HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

CVT neliveto mykkä?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja Shima » 11 Huhti 2018, 22:53

nemola kirjoitti:Joo, saatavilla olevan infon määrässä valitettavasti Subaru ei CVT:n voimansiirron osalta pärjää esim. Haldexille.

Ööö, mikä se saatavilla oleva info on?
Subarun CVT:n yhteydessä käyttämä sähköisesti ohjattu monilevykytkin on toimintaperiaatteeltaan aivan samanlainen kuin Haldexin vastaava. Haldexissa ei ole mitään ihmeellistä ja ihanaa, mikä tekisi siitä automaattisesti paremman (tai huonommankaan). Siitä on luonnollisesti erilaisia kehitysversioita, ja autotehtaat sovittavan sen ohjauksen mieleisekseen. Toteutuksia ja kehitysversioita on siten aika vaihtelevasti.
Subarun monilevykytkimen lukitusasteen näkee OBD-liitännästä esim. ActiveOBD:lla. Sen ohjaaminenkin maun mukaan olisi tietysti mahdollista, mutta vaatii vähän enemmän ropaamista, esimerkiksi tuossa Sti330:n viestissä kuvatulla tavalla.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja nemola » 11 Huhti 2018, 23:32

No en ole Haldexin kehitystä seurannut pidempään aikaan, mutta jo kymmenisen vuotta sitten siitä oli julkista tietoa, että takaveto kytkeytyy etupyörien sudittua 1/6 kierrosta tms. Ja seuraavassa versiossa takaveto oli päällä jo paikaltaan lähdettäessä. Ja eri versiot ainakin olivat julkista tietoa, mikä lienee nykyään, kutonen?

En todellakaan ole kehumassa haldexia teknisesti. Tuli kritisoitua jo edesmenneellä wanhalla foorumilla aikoinaan. Mutta jos nyt ostan uuden muun CVT-Subarun kuin XV:n, niin en tiedä, onko niissä sama nelivedon kehitysversio. Esim. VAG-merkeissä ainakin aiemmin kerrottiin automerkeittäin ja -malleittain mikä Haldex on milloin missäkin autossa.

EDIT: Ennen yhdistymistä BorgWarneriin 10 vuoden takaa:

https://web.archive.org/web/20080724072531/http://www.haldex-traction.com

Ja tuolta lopusta näkee V-version "Working Pressure 38 MPa":

https://www.youtube.com/watch?v=Tbs9TeS6Qxo
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 12 Huhti 2018, 08:51

Tuli vaan mieleen että kun tekevät Toyotan kanssa yhteistyötä, niin olisko tuo aski alkujaankin kopsattu "Lexuksesta", niissähän noita näyttää olevan aika monessakin mallissa?
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja nemola » 12 Huhti 2018, 12:43

Tomcat kirjoitti:Tuli vaan mieleen että kun tekevät Toyotan kanssa yhteistyötä, niin olisko tuo aski alkujaankin kopsattu "Lexuksesta", niissähän noita näyttää olevan aika monessakin mallissa?


Ei edes nettitietoa onko kopsattu jostain, mutta Subarun CVT vaikuttaisi olevan Fuji Heavy Industriesin omaa tuotantoa.

"3.2 Fuji Heavy Industries/ SUBARU LineartronicTM"
"LuK supplies chains and guide rails to FHI and supported the pulley system development."

Ja tuolla Fuji Heavy on mukana taulukossa Figure 1 "Volume of CVTs worldwide". Ja erikseen Toyota/Aisin.

EDIT: Siistimpi (?) linkki suorien linkkien sijaan:

http://www.subaruforester.org/vbulletin/4015450-post165.html
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

nemola
Jäsen
Viestit: 633
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja nemola » 14 Huhti 2018, 21:16

JuhaH kirjoitti:Hyvin todennäköistä että (myös) X-Moden myötä CVT on saanut jotain päivityksiä


Tosiaan XV:hen taisi tuo X-Mode tulla vasta nyt malliuudistuksessa ja siinä TM:n numerossa 20/2013 koeajetussa autossa sitä ei siten olisi ollut.
Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

SUBOB
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Touko 2015, 11:37

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja SUBOB » 27 Huhti 2018, 12:49

Mulla vanhanmallin XV cvt lootalla eikä oo neliveto pettäny koskaan. On suditettu 15-20cm lumessa auraamattomilla teillä kilometritolkulla ja aina vetää!

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja Lohimies » 27 Huhti 2018, 18:00

SUBOB kirjoitti:Mulla vanhanmallin XV cvt lootalla eikä oo neliveto pettäny koskaan. On suditettu 15-20cm lumessa auraamattomilla teillä kilometritolkulla ja aina vetää!

Me ostettiin vaimolle sama vehje talvella. Mä sain sen heti ekana päivänä kiinni, kun lähdin ajamaan testiä auraamattomalle metsätielle (täällä Lahden seudulla oli ihan reilusti lunta). Vasta kun tajusi nimenomaan suditella, niin sain auton vekslailtua irti. Eli neliveto ei ole samalla tavalla pelissä kun yrittää edetä rauhallisesti sutimatta, kuin esim. omassa manuaali Forester XT:ssä. Se etenee lumessa parhaiten, kun pitää vaan vedon päällä, mutta annostelee kaasua harkiten. CVT tuntui samalla tyylillä ajettuna lähinnä etuvedolta.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 28 Huhti 2018, 08:57

Lohimies kirjoitti:Vasta kun tajusi nimenomaan suditella, niin sain auton vekslailtua irti. Eli neliveto ei ole samalla tavalla pelissä kun yrittää edetä rauhallisesti sutimatta, kuin esim. omassa manuaali Forester XT:ssä. Se etenee lumessa parhaiten, kun pitää vaan vedon päällä, mutta annostelee kaasua harkiten. CVT tuntui samalla tyylillä ajettuna lähinnä etuvedolta.


Onhan noissa varmasti eroa, CVT tykkää muutenkin nostaa kierroksia vedätettäessä, jopa Levorgissa jossa on hieman alavääntöäkin vs vaparimallit. Josta sujuvasti päästäänkin siihen että kai huomasit myös sen että vertasit sujuvasti 230hv turbokonetta 150hv vapaastihengittävään, ei ehkä niin reilu vertailu sekään.. :)
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Tappi_88
Jäsen
Viestit: 46
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 11:44

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja Tappi_88 » 02 Tammi 2020, 08:54

Isän forester jäi jumiin lumessa, ainoastaan vasen etu ja oikea taka rengas veti.
kyseessä 2,0TD CVT fore -15 malli.
Ei ollut väliä vaikka oli x-mode päällä tai vcd pois niin ainoastaan 2 rengas pyörii.
Olisko jotain rikki vai ominaisuus?

Oma outback -10 manuali laatikolla samassa tilanteessa kaikki pyörät vetää kun antaa hanaa ja vcd pois.
-Outback 2.0 TD -10
-Ex Outback 2.5 -04
-Ex Outback 2.0 TD -08
-Ex Lexus IS 220 TD -06
-Ex Impreza -06
-Ex Impreza -03
-Ex Celica GTI -96

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 02 Tammi 2020, 16:00

Normaalia, koska autossa ei ole mekaanisia lukkoja niin ristiriipunnassa helpoiten pyörivät pyörät vetävät, ja tämä kyllä tapahtuu vastaavassa tilanteessa myös siinä -10 vuoden outbackissa koska siinäkään ei ole mekaanisia lukkoja. Ainut ero manuaalin ja cvt suhteen on että manuaali on kiinteä 50/50 vetosuhde ja cvt taas vaihtelee sähköohjatun lamellikytkimen kautta 50/50 ja oliko 60/40 tai jotain.

Jostain syystä xmode ja vdc ei ole nyt jarruttanut tyhjänä pyöriviä renkaita.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

hannu_s
Viestit: 55
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 19:43
Paikkakunta: Oulu

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja hannu_s » 09 Maalis 2020, 18:14

Sitä ku kokkeilee paria hybridi nelikkoa (rav4 4gen ja 5gen) ja hyppää takasin Subien pariin CVT nelikolla niin onhan se ihana. Maksaa mielellään isommasta bensankulutusta ja vähemmästä tehosta :thumbsup:
Ei lipsu etupää rampilla kiihdyttäessä ja veto aaltoile etu ja takapään välillä, varsin ikävää kun on saanut sopivasti perän irti mutkassa ja haluttaisi vetää koko mutka nätissä luisussa niin päättääkin veto siirtyä eteen..

Pari kohtaa oli omistussuhteen alussa missä huomasi että valoristeyksessä lähtiessä puskee kun kääntyi oikealle mutta nyt alkanut se XV:n Impreza sukuisuus tulla esiin ja kääntyilee se liukkaalla kyllä ja kaasua uskaltaa painaa ilman että etupää karkaa.
Subaru Outback 2.5 -19
Subaru XV 2.0 -18

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja yason » 09 Maalis 2020, 18:44

-teme- kirjoitti:Normaalia, koska autossa ei ole mekaanisia lukkoja niin ristiriipunnassa helpoiten pyörivät pyörät vetävät, ja tämä kyllä tapahtuu vastaavassa tilanteessa myös siinä -10 vuoden outbackissa koska siinäkään ei ole mekaanisia lukkoja.


Eiks nää kuitenkin osaa jarruilla himmailla sutivia pyöriä, se manuaali-Outbackikin?
Outback MY10 diesel/mt

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: CVT neliveto mykkä?

ViestiKirjoittaja Lohimies » 10 Maalis 2020, 20:31

CVT Outback rullien päällä:
https://m.youtube.com/watch?v=hbqio0l0ins


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron