HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

CVT vaikko perinteinen automaatti?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen bensiinimoottorisiin malleihin
ilmari
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Heinä 2016, 13:11

CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja ilmari » 12 Maalis 2018, 17:54

Moe. Subarun osto harkinnassa... EN oo ikinä ajanu CVT-laitteilla. Kannattaako ostaa kerralla "modernimpi" CVT laite vai onko tuossa mitään niin paljo parempaa/huonompaa kuin perinteisessä automaatissa?

Edellinen Subaru oli MY04 2.5 litran outbackki, tais olla nelivaihteinen se.

-Ile-

an13
Jäsen
Viestit: 159
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja an13 » 12 Maalis 2018, 18:54

Jos ei haittaa että moottoria kierrätetään herkästi tehoja haettaessa niin on tuo CVT erittäin toimiva paketti. Maantiellä 100kmh vauhdissa koneessa 2000rpm kohtuullisen kulutuksen saavuttamiseksi ja kun pitää ohittaa niin polkaisee kaasua ja on 6000rpm ja kaikki heti pelissä (ei sieltä vaparissa paljoa). Kun on vielä momentinmuunnin tuossa kaverina niin liikkellelähdöt kärrynkin kanssa sujuu helposti. Kaupungissakin oikein ripeäliikkeinen kohtuullisellakin kaasun annostelulla, oikein leppoisa ajella kun on aina "oikea vaihde", esim tasaisella 60kmh vauhdissa vain 1200rpm ja jos joutuu vedättämään niin 2000rpmään ja löytyy vaparinkin väännöt.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 12 Maalis 2018, 19:59

Kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa. Ei tuo Subarun vanha ja luotettava nelilovinen automaatti huono ole, mutta CVT on aika paljon hienostuneempi ajettava monellakin tapaa. Legacyä ja Outbackia ajatellen CVT:n myötä saa myös uudemman tilavamman korimallin.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Shima
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Touko 2015, 22:59

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja Shima » 12 Maalis 2018, 20:00

an13 kirjoitti:Jos ei haittaa että moottoria kierrätetään herkästi tehoja haettaessa niin on tuo CVT erittäin toimiva paketti. Maantiellä 100kmh vauhdissa koneessa 2000rpm kohtuullisen kulutuksen saavuttamiseksi ja kun pitää ohittaa niin polkaisee kaasua ja on 6000rpm ja kaikki heti pelissä (ei sieltä vaparissa paljoa).

Riippuu vaihteiston parametroinnista, joka taas riippuu moottorin vääntökäyrästä. Vapari-Foresterissa (2,0 l) tekee noin, mutta Outbackissa (2,5 l) ei. 2,5-litraisen jatkoksi CVT:lle vahva suositus: se on erittäin mukava vaihteisto arkiajoon. Pienempien moottorien kanssa riippuu siitä mitä korva sietää. Sinänsähän tuossa ei ole kyse mitenkään CVT:n ominaisuudesta, vaan aivan samaa tekevät muutkin automaatit pienempien bensamoottorien kanssa. Esimerkiksi Opelin ahdetun 1,4-litraisen jatkona 6-vaihteinen perinteinen automaatti pudottaaa heti pari pykälää ja ampuu kierrokset 5000–6000 rpm nurkille heti kun kaasuun hipaisee. Jostain se teho täytyy hakea vaihteiston rakenteesta riippumatta. (Opelilla tuota käytöstä on tosin siistitty vuosimallipäivityksissä, vm. 2017 ei ole enää ollenkaan yhtä rauhaton).

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 12 Maalis 2018, 20:31

Sen mitä tuota Levorgia automaattina testasin, niin aika mukava peli, varsinkin kun käyttää tarvittaessa ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Esim. ennen ohitusta napauttaa pari pykälää pienemmälle valmiiksi ja sitten lähtee heti kun painaa kaasua. Tykkäsin kovasti, koska siinä voi vaihteita valita muutenkin kuin vain painamalla kaasupoljin pohjaan ja odottamalla hetki. Seuraavaan autoon ottaisin mieluusti tuollaisen.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja KK9 » 12 Maalis 2018, 21:09

Itsellä kokemusta Vagilaisten Tiptronicista ja nykyisestä kulkineesta CVTllä.
CVT vetää kyllä pidemmän korren kirkkaasti juurikin tuon tasaisen vedon takia.
Ja eipä tuo jäälläkään huono ole.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja Tomcat » 13 Maalis 2018, 08:24

Tapiok kirjoitti:Sen mitä tuota Levorgia automaattina testasin, niin aika mukava peli, varsinkin kun käyttää tarvittaessa ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Esim. ennen ohitusta napauttaa pari pykälää pienemmälle valmiiksi ja sitten lähtee heti kun painaa kaasua. Tykkäsin kovasti, koska siinä voi vaihteita valita muutenkin kuin vain painamalla kaasupoljin pohjaan ja odottamalla hetki. Seuraavaan autoon ottaisin mieluusti tuollaisen.


Aika mukavasti ne noissa "perinteisissä" automaateissa vaihtaa rattiläpysköistä, esim Mersun uusi 9-lovinen vääntökoneella on oikein mukava kun vääntö jopa tuntuu vaihteella eikä katoo kuminauhana johonkin. Ja viiveistä ei oo tietoakaan. Näitä nyt ei voi verrata Subaruun kun ei voi...

Ja saa sen perinteisenkin 4EAT:n toimimaan kun CVT:n :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=HgsueJfKUSw
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: CVT vaikko perinteinen automaatti?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 15 Maalis 2018, 16:14

Meillä on noissa kulkineissa 4EAT ja toisessa CVT. Toinen CVT laatikko peräjälkeen. CVT on arkisessa ns normaalissa ajossa ja kaikenlaisessa hinaamisessä, mönkimisessä jne todella mainio paketti. Samaten erittäin sulavaa menoa lähes aina. Ehdoton suositus CVT:lle vaikka tuo nelilovinenkin on ihan jees.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa