HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
RSRS
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:57

Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja RSRS » 04 Helmi 2018, 21:13

Harkinnassa on siirtyä myös Subaruleiriin. Olen katsellut Forestereita vm 2013 eteenpäin (bensa 2.0). 2013-> päästöjen takia. Nuo autot on ajettu yleisesti yli 100tkm mutta siellä on ollut myös melko vähän ajettuja jotka menee nopeammin kaupaksi ja hinta on aika lailla suurempi.
Auto tulee tällä tietoa vähäiseen käyttöön jolla ajetaan lähinnä kauppareissuja ja kesällä veneen hinausta.

1. CVT: Huolta aiheuttaa CVT vaihteisto jonka kestävyydestä ei ole itsellä kokemusta (luettu toi CVT ketju). Audilla mm on samaa tekniikkaa. Ainakin siihen laatikkoon kannattaa tehdä öljynvaihto 100tkm välein. (https://fi.fluidintelligence.fi/news/20 ... htelemalla)
Millaisia kilometrimääriä tai kokemuksia CVT vaihteistosta on?

2.Öljynkulutus: Toinen kysymys on öljynkulutus. Onko boxereiden venttiilikumeissa ollut ongelmia tai jotain muuta mikä aiheuttaa öljynkulutusta?
Kauhukuvana 1l/1000km kulutus joista liikkuu huhuja myös muiden merkkien kohdalla ja tässä lähipiirissäkin melko uusi bemu 300 sarjalainen joutui kansiremonttiin myyjän piikkiin.

3. Peräöljyt: Mitenkäs perien öljynvaihto, millä kilometreillä olisi tehtävä? Olen nähnyt että jotkut vaihtaa itse, näytti helpolta.

4. Autotohtori: Ajattelin viedä ehdokkaan - jos siinä on epäiltävää - autotohtorille ja/tai Subaru asiantuntijalle tarkastettavaksi ennen ostopäätöstä. Ehkä muutenkin järkevää?

tramp
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Marras 2015, 14:38

Re: Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja tramp » 06 Helmi 2018, 20:49

Mulla on 12-malli autom.
Vaihteiston ja peräöljyn vaihdatin 100tkm kohdalla. Automattilaatikon öljyjä en ole vaihdattanut :shock:
Öljyä kuluu ylärajasta alarajaan öv. vaihtovälillä. Taitaa olla yksilöllistä tuo kulutuskin tai riippuuko öljystä, en tiedä :?:
Vähän tuo autom. on herkkä ja joskus kylmänä vähän nyppii, mutta mitää ohjelmapäivitystä ei ole saatavilla sanoi valtuutettu huolto.
Muuten on toiminut moitteetta ja tykkään ajella varsinkin talvella vähän huonoimmillakin teillä ja keleillä.
Venettä vähän vetelen ja ok. mutta ison vaunun kanssa ei niin hyvä. Onneksi tuo matkailuvaunuilu jäi ja vaunu jäi vuosipaikalle "mökinkorvikkeeksi" :thumbsup:

RSRS
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:57

Re: Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja RSRS » 07 Helmi 2018, 09:45

Ok kiitos! Vaikuttaa siltä että ei noissa suurempia ongelmia ole ollut. Öljynkulutus tuntuu olevan monella merkillä jonkinasteista. Vaihdeaski ei sitten ole niinkään iso kysymysmerkki varsinkin jos vaihtaa öljyt 100tkm välein, laakerivauriot on tulleet jo alkuvaiheessa esille.
Mielenkiintoista olisi tietää jos jollakin on ollut erityisen suurta öljynkulutusta niin mikä siihen on ollut syynä? Sylinteriputken naarmut, jumittuneet öljyrenkaat tai imuventtiilien kumit?

Supi
Viestit: 72
Liittynyt: 11 Elo 2015, 15:10

Re: Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja Supi » 07 Helmi 2018, 15:15

Minulla 226 000 ajettu 1.5 vapari Impreza vie öljyä n. 1,5 litraa / 15 000 km. Juuri tuli tehtyä moottorin Forte-huuhtelu, myöhemmin selviää väheneekö kulutus. En ole tuosta nykyisestä kulutuksesta huolisssani. Kerran pitää vaan huoltovälillä muistaa täyttää.

Vetopyörästööljyt suositellaan vaihdettavaksi 60 000 km välein. Kovassa käytössä tai vuosikausia vanhat öljyt kannattaa toki vaihtaa useamminkin. Takaperän suhteen laiha kaveri vaihtaa öljyt ilman nosturiakin, itse olen pakittanut takpyörät kakkosnelosten päälle vaihtoa varten. Tyhjennys- ja täyttö-reiät ovat päälleikkäin hyvin esillä. Perinteiseen tapaan täyttöreiän pultti kannattaa kokeilla avata ensin ;) Sitten vaan alemmasta reiästä vanhat öljyt pois ja pultti takaisin. Uutta öljyä painetaan sisään kunnes on täyttöreiän tasolla. Etupäässä periaatteessa sama juttu, mutta täyttö- ja tyhjennysreiän paikat vaihtelee riippuen onko manuaali vai automaatti ja täyttöä tehdään ohjeen/mittatikun verran. Automaatissa on etuperälle omat öljyt, manuaalissa on sama öljy vaiheiston kanssa.

Noin uudessa autossa on tuskin pahempia ruosteongelmia, mutta etu- ja taka-apurungot sekä tukivarret kannattaa tsekata että ei ole pintaruostetta kummempaa. Samoin pohjan kunto bensatankilta taaksepäin, siellä on suolaliemelle paikkoja kertyä. Subarun alustan nivelet on kestäviä, joten niissä tuskin ongelmia tulee. Kannattaa myös huomioida että auton renkaiden kulutuspinnat on tasaisesti kuluneet. Jos tästä ei ole huolehdittu, voimansiirto on voinut kuormittua epätasaisen rengastuksen takia. Muutoin tyypillisiä vaihtokohteita 100 000 -200 000 km välissä ovat iskarit, pyöränlaakerit, kallistuksen vakaajan puslat. Lopulta kaikki on kuitenkin yksilöllistä.

RSRS
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:57

Re: Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja RSRS » 08 Helmi 2018, 21:05

Vaikuttaa että toi CVT vaihteisto on ollut luotettava ainakin seuraavan jutun perusteella. Siinä on periaatteessa kolme liikkuvaa osaa vs perinteinen missä satoja. Takuukorjauksia on ollut vähän verrattuna perinteisiin. Perinteiset on parantaneet polttoainetalouttaan CVT tasolle viime aikoina. Jenkeissä CVT:tä on hieman karsastettu kun käyttäjät meinaa että se luistaa kun ei tunnu nykäyksiä. Nyt niitä nykäyksiä on tehty keinotekoisesti. Akilleen kantapää CVTssä on hihnan luisto. Jos se luistaa vähääkään niin vaihteisto on entinen. En tiedä miten yleistä sitten on.
https://mobiloil.com/en/article/car-mai ... ansmission

Ville K
Viestit: 59
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 08:13
Paikkakunta: Vihti

Re: Kokematon Forester ostaja (2013-> for Ester)

ViestiKirjoittaja Ville K » 11 Maalis 2018, 11:28

Subaru käyttää ketjua hihnan tilalla. En tiedä miten sen pito on toteutettu, mutta luulisi kestävän. Ja jos luistaa niin ei kai siinä muu hajoa kuin ketju ja luistavan puolen rulla.
CNG Outback MY14 FB25
Ex Forester MY12 FB20
Ex Legacy MY08 EE20 se oli virhe


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa