HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja KoneB » 14 Marras 2017, 16:25

Legacy on tässä hiljattain ruvennut nimenomaan normi käynti lämpötilan saavutettuaan nostamaan tyhjäkäynnin tuonne 1200 rpm hujakoille. Esim jos töihin aamulla lähden, niin ensimmäisiin valoihin kun pysähdyn. niin käy hetken (n.5 sek) normaalia tyhjää ja sen jälkeen nostaa sinne 1200rpm hujakoille, välillä käy sielä 1400rpm. Auto ei anna vikavaloa, ainoastaan pari kertaa nyt ihan satunnaisesti kun olen tullut parkkiin niin on ollut muutaman sekunnin kierrokset n. 1700rpm, senjälkeen vähän niinkun prötännyt kierrokset alas (tuntuu kuin moottoriohjaus olisi automaattisesti korjannut tjsp.) sen jälkeen on sytyttänyt vikavalon ja tyhjäkäynti on silloin ollut vähän hytistävää ja kun sammutan moottorin ja käynnistän niin vikavalo katoaa ja käy taas hyvin, mutta 1200rpm. Vikakoodi joka senjälkeen on löytynyt muistista on 24, eli tuo tyhjäkäynnin säätöventtiili. Noh, vähän normi huolto toimenpiteitä olen suorittanut, eli tulpat on uudet ja ilmanputsari on puhdas, eikä autossa ole mitään "vapaavirtsaus" suodatinta, reilu vuosi sitten laitettu uusi maffi, alipaine letkut olen käynyt läpi ja vaihtanut, samalla putsailin nuo solenoidit, eli alipaine vuotojakaan ei ole. Tuon tyhjäkäynnin säätöventtiilin olen putsaillut ja nettiohjeiden mukaan tuon moottorin karan ajoin ulos ja putsasin myös sen ja rasvailin, tuo tuntui toimivan takertelematta. Itseäni vähän epäilyttää tuo coolant temp. sensor, voisiko tuo aiheuttaa tämmöisiä oireita? Tuntuu nimenomaan olevan tuohon moottorin lämpötilaan sidonnainen toi tyhjäkäynnin nouseminen. nostaa tosissaan tyhjäkäynnin kierrokset heti, kun lämpötila mittarin neula pysähtyy normaali lämpötilaan. Olen räpeltänyt sitämukaan vian etsintää kun olen saanut ajatuksia mistä räplätä. Viisammat ohoi, ajatuksia kaivataan! :wave: auto siis MY99 GT-B legacy.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 14 Marras 2017, 21:26

Jos lämpötila anturi olis niin se ei todennäköisesti lähtis lämpimänä kunnolla käyntiin kun se yleensä luulee et kone kylmä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja KoneB » 14 Marras 2017, 23:28

Okei, no sitten voin haudata tuon oman teoriani. :thumbsup: Ei nyt varmaan mistään isosta asiasta ole tämä kiinni, mutta en viitsi ruveta hakuammunnalla ostelemaan ja kokeilemaan. En tiedä pitäisikö tuo kaasurunko tunkea johonkin ultraääni pesuriin putsautumaan, voisiko tuo likaantua niin kovasti? Jonkun verran oli tuommosta mustaa likaa tuossa tyhjäkäynnin säätöventtiilissä, koitin kyllä suihkia ja onkia puhtaaksi kaiken myös tuosta reijästä missä tuo säätömoottorin mäntä rassaa.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja Jampsu » 15 Marras 2017, 05:03

Ehjää säätövenaa vois vaikka yrittää lainata joltain niin sais suljettua sen pois kerta siitä vikakoodikin tullut. Veikkaan vahvasti sitä venaa tai sit kaasuläpässä mujua ettei läppä mene kunnollla kiinni.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja KoneB » 15 Marras 2017, 06:43

Joo, kaverilla saattaa löytyä samanlainen pellin alta, testailen sen ja varmaan irrottelen tuon kasurungon ja putsaan kunnolla. Palailen asiaan! Kiitos jampsu!
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja KoneB » 07 Joulu 2017, 14:59

Nyt on hieman edetty ja testailtu. Eli autossa on nyt kiinni toimiva tyhjäkäynnin säätö venttiili joka ei vaikuttanut tyhjäkäynnin korkeuteen mitenkään, samalla koitin myös toista kaasun asento tunnistinta, kun sattui olemaan holleilla. Kummallakaan ei tuntunut olevan vaikutusta, eli varmasti vanha säätö venttiili on myöskin ehyt. Putsailin myös kaasurungon ja nollasin moottoriohjauksen historian. No nyt tämän jälkeen viikon ajeluilla olen saanut 2 kertaa vikakoodin esiintymään juurikin, kun pysähtyy ja kierrokset satunnaisesti nousee hetkeksi n.1700rpm niin prötää "kuin säätäisi itsekseen" kierrokset alas sinne 1100-1300rpm ja tämänjälkeen käy hitusen hytisten ja sytyttää vikavalon ja muistiin tarttuu tuo koodi 24: idle air control valve/circuit.. erikoista. :think: Nyt kuitenkin tuon kaasun asento tunnistimen kokeilun ja uuden venttiilin vaihdon jälkeen olen lyhyessä ajassa saanut koodin päälle pari kertaa joten voi olla, että toi kaasun asentotunnistin ei nyt ihan millilleen siihen vanhan säädön kanssa osunut kohdilleen. Täytyy se tuossa tarkistaa kun käyn tallilla.. mutta mutta, vika on siis edelleen läsnä joten mitähän sitä seuraavaksi räpelöisi? Olisiko hyviä vinkkejä heittää?

Imu vuotoa vähän mietiskelin ja suihkin hieman höröä, mutta en mistään falskausta löytänyt. Huomasin myös kun käytin virtoja päällä säätö venttiilin ollessa irrallaan. Jotta näkisin askel männän liikkuvan, että kun parikertaa laitoin virrat päälle/pois sain männän työntymään ulospäin eli menemään "kiinni". Ja kun asentelin tuon paikoilleen männän ollessa ulos työntyneenä, niin tämän jälkeen starttasi käyntiin ja meinasi tukehtua ennenkuin kerkesi säätää venttiiliä auki joten tämänkin perusteella imuvuodon suljin pois. ja tämänjälkeen tyhjäkäynti oli ok parin starttauskerran ja kokeilun ajan. kolmannella kerralla, taas nosteli sinne 1100rpm ja pikku ajolenkin jälkeen 1300rpm.. Eli jostain syystä säätää liialti venttiiliä auki selkeästi :eh:
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89

KoneB
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: 03 Huhti 2017, 20:52

Re: Legacy GT-B Tyhjäkäynti hieman yli.

ViestiKirjoittaja KoneB » 09 Maalis 2018, 07:34

Tästä nyt on jo hitusen aikaa, kun on viimeksi räpläilty. Mutta tosiaan tuossa noin kuukausi sitten hinkkasin ja lilluttelin tuon kaasurungon uudenpuhtaaksi ultraääni pesurissa ja samalla tarkistin ja putsasin tuon pcv venttiilin, joka oli mielestäni erittäin hyvässä hapessa. kaasurunkoa asennellessa uusin tuon imusarjan ja kaasurungon välisen tiivisteen myös. Kaasurunko kädessä kattelin myös, että kaasuläppä sulkeutuu kyllä kunnolla ja vielä vähän vertailin tossa varastossa lojuvaan varaosa rungon läppään, että samalta näytti tuo läpän tiivistyminen. Noh, edelleen sama meininki jatkuu. Lämmettyään nostaa kiekat ylös ja hetkeksi kun sammuttelee auton, niin käy n.1000 rpm kunnes ajaa lenkin ja taas ollaan tutussa ja turvallisessa korkeassa tyhjäkäynnissä.. tämä ongelma käy ilmeisesti sissisotaa kanssani. :biggrin:

Saapi taas heittää ideoita, että mitäs sitä seuraavaksi lähtis touhuamaan? Räpeltelen sitämukaan kun tässä ajatuksia itselle/muille tulee.
Impreza V7 STi MY01
Forester S turbo MY99
Justy MY89


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa