Itsellä on ollut jo jonkin aikaa epäilys, että omien laakeriavaurioiden takana voisi olla pumpun kavitaatiosta johtuva ongelma. Kiertokangissa on ollut isojakin lämpöjälkiä, mutta pumpuissa ja niiden imuputkissa ei ole ollut vikaa. Kampiakseleissa ei ole ollut kanavia tukossa ja laakereita sekä esterikisaöljyjä on kokeiltu eri merkkejä. Pumppuja on ollut useampia, samoin lohkoja (2,0 sti vanhempaa 3#). Öljypohjaa ja sen muotoilua syytetään monesti ja siihen myydään ratkaisuksi viripalikkaa, mutta ei muillakaan automerkeillä sen kummoisempia pannuja ole...
Tässä langassa:
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2082777 nimimerkki TK383 kertoo modaavansa pumpun kanavia:
"Fix is pretty easy, a small amount of time with a die grinder & small carbide cutter can sort it out - takes me less than an hour to strip, clean, port, clean again & reasemble a pump.
There is just the one main spot that needs work, but I generally smooth out the lumps & bumps & sharp edges while I'm in there."Onko joku kokeillut tätä ja löytyykö kuvia?
Tuossa samaisessa langassa KillerBMotorsport kertoo myös venttiilin jousen alle laitettavasta prikasta:
"There are many similar versions of "modified" pumps that companies offer, but typically the quick modification is to add a shim to increase the pump's by-pass valve's activation pressure and/or change the by-pass valve's spring to increase the valve activation pressure. Adding a shim or changing the spring in this way means instead of the pressure being regulated to a maximum of 85psi, as designated by the factory, you will now have pressure above that amount because the by-pass valve will require more force to open."Tuo on ollut itselläkin käytössä, mutta en tiedä onko siitä mitään käytännön hyötyä. Laitettiin paikalleen, kun eka kerran meni laakeri, mutta eipä tuo ole laakerivaurioita ainakaan kokonaan ratkaissut.