HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja nordloop » 29 Elo 2017, 11:28

Itsellä on ollut jo jonkin aikaa epäilys, että omien laakeriavaurioiden takana voisi olla pumpun kavitaatiosta johtuva ongelma. Kiertokangissa on ollut isojakin lämpöjälkiä, mutta pumpuissa ja niiden imuputkissa ei ole ollut vikaa. Kampiakseleissa ei ole ollut kanavia tukossa ja laakereita sekä esterikisaöljyjä on kokeiltu eri merkkejä. Pumppuja on ollut useampia, samoin lohkoja (2,0 sti vanhempaa 3#). Öljypohjaa ja sen muotoilua syytetään monesti ja siihen myydään ratkaisuksi viripalikkaa, mutta ei muillakaan automerkeillä sen kummoisempia pannuja ole...

Tässä langassa: https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2082777
nimimerkki TK383 kertoo modaavansa pumpun kanavia: "Fix is pretty easy, a small amount of time with a die grinder & small carbide cutter can sort it out - takes me less than an hour to strip, clean, port, clean again & reasemble a pump.

There is just the one main spot that needs work, but I generally smooth out the lumps & bumps & sharp edges while I'm in there."


Onko joku kokeillut tätä ja löytyykö kuvia?

Tuossa samaisessa langassa KillerBMotorsport kertoo myös venttiilin jousen alle laitettavasta prikasta: "There are many similar versions of "modified" pumps that companies offer, but typically the quick modification is to add a shim to increase the pump's by-pass valve's activation pressure and/or change the by-pass valve's spring to increase the valve activation pressure. Adding a shim or changing the spring in this way means instead of the pressure being regulated to a maximum of 85psi, as designated by the factory, you will now have pressure above that amount because the by-pass valve will require more force to open."

Tuo on ollut itselläkin käytössä, mutta en tiedä onko siitä mitään käytännön hyötyä. Laitettiin paikalleen, kun eka kerran meni laakeri, mutta eipä tuo ole laakerivaurioita ainakaan kokonaan ratkaissut.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja Displaced » 29 Elo 2017, 15:37

Eipä sitä pumppua ole pakko modailla.

Jos haluaa niin noi valupurseet voi siistiä yms, ja prikka nyt vaan nostaa bypassin aukeamispainetta, eli pumpun tuottama "paine" nousee....

Jos on useasti laakerivikaa, niin oletko tarkistanut että oljyn imuputki on ehjä ehkä jostain halki? ja että stefat on kunnolla vaikka rtvn kanssa paikallaan että ei pääse hörimään välistä ilmaa?

Seuraava vaihtoehto mitä voisi kokeilla on kasvattaa vähän laakerivälystä kk laakereissa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja mechanix » 29 Elo 2017, 21:28

Muutamia kysymyksiä herää ensimmäiseksi tästä ja tuosta toisesta langasta:

- Mikä öljypumppu käytössä?
- Veivit ilmeisesti newage sti:n hieman vahvemmat/paksummat?
- Hajua laakerivälyksistä?
- Minkälaista ajoa? Jäärataa/rallia tietty mutta kierrosalueet ja kaasunkäyttö eli mennäänkö paljon vedosta moottorijarrulle jne.
- Minkälaisessa tilanteessa öljynpaineet tipahti? Vedossa vai tyhjäkäynnillä?

Sitten jotain omia ajatuksia aiheesta:

Öljypumppu kannattaa pitää mahdollisimman pienenä, jos ei ole mitään ylimääräistä "öljysyöppöä" motissa, esim. avcs jne. niin perus 10mm pumppu riittää enemmän kuin hyvin. Isommilla pumpuilla saa vaan öljypohjan nopeammin tyhjäksi sekä öljynlämmöt helpommin ylös. Jostain luin väitteen että Subarun öljypumput ei kavitoi, joten jos kokeneempia uskoo, niin se ei ole ongelma. Tuosta prikkojen lisäämisestä ei ainakaan haittaa ole, Subarun kampuran öljykanavien tapauksessa on vain hyvä jos ylärekisterissä saa paineet vakiosta ylöspäin.

Veivit taasen ovat aikamoisella rasituksella kovilla kierroksilla ja jos paljon mennään vedosta moottorijarrulle eestaas, joten jotkut takoveivit vois olla paikallaan, ainakin kokeilun kannalta. Laakerivälykset kannattaa pitää vähintään Subarun speksien ylärajalla, jopa hieman yli. Nuo välykset on oikeasti ihan naurettavan tiukat eikä tarvii ihmetellä jos saa laakereita vaihdella.

Lohkon öljykanavien puolesta jokainen terävä mutka jne. on aina pahasta, joten jos saa jostain jyrkempiä kulmia loivennettua niin ei sekään haittaa tee ja turhat purseet pois. Kansien öljynpaluukanavista kannattaa myös tuunata turhat purseet ja pykälät pois.

Ja karkeasti ottaen, jos paineet tipahtaa kesken vedon alas, kyse on lähes aina siitä että öljypohjasta on tavara loppu...
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja nordloop » 29 Elo 2017, 21:54

Imuputket on tullut tiirailtua tarkkaan, varsinkin kun niistä on ollut foorumillakin puhetta. Olen myös yrittänyt laittaa ne kiinni liimalla ja hyvillä o-renkailla. Myös öljypumpun kansi on ollut tiivis. Pumppuja ja jalkoja on ollut muutamia eri yksilöitä kiinni, jottei se vaan olis jostain maanantaikappaleesta kiinni. Minun kokoonpanoissa akselit on olleet aina ajettuja ja kasattu uusilla laakereilla. Yksi akseli hiottiin ylikokoon ja sen jälkeen sintrattiin Pieksämäellä, muut vanhoja joista yksi sintrattiin myös. Kaulat on kiillotettu käsin ja kasattaessa pyörivät herkästi. Näissä on kaikissa se vanhan mallinen 3# tukilaakerin kampi. Ilmeisesti siinä on erilainen poraus kiertokangen laakereille kuin uudemmassa? Nyt kiinni olevassa kammessa on noita kahdeksaa öljyreikää hieman modattu viilalla pidemmiksi.

Avatar
nordloop
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja nordloop » 29 Elo 2017, 22:04

Viimeisin täystuho syntyi kun kytkin alkoi luistaa ja yritin pysyä edellä menevän auton perässä. Kierrokset olivat muutaman sekunnin jossain 6700 luokkaa. Siitä muutama sata metriä suoraa ja yksi mutka, jolloin kampi leipoi. Silloisessa kokoonpanossa oli kiinni ralliporukoilta peritty uusi pumppu ja heidän pois vaihtamat kiertokanget uusilla laakereilla. Nykyisessä kokoonpanossa on ensimmäisen kerran profiilikanget ja paremmat pultit. Tällä ei vielä ole päästy kovin montaa kertaa repimään ja ajattelin nyt kelirikkoa odotellessa avata ja katsoa missä mennään. Samalla voisin tehdä myös uudet modaukset.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja mechanix » 29 Elo 2017, 22:38

Samanlainen poraus on kaikissa kammissa poislukien jonkun newage sti impun versio jossa on runkolaakereilla neljä öljyreikää läpiporaus 45 asteen erolla "tavalliseen".
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
tatu_s
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:14

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja tatu_s » 04 Syys 2017, 16:54

Kovin samanlaisia ongelmia on laakereiden kanssa minullakin, alkaa laakerivaurion jo tunnistamaan ennen isompia kolinoita. #3 päittäinen kampura, hiottu, nitrattu ja hierottu, linjahoonatussa runkolinjassa 2.2l lohkossa. King ja ACL kokeiltu, 12mm pumppu, öljyruiskuilla ja ilman kokeiltu, laakerivälykset rungoissa ja kangissa 0.045-0.050mm. Öljynä viime vuodet Motul V300, aikaisemmin kokeiltu myös X1R ja RVS. Ei tahdo kestää millään, kunhan tässä ehdon purkamaan niin täytyy miettiä kuivasumppua tai accusumppia että saa öljytilavuutta lisää.

Täytyy vielä tarkastaa tarkemmin kampuran suoruus ja runkolaakerilinja kannet momentissaan, muuta mekaanista ei tule enää mieleen. Kerrohan jos tulee innovaatio että mistä nämä ongelmat johtuu!

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja mechanix » 07 Syys 2017, 07:36

Niinku aikasemminkin sanoin, se tuo 12mm öljypumppu on oikeasti ihan turhan iso, sillä vaan turhaan lämmittää öljyä, saa öljypohjan nopeammin tyhjäksi ja sitä öljyä menee joka paikkaa enemmän mitä tarvii ja kaikki turha työ on moottorin voimasta pois. Ennemmin vaan ylös enempi painetta kuin koko alueelle enemmän tuottoa matalammalla paineella ylärekisterissä. Rata-ajossa saa varmasti laakerit porsimaan jos öljypohjaan/öljypuolelle ei ole tehty mitään modauksia ja vielä käyttää isompaa pumppua. Loiskelevyt ym. jotka estää öljyn pakenemista öljypohjasta kiihdyttäessä/jarruttaessa/kaarteissa, paluupuolen kanavien turhien purseiden poisto ym. perusjumppa öljypuolelle. Accusumppikaan ei huono idea ole, niitä ei oo vaan tainnu Suomessa vielä Subaruissa ihmeemmin olla, ainakaan yhtään en ole nähnyt/kuullut vaikka pieni öljypuolen ongelma koneessa onkin :mrgreen: tietty kuivasumppu ois vielä parempi.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Syys 2017, 10:52

Onhan noita accusumppeja ja vaikka minkälaisia virityksiä mm suomen subaruissa.

12mm pumppu on ihan hyvä jos kone vaan vaatii, esim relummät välykset, öljyruutat ja AVCSllä varustetut kannet niin en itse ainakaan 10mm pumppua laittaisi.

11mm tai 12mm on ihan passeli tuohon käyttöön.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja mechanix » 07 Syys 2017, 11:21

Juu voipi ollakkin että noita on, itellä ei oo vastaan vielä yhtään tullu näin siviiliautoissa, radalla eikä missään.

Niinku tuolla alussa mainitsinkin niin avcs tai muuta jos on et vaatii ni ehkä isompaa, muuten on turha 10 päälle oikeestaan mennä. Eikä ne vakio öljyruutatkaan omasta mielestä isompaa öljypumppua välttämättä vaadi. Näin niinku oman kokemuksen pohjalta ponnistettuna.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja Displaced » 07 Syys 2017, 13:37

Ihan syystäkin japanian hattorit on pullukkoihin yms tupla avcs koneisiin tuon 11mm pumpun tehtaalla lyönyt.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Keskustelua öljypumpun tuunauksesta?

ViestiKirjoittaja mechanix » 07 Syys 2017, 14:20

Juu niinhän ne on niinku mainitsinkin et jos avcs tai muuta öljysyöppöä ni sit on perusteltua. 4gen gt lega tupla avcs on 12mm pumppu vakiona, pullukan tupla avcs pumpun koosta ei hajua.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa