HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Kiivi
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Syys 2015, 17:20

Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Kiivi » 21 Joulu 2017, 18:25

Outback -06 2.5l vapari automaatti. Ajettu n. 250tkm. Välillä kone ravistaa tyhjäkäynnillä/ tuntuu että kävisi kolmella. Vain hetkittäin, ei kokoajan.

Ei mennyt päästöistä läpi katsastus. Korkea CO. Kone vuotaa öljyä jonkin verran, niin paha sanoa syökö se sitä myös. Savu pakoputkesta ei kyllä ole sinistä. Väliputki vaihdettu, oli happiarvot ensin liian korkeat. Etummainen lambda vaihdettu kesällä, kun heitti vikatilaan kokoajan. Sen jälkeen ei ole vikavaloa tullut, eikä ollut obd-mittauksessa koodeja päällä. CO arvo 0,6-0,8 kun saisi olla 0,2. Viime vuonna saatiin liikkeessä n. 1h värkkäilyn jälkeen juuri ja juuri lukemat hyväksytylle tasolle, kun oli ensin putkea (joka siis nyt vaihdettu) paikattu. Vähän tämä oli tiedossa, että siis pomppaa. Aina muka jotain kiireisempää ettei ehdi korjata. Saa suositella hyvää huoltoliikettä Oulussa. Atoylla käytin putken vaihdon ja ihan ok liike vaikutti olevan siltä osin. Lähinnä kun on iltaisin auki ja ei tule lisäkulua sijaisautosta.

Onko nyt järkevin tehdä ensin perushuolto (tulpat, ilmansuodatin, öljyt) ja kokeilla jos niillä menisi läpi (tai tietenkin on, kun ne pitää joka tapauksessa kohta puolin tehdä). Ja jos ei mene niillä läpi, niin katti vaihtoon? Öljyä vuotaa nyt käsittääkseni öljypumpun tiivisteestä. Sen vaihto taas taisi vaatia jakopään rempan? Öljyvuodosta ei tullut korjauskehotusta, mutta pakko kait sekin on jossain välissä korjata. Samaan konkurssiin voisi oikeastaan tehdä.. Pari niveltä menee kuitenkin vaihtoon, helppo juttu se. Polttoaineena käytän 98 ja joskus Vpoweria.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 21 Joulu 2017, 21:53

Tuo näyttää olevan se maaginen kohta, kun katin elin ikä tulee vastaan.

Itse jouduin samoihin aikoihin katin vaihtamaan. Oma vuoti öjyä kannentiivisteiden välistä, mutta en alkanut remontoimaan, kun ei vielä merkannut paikkaansa...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Kiivi
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Syys 2015, 17:20

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Kiivi » 21 Joulu 2017, 22:16

Täytyy varautua tuohon että katti menee vaihtoon. Kannentiiviste vuoti toiselta puolen, joka korjattiin jotain vuosi tai kaksi takaperin.
Aika suolaisen hintaisia ovat vain nuo katalysaattorit. Tarvike voisi olla, mutta sitten työmäärä kasvaa -> äkkiä saman hintainen, kun ei ole paikkaa missä tehdä, vaan on vietävä huoltoon.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 22 Joulu 2017, 20:01

Ite tilasin tarvikkeena britanniasta... jos en väärin muista, niin rahteineen alta 5hunttia. Toimi ihan normalt ja passas paikalleen hienosti.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Jacob Lumley
Viestit: 83
Liittynyt: 11 Helmi 2015, 20:01

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Jacob Lumley » 23 Joulu 2017, 17:18

Katsastus edessä
-vaihda moottoriöljyt ja suodatin n viikoa ennen katsastusta, aja pitempi maantie reissu.
-tarkasta ilmansuodattin?
-Katsastukselle menomatka, alun toistakymmentä kilometriä, ajon vaihde= moottorin kierrosluku n3500-3800r/min
-- Katsastuksen jälkeen hymyilee auto ja kuski.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 23 Joulu 2017, 17:28

Toimi tuo muutaman kerran. Enää loppujen lopuksi ei saanut poppakonstein leimasta läpi, ilman katin vaihtoa... Monesti tuo öljynkulutus kun alkaa, niin katalysaattori loppuu. Nuo katit ei oiken tykkää oljysestä pakokaasusta, ja se ei tarvi edes näkyvää savua.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Kiivi
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Syys 2015, 17:20

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Kiivi » 23 Joulu 2017, 22:05

Jacob Lumley kirjoitti:Katsastus edessä
-vaihda moottoriöljyt ja suodatin n viikoa ennen katsastusta, aja pitempi maantie reissu.
-tarkasta ilmansuodattin?
-Katsastukselle menomatka, alun toistakymmentä kilometriä, ajon vaihde= moottorin kierrosluku n3500-3800r/min
-- Katsastuksen jälkeen hymyilee auto ja kuski.

Tähän tyyliin viime vuonna ja juuri ja juuri silloin päästöistä läpi (vei tosiaan sen tunnin korjaamolla että saatiin hyväksytyt lukemat).
Ei se auta. Perushuollolla kokeillaan ensin ja sitten kattia vaihtoon, jos ei muuta yllättävää löydy. Päivittelen ensi vuoden puolella kun saa jotain aikaiseksi.

Kiivi
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Syys 2015, 17:20

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Kiivi » 18 Tammi 2018, 07:15

Loppuviimein ei vaihdettu kattia. Perus huolto (öljyt, tuplat, ilmansuodatin) ja motarilla pienellä vaihteella yhteensä jotain 80km kierrokset vaihdellen 3000-5000 -> meni läpi päästöistä. :driving:

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 18 Tammi 2018, 20:55

Vielä onnistu...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Kiivi
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Syys 2015, 17:20

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Kiivi » 18 Tammi 2018, 21:30

Sandman1 kirjoitti:Vielä onnistu...

Vielä, mutta ei oikein osaa syytä keksiä. Vain CO korkea. Korjaamolta meinasivat ettei ainakaan katti olisi tämän vuoksi, koska sitten olisi muutenkin päästöissä häikkää. Tiedä sitten. Konetta en oikein voi aukaista, kun ei mitään remppaus tiloja ole enää itsellä (eikä kyllä tietoa/taitoakaan noihin) ja liikkeessä se tulee aika kalliiksi.. Vuosi kerrallaan.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 12 Elo 2022, 14:59

Täällä sama, paitsi että öljyvuotoa nyt ei mainittavasti.

Katsastuksessa korkea CO. Muut arvot rajoissa. Ei vikavaloja.

Vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin. Yhden tulpan reijässä lillui vähän öljyä, jota tietysti lirahti pyttyyn. Rempan jälkeinen käynnistys lykkäsi hienon sinipilven, meni ohi aika äkkiä.

Tänään uusintamittaus. CO edelleen korkea ja asentajan mukaan joku muukin arvo, en nähnyt raporttia. Pakokaasu haisee kummalliselle. Korjaamon diagnoosi: katti sökö.

Tarvike motonetissä päälle 800e, ei kiitos.
Autodocista vähän reilu 600e, ei tässä vaiheessa vielä sekään.

Mitä muita vaihtoehtoja? Löytyykö joku sopiva yleismallin katti tai katit, jotka voisi hitsata paikalleen? Paikka ja vehkeet on.

Edit: Ja vaatiiko tämä siis kaksi kattia, vai riittäisikö yksi "riittävä" tarvikemalli. Ja mikä sitten olisi tuo "riittävä"?

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 12 Elo 2022, 18:20

Ehjässä vehkeessä arvot jää ihan hiukka sallittujen yli ilman kattia, eli yks katti riittää hyvin kunhan on muuten kunnossa. Biltemassahan noita tarvikekatteja on halvalla, ei ainakaan jää hinnasta kiinni vaikka vaihtais jokatoinen vuosi.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 12 Elo 2022, 22:07

Joopa, mikä sitten nostattaa vain CO:ta? Se oli kuitenkin jotain päälle kaksi... Muut arvot olivat rajoissa. Pahus, kun se lappu on nyt jossain kateissa. Mutta, tuon muistan kyllä. Ja olisko lambda ollut sekin vähän alle rajan.

Kaipa se on käytettävä ihan merkkihuollossa, jos piuhan päästä saisivat jotain livedataa ulos. Jos vaikka joku anturi sekoilee tms. Voi toki olla kattikin mennyt, mutta mieluusti olisi aika varma asiasta, ennen kuin alkaa syytämään satasia bolt-on-malliin tai nikkaroimaan jotain pakoputken DIY-alkupäätä...

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 13 Elo 2022, 01:26

Vai onko ne muutki arvot korkeella, mutta rajoissa :dontknow:

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 13 Elo 2022, 13:56

Reetuhai2 kirjoitti:Vai onko ne muutki arvot korkeella, mutta rajoissa :dontknow:


Kyllä, löytyipäs lappu. Ulkomuistissa oli vain tuo, mikä oli karkeasti pielessä. Eli:

CO% 2.8
CO2% 12.8
HC 78
O2% 0.15
Lambda 0.92

Maallikon tulkinta, rikkaalla käy.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 15 Elo 2022, 21:19

Ihan aavistuksen... Ei mitään mitä katti ei siivois. Tietysti kuluu vähä nopeemmin.
Voihan siellä olla joku vuotava ruisku tms.

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 16 Elo 2022, 00:00

Oletetaan siis, että katti on mäsä, diagnoosiaika tilattu, siinä selvinnee jotain.

Miten kranttu toi on, jos siihen sovittaa esim. Legacy III katin? Kattelin tossa maailman tarjontaa ja sen sarjan katteja saa alle puoleen hintaan siitä mitä tähän IV:een tarjotaan. Kuitenkin ihan samaa moottorikoodia EJ25 niissäkin on sopivuusluetteloissa ja näyttää samankaltaiselta kiemuralta. Jos on vain joku fyysinen eroavaisuus, niin se nyt on vaan pientä rakentelua.

325Turbo
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 18:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Outback -06 2.5l korkea co + öljyvuotoa

ViestiKirjoittaja 325Turbo » 22 Elo 2022, 19:01

Selvisi lopulta. Etummainen lambda sekoili, vaikkei vikakoodeja antanutkaan. Ja sekoili erityisesti lämpimänä, kylmänä pysyi tolkuissaan.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron