HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Tehot kateissa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 13 Helmi 2018, 20:59

Auto kävi säädössä sporttiautossa viime syksynä. Itse säätö tapahtuma meni todella hyvin ja saatiin vanhasta legacystä juurikin oma teho tavoite ulos. Ongelman ensi oireet alkoivat heti, kun rupesimme säätämään penkissä lauchia autoon. Kokeilimme ensiksi 4700rpm lauchi arvoksi, mutta paukutuksen päätteeksi moottori sammui eikä pysynyt enää tyhjäkäynnillä. Lopulta 4200rpm osottautui toimivaksi ja auto jäi pyörimään paukutuksen jälkeen normaalisti.

Sporttiautosta lähdettiin siis tässä vaiheessa hyvissä mielin kotia, kun säätäjän mielipide oli, että tulpat eivät kestäneet kovempia kierroksia lauchissa ja sammumiset johtuivat tulpista. Leima, kun oli saatu autoon niin tietenkin sillä piti puoli kylää ajattaa ja jotkut saivat jopa kokea lauchilla lähdöt. Pari kertaa se sen kestikin, kun taas penkissä ensioireet esittänyt sammuminen palasi ja tässä vaiheessa huomasin, että jos autoa ei päästä tyhjäkäynnille niin auton saa pidettyä käynnissä, mutta käynti on jotenkin raskasta ja ravistavaa. Alkuun sain tämän raskaan käynnin pois, kun pidin kaasulla vähän aikaa auton käynnissä niin käynti tasaantui itsestään. Tässä vaiheessa päätin sitten vaihtaa tulpat vielä "parempiin" tai ainakin kalliinpiin Briskeihin.

Uusilla tulpilla auto toimi hyvin, kunnessa päätin taas rohkaistuneena kokeila lauchia. Vika oli edelleen, että auto jäi käymään raskaasti ja töristen lauchin jälkeen. Nyt tämän uusilla tulpilla lauchi yrityksen jälkeen myös tuli tuo nykyinen vika, eli auto ei vedä enää ollenkaan vaan jää pätkimään noin 5000rpm kohdille, jolloin ahtimen pitäisi herätä. Pätkimisen jälkeen myös auto ei pysy tyhjäkäynnillä ja muutenkin moottorin käynti on raskasta ja täristävää. Myös paikallaan autoa kierrättäessä moottoria ei saa rajoittimelle vaan pätkiminen alkaa vähän päälle 6000rpm ja tämänkin jälkeen tyhjäkäynniltä sammuu tai jos pidän kaasulla käynnissä on käynti täristävää ja raskasta.

Puristuspaineet mitattu noin 60 asteisesta koneesta, en älynnyt pitää kaasua pohjassa mitatessa,mut vaikuttaako se tuloksissa mihin suuntaan.
#1 10bar
#2 Viisarin verran vajaa 9 bar
#3 10bar
#4 Viisarin verran yli 9bar

Moottori siis on vasta rakennettu täysin uusiksi, jolla ajettu nyt kaikkiaan kunnioitettavat 900km. Auto siis legacy 200 ja lohkona vakio closed-deck.

Vaihdettua osaa
-Puolat FK140, lataus ajat muutettu ohjelmaan. Autoon siis tehty new age puola muutos.
-Tulpat NGK PFR7B kärkiväli tarkastettu/säädetty 0.7mm

Öljyt ja nesteet pysyy siellä missä pitääkin. Bensanpaineet pätkimisen aikaan vähän vajaa 4bar. Seokset myös pysyvät kohdallaan. Suuttimien duty cycle loggausten perusteella max 58%, kun taas penkissä 80%. Ahdot säädettiin 1bar penkissä ja MAP arvoiksi login perusteella enää saanut 161kPa.

Ecuna Link g4+ ja ei vikakoodeja.

Iteltä rupeaa nyt ideat loppumaan kesken. HELP :banghead:

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja Displaced » 13 Helmi 2018, 22:34

Mitenköhän lie launchin säätänyt, tuommoisia ongelmia ei juurikaan pitäisi olla, mutta se kyllä osaa rikkoa paikkoja..

Briskin tulpat mielestäni ovat melko huonot, nuo PFR7Bt taas ovat ihan hyvät, mielummin niillä.

9bar jo ihan ok puristuspaine, tosin riippuu vähän minkälainen mittari. Mutta tuo yli 1 bar hajonta taas ei ihan paras mahdollinen asia ole...

Ohivuototesterillä saisit kenties järkevämpää dataa.
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 14 Helmi 2018, 00:00

Puristuspainemittari oli perus marketti kuraa
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/M ... %2C25/3446

Autossa ei tosiaan maffia ole ja lambdaohjaus suoraan laajakaistalta. Onkohan edes moottori vielä hioutunut kohdalleen? Mitä itse netistä luin niin 10% heitto sallitaan vielä puristuspaineissa.

Täytynee harkita tuota ohivuototesterin hommaamista tai lainaamista joltain.

edit. Läppäri jumissa eikä tunnista piuhalla netti taikka wlanilla, joten en saa kuva kaappausta siirrettyä tänne. Haluatko laittaa yv Jesse numerosi niin laitan sulle kuvan tulemaan kännykkään lauchin säädöstä?

Avatar
Displaced
Viestit: 449
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja Displaced » 14 Helmi 2018, 00:39

Sait yvtä.

Juu, se on varmasti joku oma mielenvika, mutta itse haluaisin että puristuspaineet olisivat about 11 bar ja heittoa per pytty max 0.5bar.

Tuohan ei tarkoita sinäänsä mitään, voi olla tuolla mittarilla toisaan 9bar vielä ihan hyväkin. Lähinnä vaan kun molemmat matalemmalla olevat pytyt ovat vielä samalla puolella ja koneella melko vähän kilsoja.

Jossain OEM FSM oli muistaakseni 2l koneissa ohjeistus että 10-12bar olisi se OK raja mittauksessa.

Tosin, tuon perusteella ei vielä kannata tosiaankaan heittää kirvestä kaivoon :D
Absolute Performance - Moottorinosat, Kasaukset, Säädöt yms. kysy lisää

ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 14 Helmi 2018, 21:01

Semmoinen asia tuli vielä mieleen, että eka kerran puristuspaineita mitatessa auton 4 sylinterin tulppa oli mustunut, kun kaikki muut tulpat olivat kirkkaita. Tulpilla oli tässä vaiheessa ajettu 50km. Ihmettelin asiaa ja otin nelosen suuttimen irti, josta olin osannut paskoa alemman O-renkaan asentaessa (sidefeed). Vaihdon samalla nelos sylinteriin uuden tulpan ja kasasin suuttimen uudella tiivisteellä.

Tänään tein taas uuden mittauksen sylintereille ja nyt muistin pitää kaasunpohjassa. Nelosen tulppa oli taas nokeentunut, kun muut olivat puhtaat. Tällä tulpalla ajettu max 10km.

#1 10.1 bar
#2 9.8 bar
#3 9.8 bar
#4 9bar

Eli tulppaa nokeeva pytty on myös heikoin lenkki. Kaverilla löytyi ohivuototesteri, joten seuraavan kerran palailen astialle, kun saan tehtyä sillä mittaukset.

ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 19 Helmi 2018, 22:37

Ohivuototesti tehty. Aluksi katsoin vain #4 ohivuodot kuumalla koneella ja ne oli 15% ja suhina kuului öljykorkista.

Menin sisälle miettimään onnistuiko mittaus nyt aivan varmasti ja mieleeni juolahti, että mistä pystyin olemaan varma, että mittausta tehdessä moottori oli juuri oikealla tahdilla. Kävin sitten mittaamassa kaikki sylinterit varmuuden vuoksi molemmilla yläkuolo kohdilla. Moottori oli hiukan kättä viileämpi tässä vaiheessa ja tulokset olivat.
#1 10% - 12%
#2 20% - 20%
#3 9% - 10%
#4 20% - 20%

Mittauspaine oli 100 psi. Kaikki suhisi minusta selvästi vain öljyjen sekaan. Hiukan hankala oli kuunnella, kun mulla huohotuspurkki ilmanputsarin vieressä niin ainakin huohotuspurkkiin, kun otin letkun siitä irti niin keräs painetta, mutta en voi siltikään olla aivan satavarma etteikö joku imu olisi voinut kantaa. Pakoputkeen ei ainakaan vuotanut, kun testasin sen äänen millainen siitä kuului putken päästä ja tätä ei tullut mittauksen aikana ollenkaan. Myös mäntä pysyi 100psi paineella itsestään yläkuolossa, joten ei voinut olla sekään väärässä kohtaa.

Tänään vaivuin jo niin alas, että tarkastin jaon moottorista ja se oli kohdillaan. Vähän tätä epäilinkin, kun RCM ylihyppysuojan asensin suhkoht lähelle hihnaa. Purin myös #2 ja #4 puolen suutintukin kokonaisuudessa irti ja kokeilin 4bar paineella, ettei suuttimet enää vuoda ja tiivisteet pysyneet ehjinä suuttimia asentaessa. Suihkutin myös bräkleeniä suuttimien läpi ja suihku kuviokin oli hyvä eikä yksikään suutin tai tiiviste vuotanut. Huomenna vielä tarkoitus tarkastaa toisen puolen kiskon suuttimet niin saa mielenrauhan ettei suuttimet enää vuoda alapäästä. Samalla tarkastan turbon, että pakopuolella kaikki siivet vielä tallessa. Valutin myös tänää öljyt tuommoisen todella hieno silmäisen suodattimen lävitse ja suodattimeen ei jäänyt kuin kaksi pientä silikoni palasta.

Edit. Tänään sain tarkastettua turbon, joka oli ehjä. Purkaessa huomasin, että magnaflow katti ainakin rikki. Siitä oli irronnut koko kenno kiinnityksistä ja se pyöri toistaiseksi vielä ehjänä siellä katin putkessa. Tämä nyt tuskin on tuota tehoja hävittänyt, mutta täytyy hakata kenno paskaksi ja valuttaa ulos putkesta. Täytyy ensikerralla tehdä fiksummin ja tekee vaihtoputken tuohon kohdalle, että saa katsastuksen jälkeen heittää katin hyllyyn odottamaan.

micco
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 17:53

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja micco » 21 Helmi 2018, 11:45

Itsekin taannoin launchilla leikin (remote-turbo-Infinitillä) ja sekin kasteli monesti yhden tulpan ja auto kävi vain seitsemällä hetken aikaa mutta kyllä se ykskin tulppa siitä aina heräili hetken päästä. Launchin bensakarttaa laihentamalla tulpan kastelu helpottui mutta sitten ei tullut liekkiä putkestakaan enää :(
VH45DET Remote Turbo
500whp.net

ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 21 Helmi 2018, 15:10

Kyllä, itselläkin oli alkuun toi, että tuntui juuri siltä, kuin yksi sylinteri tippuisi pois pelistä. Alkuun se tulikin takaisin, kun piti hetken moottoria käynnissä tai jatkoi ajamista normaalisti. Nyt kuitenkin autosta puuttuu koko ylärekisteri ja jos moottoria kuormittaa, että auto menee kevyesti ahtopaineelle niin meno halut katoavat siihen ja tilalle tulee niinkuin vaimea rajoitin. Tämän jälkeen käynti aina hetken täristävää ihankun kävisi kolmella, mutta taaskun hetken ajaa niin auto palaa muuten normaaliksi, mutta tehoa ei ole yläreservissä ollenkaan tai juuri siitä kohdasta eteen päin missä moottori aikaisemmin heräsi kunnolla. Alakierroksilla auto toimii normaalisti.

ricede
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 23:49

Re: Tehot kateissa

ViestiKirjoittaja ricede » 27 Helmi 2018, 15:04

Olisi taas pitänyt lähteä siitä helpoimmasta mahdollisesta vian aiheuttajasta. Niinkuin aikasemmassa viestissä sanoin, niin magnaflow 500km ajettu kenno oli irronnut. No vetäsin puukkosahalla katalysaattorin kuoren halki ja näky oli sanoin kuvaamaton. Kenno oli sulanut aivan täysin umpeen turbon puolelta. Itse en pystynyt tätä havaitsemaan, kun tutkin katalysaattorin kennoa juuri toisesta suunnasta josta oli vielä hyvä. Varmaan nelosen vuotava sylinteri ja lauchi oli kennolle liikaa, mutta en uskonut sen menevän nuin nopeasti, kun lauchiakaan tosiaan kovin paljoa käyttänyt. No mutta nyt taas vetää subaru hienosti. Täytynee taas takavetoisen jälkeen hiukan aikaa totutella tuohon nelikkoon.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa