Vuosimallin 1999 WRX:n 112000 mailia ajettu EJ205 moottori antatutui viikonloppuna jääradalla. Tehot vaan yhtäkkiä katosi ilman suurempia sivuääniä tai savupilviä. Kone pyörii, tyhjäkäynnillä täristää melkoisesti ja vähän kun antaa kaasua niin kuuluu pientä kolkatusta. Käyntiin kun laittaa niin koneen oikealta puolelta alhaalta tulee vähän aikaa sinistä savua, ei saatu paikallistettua mistä tulee. Vedet ja öljyt on omissa osastoissaan, eikä tee painetta syyläriin, eikä myöskään vuoda öljyä tai vettä ainakaan lammikoiksi asti. Välijäähdyttimessä ei mielestäni ollut normaalia enempää öljyä eikä muutakaan ylimääräsitä tavaraa esim. turbosta.
Auto on toisella paikkakunnalla ja pääsen aloittamaan vaurioiden tutkimisen ehkä parin viikon päästä.
Mutta nyt kaipailisin vinkkejä korjaukseen; jos esimerkiksi mäntiä ja / tai laakereita joutuu vaihtamaan, niin oma näkemys olisi että laitan sitten reilusti uutta osaa, ettei tarvitse heti olla uudelleen tekemässä.
Mutta miten esimerkiksi runkolaakerit ja venttiilikoneisto, kannattaako näitä lähteä vaihtamaan / korjaamaan jos ei selkeästi näytä jotain olevan rikki?
Olisiko suosituksia hyvin vakiotehot kestävistaä osista? Kannattaisikohan hankkia suoraan jokin rebuild kitti, mitä kittiä ja mistä suosittelisitte.
Tarkoitus on pitää tehot vakiona, tuo 218 heppaa kyllä riittää jääradalle vakiorenkailla.
Kaipailisin myös vinkkejä osaavasta ja kohtuuhintaisesta tekijästä, jos päädynkin siihen että teetän koko remontin jossain muualla. Auto on Keski-Suomessa mutta saan kyllä siirreltyä autoa tai moottoria tarvittaessa kauemmaksikin.