HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
Avatar
MikkiV4
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:05

Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja MikkiV4 » 29 Tammi 2015, 18:25

Moro.

Kaipailisin vinkkejä pitävästä, mutta arkiajoon sopivasta kytkinlevystä Foresteriin (voimansiirto 6-vaihteinen manuaali, kotoisin Spec-B:stä).
Vakioaskin kanssa oli Exedyn paketti (stage 1 tms.), joka oli hyvin toimiva, mutta voimansiirron vaihduttua kuusivaihteiseen on ollut hankaluuksia löytää sopivaa levyä. Ensin kiinni oli joku ACT:n kuusilapainen jousitettu levy, mikä piti kyllä kuin tauti, mutta oli normaaliajossa käyttökelvoton (täristi reilusti luistattaessa). Nyt kiinni on STi:n vakiolevy, käytös on pehmeää ja hyvää mutta tuo ei aivan riitä eli lähtee luistamaan täysillä väännöillä. Nykyinen asetelma on Exedy FC12T ja tuon kaveriksi pitäisi siis nyt löytää arkiajossa hyvin toimiva ja pitävä levy.

Vääntöä on noin 550Nm.

Jos löytyy kokemuksia hyvästä levystä (esim. exedy) niin laittakaa tietoja. Tähän lankaan voi toki myös laitella muita kytkimiin liittyviä jorinoita.
GLA 45 AMG

ex:
Forester XT CVT MY13
Forester XT SG9 6MT MY08

Avatar
Madwiller
Viestit: 179
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Madwiller » 30 Tammi 2015, 04:38

Pitäis kai tuoho exedy stage 1seen löytyä levyjä? Sitä itse suosittelen jos haluat "neutraalin" ja pitävän kykän. Toinen on sitten joku monilevyinen,mutta hinta hyppää. Itsellä CMän fx500 sintteri ja hyvin toimii kyllä ruuhkassakin... Tottumus kysymyksiä. Toinen vaihtoehto,että rajotat vääntöä :) Kestää muukin tekniikka paremmin. Kuulostaa aika hurjalta tuo vääntö muutenkin. Onko kyseessä 2.5 litrainen mylly?
Subaru Impreza STi Pullukka

Subaru Impreza STi Type RA V-Limited
Toyota MR2 Turbo Rev3

Avatar
MikkiV4
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:05

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja MikkiV4 » 30 Tammi 2015, 10:19

Jep 2.5 kone on ja ahtimena VF48. Voimansiirron muuten pitäisi kyllä olla ajan tasalla kun on tuo 6-vaihteinen paketti laitettu.

Pitää tutkia noita exedyn valikoimia ja saatavuuksia. Muistelen lukeneeni, että noissakin on eroja ("jenkkiläisiä" ja kiinalaisia tms.).
GLA 45 AMG

ex:
Forester XT CVT MY13
Forester XT SG9 6MT MY08

JarppaK
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:59

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja JarppaK » 30 Tammi 2015, 10:51

MikkiV4, mä koitan tänään kun ehdin niin tarkastaa tota asiaa ja ilmoittelen sulle tarkemmin kun saan kaivettua sähköpostista oikean meilin. Palaan tänään vielä meöhemmin yv:llä asiaan. Katotaan josko saisit jotain hyötyä asiaan.
Subaru Impreza WRX STi MY06

Avatar
MikkiV4
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:05

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja MikkiV4 » 30 Tammi 2015, 11:00

Jees, kiitosta.

Senverran vielä tarinaa, että kytkinhän jouduttiin vaihtamaan, koska 6-vaihteisessa on ns. pull-tyyppinen (vetävä) kytkin kun vakiolootassa oli työntävää mallia (meniköhän nyt oikein päin..=).

Sekin tieto autaa, että onko eri mallisten kytkinten levyt yhteensopivia, eli käykö 5-vaihteisen kytkinlevy 6-vaihteiseen. Jos näin on, löytänen jostain tuon käytössä olleen exedyn mallin numeron ja voin hommata uuden vastaavan levyn tähän kokoonpanoon.

edit. Virheenkorjaus
Viimeksi muokannut MikkiV4 16 Helmi 2015, 14:36, yhteensä muokattu 1 kertaa.
GLA 45 AMG

ex:
Forester XT CVT MY13
Forester XT SG9 6MT MY08

JuPe
Viestit: 406
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja JuPe » 30 Tammi 2015, 21:24

Viisvaihteisen levy on uudemmissa 225mm, kun taas kuusvaihteisessa on 230mm. Sen pienemmän voi kyllä laittaa, mutta ei siinä juuri järkeä ole.

Mulla on Competition Clutchin stage2 asetelma ja levy. Kestää hyvin tuon 550nm.
-Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?-

JarppaK
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:59

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja JarppaK » 30 Tammi 2015, 21:26

MikkiV4, laitoin juuri viestiä aiheesta. Toivottavasti on jotain apua.

edit.tossa foren 5.lovisessa push (työntävä) ja 6-lovisessa pull (vetävä).
Subaru Impreza WRX STi MY06

Avatar
MikkiV4
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 08:05

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja MikkiV4 » 30 Tammi 2015, 23:18

Kiitokset hyvistä tiedoista, vaihtoehtoja alkaa olla kasassa.
Koitan muistaa laittaa tietoa kevväämmällä miten äijän kävi.

edit: Competition Clutch stage 2-paketti vaihdettu, pitää.
Viimeksi muokannut MikkiV4 03 Elo 2015, 17:15, yhteensä muokattu 1 kertaa.
GLA 45 AMG

ex:
Forester XT CVT MY13
Forester XT SG9 6MT MY08

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 06 Huhti 2015, 17:15

Lainataas vähän topiccia kun ei näytä hirveesti tällähetkellä kirjotuksia, enkä uutta viitti tehdä.

Elikkäs autona on imppu my96 85kw. Mulle tullessaan kytkin luisti paikaltaan lähdettäessä kytkinpommilla jos asfaltti alla. Nyt pakoputkiviritysten ja etanolimuutoksien sekä kiusatun 20tkm jälkeen kytkin luistaa ylipuolen kaasun. Joten kysynkin mistä sais talven luisupulkkaan edullisen kytkimen? Suomesta? Ulkomailta? Käytetty? Käykö 1.8 tai 2.2 kytkin?
Auto on ihan kakkos auto/talvi käytössä ja työmatkakulkineena kun muun konsernin käyttöauto on pukilla, mutta sintteriä en kuitenkaan viitsisi lyödä..

Kiitän jos joku viitsisi vaivautua neuvomaan avutonta :wtf:

japa
Jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja japa » 06 Huhti 2015, 19:29

kytkinpommilla :laughing7:
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio

Avatar
jtuomain
Viestit: 260
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:00

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja jtuomain » 06 Huhti 2015, 20:49

Mr Nobody kirjoitti:Elikkäs autona on imppu my96 85kw. Mulle tullessaan kytkin luisti paikaltaan lähdettäessä kytkinpommilla jos asfaltti alla. Nyt pakoputkiviritysten ja etanolimuutoksien sekä kiusatun 20tkm jälkeen kytkin luistaa ylipuolen kaasun. Joten kysynkin mistä sais talven luisupulkkaan edullisen kytkimen? Suomesta? Ulkomailta? Käytetty? Käykö 1.8 tai 2.2 kytkin?
Auto on ihan kakkos auto/talvi käytössä ja työmatkakulkineena kun muun konsernin käyttöauto on pukilla, mutta sintteriä en kuitenkaan viitsisi lyödä..


85kW, ei kai siihen nyt hyvänen aika mitään sintteriä tarvitse, vaikka miten olisi putkea ja E85-säätö. Minusta tuo kuulostaa ihan siltä, että vakiokytkimen päivityksellä selviäisi kun jättää jatkossa sen rääkin vähemmälle.
Subaru Impreza WRX STI 2006 "Club"

Rauno
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 13:06

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Rauno » 07 Huhti 2015, 00:34

Käytetty kytkin jos työn tekee/maksaa??
Xv 2.0 CVT 2015

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 10 Huhti 2015, 06:59

Sopikos tohon 1.8, 2.2 tai 2.5 kytkin? Turbon kytkimet ei taida sopia ihan suoraan, kun tossa on vissii normaali painelaakeri, eikä vetävä.

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 20 Huhti 2015, 21:32

Osaisko/viittisikö joku neuvoo mitkä kytkimet käy?

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 03 Touko 2015, 10:02

Ehkäpä viisain ratkaisu osilisi luistella paikalliseen varaosaliikkeeseen ja ostaa sieltä kyseiseen autoon käyvä kytkin paketti. Vapari vehkeidän kytkimen hinnat pyörii kuitenkin siellä 200-300€ tienoilla joten ei ole kallis investointi. Käytettyä en itse laittaisi.

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 04 Touko 2015, 07:47

Uutta olen tällätietoo hakemassa.

Kuinka tuo vakio kytkin kestää kun kesällä tulee vedettyä venepakettia (500kg) lähes joka viikonloppu. Lähinnä sitä aattelin ettei turhaan osta vakio kytkintä ja huomaa seuraavan 30tkm jälkeen että taas kytkin rupee antautuun.

Ebaysta kattelin vähän vakioo kestävempää kytkintä ja löyty jotain alle 200€, mutta on vaan 1.8 ja 2.2 sekä turbo malleihin. Kyselin myyjältä, mutta ei osannut vastata sopiiko tohon 2.0 85kw koneeseen.

-Toni

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Touko 2015, 09:17

Eiks kaikissa 5 vaihteisissa oo samankokonen kytkin, erona vetävä tai työntävä painelaakeri.

En mä ainakaan usko että kytkin sanoo mitään noin kevyestä kuormasta. Jotkut kiskoo 2.2 vaparilegalla natikkaaki kärryssä ja kytkin ei sano mitään.

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 09 Touko 2015, 21:46

Uskaltaisiko tuollaisen laittaa tilaukseen? Hinta houkuttaa... Ja näyttääkö sopivalta ton ej20 85kw perään?

http://www.ebay.com/itm/XTD-STAGE-2-CLU ... 5e&vxp=mtr

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1091
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Touko 2015, 19:41

Rupesin tässä miettimään kytkintä Legacyn kanssa. Tehotavotteena olis 400hp->, 2.0L CDB, ysipuristeiset wössnerit, H kanget tulee, ACL, yms. Laatikoks -00 GT:n loota. Kun purin, sisältä löyty mitsun kytkin, erittäin hyvässä kunnossa. Mistähän vois tunnistaa mikä mitsun kytkin se on, ja sais tietää paljonko se kestää. Vääntöä tulee niin paljon ku tulee, kai sitä nyt jonkuverran tulee jos vaan saa kaakkeja sen 400.

Mietinnässä kans on tehdä jostain vanhasta massalevystä sintterilevy niittaamalla sintteripalat.

cherrymies
Viestit: 99
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 13:35

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja cherrymies » 12 Touko 2015, 16:25

Mr Nobody kirjoitti:Uutta olen tällätietoo hakemassa.

Kuinka tuo vakio kytkin kestää kun kesällä tulee vedettyä venepakettia (500kg) lähes joka viikonloppu. Lähinnä sitä aattelin ettei turhaan osta vakio kytkintä ja huomaa seuraavan 30tkm jälkeen että taas kytkin rupee antautuun.

Ebaysta kattelin vähän vakioo kestävempää kytkintä ja löyty jotain alle 200€, mutta on vaan 1.8 ja 2.2 sekä turbo malleihin. Kyselin myyjältä, mutta ei osannut vastata sopiiko tohon 2.0 85kw koneeseen.

-Toni




Lopetat sen kytkimen rikkomisen/väärinkäyttämisen eli kytkinpommit yms, niin vakiokytkin kestää hienosti.
-Impreza GF8 Ver3 Wrx Sti -97 Jdm
-Terrano WD21 V6 Wide -93 Jdm
-Carina E 1.6 -92
-Cherry N12 1.6 -82
-Altezza SXE10 "TRD" -01 Jdm
-Civic EG9 SIR -94 Jdm
+muita

Mr Nobody
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 16:56

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Mr Nobody » 12 Touko 2015, 21:07

Tarkennettakoon sen verran etten enään kytkintä "tahallisesti" riko. Eli ostettaessa en saanut kytkintä luistamaan kuin kytkinpommilla. Kytkintä tuli kiusattua kun harjottelin talviajoa radalla, mutta nyt vastaheitto ja vasemmanjalan jarrutus on tullut tutuksi joten kytkinpommit on jääneet pois. Ajo tyyli on muuttunut siis kytkintä säästävämmäksi. Mutta kyse on kuitenkin harraste autosta sanan varsinaisessa merkityksessä. Pidän Subarua harrasteautona ja Carinaa käyttöautona jolla mittarissa 491tkm. Carinan viimeiset 200tkm on allekirjoittaneen ajamia ilman kytkinmurheita. Myös muilla autoilla on tullut ajettua useita satoja tkm, eikä ole kytkinmurheita ollut, muutakuin volvon b230 vakiokytkimen luisto 450nm jälkeen. Joten toivon että ymmärrätte että käytän subarua ikuisen sisäisen lapseni leikinhalun tyydyttämiseen ja maksan tekemästäni palkkatyöstä saadulla palkalla tämän leikin ilman valituksia subarun kestävyyden suhteen. Haluan vain saada vastauksen kytkimien yhteensopivuudesta ja kestävyydestä (kestävyys on tullut jo selväksi).

Joten jos voisimme jättää kommentit ajotyylistä tästä eteenpäin vähemmälle ja keskittyä kytkinasetelmien sopivuuteen?


Eli siis nyt mietityttää enään mikä kytkin olisi rahallisesti järkevä hankinta kyseiseen autoon, koska olen harrasteautoa vaihtamassa turbolliseen Subaruun tai Quattro Audiin todennäköisesti ensi syksynä/talvena. Ebaysta löytämäni kytkin olisi halvempi kuin 250e vakio tarvikekytkin. Toki jos löydän uuden vakiokykimen halvemmalla kuin tuon ebayn, kelpaa sekin.

Mutta että saisin vastauksen kysymykseeni, toivon subaruitten kanssa enemmän pelanneiden apua. Edelliseltä subaru foorumilta haulla olisi löytynyt vastaus... Tosin, purkamalla vanhan irti ja vertailemalla viimeistään selviää sopivuus.

Topsa-
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Joulu 2016, 22:50
Paikkakunta: Ristiina

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Topsa- » 14 Tammi 2017, 14:15

Moikka.
Nykyisestä autosta on kytkin melko lopussa, irroittaa aika ylhäällä ja tahtoo luistaa vedätyksessä.
Katselin Exedyltä josko saisi esim. Impun kytkimen tilalle, olisi ihan hyvä tulevaisuuttakin varten olla pikkuisen pitävämpi asetelma. Eroa oli kytkinlevyssä ja paineasetelmassa, sitä eivät kerro että mitä eroa. Kuvien perusteella samannäköiset ja halkaisia sama, myös boorit samat. Onko kellään tietoa mahtaako käydä ilman vauhtiksen vaihtoa, tai muuta säveltämistä?

Autona Legacy 3.0R Spec. B vm.06, laatikko 6 vaihteinen manuaali.
Subaru Legacy BLE 3.0 R Spec. B -06 (taas)
Chrysler Town & Country 383 + A727 '67

Topsa-
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Joulu 2016, 22:50
Paikkakunta: Ristiina

Re: Asiaa kytkimestä (kytkinlevy)

ViestiKirjoittaja Topsa- » 20 Tammi 2017, 10:54

Tietoa kenelläkään?
Pitänee ilmeisesti varautua siihen että laittaa tuon exedyn vakiokytkimen tilalle..
Subaru Legacy BLE 3.0 R Spec. B -06 (taas)
Chrysler Town & Country 383 + A727 '67


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa