Sivu 1/1

Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 23:24
Kirjoittaja Sami871
[size=100][/size] eli tarttis kannet laittaa kii teräs tiivisteillä jos tänne joku laittais tarkat ohjeet/ kuvia

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 11 Maalis 2015, 23:42
Kirjoittaja Displaced
Kuva

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 00:43
Kirjoittaja Sami871
Displaced kirjoitti:Kuva

Sitten ku olis viellä kielipäätä yhtään et sais tän selko suomen kielellä

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 01:13
Kirjoittaja Displaced
Öljyä boltsit.
Kirraa kaikki 29Nm numerojärjestyksessä.
Kirraa kaikki 69Nm numerojärjestyksessä.
Löysää pultteja 180*.
Löysää pultteja 180* lisää.
Kirraa pultit #1 ja #2 - 34Nm.
Kirraa pultit #3, #4, #5 ja #6 - 15Nm.
Kiristä kaikkia pultteja 90* numerojärjestyksessä.
Kiristä kaikkia pultteja toiset 90* numerojärjestyksessä.

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 03:54
Kirjoittaja JuuS0
Eikö noi ohjeet ole nimenomaan uusille pulteille? Entäpä sit jos tahtoo sniiduilla ja käyttää vanhoja, niitä tuskin tarttee enää venytellä? Onko pultteja oikeasti edes tarvetta uusia jokaisessa kannen irroituksessa?

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 10:26
Kirjoittaja Weccu
Ei ole tarpeen vaihtaa jokaisessa irroituksessa, moni kasailee ihan käytetyillä vakiopulteillakin tehohirviöitä ja ei ole kannenpultit jotka ensimmäisenä antaa periksi. Mutta tämä on aihe josta jokaisella on oma mielipide ja onhan uusien käyttäminen aina mieltä rauhoittavampaa. :thumbsup:

Tässä vielä modattuna tuo Displaced:in ohje käytetyille pulteille:

Öljyä boltsit.
Kirraa pultit #1 ja #2 - 34Nm.
Kirraa pultit #3, #4, #5 ja #6 - 15Nm.
Kiristä kaikkia pultteja 90* numerojärjestyksessä.
Kiristä kaikkia pultteja toiset 90* numerojärjestyksessä.

Tähän voisi vielä mainita että mikäli pultit "kirskuu/takertelee" kun laitat kiinni, niin ota pois ja lisää öljyä. Tällöin tulee momentit varmasti oikein.

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 10:41
Kirjoittaja Displaced
Ehkä meillä on eri käsitys tehohirvioistä, mutta ei kyllä mun tietoisuudessa ole ainuttakaan tehohärveliä vakiopulteilla, kun perus arpitkaan ei tahdo kaikissa kestää.

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 10:59
Kirjoittaja TJani

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 11:00
Kirjoittaja Sami871
Displaced kirjoitti:Ehkä meillä on eri käsitys tehohirvioistä, mutta ei kyllä mun tietoisuudessa ole ainuttakaan tehohärveliä vakiopulteilla, kun perus arpitkaan ei tahdo kaikissa kestää.

Pultit on uudet ja vakio pultit mutta kun mulle sanottiin että noi perus momentit ei päde teräs tiivisteiden kanssa

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 11:01
Kirjoittaja Weccu
Displaced kirjoitti:Ehkä meillä on eri käsitys tehohirvioistä, mutta ei kyllä mun tietoisuudessa ole ainuttakaan tehohärveliä vakiopulteilla, kun perus arpitkaan ei tahdo kaikissa kestää.

Totta, tämän takia tarkoitinkin että jokaisella on oma mielipide. Mutta sanotaan vaikka niin että 300-400hv niin vakiopultit riittävät vielä hyvin. Tietenkin on hyvä katsoa niitä pultteja ja tarkistaa että ovat ainakin silmämääräisesti hyväkuntoiset.

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 11:54
Kirjoittaja mechanix
Sami871 kirjoitti:
Displaced kirjoitti:Ehkä meillä on eri käsitys tehohirvioistä, mutta ei kyllä mun tietoisuudessa ole ainuttakaan tehohärveliä vakiopulteilla, kun perus arpitkaan ei tahdo kaikissa kestää.

Pultit on uudet ja vakio pultit mutta kun mulle sanottiin että noi perus momentit ei päde teräs tiivisteiden kanssa

A) Noitahan ei vedetä mihinkään perus momenttiin vaan asteisiin.
B) Tuollaisia ne ohjeet on vakio terästiivisteillä varustettuihin moottoreihin.

Onko näissä turboissa muka vakiona jotain muutakin kun terästiivisteitä?

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 13:25
Kirjoittaja Sami871
mechanix kirjoitti:
Sami871 kirjoitti:
Displaced kirjoitti:Ehkä meillä on eri käsitys tehohirvioistä, mutta ei kyllä mun tietoisuudessa ole ainuttakaan tehohärveliä vakiopulteilla, kun perus arpitkaan ei tahdo kaikissa kestää.

Pultit on uudet ja vakio pultit mutta kun mulle sanottiin että noi perus momentit ei päde teräs tiivisteiden kanssa

A) Noitahan ei vedetä mihinkään perus momenttiin vaan asteisiin.
B) Tuollaisia ne ohjeet on vakio terästiivisteillä varustettuihin moottoreihin.

Onko näissä turboissa muka vakiona jotain muutakin kun terästiivisteitä?

Vanhemmassa on ns massa tiivisteet

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 13:39
Kirjoittaja mechanix
Edes vapareissa ei pitäis käyttää massatiivisteitä :-) metallit vaan noilla ohjeilla ni avot.

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 13:40
Kirjoittaja Displaced
V1-V4 WRXssä taitaa olla composhitti tiivisteet.

Mutta noilla ohjeilla voi ihan hyvin vetää MLS tiivisteen OEM pulteilla.

Edit:
Mullakin omassa massa tiiviste ;)

Re: Ej 20 kansipulttien kiristys järjestys ja momentit

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 20:36
Kirjoittaja Tomcat
Reilun 200,-€ investointia Arppeihin ei kannata jättää tekemättä jos meinaa puristaa enemmän voimaa. Oikein kiristettynä hyvällä OEM tiivisteellä
toimii Arpeilla aika pitkälle, varsinkin EJ20 yhteydessä.
Kiristysvaiheessa ei kannata käyttää mitään "rost-off" rasvaa voiteluun, vaan sellaista mitä noihin suositellaan, ei sais hirttää mutskut mihkään kiristysvaiheessa!

Noi EJ257 EJ25 onkin sitten vähän haasteellisempi, jos ei haluu kansijumppaa nonstoppina.