HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Seossuhde väärä!

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 26 Syys 2017, 12:43

Eli sellainen ongelma omassa autossa, että seosmittari näyttää kaasupohjassa kiihdyttäessä 12.8-12.3afr koko kierrosalueen kun mennään ahdoilla ja samaan aikaan auton oma etulambda näyttää 11.5-11 afr. Ja siis säädetty ja pyyntö on tuon 11-11.5 kohdilla.

Seosmittarin lambdaa vaihdettu uuteen ja kalibroitu monesti ja aina vaan näyttää väärin.
Pakoputkesta vaihdeltu uppipen ja downpipen tiivisteitä ja aina vaan samaa ongelmaa.
Auton oma etulambda vaihdettu uuteen originaaliin myös ei vaikutusta silläkään.

Seosta tutkittu porvoossa penkissä ja sielläkin penkin seosmittari näytti samaa seosta kun tuo oma seosmittari näyttää sekä tuon minun oman seosmittarin lambdan reiästä downpipessä, että putken päästä mitattuna eli tuskin tuo minun seosmittari kovin pahasti on väärässä.

Ei nakuta eikä näy learningin viewillä mitään outoa.

Eli onko kellään tehnyt samaa oma auto vai olenko ainoa ongelman kanssa?
Eli missäs vika?

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja scoobytune » 26 Syys 2017, 21:48

Auton oma etulambda ei ole laajakaista. Toimii ja näyttää riittävän oikein osakaasulla(closed loop), mutta ahdoilla(open loop) on enemmänkin suuntaa antava. Jos seos on rikkaampi kuin karkeasti 11 niin tätäkään oma etulambda ei pysty näyttämään. Se on taas täysin normaalia että laajakaista näyttää laihempaa seosta ollessaan kauempana putkistossa kuin ollessaan lähempänä turboa tai vaikka pakosarjaa.

Laajakaista on se mihin pitäisi pystyä luottamaan niin säädössä kuin myöhemmässä elämässä vaikka seoksen tarkkailussa.

En näe asiassa varsinaista ongelmaa. Oliko todelliset seokset joskus kohdillaan ja jos oli niin milloin muuttui? Onko ilman lämpötilalla vaikutusta? Muita muuttuneita tekijöitä?
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 27 Syys 2017, 07:18

Siis keväällä jossain vaiheessa kaverin kanssa kalibroitiin seosmittarin lambda, niin sen jälkeen ajellessa tuli tarkkailtua seoksia ja silloin huomasin tämän.

Seokset ovat olleet kohdallaan kevääseen asti silloin huomasin, että hetkinen nyt auto käy laihemmalla kuin aiemmin.
Ja autoon ei ollut tehty mitään muutoksia sillä välillä kun auto oli säädetty ja kun huomasin tuon "ongelman".

Enkä ole tuota ilman lämpötilaa osannut ottaa huomioon, mutta väittäisin että sama käy on keli ja ilman lämpö mikä tahansa.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Syys 2017, 07:49

scoobytune kirjoitti:Auton oma etulambda ei ole laajakaista. Toimii ja näyttää riittävän oikein osakaasulla(closed loop), mutta ahdoilla(open loop) on enemmänkin suuntaa antava. Jos seos on rikkaampi kuin karkeasti 11 niin tätäkään oma etulambda ei pysty näyttämään. Se on taas täysin normaalia että laajakaista näyttää laihempaa seosta ollessaan kauempana putkistossa kuin ollessaan lähempänä turboa tai vaikka pakosarjaa.

Laajakaista on se mihin pitäisi pystyä luottamaan niin säädössä kuin myöhemmässä elämässä vaikka seoksen tarkkailussa.

En näe asiassa varsinaista ongelmaa. Oliko todelliset seokset joskus kohdillaan ja jos oli niin milloin muuttui? Onko ilman lämpötilalla vaikutusta? Muita muuttuneita tekijöitä?


Juurikin näin laajakaista on mielestäni ainoa johon pitää voida luottaa 100%:sti juuri seoksia säätäessä. On siis ensiarvoisen oleellista ettei laajakaistan näytöillä ole virheitä,bugeja softasta jne,yms sillä sen antamiin lukuihin PITÄÄ voida luottaa.

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Syys 2017, 07:53

bass84 kirjoitti:Siis keväällä jossain vaiheessa kaverin kanssa kalibroitiin seosmittarin lambda, niin sen jälkeen ajellessa tuli tarkkailtua seoksia ja silloin huomasin tämän.

Seokset ovat olleet kohdallaan kevääseen asti silloin huomasin, että hetkinen nyt auto käy laihemmalla kuin aiemmin.
Ja autoon ei ollut tehty mitään muutoksia sillä välillä kun auto oli säädetty ja kun huomasin tuon "ongelman".

Enkä ole tuota ilman lämpötilaa osannut ottaa huomioon, mutta väittäisin että sama käy on keli ja ilman lämpö mikä tahansa.


Olisko imupuolen vuoto?/ alip.letkun vuoto imupuolella?

Wrx STi
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Elo 2017, 08:23

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja Wrx STi » 28 Syys 2017, 07:55

Wrx STi kirjoitti:
bass84 kirjoitti:Siis keväällä jossain vaiheessa kaverin kanssa kalibroitiin seosmittarin lambda, niin sen jälkeen ajellessa tuli tarkkailtua seoksia ja silloin huomasin tämän.

Seokset ovat olleet kohdallaan kevääseen asti silloin huomasin, että hetkinen nyt auto käy laihemmalla kuin aiemmin.
Ja autoon ei ollut tehty mitään muutoksia sillä välillä kun auto oli säädetty ja kun huomasin tuon "ongelman".

Enkä ole tuota ilman lämpötilaa osannut ottaa huomioon, mutta väittäisin että sama käy on keli ja ilman lämpö mikä tahansa.


Olisko imupuolen vuoto?/ alip.letkun vuoto imupuolella? jopa imuventtiili..

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 28 Syys 2017, 14:10

Imupuolta savutettu jossain välissä tässä.
Eikä tuo imuventtiili tietty olis mikään ihme, mutta noin vuosi sitten kone tehty uusiksi ja silloin kaikki tarkistettu myös kansista.
Eihän se silti mahdotonta olis kuitenkaan, ainahan nää on rikki. :banghead:

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja mechanix » 28 Syys 2017, 14:50

Eli onko nyt vaan käynyt niin että et ole aiemmin laajakaistan lukemiin niin kiinnittänyt huomiota vai? Että ei ole seokset muuttunut, vaan kyse on nyt pelkästään noiden lambdojen ero joka on aika normaalia.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 28 Syys 2017, 15:48

mechanix kirjoitti:Eli onko nyt vaan käynyt niin että et ole aiemmin laajakaistan lukemiin niin kiinnittänyt huomiota vai? Että ei ole seokset muuttunut, vaan kyse on nyt pelkästään noiden lambdojen ero joka on aika normaalia.

Siis ei tuossa ole kun noin viikko kalibroinnin ja "vian" huomaamisen välillä.
Eli ennen sitä seokset olleet ok.
Tuossa viikon aikana kalibroinnin jälkeen ajelin töihin ja muualle rauhallisesti, enkä kiinnittänyt huomiota seoksiin.

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 10 Loka 2017, 01:16

Nyt on kokeiltu tarkasti ohjeistettuna mafin skaalauksen korjausta eli n.9% on nyt korjattu tuota.
Nyt seos on alku kierroksilla ahtimen herätessä eli n.3000 eteenpäin joku 11,7 ja kierrosten lisääntyessä mennään jo 11,3 kohdille?

Eli nyt alkaa olla edes sielläpäin, mutta kysymys kuuluukin että mikä tuohon yhtäkkiä tullut että tarvii korjata noin paljon tuota?
Vaikka on kokeiltu silloin penkki reissulla jopa klubilaisen lainaamalla mafilla ja ei ollut vaikutusta, niin mittaako tuo maffi jotenkin nyt väärin?
Vai mikä tuosta oikein hajonnut?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Loka 2017, 04:53

Imuvuoto maf ja turbon välillä? Putki halki et alkaa vasta sillon fuskaamaan kun tulee kunnolla alipainetta. Onko tsekattu?
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja mechanix » 10 Loka 2017, 06:37

Siis onko auto säädetty lajakaistan avulla? Entä onko laajakaista näyttänyt "oikein" kalibrointiin asti? Ja kalibroinnin jälkeen huomattu että nyt näyttää laihempaa kuin aikaisemmin?
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 10 Loka 2017, 16:39

Jampsu kirjoitti:Imuvuoto maf ja turbon välillä? Putki halki et alkaa vasta sillon fuskaamaan kun tulee kunnolla alipainetta. Onko tsekattu?

On tutkittu, mutta ei löytynyt silloin mitään vikaa mistään.
Täytyy tutkia uudelleen jos olis esim vuoto ilmentynyt pahempana, että sen näkis. :banghead:

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 10 Loka 2017, 16:51

mechanix kirjoitti:Siis onko auto säädetty lajakaistan avulla? Entä onko laajakaista näyttänyt "oikein" kalibrointiin asti? Ja kalibroinnin jälkeen huomattu että nyt näyttää laihempaa kuin aikaisemmin?

On säädetty laajakaistan kanssa ja näyttänyt silloin vielä oikein.
Siis viikko kalibroinnin jälkeen huomasin, että hetkinen seos laihempi kun aiemmin.
Tämän jälkeen sinäkin tutkit porvoon penkissä tuota myös, jos muistat?
Ja siellä seosta tutkittiin tuolla mun seosmittarilla ja penkin mittarilla ja kumpikin näytti samaa eli seos oikeastikin pielessä.

Kai sinne on tullut vuoto tai joku mafin ja turbon väliin kun ihan yhtäkkiä tuo seos muuttui.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja mechanix » 10 Loka 2017, 18:12

Juu kyllähän tuon muistan. Oisko käyny vaan niin että kun on säädetty laajakaistan mukaan ja kalibroinnin jälkeen näyttää eri arvoa, ehkä oikeaa, niin näyttää sitten vaan laihempaa eli seokset on kuitenkin koko ajan ollut samat.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

bass84
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:36

Re: Seossuhde väärä!

ViestiKirjoittaja bass84 » 10 Loka 2017, 18:22

Onhan kaikki mahdollista tietty, mut tämä siis varmisteltu ihan ensimmäisenä ennenkuin tehty yhtään mitään muuta.

Täytyy varmaan säädättää tuolle uudestaan tai ainakin tarkistaa säädöt.
Siis en tuota ole itse säätänyt, vaikka itsenkin tekisi mieli opetella.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron