HABA kirjoitti:Supi, sun 2006-2007 1,5R:ssäkö ei siis tuota lisäilmapumppujärjestelmää ole?
Ei kai siinä sama kampiakseli ole, tuossa ej15 koneessahan on todella lyhyt isku ja pieni poraus.Supi kirjoitti:HABA kirjoitti:Supi, sun 2006-2007 1,5R:ssäkö ei siis tuota lisäilmapumppujärjestelmää ole?
Tuo lisäimapumppu löytyy ainakin moottoreista EJ204 (2.0 R) ja EJ255 (2.5 Turbo). Yleisistä vapareista ainakin nämä on lisäilmapumpusta vapaita: EL154 (1.5 R), E161 (1.6), EJ20E (2.0), EJ251 (2.5), EJ253 (2.5i).
EL154 eli 1.5R on hassu moottori. Se perustuu osin 2.5 litraiseen koneeseen ja osia on haalittu sieltä täältä. Kampiakseli on mm. sama mikä joissain 2.5 litraisissa STI-turboissa. Ulkomitat motissa on 2.5 litraisen, mutta sylinteriputket on huomattavan ohuet. Jäähdytysnestetilavuus on tämän myötä iso. Nykyaikaistuksina moottorissa on AVCS, eli imuventtiilien muuttuva ajoitus. Moottorin perässä on tasapituinen 4-2-1 -pakosarja, jonka pitäisi parantaa moottorin ominaisuuksia, mutta samalla häviää osa Subarun pörinästä.
Tehoa on 105 heppaa, mutta moottorinohjaus antaa tehoa todella nuukasti ja rauhalliseen tahtiin käyttöön. Jos haluaa, että auto liikahtaa kunnolla, pitää kiekat nostaa 3000 päälle. 1.3 litraiseen Toyotaan tottuneelle tuo voiman vähyys tuskin tulee järkytyksenä. Ikävin ominaisuus on huono alavääntö, vasta 2000 kiekan yli mentäessä vääntöä piisaa. Huono vääntö tekee hallaa taajama-ajon kulutuksille, vaikka muuten moottori olisi kulutukseltaan ok. Sekalaisessa ajossa menee 8-9 litraa, maantiellä 6,5-8 litraa. Motarilla n. 8-9 litraa satasta kohden. Moottorinohjaus on sama Hitachi, mikä 2.0R moottorissakin, jonka huono puoli on se, että ohjelmointi ei onnistu missään.
Vaikka pikkukone on vähän laiska viemään Imprezaa, niin alusta on tässä karvalakkimallissa sama mikä isommallakin koneella, joten ajamisen iloa tässäkin riittää. Ainoastaan takakallistuksenvakaaja on jätetty pois, mikä ei paljoa haittaa, kun alusta on muuten jämäkkä.
Puusilmä minä [emoji23][emoji23][emoji23]Displaced kirjoitti:EL15 on 77.7x79mm ja sama ej25 kampura.
EJ15 taas ihan eri kone....
Juup kirjoitti:Tää aihe sopii suunnilleen kysymykselleni. En osaa päättää kannataisiko ostaa Legacy b4 rsk -00 vai sitten Impreza vrx -03. Kumpaa suosittelisitte jos ajatellaan että molemmilla ajettu suunnilleen 200tkm ja molemmat kunnossa? Ensimmäistä Subarua olisin ostamassa eikä niin paljoa vielä ole kokemusta näistä. Impreza on kyllä yleisempi näky liikenteessä, mutta onko sitten parempi?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa