ViestiKirjoittaja jaalto65 » 10 Maalis 2018, 22:44
Tarinoidaan vähän, josko toisten tekemistä virheistä olisi jollekin hyötyä. Ei liity suoraan kysyjän aiheeseen, mutta pyöränlaakereihin kyllä.
Joskus vuodenvaihteen tienoilla havahduin Legacyssani outoon jurinaan. Ei se ollut oikein selvää laakerin ääntä minusta, joten mielikuvitukseni kehitti sille muun selityksen. Meni viikko, toista ja ehkä tuhannen kilometriä. Ääni voimistui, ja alkoi kuulostaa vähän enempi laakerivialta; äänenvoimakkuus reagoi nyt jo ohjausliikkeisiin. Vihdoin sain aikaiseksi tunkata ylös apumiehen etukulman, josta ääni kuului. Laakeri oli jo reippaasti toista millimetriä väljä, melko pelottavankin tuntuinen. Ei sillä enää paljon hirvennyt ajaa ennen vaihtoa.
Vein auton paikalliselle pajalle laakerinvaihtoa varten. Ottivat sen jo halliin edellisenä päivänä, kai lämpiämään ja sulamaan. Asentaja hoksasi käydä kaikki kulmat samalla läpi, ja tulos: myös molempien takapyörien laakerit sökönä. Kysyivät lupaa vaihtaa ne samalla kun etupyörän laakeri, mihin tietysti mieluusti suostuin.
Opetuksena tuossa ei ollut niinkään se, että etupyörän osalta olisi voinut huolestua heti äänen ilmaannuttua, vaan se, että takapyörien kuluneet laakerit tulivat ihan yllätyksenä. Ehkä ne kesäisillä tienpinnoilla ja kesärenkailla olisi pannut merkille, mutta talvella tuommoisia on kenkumpi huomata.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16