an13 kirjoitti:Jos ei haittaa että moottoria kierrätetään herkästi tehoja haettaessa niin on tuo CVT erittäin toimiva paketti. Maantiellä 100kmh vauhdissa koneessa 2000rpm kohtuullisen kulutuksen saavuttamiseksi ja kun pitää ohittaa niin polkaisee kaasua ja on 6000rpm ja kaikki heti pelissä (ei sieltä vaparissa paljoa).
Riippuu vaihteiston parametroinnista, joka taas riippuu moottorin vääntökäyrästä. Vapari-Foresterissa (2,0 l) tekee noin, mutta Outbackissa (2,5 l) ei. 2,5-litraisen jatkoksi CVT:lle vahva suositus: se on erittäin mukava vaihteisto arkiajoon. Pienempien moottorien kanssa riippuu siitä mitä korva sietää. Sinänsähän tuossa ei ole kyse mitenkään CVT:n ominaisuudesta, vaan aivan samaa tekevät muutkin automaatit pienempien bensamoottorien kanssa. Esimerkiksi Opelin ahdetun 1,4-litraisen jatkona 6-vaihteinen perinteinen automaatti pudottaaa heti pari pykälää ja ampuu kierrokset 5000–6000 rpm nurkille heti kun kaasuun hipaisee. Jostain se teho täytyy hakea vaihteiston rakenteesta riippumatta. (Opelilla tuota käytöstä on tosin siistitty vuosimallipäivityksissä, vm. 2017 ei ole enää ollenkaan yhtä rauhaton).