HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

4EAT hajosi

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 13 Helmi 2018, 11:56

No nyt se sitten antautu lopullisesti. Eli normaalin ajon jälkeen tulin liikennevaloihin ja valojen vaihtuessa lähdin eteenpäin niin auto ei liikkunut mihinkään vaikka oli D päällä, eli ei liikettä eteenpäin. Testasin kaikki vaihteet läpi 1,2,3,D ja R ja ei liiku mihinkään. Jätin auton N vaihteelle ja katoin että onko asikissa öljyä, öljyä oli aika paljon liikaa?? Viime viikolla tein huuhtelu ölyn vaihdon askiin ( öljyt kuin uudet, kirkkaat ja ei haisseet ) ja tarkastin öljyntason useamman kerran, niin taso oli tuolloin OK!

Nyt tuntuis Ihan siltä että Turbiini oksentais öljyt laatikon puolelle?? Myös sellainen erikoisuus ilmeni, että kun auto seisoo sammuksissa muutaman minuutin niin taas voi ajaa noin 50m ja vaihteet hävii uudestaan, eli täyttyykö Turbiini seistessä ja tyhjenee askin puolelle kun käynnistyy??

Mullahan on vaihtoaski jonka voin laittaa tilalle, mutta uskaltaako samaa Turbiinia laittaa jos vika onkin siellä?? Tämä nykyinen siis IPT:n 4000rpm stall Turbiini

Onko ehdotuksia miten lähtis osia vaihtamaan??

4EAT/5EAT osiosta voi lukea noita tätä tuhoa edeltäviä oireita, eli sekoilut alkoi jo aikaisemmin...

viewtopic.php?f=15&t=458&start=400
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

trifore
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Helmi 2016, 20:56
Paikkakunta: Muurame

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja trifore » 13 Helmi 2018, 17:40

Moi,
Vilkaseppa ensin FreSSM:llä mitä vikakoodeja laatikossa on päällä?

FreeSSM:llä voi myös lukea monenlaisia toimintaa kuvaavia tietoja laatikon toiminnasta - muistelen että löytyy jokunen parametri myös turbiinin toiminnan seuraamiseen.
Forester 2.5 XT AT -08 R.I.P.
Forester 2.5 XT AT -06
Outback 2.0 TD -08 ex
Outback 2.0 TD -09 ?

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 13 Helmi 2018, 20:57

Joo, mitään vikavaloja EI pala ( ilmoittaa POWER valon vilkkumisella jos häikkää )

Veikkailivat noi isot pojat että olis Amerikan Joen Turbiini hajonnu, tosin erikoista oli se että tää hajoaminen tuli kyllä tosi yllättäen, eli ennen tuota olin ajanut matkaa ja taajamaajoa ihan nätisti noin 20km sitten vaan yksissä valoissa kuoli ilman varoitusta??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja mechanix » 13 Helmi 2018, 21:38

Paitsi että niitä luistamisoireitahan siinä oli jo hetken aikaa aina ennen vaihtoa, jos ne liittyisivät samaan.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2018, 08:53

Joo noita sekoilujahan oli ollu aikaisemmin, mutta tuo itse "kuolema" tuli kyllä ihan puun takaa, olisin ymmärtäny jos olis hajonnu vedossa, nyt kuoli periaatteessa liikennevaloissa paikallaan.

Tosin eikös nää vanhat Papat kuolekkin yleensä nukkuessaan :lol:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Helmi 2018, 09:43

Niin tää nyt oli se vahvistettu loota?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja iner » 14 Helmi 2018, 10:01

Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1409
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja mechanix » 14 Helmi 2018, 11:06

Qulle kirjoitti:Niin tää nyt oli se vahvistettu loota?
Ei ollu, pelkästään high stall turbiini.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2018, 13:12

iner kirjoitti:https://drive.google.com/file/d/1RTakSOERVHUnlrOxL_OU13HsZ9IKTmLv/view?usp=drivesdk
Siitä 4eat "vianetsintätaulukko".


Näyttäis kovasti tuolta "Vehicle does not start in any shift range. ( Engine operates )

Turbiinista tosin ei puhuta mitään??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja iner » 14 Helmi 2018, 13:35

Tomcat kirjoitti:
iner kirjoitti:https://drive.google.com/file/d/1RTakSOERVHUnlrOxL_OU13HsZ9IKTmLv/view?usp=drivesdk
Siitä 4eat "vianetsintätaulukko".


Näyttäis kovasti tuolta "Vehicle does not start in any shift range. ( Engine operates )

Turbiinista tosin ei puhuta mitään??


Linjapaineet hukassa jostain syystä :dontknow:
Onko mitattu?

1.) Strainer (sihti totaalisesti tukossa?)
2.) Line Pressure duty solenoid (linjapaineen mittaus)
3.) Control valve (linjapaineen mittaus)
4.) Drive pinion (ei vikana kerran auto liikkuu)
5.) Hypoid gear (^sama^)
6.) Axle Shaft (^sama^)
7.) differential gear (^sama^)
8.) Oil pump (ehkä? Mutta aika mekaaninen osa...)
9.) Input shaft (ei vikana kerran auto liikkuu)
10.) Output shaft (ei vikana kerran auto liikkuu)
11.) Planetary gear (^sama^)
12.) Drive plate (^sama^)
13.) ATF level too low (ei vikana)
14.) Front Gasket transmission case (tämä taitaa vuotaa ulospäin jos vikana?)

Jotenkin uskosin ettei ole turbiinivika... Aika mekaaninen osa josta luulis lähtevän (ainakin zf laatikosta lähtee :roll: ) jonkinlaista meteliä rikkoutuessaan :dontknow:
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2018, 14:27

iner kirjoitti:2.) Line Pressure duty solenoid (linjapaineen mittaus)
3.) Control valve (linjapaineen mittaus)


Kuinkas nuo mitataan??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
iner
Viestit: 346
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 05:28
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja iner » 14 Helmi 2018, 14:32

Tomcat kirjoitti:
iner kirjoitti:2.) Line Pressure duty solenoid (linjapaineen mittaus)
3.) Control valve (linjapaineen mittaus)


Kuinkas nuo mitataan??


https://drive.google.com/file/d/1LxWEoC ... p=drivesdk

Tais olla 1/8 npt kierre tuossa.
Forester XT 4EAT -07•0-100@4.4•1/4mile@12.991•1mile@234kmh
Outback 3.0R 5EAT -07
Impreza wagon 2.0 4EAT -97 (ex)
Citroën GS Spécial Break -74
Vw T4 syncro camper -95

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2018, 16:51

Pitäis mittaa lämpimänä... En oikein tiedä onko järkee käyttää tuota niin pitkään jos öljy ei kierrä? Toisaalta kait se kylmänäkin jotain näyttää, varmaan liikaa??
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

trifore
Jäsen
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Helmi 2016, 20:56
Paikkakunta: Muurame

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja trifore » 15 Helmi 2018, 21:28

Minulla oli ensin 4EATn kanssa oiretta liikkeelle lähdössä jossa ei meinnannut löytyä ollenkaan eteenpäinmeno vaihdetta.
Öljynvaihdon ja opetusohjelman läpikäynnin jälkeen tuo ongelma hävisi.

Jonkin ajan jälkeen sitten iski päälle uusi ongelma vaihteen ylöspäin vaihdossa jossa vaihdetta ei meninnanut löytyä ollenkaan.
Kierrokset nousivat hetkeksi huomattavasti korkeammalle jonka jälkeen vikakoodeja vaihteiden gear ratio virheestä.

Tuohon lääkkeeksi kokeilin öljynvaihtoa - ei apua.
Mittasin myös linjapaineet jotka olivat ohjearvoissa.
Seuraavaksi öljypohja irti ja vaihtolaatikosta peräisin olevan kontrolli moduulin vaihto ja opetusohjelman läpiajo- vei 2 tuntia - ei apua

Lopullinen hoito oli laatikon vaihto - vei aikaa 2 päivää, sen jälkeen on pelannut vaihtolaatikolla moitteetta.

Ongelman syy on vielä selvittämättä - laatikko edelleen autotallissa - mutta vahvasti epäilen että kyse on loppuunkuluneista kytkinlevypakoista.
Forester 2.5 XT AT -08 R.I.P.
Forester 2.5 XT AT -06
Outback 2.0 TD -08 ex
Outback 2.0 TD -09 ?

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 15 Helmi 2018, 22:03

Oliko öljyt koskaan "tummat", voisiko MPT häntä ollu "sulannu"?? Täällä nimittäin öljyt on ollu aina aivan moitteetomat, kirkkaat kuin uutena eikä mitään planeen hajua.
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 23 Helmi 2018, 20:36

No niin, RatioTekin ShiftKitillä höystetty vaihto Valvebody kiinni, ainakin nosturilla vaihteet löytyi, mutta huomenna pääsee kunnolla kokeilee miten toimii.

Jos lähtee pelittää niin mitenköhän tuo vanha Valvebody kannattaa testaa? Purkaa nyt ensalkuun ja mittaa/testaa noi solenoidit?

Vähän jänskättää huominen testiajo :shifty:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Tomcat » 26 Helmi 2018, 22:57

No niin, nyt toimii taas... Ihme juttu. No kait tuosta Valvebodystä joku on antautunut?? Pitää purkaa ja kattoa.
Vaihdot on kyllä tolla shift kitillä aika napakat, ei kyllä ehdi kissaa sanoa :lol: Niin ja ainakin toistaiseksi vaihtaa myös silloin kun pitää, eli D:llä noin 7000rpm kohdilla :thumbsup:
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 4EAT hajosi

ViestiKirjoittaja Mauri H » 27 Helmi 2018, 06:15

No hitto, sehän onnistui onneksi pienimmällä mahdollisella vaivalla :thumbsup:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa