik
Terve,

vm. 2004 JDM GT leka 5eat vaihteistolla alkoi muutama päivä sitten kummallisesti nykimään. Huomasin ongelman ensimmäisen kerran, kun kylmällä koneella lähdin tasaisesti kiihdyttämään kohti 80kmh jolloin esiintyi 2500-3500rpm alueella pientä nykimistä ja jos nykimisen aikana koitti antaa lisää kaasua niin meno puutui kokonaan. Lämpimällä koneella tätä puutumista ei tapahdu mutta nykiminen kyllä. Yli 3500rpm ei ole mitään ongelmaa vaan kone kiertää hienosti ylös asti.

Aikaisemmin kun n. 2k rpm antoi kaasua niin ahtopaineet hyppäsivät käytännössä samantien 1bar, nyt ne nousevat hitaasti ja piikkaavat n. 3k rpm, jolloin on myös havaittavissa selvä turbon potku, jollaista en tässä twinscroll vehkeessä ole aikaisemmin huomannut.

Tänään kun kaverin kanssa piti nykimistä ihmetellä, oli moottori mennyt ilmeisesti "limp" modeen tms, eikä antanut ahtopainetta kuin 0,5bar asti, muuten kone kävi kuitenkin hienosti ja jaksoi vetää ylös asti, joskin laiskemmin.

Käyttämällä akun napaa irti 10min, nousivat ahtopaineet taas 1bar asti, mutta sama nykimis ongelma jatkui.

Sama nykimen tapahtuu myös manuaalimoodissa ja sportti moodissa, jossa ehkä hieman hennommin.

Moottoritilasta tarkistin ahtopuolen putket eikä mitään näkyvää vuotoa ollut välittömästi havaittavissa. Alipainepuolta en kerinnyt käymään kunnolla vielä läpi. Mitään varoitusvaloja auto ei sytytä eikä delphi lukulaitteella löytynyt koodeja. Laitoin oikean kaapelin tilaukseen että pääsen FreeSSM:llä tarkastamaan seuraavaksi.

Eli summasummarum, 2500-3500rpm tasaisesti kiihdyttämällä tuskaa, varsinkin kun tuo laatikko tarjoo isompaa sillä välillä.

Onko ongelma jossain moottorin puolella vai vaihteistossa? Tuli jo mietyttyä olisiko turbiinilukossa jotain vikaa kun juuri sen toiminta alueella nypyttää.

Apuva.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 10:07
Kirjoittaja soukka
Mulla myös nypyttää kun kiihdyttää 2500-3500rpm, varsinkin kun ylämäkeen esim 90->110kmh kiihdyttää pienellä kaasulla. Tekee tosin vain välillä tuota ja aina pitää olla pieni ylämäki tai auto täynnä tavaraa eli kuormaa kunnolla.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 13:18
Kirjoittaja nokonzok
Itsellä viallinen maffi aiheutti sen, että kylmänä ei sietänyt antaa "kuormaa" oikein ollenkaan. Lämmetessä kaikki oli. Sehän näissä on muutenkin vaihtovalmis viimeistään 100tkm kohdalla.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 18:59
Kirjoittaja jussik
Tuo ylämäessä isolla vaihteella nypyttäminen taitaa olla enemmän turbiinin ominaisuus kuin vika mutta tuo puutuminen on uutta. Täytyy tarkastaa maf anturi ja puhdistaa tarvittaessa ja jos on pientä apua niin laittaa uutta tulemaan jo valmiiksi. :thumbsup:

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 19:03
Kirjoittaja soukka
jussik kirjoitti:Tuo ylämäessä isolla vaihteella nypyttäminen taitaa olla enemmän turbiinin ominaisuus kuin vika mutta tuo puutuminen on uutta. Täytyy tarkastaa maf anturi ja puhdistaa tarvittaessa ja jos on pientä apua niin laittaa uutta tulemaan jo valmiiksi. :thumbsup:

Mulla oli aavistus että voisi olla ominaisuus kun auto yrittää pitää maksimiväännöllä kierrokset.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 17 Kesä 2017, 10:17
Kirjoittaja ikilika
Ettei olis nakuanturi tiensä päässä? Ruuvaappa anturi irti, pistä nippusiteellä johonki letkuun/johtoon kiinni ja nollaa vikakoodit tai resetoi ecu, ja sit mee koittamaa kuin kulkee.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 21 Kesä 2017, 17:00
Kirjoittaja jussik
Putsasin maffin viikonloppuna crc:n air sensor cleanerilla ja resetoin ecun vielä kertaalleen, sen jälkeen on auto toiminut täysin normaalisti eli kaikki nykiminen loppui! Eli joko maf oli oikeasti paskainen tai on sanomassa itseään irti jolloin vähäinenkin p***a sitä alkaa harmittamaan. FreeSSM ei myöskään löytänyt mitään koodeja autosta.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 24 Kesä 2017, 13:31
Kirjoittaja Jampsu
Maf voi olla joskus täysin siinä kunnossa ettei auto edes liiku kunnolla ja silti ei koodia tule. Subarut ei muutenkaan ole kovin herkkiä antamaan vikakoodeja.

Re: GT Legacy ja outoa nykimistä.

Lähetetty: 24 Kesä 2017, 16:00
Kirjoittaja Shima
MAF-anturi on siitä ikävä, että likaantuessaan se antaa aina vähitellen entistä heikompaa signaalia. Signaalissa ei kuitenkaan ole mitään, mistä ECU voisi suoraan päätellä anturin olevan tukossa, joten vikavaloa ja -koodia ei tarjoilla. Näin taitaa olla suunnilleen kaikissa autoissa. Vikadiagnostiikka on tehty ensisijaisesti päästöihin vaikuttavien vikojen ilmaisemiseen, ja siksi mitatun ilmamäärän pienuus suhteessa pyydettyyn ei yleensä sytytä vikavaloa.
MAF-vikaa tai imuvuotoa epäillessä kannattaa verrata ECU:n pyytämää ilmamäärää mitattuun ilmamäärään. En tosin muista näkeekö tuon FreeSSM:llä.