HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

EJ20 Viritys

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
rakotulkki
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Maalis 2015, 10:03

EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja rakotulkki » 09 Maalis 2015, 16:53

Terve! W.A.S.P.- Harder Faster päässä soi, ja lähdin tässä keltanokkaisena subarun omistajana kyselemään että mikä tämän koneen virityspotentiaali on ja mitä sille voi tehdä ?
Itselläni on tuo vapaasti hengittävä 2 litrainen ja mieltä askarruttaa että meneekö heti sisuskalujen uusimiseen jos jotain tehon lisäystä haaveilee?
Minkälaisia eroja turbokoneella ja vaparilla on? Puristussuhteet tietenkin, mutta mitä muuta- jos vaikka föönin pulttaamista harkitsisi?
Englannin kielisiltä sivuilta luin että turbokoneen alakerta kestäisi vakiona noin 250-350 hummaa- pitääkö paikkaansa ja entä vapari?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Maalis 2015, 17:00

vaparissa ainakin tais olla pienemmät kiertokangen kaulat -48mm vs 52mm, mut tästä saa joku viisaampi kertoa joka on enemmän vapareihin perehtynyt. Männissä ja kansissa suurin ero ohc vs doch
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja mechanix » 09 Maalis 2015, 18:12

Taitaa olla 1gen legacyssa (1.8-2.0L) ja 2gen 2.5 dohc vaparissa vaan ohkasemmat kaulat vs. turbo. Ainakin 2gen ohc vapareissa (95->) on jo 52mm kaulat. Turboissa tosiaan tuplanokat, mutta silläkään ei ole loppupelissä väliä muuta kuin se että pystyy säätämään nokkia erikseen jos on siihen sopivat nokkapyörät ja 99,3% taitaa pitäytyä vakiopyörissä. Niin ja tuplanokkaisen jakohihnan katkeaminen tarkoittaa yleensä vähintään kansiremppaa, ohc vaparissa korjaantuu useimmiten hihnanvaihdolla. Voisin veikata että alakerran kestävyys ei ole se ensimmäinen seikka jota tuossa pitää miettiä.

Mutta ennenkuin lähdet tuon ikäistä autoa sen enempää virittämään, niin suosittelen tarkastamaan vaikka nettiautosta vastaavaa turbotarjontaa (wrx/sti). Tuon ikäisen vaparin viilaamisessa ei hinta ja hyöty kohtaa oikein millään kun pitää aika monta muuttujaa pitää mielessä, varsinkin katsastusta ajatellen ja moottoriohjauksen vaihtaminenkin on aika hankalaa ja vähintäänkin liian kallista ellei tuota vakiota pysty kunnolla säätelemään.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

rakotulkki
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Maalis 2015, 10:03

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja rakotulkki » 09 Maalis 2015, 18:37

ainakin noita valmiita paketteja katsoin ''halfcut''tina japanimportsin sivuilta 2,8k hintaan. eikö katsastuksessa kelpaa tuo ''mallisarjan tehokkain'' vertailukohteeksi? Kyseessähän on ''vähä päästöinen'' mutta kun tuo Turbo mallisarjasta löytyy niin eikö siihen asti saa kuitenkin viilata?
Suoraan en lähtisi toiseen vaihtamaan kun hinta pomppaa välittömästi +6 tonnia ylös, eli mielestäni pientä puuhastelun varaa olisi jo :banana:

Avatar
STi06
Viestit: 182
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:53
Paikkakunta: Vantaa, Finland

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja STi06 » 09 Maalis 2015, 19:06

Muistaa vaan et noissa halfcuteis ei oo viel kaikkee tarvittavaa, mm. takajarruja.. Muutenhan tollanen tekniikanvaihto ois kaiketi aika pop.
Forester XT 2.5 turbo 2006 -kutiteltu käyttis
Legacy 3.0 H6 AT stw 2007 -Käyttis
Impreza GT 25stars edit. 1999 -EX
Impreza WRX STi 2006 -EX
Impreza 2.0 gl stw 1998 -Avokin EX

Oltsa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 18:39

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja Oltsa » 09 Maalis 2015, 22:08

Mekaanisilta osin ei kauhean vaikea homma ja ainakin itsellä kesti tommonen vapari turbolla ja välijäähyllä + muut muutokset sen puoltoista vuotta ja n. 20tkm ilman mitään ongelmia. Tosiaan suurin ongelma on se vaparin purkki/aivot. Itse tein lopulta kyseisestä syystä swapin JDM WRX:stä, joka löytyi hyvään hintaan. Ei loppujen lopuksi vaikea homma se johtosarjojen yhdistäminen. Ja vanha tekniikka on edelleen tutulla käytössä ja hyvin kuulemma pelittää.

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja mechanix » 09 Maalis 2015, 23:26

rakotulkki kirjoitti:ainakin noita valmiita paketteja katsoin ''halfcut''tina japanimportsin sivuilta 2,8k hintaan. eikö katsastuksessa kelpaa tuo ''mallisarjan tehokkain'' vertailukohteeksi? Kyseessähän on ''vähä päästöinen'' mutta kun tuo Turbo mallisarjasta löytyy niin eikö siihen asti saa kuitenkin viilata?
Suoraan en lähtisi toiseen vaihtamaan kun hinta pomppaa välittömästi +6 tonnia ylös, eli mielestäni pientä puuhastelun varaa olisi jo :banana:

Öööö.... no siis onhan siellä 2.880e gc8 ja taitaa olla vielä aika aikasta versiota eli 10+ vuotta vanhempaa mallia. Mekaanisilta osiltaan ei varmasti mahdoton swappi, mutta imusarjat jne. ei käy päittäin + tyhjäkäyntimoottori, kaasuläppä kaikki menee askarteluksi. Ellei sitten löydä/tee muutosadaptereita imusarjan ja kannen väliin. Sitten jos meinaat turbon ecua laittaa niin taitaa mennä vähän sähköhommiksikin ja jälkiasennusecuissa ei ainakaan halvoissa taida kovin obd ym. toimia leimalla joka taas nostaa hintaa...

Ja käsittääkseni (nyt tulee sitten rankasti mutulla) jos vaihdat moottorin, johon turbon asennus lasketaan, niin se moottori pitää olla moottorinohjauksia (päästöihin liittyvät laitteet ym.) myöten vähintään samanikäisestä jne. Muuten menee hankalaksi ellei jopa mahdottomaksi homma.

Että jos ite tuon ikäistä rupeisin turbottamaan, niin ottaisin lakin kouraan ja lähtisin autokaupoille, voi tulla äkkiä muutamaa kertaluokkaa halvemmaksi loppupelissä. 90-luvun vehkeissä tuon kyllä vielä tekisin mutta niissäkin alkaa olla alkuperäiset turbot niin halpoja (vai onko vaparit nykyään kalliita? :D) ja tyrkyllä joka kulmalla että ei siinä jää kyllä muuta kuin harastamisen iloa. Ja siinäkin joutuu luultavasti vielä maksumieheksi :)
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Maalis 2015, 23:44

Sinällään ku miettii et newage wrx saa paikoin todella edullisesti. Ja classickeja ollu muutomaan tonnii tarjolla. Kyl se valmis turbo on aina valmis. Sähköissä nyt suurin juttu
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

rakotulkki
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Maalis 2015, 10:03

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja rakotulkki » 10 Maalis 2015, 19:32

halfcut''issahan tulee nekin mukana, eli se olisi ''plug and PRAY'' :angel2:

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 10 Maalis 2015, 19:47

Mutta se ver1/2 imppu on eri asia kun 2006... niissä ei toimi obd ym. ja päästöjututki ihan eri. Se voi kiltti konttorinsetä pyytää todisteita siitä että motti kaikkineen on vähintään saman vuosikerran autosta.

Silent_alarm
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 06:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: EJ20 Viritys

ViestiKirjoittaja Silent_alarm » 17 Maalis 2015, 00:50

Niin säähän et ny ole sanonut et minkä ikänen subbe on kyseessä ja onko SOCH vai DOCH?

Mitäänhän noihin vapareihin ei hyllystä löydy suoraan, vaan aikalailla kaiken saa tehdä itte.

Tässä ois TEOREETTINEN lista millä sais vähän lisää henkeä vapariin ilman että se olisi ulkoisesti näkyvää. Ja koska nyt sitten lähdetään ni lähdetään kunnolla (lähes kaikki onkin sitten mittatilauspuuhaa).

-paksummat, imusarjan lohkon lämpövaikutukselta paremmin eristävät tiivisteet/korokepalat (Phenolic spacers)
-korkeapuristeisemmat männät
-kantta laskettu ja avarrettu, mahd. nokka-akselit muokattu tai vaihdettu
-putkiston kanssa räveltäminen
-vauhtipyörän keventäminen tai kevyemmän osto
-orkkis ecun säätö tai uusi ecu ja sille säätö

Ja tolla hinnalla mennäänkin sitten lähes poikkeuksetta osastolle "vaihdampa auton orkkis turboon". Myöskin turbon virityspotentiaali on ihan tolkuton vapariin verrattuna. Ja tuon listan kun tekee turboon niin maisema vaihtuu jo siihen malliin että tapaturma ja henkivakuutus on varsin hyvä tai aivan turha, riippuu miten asiaa katsoo :D
IG @behindthesteeringwheel
http://www.youtube.com/channel/UCEosqFAhQJnXxwxv6ZuHQZQ
-99 Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon
-86 Subaru Leone 1.8 4WD Turbo High Roof Wagon

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

ViestiKirjoittaja mechanix » 17 Maalis 2015, 06:09

Yleisissä mainitsi MY06 hawkeye vapari 160hp. Siksi suosittelin että lakki kouraan ja kättä vähän syvemmälle taskuun :-)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron